Модель психического (theory of mind) рассматривается как когнитивный механизм социального познания. Дифференцированы особенности социального познания и модели психического. Обобщены исследования когнитивного и аффективного компонентов модели психического в пожилом возрасте. Гетерогенные изменения модели психического показывают не тотальный, а избирательный дефицит способности понимать психические состояния другого. Систематизированы факторы (нейроанатомические, когнитивные, психосоциальные и др.) влияющие на модель психического в пожилом и старческом возрасте. Описаны стратегии усиления модели психического в пожилом и старческом возрасте.
Благополучное старение во многом определяется наличием социального капитала
(social capital): круга общения, доверительного лица, эмоциональной поддержки,
социальной активности, социально-значимой деятельности. Социальный капитал
позволяет пожилому человеку более гибко реагировать на стрессовые события в его
повседневной жизни [17]. Наличие эмоциональной поддержки в пожилом возрасте
играет важную роль в поддержании соматического и психического здоровья
[19].
Литература
Авербух Е.С. Расстройства психической деятельности в позднем
возрасте. Ле- нинград: Медицина. Ленинградское отделение, 1969. 285 с.
Глуханюк Н.С., Гершкович Т.Б. Поздний возраст и стратегии его
освоения. М: Московский психолого-социальный институт, 2003. 112 с.
Мелёхин А.И. Модель психического (theory of mind) при нормальном
старе- нии // Социальная психология и общество. 2015. № 1. С. 139—150.
Мелёхин А.И., Сергиенко Е.А. Специфика социального познания в
пожилом и старческом возрасте // Социальная психология и общество. 2015. Т. 6.
№ 4. С. 60—77. doi: 10.17759/sps.2015060405
Мелёхин А.И. Социо-когнитивный дефицит при нормальном старении //
Со- временные представления о психической норме и патологии: Психологиче- ский,
клинический и социальный аспекты / Отв. ред. Н.Л. Белопольская. М.:
Когито-центр. 2015. С. 158—164.
Мелёхин А.И. Социо-эмоциональная селективность как фактор субъектив-
ного благополучия в пожилом и старческом возрасте [Электронный ре- сурс] //
Клиническая и специальная психология. 2015. Т. 4. № 3. URL: http://
psyjournals.ru/psyclin/2015/n1/Melehin.shtml (дата обращения: 20.02.2016). doi:
10.17759/cpse.2015040302
Роик В.Д. Страхование рисков старости. Медицинское, гериатрическое и
пен- сионное. СПб.: Питер, 2014. 394 с.
Сергиенко Е.А. Модель психического как парадигма познания
социального мира [Электронный ресурс]// Психологические исследования. 2014. Т.
7. № 36. URL:
http://psystudy.ru/index.php/num/2014v7n36/1017-sergienko36.
html (дата обращения: 20.02.2016).
Сергиенко Е.А. Модель психического и социальное познание
[Электронный ресурс] // Психологические исследования. 2015. Т. 8. № 42. URL:
http:// psystudy.ru/index.php/num/2015v8n42/1163-sergienko42.html (дата
обращения: 20.02.2016).
Уланова А.Ю., Сергиенко Е.А. Информационная успешность коммуникации
на разных этапах развития модели психического // Экспериментальная пси-
хология. 2015. Т. 8. № 1. С. 60—72.
Яцемирская Р.С. Психопатология пожилого и старческого возраста. Курс
лек- ций. М.: Московский психолого-социальный институт, 2001. 196 с.
Bottirolia S., Cavallini E. Theory of Mind in aging: Comparing
cognitive and af- fective components in the faux pas test // Archives of
Gerontology and Geriatrics. 2016. Vol. 62. Р. 152—162. doi:
10.1016/j.archger.2015.09.009
Dennis M., Simic N., Bigler E.D. Cognitive, affective, and conative
theory of mind (ToM) in children with traumatic brain injury // Developmental
Cognitive Neuro- science. 2013. Vol. 5. P. 25—39. doi:
10.1016/j.dcn.2012.11.006
Derntl B., Habel U. Deficits in social cognition: a marker for
psychiatric disorders? // Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci. 2011. Vol. 261
(2). P. 145—149. doi: 10.1007/ s00406-011-0244-0
Duval C., Piolino P. Age effects on different components of theory
of mind // Consciousness and Cognition. 2011. Vol. 20 (3). P. 627—642. doi:
10.1016/j.con- cog.2010.10.025
Cabinio M., Rossetto F. Mind-Reading Ability and Structural
Connectivity Changes in Aging // Frontiers in Psychology November. 2015. Vol.
6. P. 17—25. doi: 10.3389/ fpsyg.2015.01808
Cannuscio C., Block J. Social capital and successful aging: the role
of senior hous- ing // Ann Intern Med. 2003. Vol. 139 (2). P. 395—399. doi:
10.7326/0003-4819- 139-5_Part_2-200309021-00003
Carstensen L.L., Isaacowitz D.M., Charles S. T. Taking time
seriously: A theory of socioemotional selectivity // American Psychologist.
1999. Vol. 54 (3). P. 165—181. doi: 10.1037/0003-066X.54.3.165
Carstensen L.L., Fung H.H., Charles S.T. Socioemotional selectivity
theory and the regulation of emotion in the second half of life // Motivation
and Emotion. 2003. Vol. 27 (2). P. 103—123. doi: 10.1023/A:1024569803230
Castelli I., Baglio F., Blasi V., et al. Effects of aging on
mindreading ability through the eyes: an fMRI study // Neuropsychologia. 2010.
Vol. 48 (9). P. 2586—2594. doi: 10.1016/j.neuropsychologia.2010.05.005
Cavallini E., Lecce S., Bottiroli S., et al. Beyond false belief:
theory of mind in young, young-old, and old-old adults // The International
Journal of Aging and Human Development. 2013. Vol. 76 (3). P. 181—198.
doi:10.2190/AG.76.3.a
Esmayel E.M., Eldarawy M.M., Hassan M.M., et al. Mental health
problems and sociodemographic correlates in elderly medical inpatients in a
university hospital in Egypt // Current Gerontology and Geriatrics Research.
2013. Vol. 2013. P. 1—4. doi: 10.1155/2013/923710
Fischer H., Nyberg L., Bäckman L. Age-related
differences in brain regions support- ing successful encoding of emotional
faces // Cortex. 2010. Vol. 46 (4). P. 490—497. doi:
10.1016/j.cortex.2009.05.011
Gur R.С., Richard J., Hughett P., et al. A cognitive neuroscience
based computer- ized battery for efficient measurement of individual
differences: standardization and initial construct validation // J. Neurosci
Methods. 2010. Vol. 182 (2). P. 254—262. doi:
10.1016/j.jneumeth.2009.11.017
Habota T., McLennan S.N., Cameron J., et al. An investigation of
emotion recogni- tion and theory of mind in people with chronic heart failure
// PLoS one. 2015. Vol. 10 (11). P. 1—13. doi:
10.1371/journal.pone.0141607
Henry J.D., Phillips L.H., Ruffman T. et al. A meta-analytic
review of age differ- ences in theory of mind // Psychology and Aging. 2013.
Vol. 28 (3) P. 826—839. doi: 10.1037/a0030677
Lecce S., Ceccato I., Bianco F., et al. Theory of Mind and social
relationships in older adults: the role of social motivation // Aging Ment
Health. 2015. Vol. 19. P. 1—6. doi:
10.1080/13607863.2015.1114586
Monetta L., Grindrod C.M, Pell M. D. Irony comprehension and theory
of mind deficits in patients with Parkinson’s disease // Cortex. 2009. Vol. 45
(8). P. 972—981. doi: 10.1016/j.cortex.2009.02.021
Orrell M., Butler R., Bebbington P. Social factors and the outcome
of dementia // International Journal o f Geriatric Psychiatry. 2000. Vol. 15
(6). P. 515—520.
OverwalleF. Social cognition and the brain: a
meta-analysis // Human Brain Map- ping. 2009. Vol. 30 (3). P. 829—858. doi:
10.1002/hbm.20547
PaalT., Bereczkei T. Adult theory of mind, cooperation,
Machiavellianism: the effect of mindreading on social relations // Personality
and Individual Differences. 2007. Vol. 43 (3), P. 541—551. doi:
10.1016/j.paid.2006.12.021
PezzutiL., Longobardi E., Rossetti S., et al. The
relation between the Theory of Mind and socio-emotional functioning in a sample
of older adults // J. Neurol Psychol September. 2015. Vol. 3 (2). P. 1—7.
Phillips L.H., Bull R., Allen R., et al. Lifespan aging and belief
reasoning: influences of executive function and social cue decoding //
Cognition. 2011. Vol. 120 (2). P. 236—247. doi:
10.1016/j.cognition.2011.05.003
Pinsker D.M., McFarland K., Pachana, N.A. Exploitations in older
adults: social vulnerability and personal competence factors // Journal of
Applied Gerontology. 2009. Vol. 32. P. 248—267. doi:
10.1080/13825585.2010.501403
PolettiM., Enrici I., Adenzato M. Cognitive and
affective Theory of Mind in neurodegenerative diseases: neuropsychological,
neuroanatomical and neuro- chemical levels // Neuroscience & Biobehavioral
Reviews. 2012. Vol. 36 (12). P. 2147—2164. doi:
10.1016/j.neubiorev.2012.07.004
RakoczyH.,Harder-KastenA.,SturmL. The decline of theory of mind in old age is (partly) mediated by
developmental changes in domain-general abilities // British Journal of
Psychology. 2012. Vol. 103 (1). P. 58—72. doi: 10.1111/j.2044-
8295.2011.02040.x
Roca M., Torralva T., Gleichgerrcht E., et al. Impairments in social
cognition in early medicated and unmedicated Parkinson disease // Cognitive and
Behavioral Neurology. 2010. Vol. 23 (3). P. 152—158.
doi:10.1097/WNN.0b013e3181e078de
Rosi A., Cavallinia E., Bottiroli S., et al. Promoting theory of
mind in older adults: does age play a role? // Aging Ment Health. 2015. Vol. 20
(1). P. 22—28. doi: 10.1080/13607863.2015.1049118
Rowe S.V. Theory of mind, social functioning, and awareness of
ability in older adults. Electronic theses and dissertations. 2011. Paper 1239.
doi: 10.18297/etd/1239
RuffmanT.,HenryJ.D.,LivingstoneV.,etal. A meta-analytic review of emotion recognition
and aging: Implications for neuropsychological models of aging // Neuroscience
&
BiobehavioralReviews.2008.Vol.32(4).P.863—881.doi:10.1016/j.neubiorev.2008.01.001
Simpson J.R. DSM-5 and Neurocognitive Disorders // J. Am Acad
Psychiatry Law. 2014. Vol. 42 (2). P. 159 —164.
Shamay-TsooryS.G., Shur S., Barcai-Goodman L., et al.
Dissociation of cognitive from affective components of theory of mind in
schizophrenia // Psychiatry Research. 2007. Vol. 149 (1). P. 11—23. doi:
10.1016/j.psychres.2005.10.018
Slessor G., Phillips L.H., Bull R. Exploring the specificity of
age-related differences in theory of mind tasks // Psychology and Aging. 2007.
Vol. 22 (3). P. 639—643.
Sullivan S., Ruffman T. Social understanding: how does it fare with
advancing years? // British Journal of Psychology. 2004. Vol. 95 (1). P.
1—18.
YehZ.T. Role of Theory of Mind and executive function
in explain social intelligence: a structural equation modeling approach //
Aging & Mental Health. 2013. Vol. 17 (5). P. 527—534. doi:
10.1080/13607863.2012.758235
WangZ., Su Y. Age-related differences in the performance of
Theory of Mind in older adults: a dissociation of cognitive and affective
components // Psychology and Aging. 2013. Vol. 28 (1). P. 284—291. doi:
10.1037/a0030876
WangY., Su Y. Theory of mind in old adults: the performance
on Happe’s stories and faux pas stories // Psychologia. 2006. Vol. 49 (4). Рp.
228—237. doi: 10.2117/ psysoc.2006.228