Травма позвоночника – одно из самых серьезных повреждений, затрагивающее все аспекты жизни пациента. Исследователи отмечают, что удовлетворенность жизнью у подобных пациентов ниже, чем у других. Цель исследования состояла в изучении эффекта тренинга жизненных компетенций на удовлетворенность жизнью у пациентов с травмами позвоночника. Данное исследование использует квази-экспериментальный дизайн. Оно было выполнено с применением схемы: пре-тест, пост-тест и контрольная группа. Статистическую популяцию исследования составили пациенты с травмами позвоночника (только мужчины), пользующиеся услугами команды домашнего патронажа Тегеранского Благотворительного Фонда Кахзирак. Для проведения исследования, были отобраны 30 пациентов центра. Затем пациенты были разделены на контрольную и экспериментальную группы
в случайном порядке. В экспериментальной группе проводился тренинг жизненных компетенций по 10 блокам, тогда как в контрольной группе никаких вмешательств не проводилось. Измерительным инструментарием был выбран Опросник удовлетворенностью жизнью, для проверки результатов использовался одномерный ковариативный анализ. Данные, полученные в ходе ковариативного анализа показали, что существуют значимые различия между экспериментальной и контрольной группами (p<0.05). Результаты указывают на то, что обучение жизненным навыкам улучшало удовлетворенность жизнью пациентов с травмой позвоночника.
Alwell M., Cobb B. functional life skills curricular interventions
for youth with disabilities. A systematic review // Career Development for
Exceptional individuals. 2009. Vol. 32. No. 2.
P. 82–93. DOI:10.1177/0885728809336656
Chou C.C., Chan F., Chan Y.C., Phillips B. Introduction to positive
psychology in rehabilitation // Rehabilitation Research, Policy &
Education. 2013. Vol. 27. No. 3. P. 126–130. DOI:
10.1891/2168-6653.27.3.126
Corrigan J.D., Bogner J.A., Mysiw W.J., et al. Life satisfaction
after traumatic brain injury // Journal of head trauma rehabilitation. 2001.
Vol. 16. № 6.P. 543–555. DOI: 10.1097/00001199-200102000-00004
Dijkers M.P. Quality of life of individuals with spinal cord injury:
A review of conceptualization, measurement, and research findings // Journal
of Rehabilitation Research and Development. 2005. Vol. 42. No.
3.P. 87–110. DOI:10.1682/JRRD.2004.08.0100
Hampton N.Z. Self-efficacy and quality of life in people with spinal
cord injuries in China // Rehabilitation Counseling Bulletin. 2000. Vol. 43.
No. 2. P. 66–74. DOI:10.1177/003435520 004300202
Jenaabadi H., Azizi N., Mostafapour R., Haghi R. The effect of life
skills training on the mental health and level of resilience among teachers of
normal students and teachers of exceptional students in Zahedan // Open Journal
of Medical Psychology. 2015. Vol. 4. No. 2.
P. 17–22.DOI:10.4236/OJMP.2015.42002
Khooshab E., Jahanbin I., Ghadakpour S., Keshavarzi S. Managing
parenting stress through life skills training: A supportive intervention for
mothers with visually impaired children // International Journal of Community
Based Nursing Midwifery. 2016. Vol. 4. № 3. P. 265–273.
Lotfaalizadeh M.Z. Psychometric Properties of the Fear of Dead
Questionnaire and its Relationship with Self-Life Satisfaction in Adults in
Tehran. Master degree thesis. Tehran, 2015. 59 p.
Lucke K.T., Coccia H., Goode J.S., Lucke J.F. Quality of life in
spinal cord injured individuals and their caregivers during the initial 6
months following rehabilitation. // Quality Life Research. 2004. Vol. 13. No.
1.P. 97–110. DOI: 10.1023/B:QURE.0000015284.95515.17
Mahdavi Haji.T., Mohammad K.S., Hatami M. The effectiveness of life
skills training on happiness, quality of life and emotion regulation //
Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011. Vol. 30. P. 407–411. DOI:
10.1016/j.sbspro.2011.10.080
Mahvashe V.A. The effectiveness of life skills training on enhancing
the self- esteem of hearing impaired students in inclusive schools // Open
Journal of Medical Psychology. 2014. Vol. 3. No. 1. P. 94–99.
DOI:10.4236/ojmp.2014.31012
Mailhan L., Azouvi, P.D. Life satisfaction and disability after
sever traumatic brain injury // Brain Injury. 2005. Vol. 19. № 4. P. 303–318.
DOI: 10.1080/0269905041000172014.
Middelton J., Tran Y., Craig A. Relationship between quality of life
and self-efficacy in person with spinal cord injuries // Archives of
Physical Medicine and Rehabilitation. 2007.
Vol. 88. № 12. P. 1643–1648. DOI:10.1016/j.apmr.2007.09.001
Movallali G., Ashori M., Jolil A.S. The effectiveness of life skills
training on social skills of hearing impaired students // IOSR Journal of
Research and Method in Education. 2014. Vol. 4. № 5. P. 28–34.
Parajapata R., Sharma B., Sharma D. Significant of life skills
education // Contemporary Issues in Education Research – First Quarter. 2017.
Vol. 10. № 1. P. 1–6. DOI: 10.19030/CIER.V10i1.9875
Prasoon R., Chaturvedi K.R. Life satisfaction: A literature review
// International Journal of Management and Social Sciences. 2016. Vol. 1. № 2.
P. 25–32.
Puspakamara J. Effectiveness of life skills training in preventing
common issues among adolescents: a community based quasi experimental study
(ALST). Psychiatry Faculty of Medicine & Allied Sciences Rajarata
University of Sri Lanka. 2011.
Rahmati B., Adibrad N., Tahmasian K.S., Sedghpour B. The
effectiveness of life skill training on social adjustment in children //
Procedia Social and Behavioral Sciences, 2010.
Vol. 5. P. 870–874. DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.07.201.
Roodbari Z., Sahdipoor E., Ghale S. The study of the Effect of Life
Skills Training on Social Development, Emotional and Social Compatibility Among
First- Grade Female High School in Neka City // Indian Journal of Fundamental
and Applied Sciences. 2013. Vol. 3. №. 3. P. 382–390.Available at:
www.cibtech.org/jls.htm
Salmaniyan F., Espahbodi P.K., Jamali M. The effectiveness of life
skills training classes on increasing happiness and self-esteem in spouses of
war veterans with severity of disability of 25-75% of Minoodasht city //
International Journal of Economy, Management and Social Sciences. 2014. Vol. 3.
№ 12. P. 902–904.
Somers M.F. Spinal cord injury. Functional rehabilitation. Prentice
Hall. United States. New Jersey. 2001. 458 p.
Somers M.F. Spinal cord injury. Functional rehabilitation. 3rd ed.
Upper Saddle River: Prentice hall. 2010. 480 p.
Van Leeuwev Christel M.C., Post M.W., Van Asbeck F.W., et al. Life
satisfaction in people with spinal cord injury during the first five years
after discharge from inpatient rehabilitation // Disability and Rehabilitation.
2012. Vol. 34. № 1. P. 76–83. DOI:10.3109/09638288.2011.587089
Van Leeuwen C.M., Post M.W., Van Asbeck F.W., et al. Social support
and life satisfaction in spinal cord injury during up to one year after
inpatient rehabilitation // Journal of Rehabilitation Medicine. 2010. Vol. 42.
No. 3. P. 265–271. DOI:10.2340/16501977-0502
World Health Organization. Life skills education for children and
adolescents in schools. Introduction and guidelines to facilitate the
development and implementation of life skills programs. Geneva. 1997. 53
p.