Psycholinguistic correlates of progress in English language

860

Abstract

This work is devoted to the study of psycholinguistic correlates of progress in English language. The results of the correlation analysis of the data (individual marks of learning outcomes and indicators of psychological and psycholinguistic tests) of the empirical research, conducted on the basis of one of the institutions of primary professional education, indicate the presence of the relationship between progress in English language and such mental features as the motor speech impulses speed, high operating speed in the implementation of subjective activity, the need for mastering of the material world, high level of sociability, etc.

General Information

Keywords: psycholinguistics, correlation analysis, progress, English

Journal rubric: Psycholinguistics

Article type: scientific article

For citation: Nuriakhmetov A.K. Psycholinguistic correlates of progress in English language . Eksperimental'naâ psihologiâ = Experimental Psychology (Russia), 2013. Vol. 6, no. 1, pp. 137–141. (In Russ., аbstr. in Engl.)

References

  1. Аминев Г. А., Ростовский В. П., Сафронов В. П. Опросник Леонгарда // Психология контрпропаганды: проблемы, методы, перспективы. Т. 2. Уфа: БашГУ, 1987.
  2. Белянин В. П. Психолингвистика: Учебник. М.: Флинта: Московский психолого-социальный институт, 2004.
  3. Корнилова Т. В., Новикова М. А. Самооценка интеллекта в структурных связях с психометрическим интеллектом, личностными свойствами и академической успеваемостью // Психологические исследования. 2012. Т. 5. № 23. С. 2.
  4. Нуриахметов А. К. Применение теста Г. Эббингауза для выявления индивидуальных особенностей речи обучающихся профессиональных училищ // Казанская наука. 2011. №11. С. 400–404.
  5. Профконсультационная работа со старшеклассниками / Под ред. Б.А. Федоришина. Киев: Радянська школа, 1980.
  6. Русалов В. М. Опросник структуры темперамента: Методическое пособие. М.: ИП РАН, 1990. 
  7. Сборник психологических тестов. Ч. II: Пособие / Сост. Е.Е. Миронова. Минск: Женский институт ЭНВИЛА, 2006.
  8. Слободская Е. Р., Сафронова М. В., Ахметова О. А. Личностные особенности и стиль жизни как факторы школьной успеваемости подростков // Психологическая наука и образование. 2008. №2. C. 70–79.
  9. Соболева А. Е., Потанина А. Ю. Специфические особенности зависимости успеваемости по основным школьным дисциплинам от состояния ВПФ у детей // Психологическая наука и образование. 2004. №2. С. 76–81.
  10. Тимаева В. С. Тестирование как метод контроля качества усвоения учебного материала учащимися [Электронный ресурс] // Фестиваль педагогических идей «Открытый урок». URL: http://festival.1september.ru/articles/500954/ (дата обращения: 25.09.2012).
  11. Шишлянникова Л. М. Применение корреляционного анализа в психологии // Психологическая наука и образование. 2009. №1. C. 98–107.
  12. Cattell H. E. P., Mead A. D. The Sixteen Personality Factor Questionnaire (16PF) / Eds. G. J. Boyle, G. Matthews, D. H. Saklofske // The SAGE handbook of personality theory and assessment. London: SAGE Publications Ltd, 2008. P. 135–178.
  13. Ebbinghaus, Hermann // Encyclopedia of Cognitive Science /Eds. K. R. Hoffman. M. Bamberg. N. Y.: John Wiley & Sons, 2006. P. 57–75.

Information About the Authors

Aidar K. Nuriakhmetov, Post-graduate Student, Department of Psychology, Sterlitamak branch of the Bashkir State University, teacher of English language, Sterlitamak Versatile Professional College, Russia, e-mail: nu.aidar@gmail.com

Metrics

Views

Total: 3144
Previous month: 16
Current month: 0

Downloads

Total: 860
Previous month: 7
Current month: 0