Карстен А. магистр гуманитарных наук Института общей лингвистики Мюнхенского университета им. Людвига Максимилиана, Мюнхен, Германия e-mail: mail@andreakarsten.de
Данная статья представляет и анализирует выдержки из ситуационного исследования, посвященного письму, в котором приняла участие начинающий журналист Элли. Исследование основывается на диалогической и культурно-исторической традиции психолингвистической теории. В его основе лежат концепции Якубинского, Выготского, Бахтина и Волошинова, причем особенное внимение уделяется бахтинскому понятию хронотопа. В Заключительных замечаниях к статье 1937-38 годов на тему хронотопа, написанных в 1973 году, Бахтин развивает свое первоначально литературное понятие пространства-времени и придает ему языко-философскую основу. В данном исследовании рассматривается и изучается различие между хронотопами писателя и читателя - реальный или создающий мир - и вымышленный хронотоп текста - представленный мир. Схема исследования - разновидность метода автоконфронтации - поддерживает “проявление” различных хронотопов в письме. Расшифровки автоконфронтационного диалога и примеров письма Элли, будучи детально рассмотренными, позволяют увидеть суть формирования хронотопов в письме и их сложных взаимоотношений. Среди прочего, записи отражают пространственные и временные конфигурации примеров письма, внутренней речи Элли во время письма, запомнившихся и выдуманных события и ситуаций, о которых нужно написать, содержание текста в представленном виде, и прошлые и будущие примеры письма и чтения. Анализ, основанный на фактических данных, демонстрирует сложные взаимодействия хронотопов в письме и роль языка в их формировании и идентификации.
Тип: научная статья
Ссылка для цитирования
Литература
Agha, A. (2007). Recombinant selves in mass mediated spacetime.
Language and Communication, 27, pp. 320-335.
Bakhtin, M.M. (1959–1961/1986). The problem of the text in
linguistics, philology, and the human sciences: An experiment in philosophical
analysis. In C. Emerson & M. Holquist (Eds.), Speech genres and other late
essays (pp. 103-131). Transl. by V.W. McGee. Austin: University of Texas
Press.
Bakhtin, M.M. (1953-54/1986). The problem of speech genres. In C.
Emerson & M. Holquist (Eds.), Speech genres and other late essays (pp. 60
102). Transl. by V. W. McGee. Austin: University of Texas Press.
Bakhtin, M.M. (1937–1938/1981). Forms of time and of the
chronotope in the novel. In M. Holquist (ED.), The dialogic imagination. Four
essays by M. M. Bakhtin (pp. 84-258). Transl. by C. Emerson & M. Holquist.
Austin: University of Texas Press.
Bakhtin, M.M. (1929/1984). Problems of Dostoevsky’s poetics. Ed.
and transl. by C. Emerson. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Bertau, M.-C. (2011). Anreden, Erwidern, Verstehen. Elemente einer
Psycholinguistik der Alterität [Addressing, replying, and understanding.
Elements of a psycholinguistics of alterity]. Berlin: Lehmans Media.
Bertau, M.-C. (2007). On the notion of voice. An exploration from
a psycholinguistical perspective with developmental implications. International
Journal for Dialogical Science, 2, 1, pp. 133-161.
Clot, Y. (2008). Travail et pouvoir d’agir [Work and the power to
act]. Paris: Presses Universitaires de France.
Clot, Y. (2005). L’autoconfrontation croisee en analyse du travail
– l’apport de la theorie bakhtinienne du dialogue [Crossed autoconfrontation in
analysis of work – the contribution of Bakhtin's theory of dialogue]. In L.
Fillettaz & J.P. Bronckart (Eds.), L’analyse des actions et des discours en
situation de travail. Concepts, méthodes et applications (pp. 37-55). Leuven:
Peeters.
Clot, Y., Faita, D., Fernandez, G. & Scheller, L. (2001).
Entretiens en autoconfrontation croisee : une methode en clinique de l’activite
[Crossed autoconfrontation conversations. A method for the clinic of activity].
Education permanente , 146, pp. 17-25.
Clot, Y. & Faita, D. (2000). Genres et styles en analyse du
travail. Concepts et methodes [Genres and styles in analysis of work. Concepts
and methods]. Revue Travail, 1, 4, pp. 7-31.
Friedrich, J. (2005). The use and function of dialogue in the
Soviet-Russian discourse of the 1920ies, especially with Yakubinsky and
Vygotsky. In M.-C. Bertau & J. Friedrich (Eds.), Colloquium Yakubinsky:
Think about language dialogically – Understand action dialogically.
http://epub.ub.unimuenchen.de/2020/.
Friedrich, J. (1993). Der Gehalt der Sprachform. Paradigmen von
Bachtin bis Vygotskij [The content of the form of language. Paradigms from
Bakhtin to Vygotsky]. Berlin: Akademie Verlag.
Goffman, E. (1974/1986). Frame analysis. An essay on the
organization of experience. Boston: Northeastern University Press.
Harre, R. & Langenhove, L. van (Eds.) (1999a). Positioning
Theory. Moral contexts of intentional action. Oxford, Malden (Massachusetts):
Blackwell.
Harre, R. & Langenhove, L. van (1999b). The dynamics of social
episodes. In R. Harre & L. van Langenhove (Eds.), Positioning Theory. Moral
contexts of intentional action (pp. 1-13). Oxford, Malden (Massachusetts):
Blackwell.
Hermans, H.J.M. (2001). The dialogical self. Toward a theory of
personal and cultural positioning. Culture & Psychology , 7, 3, pp.
243-281.
Hermans, H.J.M. & Kempen, H.J.G. (1993). The Dialogical Self.
Meaning as movement. San Diego: Academic Press.
Jakubinskij, L.P. (1923/1979). On verbal dialogue. Dispositio , 4,
11/12, pp. 321-336.
Karsten, A. (in prep.). Schreibprozesse und Schreibpraktiken. Eine
Konzeption aus dialogischer Perspektive [Processes and practices in writing. A
conceptualization from a dialogical perspective]. Dissertation project at
Ludwig-Maximilians-Universitat, Munich.
Karsten, A. (2010). Towards cultural-historical and dialogical
writing research. Some methodological considerations. Cultural-Historical
Psychology, 4, pp. 91-98.
Karsten, A. (2009). Vielfalt des Schreibens. Zur Dialogizität
schriftlicher Äußerungen im Spannungsfeld von Konventionalisierung und
Positionierung [Manifoldness of writing. On the dialogicality of written
utterances between the poles of conventionalization and positioning]. Berlin:
Lehmans Media.
Langacker, R. (2004). Grammar as image. The case of voice. In B.
Lewandowska-Tomaszcyk & A. Kwiatkowska (Eds.), Imagery in language.
Festschrift in honour of Professor Ronald W. Langacker (pp. 63-114). Frankfurt
am Main: Peter Lang.
Langacker, R. (1999). Grammar and conceptualization. Berlin &
New York: Mouton de Gruyter.
Langacker, R. (1990). Concept, image, and symbol. The cognitive
basis of grammar. Berlin & New York: Mouton de Gruyter.
Langenhove, L. van & Harre, R. (1999). Introducing Positioning
Theory. In R. Harre & L. van Langenhove (Eds.), Positioning Theory. Moral
contexts of intentional action (pp. 14-31). Oxford, Malden (Massachusetts):
Blackwell.
Ligorio M.B. & Ritella, G. (2010). Chronotopes and
heterotopias as conceptual tools to understand the development of a computer
supported collaborative professional task. ijCSCL, 5, 4, pp. 433-452.
Muhlhausler, P. & Harre, R. (1990). Pronouns and people: The
linguistic construction of social and personal identity. Oxford & Cambridge
(Massachusetts): Blackwell.
Muller, S. (2005). Discourse markers in native and non-native
English discourse. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.
Ostman, J.-O. (1981). You know: A discourse functional approach.
Amsterdam: John Benjamins.
Raggatt, P. (2007). Forms of positioning in the Dialogical Self: A
system of classification and the strange case of Dame Edna Everage. Theory and
Psychology, 17, 3, pp. 355–382.
Schulze, W. (2000a). Towards a typology of the accusative ergative
continuum: The case of East Caucasian. General Linguistics, 37, 1/2, pp.
71-155.
Schulze, W. (2000b). Cognitive linguistics meets typology: The
architecture of a "Grammar of Scenes and Scenarios".
http://www.lrz-muenchen.de/~wschulze/ cog_typ.htm.
Schulze, W. (1998). Person, Klasse, Kongruenz. Fragmente einer
Kategorialtypologie des einfachen Satzes in den ostkaukasischen Sprachen. Vol.
1: Die Grundlagen [Person, class, agreement. Fragments of a categorial typology
of simple sentences in East Caucasian. Vol. 1: Foundations of categorical
typology]. Munchen & Newcastle: Lincom Europa.
Selting, M., Auer, P., Barth-Weingarten, D., Bergmann, J., Bergmann,
P., Birkner, K. et al. (2009). Gesprachsanalytisches Transkriptionssystem
2 (GAT 2) [Conversation analytic transcription system 2 (GAT 2)].
Gesprächsforschung - Online-Zeitschrift zur verbalen Interaktion, 10, pp. 353
402.
Voloshinov, V.N. (1929/1986). Marxism and the philosophy of
language. Transl. by L. Matejka & I. R. Titunik. Cambridge: Harvard
University Press.
Vygotsky, L.S. (1934/1986). Thought and language. Transl. by A.
Kozulin. Cambridge (Massachusetts), London: MIT Press.
Vygotsky, L.S. (1931/1997). The collected works of L. S. Vygotsky.
The history of the development of higher mental functions (Vol. 4). New York,
London: Plenum Press.
Vygotsky, L.S. (1925/1999). Consciousness as a problem in the
psychology of behavior. In N. Veresov (Ed.), Undiscovered Vygotsky. Etudes on
the pre-history of cultural-historical psychology (pp. 251- 281). Transl. by N.
Veresov. Frankfurt/Main: Peter Lang.