Language and Text
2025. Vol. 12, no. 3, 132–142
doi:10.17759/langt.2025120312
ISSN: 2312-2757 (online)
Using visibility in teaching the Russian language to foreign meteorological students
Abstract
The active use of visual aids and innovative technologies is a priority in the modern approach to teaching Russian as a foreign language. The relevance of this article lies in the fact that it is the first to explore the use of visual and audiovisual aids in teaching Russian as a foreign language in the field of meteorology. The purpose of this article is to demonstrate how traditional and innovative methods and forms of working with visual aids can be combined in Russian as a foreign language classes for foreign meteorology students with a natural science background. The hypothesis is that visual aids can enhance the cognitive abilities of foreign students in the process of learning Russian as a foreign language. For the first time, a method for comparing real and virtual images created using artificial intelligence has been proposed. It has been revealed that meteorological charts and weather forecasts are additional means of visualization for meteorologists. Visualization allows for the formation of all types of competencies necessary for a meteorology student, starting from the elementary level. When visual aids are used regularly as a support tool, the effectiveness of learning increases significantly. Special vocabulary is fixed in long-term memory and allows for the development of professional competence.
General Information
Keywords: Russian as a foreign language, visibility, visual aids, method of comparing real and virtual images, artificial intelligence, visualization, meteorology
Journal rubric: Linguodidactics and Innovations.Psychological Basis of Learning Languages and Cultures.
Article type: scientific article
DOI: https://doi.org/10.17759/langt.2025120312
Received 25.12.2024
Revised 28.08.2025
Accepted
Published
For citation: Kalugina, T.V., Romanenkov, M.G. (2025). Using visibility in teaching the Russian language to foreign meteorological students. Language and Text, 12(3), 132–142. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/langt.2025120312
© Kalugina T.V., Romanenkov M.G., 2025
License: CC BY-NC 4.0
References
- Азимов, Э.Г., Щукин, А.Н. (2009). Словарь методических терминов (теория и практика преподавания языков). М.: Издательство Икар.
Azimov, E.G., Shchukin, A.N. (2009). Dictionary of methodological terms (theory and practice of language teaching). Moscow: Ikar Publishing House. (In Russ.). - Горлова, Е.А., Ершова, О.В. (2018). Формирование лингвокультурологической компетенции за счет использования форм наглядности при обучении русскому языку как иностранному. Вестн. Сам. гос. тех. ун-та. Сер. Психолого-педагог. науки, 40(4), 66–77.
Gorlova, E.A., Yershova, O.V. (2018). Formation of linguistic and cultural competence through the use of forms of visual representation in teaching Russian as a foreign language. Vestn. Sam. gos. tech. un-ta. Ser. Psychological and Pedagogical Sciences, 40(4), 66-77. (In Russ.). - Гринкевич, Е.И. (2017). Обучение речевому общению с использованием средств зрительной и слуховой наглядности на занятиях по русскому языку как иностранному. Universum: филология и искусствоведение: электрон. научн. журн., 5(39).
Grinkevich, E.I. (2017). Teaching speech communication using visual and auditory visualization in Russian as a foreign language classes. Universum: Philology and Art Criticism: electron. scientific journal, 5(39). (In Russ.). - Далингер, В. (2015). Когнитивно-визуальный подход, его сущность и методические особенности в обучении математике. East European Scientific Journal, 3, 28–32.
Dahlinger, V. (2015). The cognitive-visual approach, its essence and methodological features in teaching mathematics. East European Scientific Journal, 3, 28–32. (In Russ.). - Калугина, Т.В., Орехова, Н.Н. (2023). Дифференцированное обучение при изучении русского языка как иностранного в разноуровневой группе. В: Диалог языков и культур: лингвистические и лингводидактические аспекты. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (с. 237–244). Махачкала: ФОРМАТ.
Kalugina, T.V., Orekhova, N.N. (2023). Differentiated learning when learning Russian as a foreign language in a multi-level group. In: Dialogue of languages and cultures: linguistic and linguodidactic aspects. Proceedings of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation (pp. 237-244). Makhachkala: FORMAT. (In Russ.). - Коберник, А.Н., Ткачук, Л.В. (2019). Взгляд в будущее: философско-педагогическое творчество Я.А. Коменского и современность. Балканско научно обозрение, 3(1(3)), 38–42.
Kobernik, A.N., Tkachuk, L.V. (2019). A look into the future: the philosophical and pedagogical work of Ya.A. Komensky and modernity. Balkan Scientific review, 3(1(3)), 38-42. (In Russ.). - Коменский, Я.А. (1939). Избранные педагогические сочинения. Т.1. Великая дидактика. М.: Государственное Учебно-педагогическое издательство Наркомпроса.
Komensky, Ya.A. (1939). Selected pedagogical works. Vol. 1. The Great Didactics. Moscow: State Educational and Pedagogical Publishing House of the People's Commissariat of Education. (In Russ.). - Копрева, Л.Г. (2016). Подходы и концепции обучения иностранному языку с применением средств наглядности в военном вузе. Концепт: электрон. науч. журнал,
Kopreva, L.G. (2016). Approaches and concepts of teaching a foreign language using visual aids in a military university. Concept: electron. scientific journal, 57. (In Russ.). - Матюшенко, С.В., Князева, О.О. (2022). Новый формат принципа «наглядность в обучении». Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий, 11(4), 59–65.
Matyushenko, S.V., Knyazeva, O.O. (2022). The new format of the principle of "visibility in teaching". Bulletin of the Siberian Institute of Business and Information Technologies, 11(4), 59-65. (In Russ.). - Орехова, Н.Н., Калугина, Т.В. (2023). Формирование профессиональной компетенции у иностранных курсантов на подготовительном курсе. В: Н.В. Давыдова (Ред.), Русский язык в полиэтническом образовательном пространстве военного вуза: материалы IV Межвузовской научно-методической конференции (с. 120–124). СПб.: Военная академия связи им. Маршала Советского Союза С.М. Буденного.
Orekhova, N.N., Kalugina, T.V. (2023). Formation of professional competence among foreign cadets in the preparatory course. In: N.V. Davydova (Ed.), The Russian language in the multiethnic educational space of a military university: proceedings of the IV Interuniversity Scientific and Methodological Conference (pp. 120-124). St. Petersburg: Military Academy of Communications named after Marshal of the Soviet Union S.M. Budenny. (In Russ.). - Педагогический энциклопедический словарь (2002). (Бим-Бад, Б.М., Гл. ред.). М.: Большая рос. энциклопедия.
Pedagogical encyclopedic dictionary (2002). (Bim-Bad, B.M., Chief editor). Moscow: Big Russian Encyclopedia. (In Russ.). - Петров, А.В., Попова, Н.Б. (2007). Классификация средств наглядности в современной системе обучения. Мир науки, культуры, образования, 2(5), 88–92.
Petrov, A.V., Popova, N.B. (2007). Classification of visual aids in the modern education system. The world of science, culture, and education, 2(5), 88-92. (In Russ.). - Соломахо, Э.П. (2002). Общая и профессиональная педагогика. Москва: Изд-во Моск. гос. ун-та леса.
Solomakho, E.P. (2002). General and professional pedagogy. Moscow: Publishing House of the Moscow State University of Forests. (In Russ.). - Усольцев, А.П., Шамало, Т.Н. (2016). Наглядность и её функции в обучении. Педагогическое образование в России, http://cyberleninka.ru/article/n/naglyadnost-i-ee-funktsii-v-obuchenii
Usoltsev, A.P., Shamalo, T.N. (2016). Visibility and its functions in teaching. Pedagogical education in Russia, 6. http://cyberleninka.ru/article/n/naglyadnost-i-ee-funktsii-v-obuchenii (In Russ.). - Ушинский, К.Д. (1949). Собрание сочинений. Т.7: Родное слово. Год 3-й: Руководство к преподаванию по «Родному слову». М.; Л.: Акад. пед. наук РСФСР.
Ushinsky, K.D. (1949). Collected works. Vol. 7: Native word. Year 3: A guide to teaching the "Native word". Moscow; Leningrad: Academy of Pedagogical Sciences of the RSFSR. (In Russ.). - Щукин, А.Н. (2003). Методика преподавания русского языка как иностранного: Учеб. пособие для вузов. М.: Высш. шк.
Shchukin, A.N. (2003). Methods of teaching Russian as a foreign language: A textbook for universities. Moscow: Higher School. (In Russ.). - Щукин, А.Н. (2018). Практическая методика обучения русскому языку как иностранному. М.: Флинта.
Shchukin, A.N. (2018). Practical methods of teaching Russian as a foreign language. Moscow: Flinta. (In Russ.).
Information About the Authors
Metrics
Web Views
Whole time: 61
Previous month: 18
Current month: 2
PDF Downloads
Whole time: 14
Previous month: 5
Current month: 0
Total
Whole time: 75
Previous month: 23
Current month: 2