Рейтинг
Science Index
РИНЦ 2017
3 место — направление «Психология»
2,019 — показатель журнала в рейтинге SCIENCE INDEX
0,829 — двухлетний импакт-фактор
Агрессия сквозь призму социального остракизма 125
Бойкина Е.Э. , аспирант кафедры юридической психологии и права, ФГБОУ ВО МГППУ, Москва, Россия, katarinatapfer@gmail.com
Аннотация
Социальный остракизм распространён повсеместно: начиная от исключения на игровой площадке в детском саду до психологической травли в школе, отвержения в романтических отношениях среди подростков или увольнения с работы в уже взрослом возрасте. Согласно модели К.Д. Вильямса, остракизм (игнорирование и/или исключение) нарушает фундаментальные потребности человека в принадлежности, контроле, осмысленном существовании, самоуважении, причиняет «социальную боль». Исследования остракизма за последние 30 лет зафиксировали прочную взаимосвязь остракизма с агрессивной ответной реакцией, однако и сам социальный остракизм может в пунитивных целях принимать форму агрессии. Приведены литературный обзор исследований в области агрессивного реагирования на остракизм и детальная схема исследования остракизма (как карающего элемента) среди одарённых детей. Статья может быть интересна психологам и педагогам, работающим с проявлениями агрессии, социального исключения.
Ссылка для цитирования
Скопировать
Бочавер А.А., Жилинская А.В., Хломов
К.Д. Школьная травля и позиция учителей [Электронный ресурс] // Социальная
психология и общество. 2015. Том 6. № 1. С. 103–116. URL:
http://psyjournals.ru/files/74946/spio_1_2015_bochaver.pdf (дата обращения:
12.09.2019).
Воликова С.В., Калинкина Е.А.
Детско-родительские отношения как фактор школьного буллинга // Консультативная
психология и психотерапия. 2015. Том 23. № 4. С. 138–161.
doi:10.17759/cpp.2015230409
Гусейнова Е.А., Ениколопов С.Н. Влияние
позиции жертвы буллинга на агрессивное поведение // Психологическая наука и
образование. 2014. Т. 6. № 2. С. 246–256.
doi:10.17759/psyedu.2014060221
Тарасова С.Ю., Осницкий А.К., Ениколопов
С.Н. Социально-психологические аспекты буллинга: взаимосвязь агрессивности и
школьной тревожности // Психологическая наука и образование. 2016. Т. 8. № 4.
C. 102–116. doi:10.17759/psyedu.2016080411
Ayduk O., Gyurak A., Luerssen A.
Individual differences in the rejection–aggression link in the hot sauce
paradigm: the case of rejection sensitivity // Journal of Experimental Social
Psychology. 2008. Vol. 44. № 3. P. 775–782.
doi:10.1016/j.jesp.2007.07.004
Bushman B.J, Baumeister R.F., Phillips
C.M. Do people aggress to improve their mood? Catharsis beliefs, affect
regulation opportunity, and aggressive responding // Journal of Personality and
Social Psychology. 2001. Vol. 81. № 1. P. 17–32.
doi:10.1037/0022-3514.81.1.17
Carter-Sowell A.R. Chen Z., Williams
K.D. Ostracism increases social susceptibility // Social Influence. 2008. Vol.
3. №. 3. P. 143–153. doi:10.1080/15534510802204868.
Chester D.S., DeWall C.N. Combating the
sting of rejection with the pleasure of revenge: a new look at how emotion
shapes aggression // Journal of Personality and Social Psychology. 2017. Vol.
112. № 3. P. 413–430. doi:10.1037/pspi0000080
Chester D.S., DeWall C.N. Sound the
alarm: the effect of narcissism on retaliatory aggression is moderated by dACC
reactivity to rejection // Journal of Personality. 2015. Vol. 84. № 3. P.
361–368. doi:10.1111/jopy.12164
Chow R.M., Tiedens L.Z., Govan C.L.
Excluded emotions: the role of anger in antisocial responses to ostracism //
Journal of Experimental Social Psychology. 2008. Vol. 44. № 3. P. 896–903.
doi:10.1016/j.jesp.2007.09.004
Eisenberger N.I., Lieberman M.D. Why it
hurts to be left out: the neurocognitive overlap between physical and social
pain // The Social Outcast: Ostracism, Social Exclusion, Rejection, and
Bullying / Eds. K.D. Williams, J.P. Forgas, W. von Hippel. NY: Psychology
Press. 2005. P. 109–127.
Frączek A., Konopka K.,
Dominiak-Kochanek M. Patterns of readiness for interpersonal aggression:
cross-national study on sex difference [Электронный ресурс] / Eds. H. Liberska,
M. Farnicka // Aggression as a challenge: Theory and Research: Current
Problems. Berlin: Peter Lang Publishing, 2016. P. 33–50. URL:
https://www.researchgate.net/publication/306120091_Patterns_of_readiness_for_interpersonal_aggression_A_cross-national_study_on_sex_difference
(дата обращения: 23.04.2018).
Gaertner L, Iuzzini J, O’Mara E.M. When
rejection by one fosters aggression against many: multiple-victim aggression as
a consequence of social rejection and perceived groupness // Journal of
Experimental Social Psychology. 2008. Vol. 44. № 4. P. 958–970.
doi:10.1016/j.jesp.2008.02.004.
Hawkley L.C., Williams K.D., Cacioppo
J.T. Responses to ostracism across adulthood // SCAN. 2010. Vol. 6. № 2. P.
234–243. doi:10.1093/scan/nsq045.
If you can’t join them, beat them:
effects of social exclusion on aggressive behavior / J.M. Twenge [et al.] //
Journal of Personality and Social Psychology. 2001. Vol. 81. № 6. P. 1058–1069.
doi:10.1037//0022-3514.81.6.1058.
Knapton H.M. The recruitment and
radicalisation of western citizens: does ostracism have a role in homegrown
terrorism? // Journal of European Psychology Students. 2014. Vol. 5. № 1. P.
38–48. doi:10.5334/jeps.bo.
Ogurlu U. Ostracism among Gifted
Adolescents: A Preliminary Study in Turkey // Educational process:
International journal. 2015. Vol. 4. № 1–2. P. 18–30.
doi:10.12973/edupij.2015.412.2.
Orders to shoot (a camera): effect of
ostracism on obedience / P. Riva [et al.] // The Journal of Social Psychology.
2014. Vol. 154. № 3. P. 208–216. doi:10.1080/00224545.2014.883354.
Ostracism in Everyday Life: The Effects
of Ostracism on Those Who Ostracize / J.B. Nezlek [et al.] // The Journal of
Social Psychology. 2015. Vol. 155. № 5. P. 432–451.
doi:10.1080/00224545.2015.1062351.
Poon K.T., Teng F. Feeling unrestricted
by rules: Ostracism promotes aggressive responses // Aggressive behavior. 2017.
Vol. 43. № 6. P. 558–567. doi:10.1002/ab.21714.
Rajchert J., Konopka K., Huesmann L.R.
It is more than thought that counts: the role of readiness for aggression in
the relationship between ostracism and displaced aggression // Current
Psychology. 2017. Vol. 36. № 3. P. 417–427.
doi:10.1007/s12144-016-9430-6.
Ren D., Wesselmann E.D., Williams K.D.
Hurt people hurt people: ostracism and aggression // Current Opinion in
Psychology. 2018. Vol. 19. P. 34–38 doi:10.1016/j.copsyc.2017.03.026.
Sommer F., Leuschner V., Scheithauer H.
Bullying, romantic rejection, and conflicts with teachers: the crucial role of
social dynamics in the development of school shootings-review // International
Journal of Developmental Science. 2014. Vol. 8. № 1–2. P. 3–24.
doi:10.3233/DEV-140129.
The social and emotional development of
gifted children: What do we know? / M. Neihart [et al.]. Washington, DC: The
National Association for Gifted Children, 2002. P. 11–24.
Validation of the Ostracism Experience
Scale for Adolescents / R. Gilman [et al.] // Psychological Assessment. 2013.
Vol. 25. № 2. P. 319–330. doi:10.1037/a0030913.
Warburton W.A., Williams K.D., Cairns
D.R. When ostracism leads to aggression: the moderating effects of control
deprivation // Journal of Experimental Social Psychology. 2006. Vol. 42. № 2.
P. 213–220. doi:10.1016/j.jesp.2005.03.005.
Wesselmann E.D., Williams K.D. The
potential balm of religion and spirituality for recovering from ostracism //
Journal of. Management, Spirituality, and Religion. 2010. Vol. 7. № 1. P.
29–45. doi:10.1080/14766080903497623.
Williams K. D., Wheeler L., Harvey J.
Inside the social mind of the ostracizer / Eds. J. Forgas, K. Williams, &L.
Wheeler // The social mind: Cognitive and motivational aspects of interpersonal
behaviour. New York: Cambridge University Press, 2001. P. 294–320.
Williams K.D. Ostracism // The Annual
Review of Psychology. 2007. Vol. 58. P. 425–452.
doi:10.1146/annurev.psych.58.110405.085641.
Williams K.D. Ostracism: a temporal
need-threat model // Advances in Experimental Social Psychology. 2009. Vol. 41.
P. 279–314. doi:10.1016/S0065-2601(08)00406-1.
Wölfer R., Scheithauer H. Ostracism in
Childhood and Adolescence: Emotional, Cognitive, and Behavioral Effects of
Social exclusion // Journal Social Influence. 2013. Vol. 8. № 4. P. 217–236.
doi:10.1080/15534510.2012.706233.