Psychological prevention of secondary orphanhood: motivating adoptive parents to interact with support services

 
Audio is AI-generated
36

Abstract

Context and relevance. The motivation of foster parents to interact with support services is the basis for the prevention of secondary orphanhood. The theoretical foundations of the study are the model of motivational counseling and the principles of psychological prevention. Objective. Proof of the effectiveness of the correctional program for motivating foster parents to actively participate in interaction with support services. Hypothesis. The cooperation of foster parents with support services significantly changes their attitude towards the child. Methods and materials. The programme was implemented on the basis of State Public Service Social Services Institution of Rostov region in the Donetsk Center for children left without parental care. The pilot study involved 32 foster parents (27 mothers and 5 fathers). As psycho-diagnostic tools the method “Parent-child interaction” (by I.M. Markovskaya) and “Test-questionnaire of parental relationship” (Parenting questionnaire by A.J. Varga and V.V. Stolin) were used. Results. The developed and tested correctional program significantly increases emotional acceptance of the child by foster parents. Conclusions. It is shown that as a result of the formation of foster parents' motivation to cooperate with support services, the attitude towards the foster child changes, and the level of productive interaction in the family increases.

General Information

Keywords: an adoptive parent, a replacing family, secondary orphanhood, correction, motivation, psychological support

Journal rubric: Development of Regional Psychological Support Practices in Education and Social Sphere

Article type: scientific article

DOI: https://doi.org/10.17759/bppe.2025220203

Received 17.01.2025

Accepted

Published

For citation: Vlasova, N.V., Barinova, V.S. (2025). Psychological prevention of secondary orphanhood: motivating adoptive parents to interact with support services. Bulletin of Practical Psychology of Education, 22(2), 35–47. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/bppe.2025220203

© Vlasova N.V., Barinova V.S., 2025

License: CC BY-NC 4.0

References

  1. Буслаева, Е.Л. (2018). Особенности развития подрастающего поколения в современных условиях. В: Россия и мир: развитие цивилизаций. Феномен развития радикальных политических движений в Европе: Материалы VIII международной научно-практической конференции (с. 261—263). М.: Институт мировых цивилизаций. https://elibrary.ru/item.asp?id=35457602 (дата обращения: 12.01.2025).
    Buslaeva, E.L. (2018). Features of the development of the younger generation in modern conditions. In: Russia and the world: development of civilizations. The phenomenon of the development of radical political movements in Europe: Proceedings of the VIII international scientific and practical conference (pp. 261—263). Moscow: Institute of World Civilizations Publ. (In Russ.). https://elibrary.ru/item.asp?id=35457602 (viewed: 12.01.2025).
  2. Власова, Н.В. (2019). Детско-родительские отношения как фактор профилактики аддиктивного поведения в младшем школьном возрасте. В: В.Л. Ситников (Ред.) Семья и дети в современном мире. Материалы международной научно-практической конференции (с. 207—213). СПб: РГПУ им. А.И. Герцена. https://elibrary.ru/item.asp?id=42729636 (дата обращения: 12.01.2025).
    Vlasova, N.V. (2019). Parent-child relationships as a factor in the prevention of addictive behavior in primary school age. In:L. Sitnikov (Ed.) Family and children in the modern world. Proceedings of the international scientific and practical conference (pp. 207—213). Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University Publ. (In Russ.). https://elibrary.ru/item.asp?id=42729636 (viewed: 12.01.2025).
  3. Волчанская, В.О., Меркуль, И.А. (2021). Особенности социально-психологической готовности замещающих родителей к преодолению трудностей в воспитании детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей, подросткового возраста. Социальные науки и детство, 2(1), 60—72. https://doi.org/10.17759/ssc.2021020105
    Volchanskaia, V.O., Merkul, I.A. (2021). Features of the socio-psychological readiness of substitute parents to overcome difficulties in the upbringing of teenagers and children left without parental care. Social Sciences and Childhood, 2(1), 60—72. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/ssc.2021020105
  4. Гарифулина, Э.Ш., Телицына, А.Ю. (2024). Уязвимое детство в контексте детского благополучия: Психология и право, 14(1), 72— https://doi.org/10.17759/psylaw.2024140105
    Garifulina, E.Sh., Telitsyna, A.Yu. (2024). Vulnerable Childhood in the Context of Children’s Well-Being. Psychology and Law, 14(1), 72—88. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/psylaw.2024140105
  5. Колпакова, Н.В. (2015) Психолого-педагогическое сопровождение замещающих семей как условие благополучия приемных детей. Мир науки, культуры, образования, 3(52), 261— https://elibrary.ru/item.asp?id=23801303 (дата обращения: 10.01.2025).
    Kolpakova, N.V. (2015) Psycho-pedagogical support of foster families as a condition of well-being of foster children. The World of Science, Culture, Education, 3(52), 261—263. (In Russ.). https://elibrary.ru/item.asp?id=23801303 (viewed: 10.01.2025).
  6. Магкоев, В., Туреханов, Я. (2011). Тренинг. Мотивационное интервьюирование. Руководство для тренера. Душанбе: СПИД Фонд Восток-Запад (AFEW). https://ru.z-library.sk/book/2996280/9202c9 (дата обращения: 10.01.2025).
    Magkoev, V., Turekhanov, Ya. (2011). Motivational interviewing. Trainer's guide. Dushanbe: AIDS Foundation East-West (AFEW). (In Russ.). https://ru.z-library.sk/book/2996280/9202c9 (viewed: 10.01.2025).
  7. Мануйлова, Л.М., Зайцева, О.В., Костюченко, О.В. (2023). Роль социально-педагогического сопровождения приемной семьи в предупреждении вторичного сиротства. Мир науки, культуры, образования, 2(99), 79—82. https://doi.org/24412/1991-5497-2023-299-79-82
    Manuilova, L.M., Zaitseva, O.V., Kostyuchenko, O.V. (2023). The role of socio-pedagogical support of the foster family in prevention secondary orphanhood. The World of Science, Culture, Education, 2(99), 79—82. (In Russ.). https://doi.org/10.24412/1991-5497-2023-299-79-82
  8. Меркуль, И.А., Машкова, Д.В. (2023). Подготовка кандидатов в замещающие родители: какие компетенции нужны сегодня для воспитания приемного ребенка? Социальные науки и детство, 4(1), 59—78. https://doi.org/10.17759/ssc.2023040104
    Merkul, I.A., Mashkova, D.V. (2023). Preparing foster parents: what competencies are needed today to raise a foster child. Social Sciences and Childhood, 4(1), 59—78. (In Russ.). https://doi.org/17759/ssc.2023040104
  9. Омельченко, А.С., Волчанская, В.О., Колесникова, У.В. (2023). Кейс-метод в обучении специалистов органов опеки и попечительства и специалистов аппарата уполномоченного по правам ребенка. Социальные науки и детство, 4(1), 79—101. https://doi.org/10.17759/ssc.2023040105
    Omelchenko, А.S., Volchanskaya, V.O., Kolesnikova, U.V. (2023). Case method in training specialists of guardianship and guardianship authorities and specialists of the office of the Ombudsman for Children. Social Sciences and Childhood, 4(1), 79—101. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/ssc.2023040105
  10. Ослон, В.Н., Одинцова, М.А., Семья, Г.В., Зинченко, Е.А. (2021). Инвариантные и вариантные социально-психологические характеристики успешных замещающих матерей. Психологическая наука и образование, 26(6), 149—163. https://doi.org/10.17759/pse.2021260612
    Oslon, V.N., Odintsova, М.А., Semya, G.V., Zinchenko, Е.А. (2021). Invariant and Variant Sociopsychological Characteristics of Successful Foster Mothers. Psychological Science and Education, 26(6), 149—163. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/pse.2021260612
  11. Ослон, В.Н., Одинцова, М.А., Семья, Г.В., Зайцев, Г.О., Колесникова, У.В. (2023). Субъективное благополучие молодых людей из числа детей-сирот в условиях перехода в самостоятельную жизнь. Психология и право, 13(4), 272— https://doi.org/10.17759/psylaw.2023130419
    Oslon, V.N., Odintsova, M.A., Semya, G.V., Zaitsev, G.O., Kolesnikova, U.V. (2023). Subjective Well-Being of Young People from Among Orphans in the Conditions of Transition to Independent Life. Psychology and Law, 13(4), 272—293. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/psylaw.2023130419
  12. Петрановская, Л.В. (2022). Если с ребенком трудно. М: АСТ.
    Petranovskaya, L.V. (2022). If it’s difficult with a child. Moscow: AST. (In Russ.).
  13. Семья, Г.В., Карнаух, И.С., Шульга, Т.И. (2022). Обучение взрослых: разработка программ повышения квалификации для специалистов органов опеки и попечительства и аппаратов уполномоченных по правам ребенка. Социальные науки и детство, 3(1), 7— https://doi.org/10.17759/ssc.2022030101
    Semya, G.V., Karnaukh, I.S., Shulga, T.I. (2022). Аdult education: development of professional development programs for specialists of guardianship and the offices of the Commissioners for the Rights of the Child. Social Sciences and Childhood, 3(1), 7—22. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/ssc.2022030101
  14. Телицына, А.Ю. (2023). Анализ иностранной практики в области правовых оснований и подходов к ограничению, лишению родительских прав и отобранию ребенка у родителей при непосредственной угрозе его жизни или здоровью. Социальные науки и детство, 4(1), 36—58. https://doi.org/10.17759/ssc.2023040103
    Telitsyna A.Yu. (2023). Analysis of foreign practicein the field of legal grounds and approachesto restriction, deprivation of parental rightsand removal of a child from his/her parents in caseof an immediate threat to his or her life or health. Social Sciences and Childhood, 4(1), 36—58. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/ssc.2023040103
  15. Тузова, О.Н., Степанова, Д.Н. (2019). Роль Уполномоченного по правам ребенка в защите прав несовершеннолетних, воспитывающихся в опекунских семьях. Психология и право, 9(3), 310—319. https://doi.org/10.17759/psylaw.2019090322
    Tuzova, O.N., Stepanova, D.N. (2019). Role of the ombudsman for children in protection of the rights of children who raising in adoptive families. Psychology and Law, 9(3), 310—319. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/psylaw.2019090322
  16. Шаповаленко, И.В. (2022). Современное родительство: новые исследовательские подходы. Современная зарубежная психология, 11(1), 58—67. https://doi.org/10.17759/jmfp.2022110106
    Shapovalenko, I.V. (2022). Modern Parenthood: New Research Approaches. Journal of Modern Foreign Psychology, 11(1), 58—67. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/jmfp.2022110106
  17. Dare, J., Wilkinson, C., Karthigesu, S.P., Coall, D.A., Marquis, R. (2023). Keeping the family: A socio ecological perspective on the challenges of child removal and reunification for mothers who have experienced substance-related harms. Children and Youth Services Review, 145(3), 106:772. https://doi.org/1016/j.childyouth.2022.106772
  18. Miller, W. R., Rollnick, S. (2023). Motivational interviewing: Preparing people for change (2nd ed.). New York: Guilford Publications.
  19. Shah, A., Jeffries, S., Cheatham, L.P., Hasenbein, W., Creel, M., Nelson-Gardell, D., White-Chapman, N. (2019). Partnering With Parents: Reviewing the Evidence for Motivational Interviewing in Child Welfare. Families in Society. 100(1), 52— https://doi.org/10.1177/104438941880345

Information About the Authors

Nataliya V. Vlasova, Candidate of Science (Psychology), Associate Professor, Department of Legal and Forensic Psychology, and Law, Faculty of Legal and Forensic Psychology, Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3452-1133, e-mail: l1025173@yandex.ru

Victoria S. Barinova, Master's Student, Faculty of Legal and Forensic Psychology, Moscow State University of psychology and education (MSUPE), Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0009-0009-1622-992X, e-mail: barinovaviktoria44@yandex.ru

Metrics

 Web Views

Whole time: 245
Previous month: 32
Current month: 7

 PDF Downloads

Whole time: 36
Previous month: 7
Current month: 1

 Total

Whole time: 281
Previous month: 39
Current month: 8