Language and Text
2025. Vol. 12, no. 4, 83–92
doi:10.17759/langt.2025120407
ISSN: 2312-2757 (online)
Category of time and space in internet advertising
Abstract
The article is devoted to the study of temporal and locative syntaxemes in online advertising. Based on the analysis of advertising texts presented in the social networks VKontakte and Dzen, the mechanisms by which minimal units of syntax form categorical meanings of time and space are identified. The study demonstrates how temporal syntaxemes create the effect of urgency and limitation of the offer, and locative syntaxemes emphasize the availability or exclusivity of the advertising object. The interaction of these units provides a comprehensive impact on the audience, activating cognitive processes that contribute to immediate decision-making. The results obtained expand theoretical understanding of the structural organization of online advertising and emphasize the importance of syntactic units as key tools in the formation of an effective communication strategy.
General Information
Keywords: time, space, syntaxeme, locative syntaxeme, temporal syntaxeme, advertising text, internet advertising
Journal rubric: General and Comparative Historical Linguistics
Article type: scientific article
DOI: https://doi.org/10.17759/langt.2025120407
Received 03.04.2025
Revised 20.11.2025
Accepted
Published
For citation: Shankheva, Y.A.-B. (2025). Category of time and space in internet advertising. Language and Text, 12(4), 83–92. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/langt.2025120407
© Shankheva Y.A.-B., 2025
License: CC BY-NC 4.0
References
- Виноградов, В.В. (1960). Словосочетание как предмет синтаксиса. В: Грамматика русского языка (с. 10–22). М.: Изд-во акад. наук СССР.
Vinogradov, V.V. (1960). Word combination as a subject of syntax. In: Grammar of the Russian language (pp. 10–22). Moscow: Publishing house of the USSR Academy of Sciences. (In Russ.). - Всеволодова, М.В. (2000). Теория функционально-коммуникативного синтаксиса: Фрагмент прикладной (педагогической) модели языка. М.: Изд-во Моск. ун-та.
Vsevolodova, M.V. (2000). Theory of functional-communicative syntax: Fragment of an applied (pedagogical) model of language. Moscow: Publishing house of Moscow University. (In Russ.). - Дмитриев, О.А. (2000). Структурно-семантическая характеристика слогана как особой разновидности рекламного текста: Дис. канд. филол. наук. Орловский гос. университет.
Dmitriev, O.A. (2000). Structural and semantic characteristics of a slogan as a special type of advertising text: Diss. Cand. Philological Sciences. Oryol State University. (In Russ.). - Добросклонская, Т.Г. (2020). Медиалингвистика: теория, методы, направления.
М.: КДУ, Добросвет.
Dobrosklonskaya, T.G. (2020). Medialinguistics: Theory, Methods, Directions. Moscow: KDU, Dobrosvet (In Russ.). - Золотова, Г.А. (2006). Синтаксический словарь: Репертуар элементарных единиц русского синтаксиса. Изд. 3-е, стереотип. М.: Едиториал УРСС.
Zolotova, G.A. (2006). Syntactic Dictionary: Repertoire of Elementary Units of Russian Syntax. 3rd ed., stereotype. Moscow: Editorial URSS. (In Russ.). - Золотова, Г.А. Онипенко, Н.К., Сидоров, М.Ю. (1998). Коммуникативная грамматика русского языка. М.: МГУ им. М.В. Ломоносова.
Zolotova, G.A. Onipenko, N.K., Sidorov, M.Yu. (1998). Communicative grammar of the Russian language. Moscow: Moscow State University named after M.V. Lomonosov. (In Russ.). - Золотова, Г.А. (1969). О синтаксической форме слова. В: Мысли о современном русском языке: Сб. статей. (с. 58–66). М.: Просвещение.
Zolotova, G.A. (1969). On the syntactic form of a word. In: Thoughts on the modern Russian language: Collection of articles. (pp. 58–66). Moscow: Education. (In Russ.). - Лившиц, Т.Н. (1999). Специфика рекламы в прагматическом и лингвистическом аспектах: Дис. канд. филол. наук. Таганрог. гос. пед. ун-т.
Livshits, T.N. (1999). Specificity of advertising in pragmatic and linguistic aspects: Dis. Cand. Philological Sciences. Taganrog State Pedagogical University. (In Russ.). - Мухин, А.М. (1961). Синтаксема как функциональная синтаксическая единица. Филологические науки, 3, 53–65.
Mukhin, A.M. (1961). Syntaxeme as a functional syntactic unit. Philological sciences, 3, 53–65. (In Russ.). - Мухин, А.М. (1995). Вариантность синтаксических единиц. СПб.: Наука.
Mukhin, A.M. (1995). Variability of syntactic units. Saint Petersburg: Nauka. (In Russ.). - Мухин, А.М. (1999). Функциональный синтаксис. СПб.: Наука.
Mukhin, A. M. (1999). Functional syntax. Saint Petersburg: Nauka. (In Russ.). - Розенталь, Д.Э., Кохтев, Н.Н. (1999). Язык рекламных текстов. М.: Высшая школа.
Rosenthal, D.E., Kokhtev, N.N. (1999). Language of advertising texts. Moscow: Higher school. (In Russ.). - Рыжкович, А.Ч. (2021). Темпоральные синтаксемы в языке региональных Интернет-СМИ. В: Социальные, культурные и коммуникативные практики в динамике общественного развития: Сб. статей. (337–343). Гродно: Гродненский государственный университет имени Янки Купалы.
Ryzhkovich, A.Ch. (2021). Temporal syntaxemes in the language of regional Internet media. In: Social, cultural and communicative practices in the dynamics of social development: Collection of articles. (337–343). Grodno: Yanka Kupala State University of Grodno. (In Russ.). - Рябцева, Э.Г. (1996) Конвергенции стилистических приемов в рекламном тексте. Природа. Общество. Человек: Вестник Южнороссийского отделения Международной академии наук высшей школы, 2, 28–29.
Ryabtseva, E.G. (1996) Convergence of stylistic devices in advertising text. Nature. Society. Man: Bulletin of the South-Russian Branch of the International Academy of Sciences of Higher Education, 2, 28–29. (In Russ.).
Information About the Authors
Metrics
Web Views
Whole time: 3
Previous month: 0
Current month: 3
PDF Downloads
Whole time: 0
Previous month: 0
Current month: 0
Total
Whole time: 3
Previous month: 0
Current month: 3