Портал психологических изданий PsyJournals.ru
Каталог изданий 96Рубрики 51Авторы 8536Ключевые слова 20884 Online-сборники 1 АвторамRSS RSS

ВАК

РИНЦ

Психология

Издатель: Высшая школа экономики

Издается с 2005 года

Периодичность: 4 выпуска в год

Доступ к электронным архивам: открытый

 

Изменение когнитивных функций в течение жизни

Крейк Ф., доктор психологических наук, старший научный ссотрудник научный сотрудник, Ротмановский научно-исследовательский институт, Торонто, Канада, fcraik@rotman-baycrest.on.ca
Бялысток И., ассоциированный исследователь, Исследовательского института Ротмана, Канада, ellenb@yorku.ca

Аннотация

Хотя и развитие когнитивных способностей у детей, и спад когнитивных функций в пожилом возрасте изучались очень подробно, эти две области когнитивной науки все еще существуют относительно независимо друг от друга. В какой'то степени такое взаимное игнорирование отражает факт, что эти две области делают акцент на различных аспектах когниций. Очевидно, что единая теория развития когнитивных функций в течение жизни должна предложить единые механизмы, лежащие в основе роста и спада. В данной статье мы предлагаем подход, основанный на понятиях репрезентации и управления. Когнитивные репрезентации формируются в процессе развития и остаются относительно стабильными во взрослом возрасте, в то время как управляющие функции после стремительного развития в детстве в позднем возрасте теряют свою эффективность. Результаты выполнения заданий, задействующих восприятие, внимание, память, мышление и речь, отражают взаимодействие этих двух основных факторов когнитивной системы. Задача будущего - найти соответствие этих когнитивных конструктов в нейробиологии.

Ссылка для цитирования

Литература
  1.   Baddeley A.D. Short­term and working memory // E. Tulving, F.I.M. Craik (eds.).The Oxford handbook of memory. Oxford University Press, 2000. Р. 77-92.
  2.   Baltes P.B., Lindenberger U. Emergence of a powerful connection between sensory and cognitive functions across the adult life span: A new window to the study of cognitive aging? // Psychol. Aging. 1997. Vol. 12. P. 12-21.
  3.   Baltes P.B. et al. Integration versus differentiation of fluid/crystallized intelligence in old age // Dev. Psychol. 1980. Vol. 16. P. 625-635.
  4.   Bauer P.J. Early memory development // U. Goswami (ed.). Blackwell handbook of childhood cognitive development. Blackwell, 2002. Р. 127-146.
  5.   Bialystok E. et al. Bilingualism, aging, and cognitive control: Evidence from the Simon task // Psychol. Aging. 2004. Vol. 19. P. 290-303.
  6.   Bialystok E. et al. Dual modality monitoring in a classification task: The effects of bilingualism and aging // Q. J. Exp. Psychol­A (in press).
  7.   Bialystok E., Martin M.M. Attention and inhibition in bilingual children: Evidence from the dimensional change card sort task // Developmental Science. 2004. Vol. 7. P. 325-339.
  8.   Bialystok E., Shapero D. Ambiguous benefits: The effect of bilingualism on reversing ambiguous figures // Developmental Science. 2005. Vol. 8. P. 595-604.
  9.   Brainerd C.J., Reyna V.F. Gist is the grist: fuzzy­trace theory and the new intuitionism // Dev. Rev. 1990. Vol. 10. P. 3-47.
  10.   Braver T. S. et al. Context processing in older adults: Evidence for a theory relating cognitive control to neurobiology in healthy aging // J. Exp. Psychol. Gen. 2001. Vol. 130. P. 746-763.
  11.   Burke D.M. et al. Theoretical appro­ aches to language and aging // T. Perfect, E. Maylor, (eds.). Models of cognitive aging. Oxford University Press, 2000. Р. 204-237.
  12.   Cabeza R. Hemispheric asymmetry reduction in older adults: The HAROLD model // Psychol. Aging. 2002. Vol. 17. P. 85-100.
  13.   Casey B.J. et al. Imaging the developing brain: what have we learned about cognitive development? // Trends Cogn. Sci. 2005. Vol. 9. P. 104-110.
  14.   Castel A.D. et al. The effects of action video game experience on the time course of inhibition of return and the efficiency of visual search // Acta Psychologica. 2005. Vol. 119. P. 217-230.
  15.   Colonia-Willner R. Practical intelligence at work: Relationship between aging and cognitive efficiency among managers in a bank environment // Psychol. Aging. 1998. Vol. 13. P. 45-57.
  16.   Craik F.I.M. Human memory and aging // M.L. Backman, C. von Hofsten, (eds.). Psychology at the turn of the millennium. Vol. 1. Psychology Press, 2002. Р. 261-280.
  17.   Daniels K. et al. The aging of executive functions // E. Bialystok, F.I.M. Craik (eds.). Lifespan cognition: Mechanisms of change. . Oxford University Press (in press).
  18.   Diamond A. Normal development of prefrontal cortex from birth to young adulthood: Cognitive functions, anatomy and biochemistry // D.T. Stuss, R.T Knight (eds.). Principles of frontal lobe function. Oxford University Press, 2002. Р. 466-503.
  19.   Diamond A. The early development of executive functions // E. Bialystok, F.I.M. Craik (eds.). Lifespan cognition: Mechanisms of change. . Oxford University Press (in press).
  20.   Engle R.W. et al. Individual differences in working memory capacity and what they tell us about controlled attention, general fluid intelligence and functions of the prefrontal cortex // A. Miyake, P. Shah (eds.). Models of working memory: Mechanisms of active maintenance and executive control. Cambridge University Press, 1999. Р. 102-134.
  21.   Fristoe N. et al. Examination of age-related deficits on the Wisconsin Card Sorting Test // Neuropsychology. 1997. Vol. 11. P. 428-436.
  22.   Giedd J.N. et al. Brain development during childhood and adolescence: a longitu­ dinal MRI study // Nat. Neurosci. 1999. Vol. 2. P. 861-863.
  23.   Green C.S., Bavelier D. Action video game modifies visual selective attention // Nature. 2003. Vol. 423. P. 534-537.
  24.   Green D.W. Mental control of the bilingual lexico-semantic system // Bilingualism: Language and Cognition. 1998. Vol. 1. P. 67-81.
  25.   Hasher L. et al. Inhibitory control, circadian arousal, and age // D. Gopher, A. Koriat (eds.). Attention and performance XVII. Cognitive regulation of performance: Interaction of theory and application. MIT Press, 1999. Р. 653-675.
  26.   Hedden T et al. Contributions of processing ability and knowledge to verbal memory tasks across the adult life­span // Quart. J. Exp. Psychol. 2005. Vol. 58A. P. 169-190.
  27.   Kemper S. Language in Adulthood // E. Bialystok, F.I.M. Craik (eds.). Lifespan cognition: Mechanisms of change. . Oxford University Press (in press).
  28.   Krampe R.T, Ericsson K.A. Maintaining excellence: Deliberate practice and elite performance in young and older pianists // J. Exp. Psychol. Gen. 1996. Vol. 125. P. 331-359.
  29.   L'Hermitte F. Human autonomy and the frontal lobes. Part II: Patient behavior in complex and social situations: The «environmental dependency syndrome» // Ann. Neurol. 1986. Vol. 19. P. 335-343.
  30.   Li S-C. et al. Transformations in the couplings among intellectual abilities and constituent cognitive processes across the life span // Psychol. Sci. 2004. Vol. 15. P. 155-163.
  31.   Light L.L., Burke D.M. Patterns of language and memory in old age // L.L. Light, D.M. Burke (eds.). Language, memory, and aging. Cambridge University Press, 1988. Р. 244-271.
  32.   Lindenberger U., von Oertzen T. Variability in cognitive aging: From taxonomy to theory // E. Bialystok, F.I.M. Craik (eds.). Lifespan cognition: Mechanisms of change. . Oxford University Press (in press).
  33.   Mayr U. Age differences in the selection of mental sets: The role of inhibition, stimulus ambiguity, and response­set overlap // Psychol. Aging. 2001. Vol. 16. P. 96-109.
  34.   Mayr U. et al. Sequential and coordinative processing dynamics in figural transformations across the lifespan // Cognition. 1996. Vol. 59. P. 61-90.
  35.   Mechelli A. et al. Structural plasticity in the bilingual brain // Nature. 2004. 431. P. 757.
  36.   Meiran N., Gotler A. Modeling cognitive control in task switching and ageing // Europ. J. Cog. Psychol. 2001. Vol. 13. P. 165-186.
  37.   Mesulam M.M. The human frontal lobes: Transcending the default mode through contingent encoding // D.T. Stuss, R.T. Knight (eds.). Principles of frontal lobe function. Oxford University Press, 2002. Р. 8-30.
  38.   Mireles D.E., Charness N. Computational explorations of the influence of structured knowledge on age­related cognitive decline // Psychol. Aging. 2002. Vol. 17. P. 245-259.
  39.   Nelson K. Language in cognitive development: Emergence of the mediated mind. Cambridge University Press, 1996.
  40.   Park D.C. et al. Models of visuospatial and verbal memory across the adult life span // Psychol. Aging. 2002. Vol. 17. P. 299-320.
  41.   Polk T.A., Farah M.J. The neural development and organization of letter recognition: Evidence from functional neuroimaging, computational modelling, and behavioural studies // PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences). 1998. Vol. 95. P. 847-852.
  42.   Posner M.I., Rothbart M.K. Influencing brain networks: Implications for education // Trends Cogn. Sci. 2005. Vol. 9. P. 99-103.
  43.   Raz N. Aging of the brain and its impact on cognitive performance: Integration of structural and functional findings // F.I.M. Craik, T.A. Salthouse (eds.). The handbook of aging and cognition. Erlbaum, 2000. Р. 1-90.
  44.   Reimers S., Maylor E. Task switching across the life span: Effects of age on general and specific switch costs // Dev. Psychol. 2005. Vol. 41. P. 611-671.
  45.   Rovee-Collier C. Dissociations in infant memory: Rethinking the development of implicit and explicit memory // Psychol. Rev. 1997. Vol. 104. P. 467-498.
  46.   Rubin O., Meiran N. On the origins of the task mixing cost in the cuing taskswitching paradigm // J. Exp. Psychol. Learn. Mem. Cog (in press).
  47.   Salthouse T.A., Mitchell D.R.D. Effects of age and naturally occurring experience on spatial visualization performance // Dev. Psychol. 1990. Vol. 26. P. 845-854.
  48.   Scribner S. Studying working intelligence // J. Lave, B. Rogoff (eds.). Everyday cognition: Its development in social context. Harvard University Press, 1984. Р. 9-40.
  49.   Stiles J. et al. Exploring developmental change in the neural bases of higher cognitive functions: The promise of functional magnetic resonance imaging // Dev. Neuropsychol. 2003. Vol. 24. P. 641-668.
  50.   West R.L. An application of prefrontal cortex function theory to cognitive aging // Psychol. Bull. 1996. Vol. 120. P. 272-292.
  51.   Wingfield A., Stine'Morrow E.A.L. Language and speech // F.I.M. Craik, T.A. Salthouse (eds.). The Handbook of Aging and Cognition. Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2000. Р. 359-416.
  52.   Zelazo P.D. et al. Executive function across the lifespan // Acta Psychologica. 2004. Vol. 115. P. 167-183.
  53.   Zelinski E.M., Lewis K.L. Adult age differences in multiple cognitive functions: Differentiation, dedifferentiation, or processspecific change? // Psychol. Aging. 2003. Vol. 18. P. 727-745.
 
О проекте PsyJournals.ru

© 2007–2020 Портал психологических изданий PsyJournals.ru  Все права защищены

Свидетельство регистрации СМИ Эл № ФС77-66447 от 14 июля 2016 г.

Издатель: ФГБОУ ВО МГППУ

Creative Commons License

Яндекс.Метрика