Психологическая наука и образование 2012. Том. 17, № 2. С. 76–85
ISSN:
1814-2052 / 2311-7273 (online)
Система оказания кризисной психологической помощи субъектам образовательной среды (опыт США) 1410
Павлова Т.С., кандидат психологических наук, научный сотрудник НИЛ «Научно-методическое обеспечение экстренной психологической помощи» Центра экстренной психологической помощи, ФГБОУ ВО МГППУ, Москва, Россия, darzo@yandex.ru Банников Г.С., кандидат медицинских наук, заведующий лаборатории НИЛ "научно-методическое обеспечение экстренной психологической помощи" Центра экстренной психологической помощи, ФГБОУ ВО МГППУ, Москва, Россия, bannikov68@mail.ru
В статье представлен анализ и обобщение опыта зарубежных коллег (США) с целью ознакомления отечественных специалистов с наиболее эффективными разработками в области оказания кризисной психологической помощи. Под системой оказания кризисной психологической помощи здесь понимается комплекс мероприятий по предотвращению и минимизации последствий кризисного события, оказанию экстренной психологической помощи и последующему консультированию психологически травмированных лиц. Представлен исторический обзор развития системы оказания кризисной психологической помощи субъектам образовательной среды в США. Рассмотрены стратегии оказания кризисной психологической помощи в хронологическом порядке: подготовка к кризисным ситуациям в образовательных учреждениях (школьные кризисные планы), непосредственное реагирование на кризис (психологическая первая помощь), работа с психотравмой. Приведен алгоритм работы в кризисной ситуации (модель PREPaRE: предотвращение психологической травматизации, поддержание физического здоровья и чувства безопасности, оценка психологической травматизации, обеспечение интервенций, реагирование на психологические нужды и оценка эффективности кризисных превентивных мер и интервенций), выделены наиболее эффективные методы работы с психологической травмой у детей.
Бурмистрова Е.В. Психологическая помощь в кризисных ситуациях
(предупреждение кризисных ситуаций в образовательной среде): Методические
рекомендации для специалистов системы образования. М., 2006.
Annandale D.O. States’ school crisis planning materials: an analysis
of cross-cultural considerations and sensitivity to student diversity //
Brigham Young University. Dept. of Counseling Psychology and Special Education,
ProQuest Dissertations and Theses, 2006.
Ayalon O. «B.A.S.I.C.-Ph» Creative methods in post tsunami training
of helpers in Thailand // Journal of Experiential Psychology. 2007. Vol.
37.
Benish S.G., Imel Z.E., Wampold B.E. The relative efficacy of bona
fide psychotherapies for treating posttraumatic stress disorder: A
meta-analysis of direct comparisons // Clinical Psychology Review. 2008. Vol.
8.
Brock S.E. Identifying psychological trauma victims. / In S.E.
Brock, P.J. Lazarus & S.R. Jimerson (Eds.) Best practices in school crisis
prevention and intervention. 2002.
Brock S. E., Jimerson S. R. School crisis interventions: Strategies
for addressing the consequences of crisis events / In E. R. Gerler Jr.
(Eds.) Handbook of school violence. Binghamton, N.Y., 2004.
Brock S.E., Nickerson A.B., Reeves M.A., Jimerson S.R. Best
practices for school psychologists as members of crisis teams: the PREPaRE
model / In Thomas and J. Grimes (Eds.) Best practices in school psychology.
2008.
Brock S. E., Sandoval J., Lewis S. Preparing for crises in the
schools: A manual for building school crisis response teams (2nd
ed.). N.Y., 2001.
Cerfolio N.E. Multimodal Psychoanalytically Informed Aid Work with
Children Traumatized by Chechen War // Journal of The American Academy of
Psychoanalysis and Dynamic Psychiatry. 2009. Issue 37. Vol. 4.
Cohen S., Willis T. A. Stress, social support, and the buffering
hypothesis. Psychological Bulletin. 1985. Vol. 98.
CrocqL.,CrocqM.-A.,ChiapelloA.,DamianiC. Организация служб психиатрической помощи
жертвам чрезвычайных ситуаций / Чрезвычайные ситуации и психическое здоровье.
К., 2006.
Eaves C. The development and implementation of a crisis response
team in a school setting // International Journal of Emergency Mental Health.
2001. Issue 3. Vol. 1.
Ehlers A., Bisson J., Clark B.M., Creamer M., Pilling S., Richards D.,
Schnurr P.P., Turner S., Yule W. Do all psychological treatments really
work the same in posttraumatic stress disorder? // Clinical Psychology. Vol.
30. 2010.
Federal Emergency Management Agency. Integrating Manmade Hazards
into Mitigation Planning. Web release 10. Washington, D.C.: Author. 2003 //
http: // www.fema.gov
Litz B. T., Gray M. J., Bryant R.A., Adler A. B. Early intervention
for trauma: Current status and future directions // Clinical Psychology:
Science & Practice. Vol. 9. 2002.
Pitcher G., Poland S. Crisis intervention in the schools. N.Y.,
1992.
Prinstein M. J., La Greca A. M., Vernberg E. M., Silverman W. K.
Children’s coping assistance: How parents, teachers, and friends help children
cope after a natural disaster // Journal of Clinical and Child Psychology. Vol.
25. 1996.
Reeves M.A., Brock S.E., Cowan K.C. Managing School Crisis: More
than just response // Principal Leadership. 2008. Issue 8 Vol. 9.
Ronan K.R., Johnston D.M., Daly M., Fairley R. School children’s
risk perceptions and preparedness: A hazards education survey // The
Ausralasian Journal of Disaster and Trauma Studies. 2001. Issue 5. Vol. 1.
Sandoval J. Crisis counseling: Conceptualizations and general
principles. // School Psychology Review. 1985. Issue 14. Vol. 3.
Sandoval J., Scott N., Padilla I. Crisis Counseling: An Overview //
Psychology in the Schools. 2009. Issue 46. Vol. 3.
Sarid O., Huss E. Trauma and acute stress disorder: A comparison
between cognitive behavioral intervention and art therapy // The Arts in
Psychotherapy. Vol. 37. 2010.
Shalev A.Y. Опыт Израиля / Чрезвычайные ситуации и психическое
здоровье. К., 2006.
Stallard P. Debriefing adolescents after critical life events / In
B. Raphael & J. P. Wilson (Eds.) Psychological debriefing: Theory, practice
and evidence. N.Y., 2000.
Stallard P. Psychological interventions for post-traumatic reactions
in children and young people: A review of randomized controlled trials //
Clinical Psychology Review. Vol. 26. 2006.
Talwar S., Accessing traumatic memory through art-making: An art
therapy trauma protocol (ATTP) // The Arts in Psychotherapy. Vol. 34.
2007.
Terr L.C. Psychic trauma in children: Observations following the
Chowchilla school-bus kidnapping // The American Journal of Psychiatry. Issue
138. Vol. 1. 1981.
Vernberg E. M., Vogel J. Interventions with children following
disasters // Journal of Clinical Child Psychology. Vol. 22. 1993.
Wampold B.E., Imel Z.E., Laska K.M., Benish S., Miller S.D., Fluckiger
K., Del Re A.C., Baardseth T.P., Budge S. Determining what works in the
treatment of PTSD // Clinical Psychology Review. Vol. 30. 2010.
Uhernik J.A., Husson M.A. Psychological First Aid: An Evidence
Informed Approach for acute Disaster Behavioral Health Response / In G.R. Walz,
J.C. Bleuer, & R.K. Yep (Eds.) Compelling counseling interventions: VISTAS.
2009.
U.S. Department of Education, Office of Safe and Drug-Free Schools (OSFDS),
Practical Information on Crisis Planning: A Guide for Schools and Communities.
Washington, 2003.
Young M. A. The community crisis response team training manual
(2nd ed.). Washington, 1998.
Young B. H., Ford J. D., Ruzek J. I., Friedman M., Gusman F. D.
Disaster mental health services: A guide for clinicians and administrators /
Palo Alto, CA, 1998.