Language and Text
2025. Vol. 12, no. 2, 127–139
doi:10.17759/langt.2025120212
ISSN: 2312-2757 (online)
Pecularities of formation of the linguo-cultural aspect in teaching students of a non-linguistic university in a distance format
Abstract
The work is aimed at exploring the possibilities of distance learning of a foreign language for students of non-linguistic universities. Special attention is paid to the formation of the linguistic and cultural aspect as a necessary element of students' communicative competence. The paper examines the difficulties that arise for teachers of a foreign language in the process of work, which are due to the specifics of learning conditions in a non-linguistic university, and presents possible ways to solve them in the distance learning format.
General Information
Keywords: motivation, communicative competence, linguo-cultural competence, foreign language in a non-linguistic university, linguistic and cultural aspect, distance learning
Journal rubric: Linguodidactics and Innovations.Psychological Basis of Learning Languages and Cultures.
Article type: scientific article
DOI: https://doi.org/10.17759/langt.2025120212
Received 04.12.2024
Accepted
Published
For citation: Guzova, A.V., Savitskaya, N.V., Dedova, O.V. (2025). Pecularities of formation of the linguo-cultural aspect in teaching students of a non-linguistic university in a distance format. Language and Text, 12(2), 127–139. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/langt.2025120212
© Guzova A.V., Savitskaya N.V., Dedova O.V., 2025
License: CC BY-NC 4.0
References
- Верещагин, Е.М., Костомаров, В.Г. (1973). Язык и культура: лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного: учебное пособие для студентов филологических специальностей и преподавателей русского языка и литературы иностранцам. М.
Vereshchagin, E.M., Kostomarov, V.G. (1973). Language and Culture: Linguo-country studies in teaching Russian as a foreign language: a textbook for students of philological specialities and teachers of Russian language and literature to foreigners. Мoscow. (In Russ.) - Гадоев, К.Х. (2018). Использование лингвострановедческих материалов при интегрированном обучении иностранному языку в неязыковых вузах. В: Образование: прошлое, настоящее и будущее: материалы IV Международной научной конференции (с. 111-114). Краснодар: Новация.
Gadoev, K.Kh. (2018). The use of linguocountry studies materials in integrated teaching of foreign language in non-language universities. In: Education: past, present and future: materials of the IV International Scientific Conference (pp. 111-114). Krasnodar: Novatsiya. (In Russ.) - Каменева, Н.А. (2016). Особенности дистанционного обучения иностранным языкам в неязыковом вузе. Филологические науки. Вопросы теории и практики, 3-1(57), 201-204.
Kameneva, N.A. (2016). The peculiarities of distance learning of foreign languages in a non-linguistic higher education establishment. Philological sciences. Issues of theory and practice, 3-1(57), 201-204. (In Russ.) - Кубанев, Н.А., Набилкина, Л.Н. (2015). Проблема взаимодействия языка и социального статуса. Приволжский научный вестник, 11(51), 123-126.
Kubanev, N.A., Nabilkina, L.N. (2015). The problem of interaction of language and social status. Volga Region Scientific Bulletin, 11(51), 123-126. (In Russ.) - Мальцева, А.А. (2019). Лингвострановедческий аспект в методике обучения иностранным языкам. Вестник магистратуры, 9-1(96), 33-35.
Maltseva, A.A. (2019). Linguocountry studies aspect in the methodology of foreign language teaching. MA Bulletin, 9-1(96), 33-35. (In Russ.) - Махмудова, С.М., Зенкевич, И.В. (2020). Инклюзивное образование в условиях цифровизации учебной деятельности. Язык и текст, 7(4), 92-98. https://doi.org/10.17759/langt.2020070407
Makhmudova, S.M., Zenkevich, I.V. (2020). Inclusive education in the context of digitalization of training activity. Language and Text, 7(4), 92-98. https://doi.org/10.17759/langt.2020070407 (In Russ.) - Полат, Е.С. (2004). Теория и практика дистанционного обучения: учебное пособие для студентов высших педагогических учебных заведений. М.: Издательский центр «Академия».
Polat, E.S. (2004). Theory and practice of distance learning: textbook for students of higher pedagogical educational institutions. Moscow: Academia Publishing Centre. (In Russ.) - Пронина, О.Г., Шиц, Ю.Н. Использование технологий Web CT в обучении иностранному языку в техническом ВУЗе как элемент самостоятельной работы студентов. В: Университетская конференция Томского политехнического университета.
Pronina, O.G., Schitz, Y.N. Using Web CT technologies in teaching a foreign language in a technical university as an element of students' independent work. In: University Conference of Tomsk Polytechnic University. (In Russ.) - Тер-Минасова, С.Г. (2006). Что мешает повышению качества общения между профессионалами. Вестник МГУ. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация, 3, 2-13.
Ter-Minasova, S.G. (2006). Problems and challenges of teaching a foreign language as a means of professional communication. MSU Bulletin. Series 19. Linguistics and intercultural communication, 3, 2-13. (In Russ.) - Фурманова, В.П. (1994). Межкультурная коммуникация и культурно-языковая прагматика в теории и практике преподавания иностранных языков (языковой вуз): Дис. ... д-ра пед. наук. М.
Furmanova, V.P. (1994). Intercultural communication and cultural-linguistic pragmatics in the theory and practice of teaching foreign languages (linguistic university): Diss. Dr. Sci. (Pedagogy). Мoscow. (In Russ.)
Information About the Authors
Metrics
Web Views
Whole time: 122
Previous month: 26
Current month: 5
PDF Downloads
Whole time: 30
Previous month: 4
Current month: 1
Total
Whole time: 152
Previous month: 30
Current month: 6