Bulletin of Practical Psychology of Education
2025. Vol. 22, no. 2, 21–34
doi:10.17759/bppe.2025220202
ISSN: 2658-3100 (online)
Algorithms for providing psychological and pedagogical assistance and support to students of educational organizations in Moscow
Abstract
Context and relevance. One of the priorities in the field of child rearing is the development of a harmonious personality with relevant knowledge and skills, able to realize their potential in modern society. The creation of psychological and pedagogical conditions for students at all levels of education could be considered one of the essential tasks in the implementation of today's Strategy for the development of education in the Russian Federation. Objective. To consider algorithms of psychological and pedagogical work with students, taking into account target groups in accordance with the Standard of activity of psychological and pedagogical services in the education system of the city of Moscow. Methods and materials. The methodological basis of the research is based on normative documents, theoretical concepts of Russian psychologists and practical tools developed for the Moscow education system. Results. Analysis of the components of psychological and pedagogical support of modern schools in accordance with regulatory documents. Conclusions. The effectiveness of the psychological and pedagogical assistance and support provided depends on how well it meets the educational needs of children, the peculiarities of their personality development and social adaptation, life and family situations. A clear and uniform procedure, uniform rules and algorithms for working with children ensure the necessary quality of solving problems in the field of fostering a harmonious personality.
General Information
Keywords: standard of activity of psychological and pedagogical services in the education system of the city of Moscow, psychological and pedagogical service target groups, algorithms for providing psychological and pedagogical assistance and support to students, development of a harmonious personality
Journal rubric: Scientific and Methodological Support for the Professional Activities of Teacher-Psychologists
Article type: scientific article
DOI: https://doi.org/10.17759/bppe.2025220202
Received 07.05.2025
Accepted
Published
For citation: Kuznetsova, A.A., Egorova, L.V., Lokhmatova, I.A. (2025). Algorithms for providing psychological and pedagogical assistance and support to students of educational organizations in Moscow. Bulletin of Practical Psychology of Education, 22(2), 21–34. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/bppe.2025220202
© Kuznetsova A.A., Egorova L.V., Lokhmatova I.A., 2025
License: CC BY-NC 4.0
References
- Богоявленская, Д.Б., Богоявленская, М.Е. (2005). Психология одаренности: понятие, виды, проблемы. М.: МИОО.
Bogoyavlenskaya, D.B., Bogoyavlenskaya, M.E. (2005). Psychology of giftedness: concept, types, problems. Moscow: MIOO Publ. (In Russ.). - Богоявленская, Д.Б., Шадриков, В.Д. (Ред.) (2003). Рабочая концепция одаренности (2-е изд., расш. и перераб.). М. URL: https://psychlib.ru/mgppu/rko/rko-001-.htm (дата обращения: 05.05.2025).
Bogoyavlenskaya, D.B., Shadrikov, V.D. (Eds.). (2003). Working concept of giftedness (2nd rev. and adv. ed.). Moscow: (In Russ.). URL: https://psychlib.ru/mgppu/rko/rko-001-.htm (viewed: 05.05.2025). - Выготский, Л.С. (2025). Психология развития. Избранные работы. М.: Юрайт.
Vygotsky, L.S. (2025). Developmental Psychology. Selected Works. Moscow: Yurait Publishing House. (In Russ.). - Годовникова, Л.В. (Ред.). (2025). Психолого-педагогическое сопровождение обучающихся с ОВЗ: учебник для вузов. М.: Юрайт.
Godovnikova, L.V. (Ed.). (2025). Psychological and pedagogical support for students with disabilities: a textbook for universities. Moscow: Yurait Publishing house. (In Russ.). - Дикая, Л.А., Бакаева, И.А., Воробьева, Е.В., Покуль, Е.Б., Кузенко, С.С., Шипитько О.Ю., Дикий, И.С., Барсукова, О.В., Зинченко Е.В. (2025). Междисциплинарные исследования и сопровождение одаренности. Ростов-на-Дону: Южный федеральный университет. URL: https://elibrary.ru/item.asp?edn=jgcaap (Дата обращения: 18.04.2025).
Dikaya, L.A., Bakaeva, I.A., Vorobyova, E.V., Pokul, E.B., Kuzenko, S.S., Shipitko, O.Yu., Dikaya, I.S., Barsukova, O.V., Zinchenko, E.V. (2025). Interdisciplinary research and support of giftedness. Rostov-on-Don: Southern Federal University Publ. (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/item.asp?edn=jgcaap (viewed: 18.04.2025). - Концепция развития системы психолого-педагогической помощи в сфере общего образования и среднего профессионального образования в Российской Федерации на период до 2030 года (утв. Министерством просвещения Российской Федерации 18 июня 2024 г. № СК-13/07вн) (2024). М. URL: https://sudact.ru/law/kontseptsiia-razvitiia-sistemy-psikhologo-pedagogicheskoi-pomoshchi-v-sfere/ (дата обращения: 27.06.2024).
The concept of development of the system of psychological and pedagogical assistance in the field of general education and secondary vocational education in the Russian Federation for the period up to 2030 (approved by the Ministry of Education of the Russian Federation on June 18, 2024, No. SK-13/07vn) (2024). (In Russ.). URL: https://sudact.ru/law/kontseptsiia-razvitiia-sistemy-psikhologo-pedagogicheskoi-pomoshchi-v-sfere/ (viewed: 27.06.2024). - Корнилова, Т.В., Григоренко, Е.Л., Смирнов, С.Д. (2025). Подростки групп риска. М.: Юрайт.
Kornilova, T.V., Grigorenko, E.L., Smirnov, S.D. (2025). Adolescents at Risk. Moscow: Yurait Publishing house. (In Russ.). - О порядке и условиях признания лица инвалидом: Постановление Правительства Российской Федерации от 20 февраля 2006 года № 95. (2006). М. URL: https://base.garant.ru/12145177/ (дата обращения: 05.05.2025).
On the procedure and conditions for recognizing a person as disabled: Resolution of the Government of the Russian Federation of February 20, 2006, No. 95. (2006). (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/12145177/ (viewed: 05.05.2025). - Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 года № 273-ФЗ (2012). М. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 05.05.2025).
On education in the Russian Federation: Federal Law of December 29, 2012, No. 273-FZ. (2012). (In Russ.). URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (viewed: 05.05.2025). - Об основах системы профилактики безнадзорности и правонарушений несовершеннолетних: Федеральный закон от 24 июня 1999 года № 120-ФЗ. (1999). М. URL: https://base.garant.ru/12116087/ (дата обращения: 05.05.2025).
On the Fundamentals of the System for the Prevention of Neglect and Juvenile Delinquency: Federal Law of June 24, 1999, No. 120-FZ. (1999). (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/12116087/ (viewed: 05.05.2025). - Об основных гарантиях прав ребенка в Российской Федерации: Федеральный закон от 24 июля 1998 года №124-ФЗ. (1998). М. URL: https://base.garant.ru/179146/ (дата обращения: 18.03.2024).
On the Basic Guarantees of Children's Rights in the Russian Federation: Federal Law of July 24, 1998, No. 124-FZ. (1998). Moscow. (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/179146/ (viewed: 18.03.2024). - Об утверждении профессионального стандарта «Педагог-психолог (психолог в сфере образования)»: Приказ Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 24 июля 2015 г. № 514-н. (2015). М. URL: https://base.garant.ru/71166760/ (дата обращения: 18.04.2024).
On approval of the professional standard “Teacher-psychologist (psychologist in the field of education)”: Order of the Ministry of Labor and Social Protection of the Russian Federation of July 24, 2015, No. 514-n. (2015). Moscow. (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/71166760/ (viewed:04.2025). - Об утверждении Стандарта деятельности государственных образовательных организаций, подведомственных Департаменту образования и науки города Москвы, по созданию специальных условий для получения образования обучающимися с ограниченными возможностями здоровья: Приказ Департамента образования и науки города Москвы от 11.12.2021 № 682. (2021). М. URL: https://base.garant.ru/403099126/ (дата обращения: 19.04.2024).
On approval of the Standard of activities of state educational organizations subordinate to the Department of Education and Science of the city of Moscow, on the creation of special conditions for obtaining education for students with disabilities: Order of the Department of Education and Science of the city of Moscow of December 11, 2021, No. 682. (2021). (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/403099126/ (viewed: 19.04.2024). - Об утверждении стандарта деятельности психолого-педагогических служб в системе образования города Москвы: Приказ Департамента образования и науки города Москвы от 15 августа 2022 г. № 666. (2022). М. URL: https://base.garant.ru/405280341/ (дата обращения: 30.03.2024).
On approval of the standard of activity of psychological and pedagogical services in the education system of the city of Moscow: Order of the Department of Education and Science of the city of Moscow of August 15, 2022, No. 666. (2022). Moscow. (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/405280341 / (viewed: 03.2024). - Об утверждении Стратегии развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года: Распоряжение Правительства Российской Федерации от 29 мая 2015 года №996-р. (2015). М. URL: https://base.garant.ru/71057260/ (дата обращения: 26.03.2024).
On approval of the Strategy for the Development of Education in the Russian Federation for the period up to 2025: Order of the Government of the Russian Federation of May 29, 2015, No. 996-r. (2015). Moscow. (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/71057260/ (viewed: 03/26/2024). - Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования: Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 17 октября 2013 года № 1155. (2013). М. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70412244/ (дата обращения: 05.05.2025).
On approval of the federal state educational standard of preschool education: Order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of October 17, 2013, No. 1155. (2013). (In Russ.). URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70412244/ (viewed: 05.05.2025). - Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования: Приказ Министерства просвещения Российской Федерации от 31 мая 2021 № 286. (2021а). М. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/400807193/ (дата обращения: 05.05.2025).
On approval of the federal state educational standard of primary general education: Order of the Ministry of Education of the Russian Federation of May 31, 2021, No. 286. (2021a). (In Russ.). URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/400807193/ (viewed: 05.05.2025). - Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования обучающихся с ограниченными возможностями здоровья: Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 19 декабря 2014 года № 1598. (2014а). М. URL: https://docs.edu.gov.ru/document/e2bb03c57325d29c7fef3910a36d9a30/ (дата обращения: 05.05.2025).
On approval of the federal state educational standard of primary general education for students with disabilities: Order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of December 19, 2014 No. 1598. (2014a). (In Russ.). URL: https://docs.edu.gov.ru/document/e2bb03c57325d29c7fef3910a36d9a30/ (viewed: 05.05.2025). - Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования обучающихся с умственной отсталостью и интеллектуальными нарушениями: Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 19 декабря 2014 года № 1599. (2014б). М. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70760670/ (дата обращения: 05.05.2025).
On approval of the federal state educational standard of primary general education for students with mental retardation and intellectual disabilities: Order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of December 19, 2014, No. 1599. (2014b). (In Russ.). URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70760670/ (viewed: 05.05.2025). - Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования: Приказ Министерства просвещения Российской Федерации от 31 мая 2021 № 287. (2021б). М. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/401333920/ (дата обращения: 05.05.2025).
On approval of the federal state educational standard of basic general education: Order of the Ministry of Education of the Russian Federation of May 31, 2021, No. 287. (2021b). (In Russ.). URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/401333920/ (viewed: 05.05.2025). - Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта среднего общего образования: Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 17.05.2012 № 413. (2012). М. URL: https://base.garant.ru/70188902/ (дата обращения: 05.05.2025).
On approval of the federal state educational standard of secondary general education: Order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of May 17, 2012, No. 413 (2012). (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/70188902/ (viewed: 05.05.2025). - Холостова, Е.И. (2009). Социальная работа с дезадаптивными детьми. М.: Дашков и К.
Kholostova, E.I. (2009). Social work with maladaptive children. Moscow: Dashkov i K. Publ. (In Russ.). - Шульга, Т.И. (2025). Психолого-педагогическое сопровождение детей группы риска: учебник для вузов. М.: Юрайт.
Shulga, T.I. (2025). Psychological and pedagogical support for children at risk: a textbook for universities. Moscow: Yurait Publishing House. (In Russ.). - Эльконин, Д.Б. (1989). Избранные психологические труды. М.: Педагогика.
Elkonin, D.B. (1989). Selected psychological works. Moscow: Pedagogika Publ. (In Russ.). - Яковлев, Б.П. (2024). Педагогическая психология. Одаренность детей: диагностика, понимание, развитие: учебное пособие для СПО. М.: Лань.
Yakovlev, B.P. (2024). Pedagogical Psychology. Giftedness of Children: Diagnostics, Understanding, Development: textbook for SPO. Moscow: Lan’ Publ. (In Russ.).
Information About the Authors
Metrics
Web Views
Whole time: 173
Previous month: 31
Current month: 7
PDF Downloads
Whole time: 48
Previous month: 19
Current month: 1
Total
Whole time: 221
Previous month: 50
Current month: 8