Russian Psychological Issues PsyJournals.ru
OPEN ACCESS JOURNALS
JournalsTopicsAuthorsEditor's Choice For AuthorsAbout PsyJournals.ruContact Us

  Previous issue (2019. Vol. 12, no. 1)

Included in Web of Science СС (ESCI)

CrossRef

Experimental Psychology (Russia)

Publisher: Moscow State University of Psychology and Education

ISSN (printed version): 2072-7593

ISSN (online): 2311-7036

DOI: http://dx.doi.org/10.17759/exppsy

License: CC BY-NC 4.0

Started in 2008

Published quarterly

Free of fees
Open Access Journal

 

Features of strategies of conflict behavior of students (of psychological and nonpsychological specialties) 2368

Nevryuev A.N., Post-graduate Student, Department of Organizational psychology, Faculty of Psychology, National Research University «Higher School of Economics»
Mohova S.B., старший преподаватель кафедры общей психологии МГППУ, Moscow, Russia
Abstract
This work is devoted to the study of prevailing strategies of behavior in conflict situations, the ability to resolve which seems to us to be one of the most important professional qualities of psychologists; the study is based on the material of the comparison of the two groups of students - students of the psychological and non-psychological specialties – concerning their behavior in conflict situations. The results of the research show that in the group of students of psychological specialty avoidance is the primary behavioral strategy in the conflict, while in the group of students of non-psychological specialties cooperation is the main strategy. On the basis of comparative analysis of the indicators of the style of conflict behavior of students of psychological specialty and non-psychological specialties we can assume that the tendency of personal development of students of psychological specialty brings them closer to the development of professionally important qualities and already at the initial stage of professionalization distinguishes them from students of non-psychological specialties.

Keywords: strategy, conflict dynamics, personality, students, psychologists

Column: Psychology of Personality

For Reference

References
  1. Агарков Ю. А. Структурно-типологическая модель мотивации профессионального становления студентов-психологов: Дисс. … канд. психол. наук. Тамбов, 2005.
  2. Анцупов А. Я., Шипилов А. И. Конфликтология. М.: Юнити, 2000.
  3. Асмаковец Е. С., Мельничкин С. П. Опыт формирования коммуникативной компетентности специалистов по социальной работе // Актуальные вопросы теории и практики психологии отношений. Екатеринбург: Изд. УГПУ, 2010. С. 28–32.
  4. Вачков И. В., Гриншпун И. Б., Пряжников Н. С. Введение в профессию «психолог». М.: МПСИ, 2002.
  5. Гаврилова И. К. Особенности коммуникативной сферы студентов-психологов и ее развитие в процессе обучения: Дисс. … канд. психол. наук. Иркутск, 2004.
  6. Губар Л. Г. Конфликтная компетентность специалистов, работающих с подростками с девиантным поведением // Психология в педагогической деятельности: традиции и инновации. СПб.: Изд. РГПУ, 2010. С. 42–45.
  7. Гудименко О. В. Самоактуализация как фактор преодоления психологических барьеров у студентов-психологов в процессе профессиональной подготовки: Дисс. … канд. психол. наук. Казань, 2007.
  8. Донцова М. В. Психологическое сопровождение профессионально-личностного становления студентов-психологов: Дисс. … канд. психол. наук. М., 2009.
  9. Еремеев Б. А. Психология и общество: ожидания и действительность // Психология и современное общество: взаимодействие как путь взаиморазвития. СПб.: Изд. СПбИУ и П, 2008. Ч. I. C. 149–152.
  10. Зеер Э. Ф. Психология профессий. М.: Академический проект, 2008.
  11. Иванец Е. Е. Взаимосвязь эмоциональных свойств личности и стратегий поведения в конфликте в студенческом возрасте // Сборник докладов V Межвузовской конференции молодых ученых по результатам исследований в области психологии, педагогики, социокультурной антропологии. М.:REDU, 2010. С. 275–279.
  12. Карпов А. Б. Механизмы психологической защиты и стратегии преодоления в переходный период от подросткового к юношескому возрасту: Дисс. … канд. психол. наук. М., 2006.
  13. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. М.: Феникс, 2004.
  14. Кобыльник Л. Н. Психологические особенности самоактуализации личности будущих психологов и педагогов: Дисс. ... канд. психол. наук. Киев, 2007.
  15. Колесникова Л. Д. Формирование личностно-профессиональной самоидентичности студентов-психологов в процессе обучения в вузе: Дисс. … канд. психол. наук. Воронеж, 2007.
  16. Романова Е. С. 99 популярных профессий. Психологический анализ и профессиограммы. СПб.: Питер, 2008.
  17. Уварова М. Ю. Структура и оптимизация профессионального самоопределения студентов-психологов: Дисс. … канд. психол. наук. Иркутск, 2007.
  18. Черняева Т. В. Индивидуально-психологические детерминанты конфликтного поведения студентов вуза: Дисс. … канд. психол. наук. Ярославль, 2008.
  19. Шустрова А. Опасность психологии. М.: Держава, 1998.
  20. Killmann R. H., Thomas K. W. Developing a forced-choice measure of conflict-handing behavior: The «model» instrument // Educational and Psychological Measurment. 1977. V. 37. № 2. P. 309–325.
comments powered by Disqus
 
About PsyJournals.ru

© 2007–2019 Portal of Russian Psychological Publications. All rights reserved

PsyJournals.ru in Russian

Publisher: Moscow State University of Psychology and Education

Catalogue of academic journals in psychology & education MSUPE

Creative Commons License

RSS Psyjournals at facebook Psyjournals at Twitter Psyjournals at Youtube Яндекс.Метрика