Социосфера Издатель: ООО Научно-издательский центр «Социосфера» ISSN: 2078-7081 Издается с 2010 года Периодичность: 4 номера в год Язык журнала: русский Доступ к электронным архивам: открытый EN In English |
Социосфера Sobornost is the main necessary condition of the orthodox art revival 938Колесова И.С. АннотацияСовременные специалисты отмечают новый виток в развитии рус¬ского православного искусства. Меж тем главное условие его возрождения – соборность. Вопрос состоит в том, чтобы понять соборность как базовую ценность русской культуры, возможность реального возрождения и функционирования православного искусства в нынешней бытийной ситуации продолжающегося кризиса духа. Ключевые слова: соборность, православие, искусство, иконопись, преобразование Рубрика: Философия Тип: научная статья Фрагмент статьи
The guidelines of the revival of the iconpanting in Russia is closely connected to the name of the Archimandrite Zinon, who was a monk of the the Pskov Dormition Monastery of the Caves. Iconpanting skills and divinity are combined in Zinon’s creative work. For him the icon is not only for copying of the sample, but it can’t exist without living faith experience as it is liturgical. Icon is the fruit of the clerical sobornal consciousness and not the work of personal creation. During his creative hunting Fr Zinon pushes forward to the Orthodox iconpanting source penetrating into the crerical tradition deeply. Being sceptical about the existence of the national school of iconpanting in nowadays Russia, the master considers that the reason for its absence is the lack of spirituality. Fr Zinon records with a feeling of regret that many of contemporary iconpainters lack spiritual competence. That’s why they accept archaistic manner of painting accompanied with worn spots, dark images, dull background, etc. Fr Zinon names this technique «fancy aestheticism», produced by unability of modern iconpainters to say their own word because of their poor spiritual education. Icon is the fruit of the clerical sobornal consciousness and doesn’t exist without living faith experience. Scanty understanding of the icon sobornost deprives it of divinity content, so that it becomes meaningless. Aesthetics and visual characteristics prevail over authentic content. National iconpainting school can survive if only there is a recovery of the Byzantian tradition, that is the source of the Russian iconpainting school. «Nowadays each iconpainter has to cover the same way like Russian iconpainters had covered after Russia was converted to Christianity. Trying to penetrate as deeper as possible the magic of iconpainting one has to examine the best images and only in this case after being joined to it, you are able to add something yourself» [1, p. 34]. Литература
Статьи по теме
Межкультурная коммуникация | Василицына Л.А. Психология религии | Хухлаев О.Е., Шорохова В.А. Социально-психологическое исследование религиозной идентичности у православной молодежи Юридическая психология | Мещерякова Э.И., Ларионова А.В., Карелин Д.В., Козлова Н.В. Экстремистская направленность личности в юридическом и психологическом знании |
© 2007–2022 Портал психологических изданий PsyJournals.ru Все права защищены Свидетельство регистрации СМИ Эл № ФС77-66447 от 14 июля 2016 г. Издатель: ФГБОУ ВО МГППУ
|