Поздравления от иностранных коллег

450

Общая информация

Рубрика издания: Памятные даты

Тип материала: поздравление

DOI: https://doi.org/10.17759/chp.2018140405

Для цитаты: Перре-Клермон А., Верч Д.В., Фрэнсис Д., Дафермос М., Дэниелс Г., Вересов Н.Н., Василев В.К., Левтерова Д., Веджетти С.М. Поздравления от иностранных коллег // Культурно-историческая психология. 2018. Том 14. № 4. С. 30–40. DOI: 10.17759/chp.2018140405

Фрагмент статьи

Dear Vitaly, the celebration of your 70th birthday is a wonderful opportunity to thank you for many reasons. First, for your remarkable contributions to educational theory and practice. Standing on the shoulders of your important predecessors, aware of the role of social interactions for cognitive development, you have drawn attention to the need to consider not only adult-child but also child-child interactions. This has led you to invite educators and researchers to investigate with care the organization of the relationships in which students get involved in group work. You have found that cooperation is not sufficient. Reflection on the joint activity should be built into the pedagogical tasks to foster second-level understanding and facilitate the transition to a more efficient activity and to a further development of students' skills. This is an important inspiration for my on-going research work.

Литература

  1. Davydov V.V. Psychological theory of educational activities and methods of primary education based on generalization. Tomsk: Peleng, 1992.
  2. Davydov V.V. Problems of developmental learning. Moscow: Akademija, 2004.
  3. Davydov V.V., Rubtsov V.V. Development of the bases of reflexive thinking of schoolchildren in the process of activity. Novosibirsk, 1995.
  4. Rubtsov V.V. Psychological features of the organization of educational activities in the formation of the theoretical concept. Research of intellectual abilities and educational activity of the younger schoolboy. Yerevan: 1975.
  5. Rubtsov V.V. Communicatively-oriented images of the environment.Psychology of design, RAO. Moscow, 1996.
  6. Rubtsov V.V. Fundamentals of Socio-Genetic Psychology. Moscow; Voronezh, 1996a.
  7. Rubtsov V.V. Social interactions and training // Psychological science and education. 2018. Vol. 23. № 2.
  8. Rubtsov V.V., еd. Moscow Psychological School. T. 1—4. Moscow: Psychol. Inst. RAO., 2004
  9. Rubzov V.V. Per un’organizzazione efficace del contesto di apprendimento a scuola, (School organization as the context of effective learning) // Studi di Psicologia dell’Educazione. 2005. № 1. Р. 123—135.
  10. Rubtsov V.V. Social-genetic psychology of developmental education: activity approach. Moskva: MGPPU, 2008. 6—416. P. 88—137.
  11. Rubtsov V.V. To the 100th anniversary of the Psychological Institute, Nestor history. Moscow; Saint Petersburg, 2012. P. 5—919
  12. Rubtsov V.V. Cultural and historical scientific school: problems posed by L.S. Vygotsky // Cultural and Historical Psychology. 2016. № 3. Р. 9—14. doi:10.17759/chp.2016120301.
  13. Rubtsov V.V., Margolis A.A., Guruzhapov V.A. Cultural-historical type of the school // Psychological Science and Education. 1995 № 4. See also Rubtsov V.V. 2008. P. 210—231.
  14. Veggetti M.S. La Comunicazione.Psicologia dell’educazione e pedagogia (Communication in psychology and pedagogy). Rome: Aracne, 2018.
  15. Vygotsky L.S. Pedagogical psychology. Moskva: Prosveshenie, 1926; Moskva: Pedagogika, 1991, 1996 / Ed. by V.V. Davydov. Moscow: Pedagogy.
  16. Vygotsky L.S. Thinking and speaking. Moscow; Leningrad, 1934; the same // Vygotsky L.S. Selected psychol. writings. M.: Academy of Pedagogical Sciences of the RSFSR, 1956; the same // Collected. Works: In 6 vol. M .: Pedagogy, 1982. Vol. 2.
  17. Vygotsky L.S. History of development of higher mental functions. M. APN of the RSFSR, 1960; the same / Collected works: 6 vol. M.: Pedagogy, 1983. Vol. 3.
  18. Zukerman G.A. Types of communication in learning. Tomsk: Peleng, 1993.

Информация об авторах

Перре-Клермон Анна-Нелли, доктор психологических наук, Заслуженный профессор психологии и образования Института психологии и образования, Университет Невшателя, Нёвшатель, Швейцария, e-mail: anne-nelly.perret-clermont@unine.ch

Верч Джеймс В., доктор психологических наук, профессор отделения антропологии факультета искусств и наук, Вашингтонский университет, Сент Луис, США, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9477-0708, e-mail: jwertsch@artsci.wustl.edu

Фрэнсис Дэвид, кандидат психологических наук, председатель департамента, директор оценки и статистики, Хьюстонский университет, Хьюстон, США, e-mail: dfrancis@uh.edu

Дафермос Манолис, кандидат философских наук, профессор, преподаватель эпистемологии психологии на факультете психологии колледжа гуманитарных наук, Университет Крита, Крит, Греция, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7321-8145, e-mail: mdafermo@uoc.gr

Дэниелс Гарри, PhD, профессор, научный сотрудник, факультет образования, колледж Грин Темплтон, Оксфорд, Великобритания, e-mail: harry.daniels@education.ox.ac.uk

Вересов Николай Николаевич, кандидат психологических наук, доцент, доцент факультета образования, Университет Монаш, Член редакционного совета журнала «Культурно-историческая психология», Мельбурн, Австралия, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8714-7467, e-mail: nveresov@hotmail.com

Василев Веселин Костов, доктор психологических наук, профессор, профессор кафедры психологии, Пловдивский университет им. Паисия Хилендарского, Пловдив, Болгария, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4822-5754, e-mail: veselin_vasilev@abv.bg

Левтерова Дора, профессор, декан педагогического факультета, ПУ "Паисий Хилендарский", Пловдив, Болгария, e-mail: doralg@uni-plovdiv.bg

Веджетти Серена Мария, кандидат психологических наук, профессор общей психологии, академик РАО, Римский университет Сапиенцы, Рим, Италия, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3247-7650, e-mail: serena.veggetti@uniroma1.it

Метрики

Просмотров

Всего: 1701
В прошлом месяце: 5
В текущем месяце: 4

Скачиваний

Всего: 450
В прошлом месяце: 2
В текущем месяце: 1