Седлачкова Д. PhD, доцент, аспирант, магистрант Института специального образования, Университет Палацкого, Оломоуц, Чехия ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7221-3724 e-mail: dagmar.sedlackova01@upol.cz
Цель проекта состояла в анализе живого опыта инклюзивного образования
у ученика средней школы с сахарным диабетом 1 типа, его матери и учителя. Данные, собранные в ходе полуструктурированных интервью, были проанализированы
с помощью тематического анализа по методу М. ван Манена.
В результате были выделены три основные темы. Во-первых, это качество взаимодействия между школой и родителями; во-вторых — уровень эмпатии, понимания и готовности помочь; в-третьих, — сотрудничество между коллегами
в школе. Исследование показывает, что необходимо оптимизировать просвещение учителей в области особых потребностей учащихся с хроническими заболеваниями
и включить в просветительскую повестку вопросы психологических факторов, связанных с возникающей у учащихся повышенной эмоциональной нагрузкой. Необходимо обеспечить взаимное сотрудничество всех участников образовательного процесса, саморефлексию учителей, а также поддержку позитивных отношений между учащимися и доброжелательную атмосферу в школе.
Финансирование. Исследование было поддержано и профинансировано в рамках проекта “Výzkum inkluze osob se speciálními potřebami” [Исследование инклюзии лиц
с особыми потребностями]: IGA_PdF_2020_028
Ссылка для цитирования
Литература
Artiles A.J., Harris-Murri N., Rostenberg D.
Inclusion as social justice: Critical notes on discourses, assumptions, and the
road ahead // Theory into Practice. 2006. Vol. 45. № 3. pp. 260–268. DOI:
10.1207/s15430421tip4503_8
Bunnin N., You J. The Blackwell Dictionary of
Western Philosophy. Oxford: Wiley-Blackwell, 2004. 450p. DOI:
10.1002/9780470996379.refs
Cook B.G. A comparison of teachers' attitudes
toward their included students with mild and severe disabilities // The Journal
of Special Education. 2001. Vol. 34. № 4.
P. 203–213. DOI: 10.1177/002246690103400403
Cresswell J.W. Educational research: Planning,
conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. NY: Prentice
Hall, 2002. 640 p.
Gregorz S., Smogorzewska J., Karwowski M. Academic
achievement of students without special educational needs in inclusive
classrooms. A meta-analysis // Educational Research Review. 2017. Vol. 21. P.
33–54. DOI:
10.1016/j.edurev.2017.02.004
Lei X.L., Kantor J. Study on family cohesion
and adaptability of caregivers of children with ASD and its influencing factors
// Social Psychology and Society. 2020. Vol. 11. № 3.
P. 70–85. DOI:
10.17759/sps.2020110305
Malik J.A., Aslam N. Distress and Quality of Life
// Behavioral Diabetes: Social Ecological Perspectives for Pediatric and Adult
Populations / A.M. Delamater, D.G. Marrero (eds.). Cham: Springer, 2020. P.
33–48. DOI: 10.1007/978-3-030-33286-0
Mariga L., McConkey R., Meyezwa H. Inclusive
education in low-income countries:
A resource book for teacher educators, parent trainers and community
development. South Africa: Disabilities Innovations Africa. 2014. 142 p.
Michalík J., Chrastina J., Maštalíř J. et al.
Assistant teachers for pupils with special educational needs in the Czech
republic – presentation of selected particular research results // Social
Welfare Interdisciplinary Approach. 2015. Vol. 1. № 5. P. 48–57. URL:
http://socialwelfare.eu/index.php/sw/article/view/10
(дата обращения: 17.06.2021).
MikurcikovaL. Rozdiely v
komunikačných a sociálnych interakciách žiakov
s ťažkým mentálnym postihnutím v edukačnom procese na špeciálnych základných
školách a v domovoch sociálnych služieb // Špeciálny pedagóg. 2012. Vol. 2. №
2. P. 14–30. URL:
https://www.researchgate.net/publication/261729205_Rozdiely_v_komunikacnych_a_socialnych_interakciach_ziakov_s_tazkym_mentalnym_postihnutim_v_edukacnom_procese_na_specialnych_zakladnych_skolach_a_v_domovoch_socialnych_sluzieb
(дата обращения: 17.06.2021).
Miovský M. Kvalitativní přístup a metody v
psychologickém výzkumu. Prague: Grada Publishing. 2006. 332 p.
Mitchell D. What really works in special and
inclusive education: Using evidence-based teaching strategies. 3rd ed. London:
Taylor&Francis Ltd, 2020. 460 p.
Moore S. One without the other: Stories of
unity through diversity and inclusion. Vol. 1. Winnipeg: Portage&Main
Press. 2016. 90 p.
Mosin I.S. The DiaPsy mobile app for improving
self-control of diabetes and psychological support for people with type 1
diabetes // Modelling and Data Analysis.
Vol. 10. № 1. 2020. P. 166–175. DOI: 10.17759/mda.2020100111.
Murdoch D.C. Lived experience and inclusive
education: an exploration of the phenomenon of inclusive education in the life
world of young people, parents and teachers. PhD Dissertation. UK: The
University of Edinburgh, 2019. URL: http://hdl.handle.net/ 1842/36034 (дата
обращения: 17.06.2021).
Musilová M. Případová studie jako součást
pedagogické praxe. 2nd ed. Olomouc: Palacký University, 2003. 42 p.
Northam E. Distress and quality of life. //
Behavioral Diabetes: Social Ecological Perspectives for Pediatric and Adult
Populations / A.M. Delamater, D.G. Marrero (eds.). Cham: Springer, 2020. P.
79–90. DOI: 10.1007/978-3-030-33286-0.
Okyere C., Aldersey H.M., Lysaght R. The
experiences of children with intellectual and developmental disabilities in
inclusive schools in Accra, Ghana // African Journal of Disability. 2019. № 8.
P. 1–11. DOI: 10.4102%2Fajod.v8i0.542
Patton M.Q. Qualitative research and evaluation
methods. 3rd ed. NY: SAGE Publications Inc., 2002. 832 p.
Pham Y.K., Murray C., Good R.H. Grades, behavior,
and engagement of adolescents with disabilities: An examination of social
relationships among students, parents, and teachers // School Community
Journal. 2018. Vol. 28. № 2. P. 47–62. URL:
https://search.proquest.com/docview/2166970378?accountid=16730 (дата обращения:
17.06.2021).
Sedláčková D. Pupils with physical disabilities and
their experience with inclusive education: Literature review // 5th
International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and
Arts. 2018. № 5, Science and Society Issue 3.5. Sofia: STEF92 Technology Ltd.
P. 673–680. DOI: 10.5593/sgemsocial12018/3.5
Sedláčková D. Pupils with physical disabilities and
their experience with inclusive education: review of Czech sources // 5th
International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and
Arts. 2018. № 5. Science and Society Issue 3.5. Sofia: STEF92 Technology Ltd.
P. 681– 688. DOI: 10.5593/sgemsocial12018/3.5
Van Manen M. Researching lived experience. Human
science for the action sensitive pedagogy, 2nd ed. Ontario: University of
Western Ontario, 1997. 224 p. DOI: 10.4324/9781315421056
Van Vleet M., Helgeson V.S. Friend and peer
relationships among youth with type 1 diabetes // Behavioral Diabetes: Social
Ecological Perspectives for Pediatric and Adult Populations / A.M. Delamater,
D.G. Marrero (eds.). Cham: Springer, 2020. P. 121–138. DOI:
10.1007/978-3-030-33286-0.
Terry G., Hayfield N., Clarke V. et al. Thematic
analyses // The SAGE Handbook of Qualitative Research in Psychology / W.
Stainton Rogers, C. Willig (eds.). London: SAGE Publications, 2017. P.
17–37.
Watt L. (Un)safe at school: Parents’ work of
securing nursing care and coordinating School Health Support Services delivery
for children with diabetes in Ontario schools // Journal of Sociology and
Social Welfare. 2015. Vol. 42. № 2. Article 7. P. 103–126.
Zilcher L., Svoboda Z. Inkluzivní vzdělávání:
efektivní vzdělávání všech žáků [Inclusive education: efective education of all
learners]. Prague: Grada, 2019. 216 p.