Longitudinal Observation of the Psychosocial and the Intellectual Development of a Patient with Autism

284

Abstract

The article describes the experience of observation and medical support of a patient with Kanner’s syndrome from an early age to 27 years in the framework of complex medical, psychological and educational support. Long-term medical and psycho-educational support and family work allowed the patient to develop social skills and artistic abilities. The positive dynamics of intellectual and aesthetic development, smoothing of negative behavioral characteristics of the patient are demonstrated. The importance of joint well-coordinated work of a psychiatrist, speech therapist-special teacher, psychologist and parents is emphasized. The complex of rehabili- tation measures of professionals and parents gave a positive result: the young man is socialized and no longer needs special continuous medical and psychological support. As part of the supported employment, he attends an art workshop at the monastery and is engaged in painting. His personal exhibition had success. Such cases are an incentive for the constant active work of parents and teachers with children with severe forms of autistic disorders, and for the development of new effective methods of treatment, habilitation and rehabilitation, espe- cially in difficult to manage cases.

General Information

Keywords: autism, intellectual disability, child, diagnosis, longitudinal study, education

Journal rubric: Clinical case

Article type: scientific article

DOI: https://doi.org/10.17759/autdd.2021190108

Funding. The study carried out with the support of the National Academy of Sciences of Belarus in the framework of the project of the state program of scientific research “Fundamental and Applied Sciences — Medicine”

For citation: Osipchik S.I., Grigorieva N.K., Alyko T.N., Lapysh O.M., Truschenko M.N. Longitudinal Observation of the Psychosocial and the Intellectual Development of a Patient with Autism. Autizm i narusheniya razvitiya = Autism and Developmental Disorders, 2021. Vol. 19, no. 1, pp. 65–73. DOI: 10.17759/autdd.2021190108. (In Russ., аbstr. in Engl.)

References

  1. Аутизм у детей (клиника, диагностика, коррекция) / Докукина Т.В., Гаврилова Т.А., Голубева Т.С. и др.; под ред. Докукиной Т.В. Самара, 2019. 120  с.
  2. Горячева Т.Г., Султанова А.С. К теоретическому обоснованию сенсомоторной коррекции при дизонтогенезе и различных патологических состояниях у детей // Методологические и прикладные проблемы медицинской психологии: коллективная монография. Москва: Сам полиграфист, 2018. С. 177—188. ISBN 978-5-94051-150-2.
  3. Дорохов М.Б. Нейропсихологическая модель формирования аутистических расстройств и особенности их коррекции // Научно-исследовательские публикации. 2015. № 5 (25). С. 5—63.
  4. Иванов И.В., Симашкова Н.В., Козловская Г.В. Диагностика нарушений психического развития в раннем детском возрасте (скрининговая методика) // Методологические и прикладные проблемы медицинской (клинической) психологии: коллективная монография. Москва: Сам полиграфист, 2018. С. 212—221. ISBN 978-5-94051-150-2.
  5. Иванов И.В., Козловская Г.В. Концептуальные идеи А.В. Снежневского и психопрофилактика в раннем детском возрасте // Психиатрия. 2014. № 3 (63). С. 18—20.
  6. Иовчук Н.М. Современные проблемы диагностики в детской психиатрии // Вопросы психического здоровья детей и подростков. 2013. Т. 13. № 2. С. 30—45.
  7. Костин И.А. Психологическое сопровождение взрослеющих людей с РАС // Комплексное сопровождение детей с расстройствами аутистического спектра: сборник материалов I Всероссийской научно-практической конференции 14—16 декабря 2016 г. Москва: ФГБОУ ВПО МГППУ, 2016. С. 187—195. ISBN 978-5-94051-154-2.
  8. Лурия А.Р. Основы нейропсихологии. Москва: Academia, 2002. ISBN 5-7695-1013-7.
  9. Макаров И.В., Автенок И.С. Диагностика детского аутизма: ошибки и трудности // Социальная и клиническая психиатрия. 2018. Т. 8. № 3. С. 74—81.
  10. Рева Г.В., Гульков А.Н., Биктулова А.В. и др. Патогенез когнитивных расстройств при аутизме // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 2. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=29653 (дата обращения: 15.02.2021). DOI:10.17513/spno.29653
  11. Симашкова  Н.В.  и  др.  Клинико-биологические  аспекты  расстройств  аутистического   спектра   /   под   ред. Н.В. Симашковой, Т.П. Клюшник. Москва: ГЭОТАР-Медиа, 2016. 288 с. ISBN 978-5-9704-3841-1.
  12. Courchesne E., Pramparo T., Gazestani V.H. et al. The ASD Living Biology: from cell proliferation to clinical phenotype. Molecular Psychiatry, 2019, vol. 24, pp. 88—107. DOI:10.1038/s41380-018-0056-y
  13. Harris J.S. Kanner L. and autism: a 75-year perspective. International Review of Psychiatry, 2018, vol. 30, no. 1, pp. 1—15. DOI:10.1080/09540261.2018.1455646
  14. Schütz M., Ciaramidaro A., Martinelli A. et al. Communicative intentions in autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 2020, vol. 79, article no. 101666. DOI:10.1016/j.rasd.2020.101666
  15. Singhai K., Nebhinani N., Suthar N., Jain S. Autism spectrum disorder and its differential diagnosis: A nosological update. Journal of Indian Association for Child and Adolescent Mental Health, 2019, vol. 16, no. 1, pp. 86—101.

Information About the Authors

Sergey I. Osipchik, PhD in Medicine, Deputy Director for Medicine (Psychiatry), State Institution “Republican Scientific and Practical Center for Mental Health”, Minsk, Belarus, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3784-4293, e-mail: sergeio@mail.ru

Natalia K. Grigorieva, PhD in Medicine, Associate Professor, Department of Psychiatry and Medical Psychology, Belarusian State Medical University, Minsk, Belarus, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4892-6182, e-mail: maryzhdan1991@gmail.com

Tatiana N. Alyko, Assistant of the Chair, Department of Psychiatry and Medical Psychology, Belarusian State Medical University, Minsk, Belarus, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5352-8990, e-mail: m_montage@tut.by

Olga M. Lapysh, Addiction Psychiatrist, State institution “Republican Scientific and Practical Center for Mental Health”, Minsk, Belarus, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6696-2494, e-mail: o.lapysh@mail.ru

Maria N. Truschenko, Research Fellow, State Institution “Republican Scientific and Practical Center for Mental Health”, Minsk, Belarus, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5773-8899, e-mail: marith@bk.ru

Metrics

Views

Total: 628
Previous month: 20
Current month: 8

Downloads

Total: 284
Previous month: 10
Current month: 10