Флир М. кандидат педагогических наук, лауреат, Австралийский национальный совет по научным исследованиям, Мельбурн, Австралия ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1224-5510 e-mail: Marilyn.Fleer@monash.edu
Рай П. кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник Лаборатории понятийной игры, Университет Монаша, Мельбурн, Австралия ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9344-2614 e-mail: Prabhat.Rai@monash.edu
Попадая в образовательные учреждения, маленькие дети сталкиваются с необходимостью уча¬ствовать в коллективных формах обучения. Однако в раннем возрасте чувство коллективности у де¬тей еще очень слабо развито и находится в зачаточном состоянии. В данной работе мы исследуем, как у детей раннего возраста появляется потребность в коллективности, каким образом они эту потреб¬ность переживают и как воспитатели создают условия для формирования чувства коллективности в данном возрасте. Наш формирующий эксперимент опирался на модель «Мира понятийной игры» (Conceptual PlayWorld), групповую практику развития игры и воображения. В исследовании приня¬ли участие тринадцать детей в возрасте от полугода до 2 лет. Для сбора и анализа цифровых данных мы использовали визуальные методы. Мы увидели, что воспитатели, находясь в роли игровых пар¬тнеров внутри воображаемой игровой ситуации, знакомят маленьких детей с необходимостью учи¬тывать интересы группы, последовательно поддерживая и направляя мотивационную ориентацию малышей на коллектив. Самым важным в этом процессе было использование опор, практик эмбоди¬мента и переход от физических предметов и конкретных пространств к совместному умственному, абстрактному пространству. Результаты исследования помогают по-новому взглянуть на понятие коллективного воображения и то, какую роль оно играет в развитии ориентации на коллектив в ран¬нем возрасте, что может оказаться полезным и для переосмысления повседневных практик, и для принятия решений в сфере образования в целом.
Avgitidou S. Peer culture and friendship relationships as contexts for the
development of young children’s pro- social behaviour. International journal
of early years education, 2001. Vol. 9, no. 2, pp. 145—152.
DOI:10.1080/713670688
Brownwell C., Ramani G., Zerwas S. Becoming a social partner with peers:
cooperation and social understanding in one and two-year-olds. Child
Development, 2006. Vol. 77, no. 4, pp. 803—821.
DOI:10.1111/J.1467-8624.2006.00904.X
Davis B., Degotardi S. Educators’ understandings of, and support for,
infant peer relationships in early childhood settings. Journal of Early
Childhood Research, 2015. Vol. 13, no. 1, pp. 64—78. DOI:
10.1177/1476718X14538600
Degotardi S., Pearson E. The relationship worlds of infants and
toddlers: Multiple perspectives from early years theory and practice. UK:
McGraw-Hill Education, 2014.
Department of Education, Employment and Workplace Relations (DEEWR).
Belonging, being and becoming: The early years learning framework for
Australia. Canberra: Commonwealth of Australia, 2017.
Elkonin D. B. Psykhologiya igry [Psychology of play].
Moscú: Vlados,1999.
Fleer M. The re-theorisation of collective pedagogy and emergent
curriculum. Cultural Studies of Science Education, 2010. Vol. 5, no. 3,
pp. 563—576. DOI: 10.1007/s11422-009- 9245-y
Fleer M. ‘Conceptual play’: Foregrounding imagination and cognition during
concept formation in early years education. Contemporary Issues in Early
Childhood, 2011. Vol. 12, no. 3, pp. 224—240. DOI: 10.2304/
ciec.2011.12.3.224
Fleer M. Affective imagination in science education: Determining the
emotional nature of scientific and technological learning of young children.
Research in Science Education, 2013. Vol. 43, no. 5, pp. 2085—2106. DOI:
10.1007/ s11165-012-9344-8
Fleer M. Collective imagining in play. In Schousboe I, Winther-Lindqvist D
(eds.), Children’s Play and Development: Cultural-Historical
Perspectives. The Netherlands: Springer., 2013, pp. 73—87.
Fleer M. Theorising play in the early years. Melbourne, Australia:
Cambridge University Press, 2014.
Fleer M. Conceptual Playworlds: the role of imagination in play and
learning. Early Years, 2018. pp. 1—12. DOI:
10.1080/09575146.2018.1549024
Fleer M. Scientific Playworlds: a Model of Teaching Science in Play-Based
Settings. Research in Science Education, 2019. Vol. 49, no. 5, pp.
1257—1278. DOI: 10.1007/ s11165-017-9653-z
Fragkiadaki G., Fleer M., Ravanis K. A cultural-historical study of the
development of children’s scientific thinking about clouds in everyday life.
Research in Science Education, 2019. Vol. 49, no. 6, pp. 1523—1545. DOI:
10.1007/ s11165-017-9665-8
Givry D., Pantidos P. Ambiguities in representing the concept of energy: a
semiotic approach. Review of Science, Mathematics and ICT Education,
2015. Vol. 49, no. 6, pp. 41— 64. DOI: 10.26220/rev.2244
Goulart M.I.M., Roth W.-M. Margin center: Toward a dialectic view of
participation. Journal of Curriculum Studies, 2006. Vol. 38, pp.
679—700. DOI: 10.1080/00220270600692936
Goulart M.I.M., Roth, W.M. Engaging young children in collective curriculum
design. Cultural Studies of Science Education, 2010. Vol. 5, pp.
533—562. DOI: 10.1007/s11422- 009-9196-3
Hedegaard M., Chaiklin S. Radical-local teaching and learning.
Aarhus, Denmark: Aarhus University Press, 2005.
Hedegaard M. The educational experiment, In Hedegaard M., Fleer M., Bang
J., Hviid P (eds.), Studying children- A cultural-historical approach.
England: Open University Press, 2008, pp. 101—201.
Hedegaard M. Analyzing children’s learning and development in everyday
settings from a cultural-historical wholeness approach. Mind, Culture, and
Activity, 2012. Vol. 19, no. 2, pp. 127— 138. DOI:
10.1080/10749039.2012.665560
Hedegaard M. The significance of demands and motives across practices in
children’s learning and development: An analysis of learning in home and
school. Learning, culture and social interaction, 2014. Vol. 3, no. 3,
pp. 188—194. DOI: 10.1016/J.LCSI.2014.02.008
Howes C., Phillipsen L. Gender and friendship: Relationships within peer
groups of young children. Social Development, 1992. Vol. 1, no. 3, pp.
230—242.
Li L., Quiñones G., Ridgway A. (eds.), Studying babies and toddlers:
Relationships in cultural contexts. Singapore: Springer, 2017.
Lindqvist G. The aesthetics of play: A didactic study of play and
culture in preschools. Geteborg: Coronet Books, 1995.
Pramling-Samuelsson I., Fleer M. Play and learning in early childhood
setting: International perspectives. New York: Springer, 2009.
Selby J.M., Bradley B.S. Infants in groups: A paradigm for the study of
early social experience. Human Development, 2003. Vol. 46, no. 4, pp.
197—221.
Shin M. Peeking at the relationship world of infants and caregivers.
Journal of Early Childhood Research, 2010, Vol. 8, no. 2, pp. 294—302.
DOI: 10.1177/1476718X10366777
Sumsion J., Harrison L., Press F., McLeod S., Goodfellow J., Bradley B.
Researching infants’ experiences of early childhood education and care. In
Harcourt D, Perry B, Waller T (eds.), Researching young children’s
perspectives: Debating the ethics and dilemmas of educational research with
children. Routledge, 2011, pp. 113—127.
Verba M. The beginnings of collaboration in peer interaction. Human
Development, 1994. Vol. 37, no. 3, pp. 125—139.
Vygotsky L.S. The collected works of L.S. Vygotsky: Vol. 1. Problems of
general psychology. Plenum Press, 1987.
Vygotsky L.S. The collected works of L.S. Vygotsky: Vol. 5. Child
psychology. New York: Plenum Press. 1998.
Zittoun T. Studying Higher Mental Functions: The Example of Imagination. In
Valsiner J., Marsico G., Chaudhary N., Sato T., Dazzani V. (eds.),
Psychology as the Science of Human Being. Annals of Theoretical
Psychology. Springer, Cham. 2016, pp. 129—147.