Bulletin of Practical Psychology of Education
2025. Vol. 22, no. 3, 41 – 54
doi:10.17759/bppe.2025220303
ISSN: 2658-3100 (online)
Programs of psychological and pedagogical support for Moscow students: approaches to development and implementation
Abstract
Context and relevance. According to the Standard of Activity of psychological and pedagogical services in the education system of the City of Moscow, psychological and pedagogical support of the educational process is a coordinated professional activity of specialists of the psychological and pedagogical service of an educational organization aimed at preserving and strengthening the psychological health and well-being of students. One of the tools of psychological and pedagogical support is the programs of psychological and pedagogical support of various directions. Programs are developed and implemented by specialists in psychological and pedagogical support in order to develop personality, prevent and overcome difficulties in the learning process, and prevent psychological distress among students. Objective. To consider approaches to the development and implementation of psychological and pedagogical support programs, taking into account the characteristics of various target groups of students. Methods and materials. Review of regulatory documents. Results. Analysis of the components of psychological and pedagogical support of modern schools in accordance with regulatory documents. Conclusions. Targeted psychological and pedagogical support for students of certain target groups, including through the use of psychological and pedagogical support programs, allows timely identification of children in need of support and attention from teachers and specialists of the school, and provide them with the necessary psychological and pedagogical assistance in accordance with their individual characteristics and current needs.
General Information
Keywords: psychological and pedagogical service, educational process, psychological and pedagogical support, psychological and pedagogical programs
Journal rubric: Independent Evaluation of the Effectiveness of Psychological and Pedagogical Methods and Programs
Article type: scientific article
DOI: https://doi.org/10.17759/bppe.2025220303
Received 07.05.2025
Revised 08.07.2025
Accepted
Published
For citation: Egorova, L.V., Chuprakova, M.V., Orlova, N.A. (2025). Programs of psychological and pedagogical support for Moscow students: approaches to development and implementation. Bulletin of Practical Psychology of Education, 22(3), 41 – 54. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/bppe.2025220303
© Egorova L.V., Chuprakova M.V., Orlova N.A., 2025
License: CC BY-NC 4.0
References
- Афанасьева, Н. (2001). Личностный подход в обучении. Школьный психолог, 32, 7—1
Afanasyeva, N. (2001). Personal approach to learning. School Psychologist, 32, 7—10. (In Russ.). - Битянова, М.Р. (1998). Организация психологической работы в школе. М.: Совершенство.
Bityanova, M.R. (1998). Organization of psychological work at school. Moscow: Sovershenstvo Publ. (In Russ.). - Дубровина, И.В. (Ред.). (2004). Практическая психология образования: Учебное пособие (4-е изд.). СПб: Питер.
Dubrovina, I.V. (Ed.). (2004). Practical psychology of education: A textbook manual (4th ed.). Saint Petersburg: Piter Publ. (In Russ.). - Овчарова, Р.В. (2022). Практическая психология образования: Учебник для вузов. М.: Юрайт.
Ovcharova, R.V. (2022). Practical psychology of education: A textbook for universities. Moscow: Yurait Publishing House. (In Russ.). - О направлении Концепции и плана (вместе с Концепцией № СК-13/07вн развития системы психолого-педагогической помощи в сфере общего образования и среднего профессионального образования в Российской Федерации на период до 2030 года, утв. Минпросвещением России 18.06.2024, Планом мероприятий № СК-13/07вн на 2024 - 2030 годы по реализации Концепции развития системы психолого-педагогической помощи в сфере общего образования и среднего профессионального образования в Российской Федерации на период до 2030 года, утв. Минпросвещением России 18.06.2024): Письмо Минпросвещения России от 01.07.2024 № ДГ-1105/07. (2024). М. URL: https://legalacts.ru/doc/kontseptsija-razvitija-sistemy-psikhologo-pedagogicheskoi-pomoshchi-v-sfere-obshchego-obrazovanija/ (дата обращения: 10.04.2025).
On the direction of the Concept and Plan (together with the Concept No. SK-13/07vn for the development of the system of psychological and pedagogical assistance in the field of general education and secondary vocational education in the Russian Federation for the period up to 2030, approved by On June 18, 2024, the Ministry of Education of the Russian Federation approved the Action Plan No. SK-13/07vn for 2024-2030 to implement the Concept for the Development of the System of Psychological and Pedagogical Assistance in General Education and Secondary Vocational Education in the Russian Federation for the Period up to 2030. Ministry of Education of Russia on 06/18/2024): Letter of the Ministry of Education of Russia from July 01, 2024, no. DG-1105/07. (2024). (In Russ.). URL: https://legalacts.ru/doc/kontseptsija-razvitija-sistemy-psikhologo-pedagogicheskoi-pomoshchi-v-sfere-obshchego-obrazovanija/ (viewed: 10.04.2025). - О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года: Указ Президента Российской Федерации от 21 июля 2020 г. № 474. (2020). М. URL: https://base.garant.ru/74404210/ (дата обращения: 25.04.2025).
On the national development goals of the Russian Federation for the period up to 2030: Decree of the President of the Russian Federation from July 21, 2020, no. 474. (2020). (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/74404210/ (viewed: 25.04.2025). - Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ. (2012). М. URL: https://base.garant.ru/70291362/ (дата обращения: 10.04.2025).
On education in the Russian Federation: Federal Law from December 29, 2012, no. 273-FZ. (2012). (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/70291362/ (viewed: 10.04.2025). - Об утверждении методических рекомендаций по системе функционирования психологических служб в общеобразовательных организациях: Распоряжение Министерства просвещения РФ от 28 декабря 2020 г. № Р-193. (2020). М. URL: https://base.garant.ru/400450873/ (дата обращения: 10.04.2025).
On approval of methodological recommendations for the system of functioning of psychological services in general education organizations: Order of the Ministry of Education of the Russian Federation from December 28, 2020, no. R-193. (2020). Moscow. (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/400450873/ (viewed: 10.04.2025). - Об утверждении плана основных мероприятий, проводимых в рамках Десятилетия детства, на период до 2027 г.: Распоряжение Правительства Российской Федерации от 23 января 2021 г. № 122-р. (2021). М. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/400150053/ (дата обращения: 10.04.2025).
On approval of the plan of the main events carried out within the framework of the Decade of Childhood for the period up to 2027: Order of the Government of the Russian Federation from January 23, 2021, no. 122-r. (2021). (In Russ.). URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/400150053/ (viewed: 10.04.2025). - Об утверждении профессионального стандарта «Педагог-психолог» (психолог в сфере образования): Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 24 июля 2015 г. № 514-н. (2015). М. URL: https://base.garant.ru/71166760/ (дата обращения: 10.04.2025).
On approval of the professional standard "Educational psychologist" (psychologist in the field of education): Order of the Ministry of Labor and Social Protection of the Russian Federation from July 24, 2015, no. 514-n. (2015). (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/71166760/ (viewed: 10.04.2025). - Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования: Приказ Министерства образования и науки РФ от 17 октября 2013г. № 1155. (2013). М. URL: https://base.garant.ru/70512244/ (дата обращения: 04.07.2025).
On approval of the federal state educational standard for preschool education: Order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation from October 17, 2013, no. 1155. (2013). Moscow. (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/70512244/ (viewed: 04.07.2025). - Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования: Приказ Министерства просвещения РФ от 31 мая 2021г. № 286. (2021а). М. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/400807193/ (дата обращения: 04.07.2025).
On approval of the federal state educational standard of primary general education: Order of the Ministry of Education of the Russian Federation from May 31, 2021, no. 286. (2021a). Moscow. (In Russ.). URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/400807193/ (viewed: 04.07.2025). - Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования обучающихся с ограниченными возможностями здоровья: Приказ Министерства образования и науки РФ от 19 декабря 2014 г. № 1598. (2014). М. URL: https://base.garant.ru/70862366/ (дата обращения: 10.04.2025).
On approval of the federal state educational standard of primary general education for students with disabilities: Order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation from December 19, 2014, no. 1598. (2014). (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/70862366/ (viewed: 10.04.2025). - Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования: Приказ Министерства просвещения РФ от 31 мая 2021 г. № 287. (2021б). М. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/401333920/ (дата обращения: 04.07.2025).
On approval of the federal state educational standard of basic general education: Order of the Ministry of Education of the Russian Federation from May 31, 2021, no. 287. (2021b). (In Russ.). URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/401333920/ (viewed: 04.07.2025). - Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта среднего общего образования: Приказ Министерства образования и науки РФ от 17 мая 2012г. № (2012). М. URL: https://base.garant.ru/70188902/8ef641d3b80ff01d34be16ce9bafc6e0/ (дата обращения: 04.07.2025).
On approval of the federal state educational standard of secondary general education: Order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation from May 17, 2012, no. 413. (2012). Moscow. (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/70188902/8ef641d3b80ff01d34be16ce9bafc6e0/ (viewed: 04.07.2025). - Об утверждении Стандарта деятельности государственных образовательных организаций, подведомственных Департаменту образования и науки города Москвы, по созданию специальных условий для получения образования обучающимися с ограниченными возможностями здоровья: Приказ Департамента образования и науки г.Москвы от 12 ноября 2021 г. № 682. (2021). М. URL: https://base.garant.ru/403099126/ (дата обращения: 19.04.2024).
On approval of the Standard of activities of state educational organizations subordinate to the Department of Education and Science of the city of Moscow, on the creation of special conditions for obtaining education for students with disabilities: Order of the Department of Education and Science of the city of Moscow from November 12, 2021, no. 682. (2021). (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/403099126/ (viewed: 10.04.2025). - Об утверждении стандарта деятельности психолого-педагогических служб в системе образования города Москвы: Приказ Департамента образования и науки города Москвы от 15 августа 2022 г. № 666. (2022). М. URL: https://base.garant.ru/405280341/ (дата обращения: 10.04.2025).
On approval of the standard of activity of psychological and pedagogical services in the education system of the city of Moscow: Order of the Department of Education and Science of the city of Moscow from August 15, 2022, no. 666. (2022). Moscow. (In Russ.). URL: https://base.garant.ru/405280341/ (viewed: 10.04.2025). - Шведчикова, Ю.С., Орлова, Д.Г. (2021). Разработка психолого-педагогических коррекционных и профилактических программ: Методические рекомендации. Пермь: ООО «Пермское книжное издательство».
Shvedchikova, Yu.S., Orlova, D.G. (2021). Development of psychological and pedagogical correctional and preventive programs: Methodological recommendations. Perm: LLC “Perm Book Publishing House”. (In Russ.).
Information About the Authors
Contribution of the authors
Lyubov V. Egorova — ideas; annotation, planning of the research; control over the research.
Marina V. Chuprakova — data collection and analysis, writing and design of the manuscript.
Natalya A. Orlova — data collection and analysis, writing and design of the manuscript.
All authors participated in the discussion of the results and approved of the final text of the manuscript.
Conflict of interest
The authors declare no conflict of interest.
Metrics
Web Views
Whole time: 150
Previous month: 84
Current month: 5
PDF Downloads
Whole time: 17
Previous month: 6
Current month: 3
Total
Whole time: 167
Previous month: 90
Current month: 8