Social Psychology and Society
2025. Vol. 16, no. 3, 5–28
doi:10.17759/sps.2025160301
ISSN: 2221-1527 / 2311-7052 (online)
Changing the organizational environment during the digital transformation of society: trends, illusions and paradoxes
Abstract
Background. Growing competition, more complex supply chains, the emergence of new information technologies, digital innovations, dependence on digital agents and artificial intelligence force organizations, as the main participants in socio-economic systems, to constantly transform, improve organizational structures, products and services provided to clients, and relationships with employees.
Objective. To identify key features of the organizational environment of the first quarter of the 21st century, patterns and paradoxes that social psychologists and business consultants observe today; changes in the characteristics of organizations and the management paradigm of social interaction in connection with the digital transformation of society. To consider the phenomenology and functions of organizational illusions at the individual and group levels.
Methodology. Systemic and subjective approaches, comparative content analysis method based on organizational diagnostics data, moderation analysis of the problem field, diagnostic interviews, assessment of corporate culture and management decisions, included observation.
Conclusions. A comparative analysis of the main components of the organizational environment of companies in the pre-digital and digital societies using the example of the evolution of the intra-organizational environment of 5 companies in the 2000s and 5 companies in the 2020s made it possible to identify key changes in the characteristics of organizations in the strategic-target, structural-functional, technological-process, managerial-motivational, as well as in the cultural-communicative components. Attention is drawn to organizational illusions at the individual, group and organizational levels generated by the digital transformation of society.
General Information
Keywords: digital society, internal organizational environment, collective subject of governance, organizational illusions and paradoxes
Journal rubric: Theoretical Research
Article type: scientific article
DOI: https://doi.org/10.17759/sps.2025160301
Received 27.06.2025
Revised 26.08.2025
Accepted
Published
For citation: Bazarov, T.Y., Lobanova, T.N. (2025). Changing the organizational environment during the digital transformation of society: trends, illusions and paradoxes. Social Psychology and Society, 16(3), 5–28. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/sps.2025160301
© Bazarov T.Y., Lobanova T.N., 2025
License: CC BY-NC 4.0
References
- Ананьев, Б.Г. (1977). О проблемах современного человекознания. М.: Наука.
Ananyev, B.G. (1977). On the Problems of Modern Human Studies. Moscow: Nauka. (In Russ.). - Базаров, Т.Ю. (2021). Мистика транс-субъектности на фоне пандемии: ключ к антихрупкости. Доклад к 15-му Санкт-Петербургскому саммиту психологов. Психологическая газета, https://psy.su/pubs/9288/
Bazarov, T.Yu. (2021). The Mysticism of Trans-Subjectivity Against the Background of a Pandemic: The Key to Antifragility. Report to the 15th St. Petersburg Summit of Psychologists. Psychological Newspaper, https://psy.su/pubs/9288/ (In Russ.). - Базаров, Т.Ю. (2024). Организационные иллюзии: реальность парадоксов. Лекция на XI Международной научно-практическая конференции НИУ ВШЭ «Бизнес-психология: теория и практика». https://www.hse.ru/ma/pb/bpsyconf
Bazarov, T.Yu. (2024). Organizational Illusions: The Reality of Paradoxes. Lecture at the XI International Scientific and Practical Conference of the National Research University Higher School of Economics "Business Psychology: Theory and Practice". https://www.hse.ru/ma/pb/bpsyconf (In Russ.). - Базаров, Т.Ю., Крымов, А.А. (2023). Счастливая компания: секреты практической психологии. М.: Изд-во Московского института психоанализа.
Bazarov, T.Yu., Krymov, A.A. (2023). Happy company: secrets of practical psychology. Moscow: Publ. of the Moscow Institute of Psychoanalysis. (In Russ.). - Верещагина, Л.С., Зубарева, Л.А., Ольхова, Л.А., Семенова, С.В. (2021). Особенности изменения организационной культуры в эпоху цифровой трансформации: операционные и маркетинговые результаты. Экономика и предпринимательство, 8(133), 924–927. DOI:10.34925/EIP.2021.133.8.175
Vereshchagina, L.S., Zubareva, L.A., Olkhova, L.A., Semenova, S.V. (2021). Features of Changes in Organizational Culture in the Era of Digital Transformation: Operational and Marketing Results. Economy and Entrepreneurship, 8(133), 924–927. DOI:34925/EIP.2021.133.8.175 (In Russ.). - Вирусная теория менеджмента. Информационный бюллетень Ассоциации Деминга. (1993). (Ю.Т. Рубаник, общ. ред.). М.: Государственный комитет РФ по высшему образованию: Московский государственный институт электронной техники.
Viral theory of management. Information bulletin of the Deming Association. (1993). (Yu.T. Rubanik, ed.). Moscow: State Committee of the Russian Federation for Higher Education: Moscow State Institute of Electronic Technology. (In Russ.). - Виханский, О.С., Наумов, А.И. (1996). Менеджмент: человек, стратегия, организация, процесс. М.: Гардарики. Vikhansky, O.S., Naumov, A.I. (1996).
Management: Man, Strategy, Organization, Process. Moscow: Gardariki. (In Russ.). - Гибсон, Дж.Л., Иванцевич, Д.М., Доннелли, Д.Х.-мл. (2020). Организации: поведение, структура, процессы. М.: ИНФРА-М. Gibson, J.L., Ivantsevich, D.M., Donnelly, D.H. Jr. (2020). Organizations: Behavior, Structure, Processes. Moscow: INFRA-M. (In Russ.).
- Гончаров, В.В. (2001). В поисках совершенства управления: руководство для высшего управленческого персонала. М.: МНИИПУ, 2001.
Goncharov, V.V. (2001). In Search of Management Perfection: A Guide for Senior Management Personnel. Moscow: MNIIPU. (In Russ.). - Грачев, А.А. (2008). Психологическое проектирование производственной организации. СПб.: АНО Институт практической психологии.
Grachev, A.A. (2008). Psychological Design of an Industrial Organization. Petersburg: ANO Institute of Practical Psychology. (In Russ.). - ESG: три буквы, которые меняют мир. (2022). Докл. к XXIII Ясинской (Апрельской) междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества, И.В. Ведерин, К.И. Головщинский, М.И. Давыдов, Б.Б. Петько, М.С. Сабирова, С.В. Терсков, Е.А. Шишкин; под науч. ред. К.И. Головщинского; М.: Изд. дом Высшей школы экономики.
ESG: Three letters that change the world. (2022). Report to the XXIII Yasin (April) international. scientific. conf. on problems of economic and social development, I.V. Vederin, K.I. Golovshchinsky, M.I. Davydov, B.B. Petko, M.S. Sabirova, S.V. Terskov, E.A. Shishkin; under scientific ed. K.I. Golovshchinsky; Moscow: Publishing house of the Higher School of Economics (In Russ.). - Журавлев, А.Л. (2009). Коллективный субъект: основные признаки, уровни и психологические типы. Психологический журнал, 30(5), 72–80.
Zhuravlev, A.L. (2009). Collective Subject: Basic Features, Levels, and Psychological Types. Psychological Journal, 30(5), 72–80. (In Russ.). - Иванников, В.А. (2014). Анализ мотивации с позиций теории деятельности. Национальный психологический журнал, 1, 47–54.
Ivannikov, V.A. (2014). Analysis of motivation from the standpoint of activity theory. National Psychological Journal, 1, 47–54. (In Russ.). - Иванов, М.А. (2020). Субъект и объект как социальные роли в управленческом и консультативном взаимодействии. Организационная психология, 10(3), 50–68.
Ivanov, M.A. (2020). Subject and object as social roles in managerial and consultative interaction. Organizational Psychology, 10(3), 50–68. (In Russ.). - Йохансен, Б. (2023). Управляя компаниями будущего. Мышление полного спектра для развития бизнеса. М.: Манн, Иванов и Фербер. Johansen, B. (2023).
Managing Companies of the Future. Full-Spectrum Thinking for Business Development. M.: Mann, Ivanov, and Ferber. (In Russ.). - Камерон, К., Куинн, Р. (2001). Диагностика и изменение организационной культуры. СПб.: Питер.
Cameron, K., Quinn, R. (2001). Diagnostics and change of organizational culture. St. Petersburg: Piter. (In Russ.). - Лалу, Ф. (2017). Открывая организации будущего. (Е. Голуб, науч. ред., 2-е изд.). М.: Манн, Иванов и Фербер.
Laloux, F. (2017). Discovering the organizations of the future. (E. Golub, scientific ed., 2rd rev. ed.) Moscow: Mann, Ivanov and Ferber. (In Russ.). - Лобанова, Т.Н. (2004). Банки: организация и персонал. М.: Изд. группа БДЦ-пресс.
Lobanova, T.N. (2004). Banks: organization and personnel. Moscow: Publ. group BDC-press. (In Russ.). - Лобанова, Т.Н. (2021). Исследование мотивации и трудовых интересов сотрудников и руководителей on-line образования. В: Психология управления персоналом и экосистема наставничества в условиях изменения технологического уклада: Сборник статей международной научно-практической конференции (с. 223–232). Н. Новгород: ННГУ им. Лобачевского.
Lobanova, T.N. (2021). Study of motivation and labor interests of employees and managers of on-line education]. In: Psychology of personnel management and the mentoring ecosystem in the context of changing technological order: collection of articles second international scientific and practical conference (pp. 223–232). Novgorod: NNGU im. Lobachevskogo. (In Russ.). - Лобанова, Т.Н. (2023). Трудовые интересы в информационном обществе: монография. М.: Проспект.
Lobanova, T.N. (2023). Labor interests in the information society: monograph. Moscow: Prospect. (In Russ.). - Макаренко, Я.В., Соловьева, И.А. (2025). Цифровая трансформация предприятия: ключевые дефиниции, принципы и подходы. Вестник ЮУрГУ. Серия «Экономика и менеджмент», 19(1), 112–123. DOI:10.14529/em250109
Makarenko, Ya.V., Solovieva, I.A. (2025). Digital Transformation of an Enterprise: Key Definitions, Principles, and Approaches. Bulletin of SUSU. Series "Economics and Management", 19(1), 112–123. DOI:10.14529/em250109 (In Russ.). - Матвеева, С.Я. (1994). Модернизация и глубинный конфликт ценностей в России. Социальный конфликт. КАИС, 4.
Matveeva, S.Ya. (1994) Modernization and the Deep Conflict of Values in Russia. Social Conflict. KAIS, 4. (In Russ.). - Мескон, М., Альберт, М., Хедоури, Ф. (2020). Основы менеджмента. М.: Вильямс.
Meskon, M., Albert, M., Khedouri, F. (2020). Fundamentals of Management. Moscow: Vil'yams (In Russ.). - Мирзоева, М.У. (2024). Организационные изменения в условиях цифровой трансформации: методология управления и оценка эффективности. Вестник евразийской науки, 16(6). URL: https://esj.today/PDF/99ECVN624.pdf
Mirzoeva, M.U. (2024). Organizational changes in the context of digital transformation: management methodology and performance assessment. Bulletin of Eurasian Science, 16(6). URL: https://esj.today/PDF/99ECVN624.pdf (In Russ.). - Остервальдер, А., Пинье, И. (2007). Построение бизнес-моделей. М.: Альпина Паблишер.
Osterwalder, A., Pigneur, I. (2007). Building Business Models. Moscow: Al'pina Pablisher. (In Russ.). - Поняева, И.И. (2024). Референтная модель управления цифровой трансформацией организации. π-Economy, 17(2), 27–43. https://doi.org/10.18721/JE.1720
Ponyaeva, I.I. (2024). A Reference Model for Managing the Digital Transformation of an Organization. π-Economy, 17(2), 27–43. https://doi.org/10.18721/JE.17202 (In Russ.). - Пригожин, А.И. (2007). Методы развития организаций. М.: МЦФР.
Prigogin, A.I. (2007). Methods of Organization Development. Moscow: (In Russ.). - Разгуляев, В. (2020). Бирюзовое управление на практике: Опыт российских компаний. М.: Альпина Паблишер.
Razgulyaev, V. (2020). Turquoise Management in Practice: Experience of Russian Companies. Moscow: Al'pina Pablis (In Russ.). - Росс, Л., Нисбетт, Р. (1999). Человек и ситуация: перспективы социальной психологии. М.: АспектПресс.
Ross, L., Nisbett, R. (1999). Man and Situation: Prospects of Social Psychology. Moscow: AspektPress. (In Russ.). - Синягин, Ю.В., Калинин, И.В. (1995). Проблема поиска субъекта управленческой деятельности. В: Организационное консультирование как ресурс развития общества, государства, политики, бизнеса: Тезисы научно-практической конференции (с. 36–40). М.: Б.И.
Sinyagin, Yu.V., Kalinin, I.V. (1995). The Problem of Searching for the Subject of Management Activity. In: Organizational Consulting as a Resource for the Development of Society, State, Politics, Business: Abstracts of the scientific and practical conference ( 36–40). Moscow: B.I. (In Russ.). - Социальное управление. (1994). Словарь-справочник. (В.И. Добренькова, И.М. Слепенкова, ред.). М.: МГУ. Social Management. (1994).
Dictionary and reference book. In: V.I. Dobrenkov, I.M. Slepenkov (Ed). Moscow: Publ. Moskovskogo universiteta. (In Russ.). - Уайтхёрст, Д. (2019). Открытая организация: Страсть, приносящая плоды (пер. с англ. И. Урминой). М.: Олимп-Бизнес.
Whitehurst, D. (2019). The Open Organization: Passion That Bears Fruit (translated from English by I. Urmina). Moscow: Olimp-Business. (In Russ.). - Фаулер, С. (2020). Почему они не работают? Новый взгляд на мотивацию сотрудников. М.: Альпина Паблишер.
Fowler, S. (2020). Why Don't They Work? A New Look at Employee Motivation. Moscow: Alpina Publisher. (In Russ.). - Федорищева, О.В. (2023). Организационные изменения на промышленных предприятиях в цифровую эпоху: идентификация и особенности управления. В: Развитие и взаимодействие реального и финансового секторов экономики в условиях цифровой трансформации. Материалы Международной научно-практической конференции, Оренбург, 05–06 октября 2023 года. Оренбург: Оренбургский государственный университет, 486–490.
Fedorishcheva, O.V. (2023). Organizational changes in industrial enterprises in the digital age: identification and management features. In: Development and interaction of the real and financial sectors of the economy in the context of digital transformation. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, Orenburg, October 5–6, 2023. Orenburg: Orenburg State University, 486–490. (In Russ.). - Чернавин, Ю.А. (2021). Цифровое общество: теоретические контуры складывающейся парадигмы. Цифровая социология, 4(2), 4–12.
Chernavin, Yu.A. (2021). Digital society: theoretical contours of the emerging paradigm. Digital sociology, 4 (2), 4–12. (In Russ.). - Широнина, Е.М. (2018). Организационные изменения и организационное развитие в ретроспективе научных исследований. В: Формирование гуманитарной среды в вузе: инновационные образовательные технологии. Компетентностный подход. 1, 399–404. Shironina, E.M. (2018). Organizational changes and organizational development in the retrospective of scientific research. In: Formation of the humanitarian environment at the university: innovative educational technologies. Competence-based approach. 1, 399–404. (In Russ.).
- Эфендиев, А.Г., Гоголева, А.С., Пашкевич, А.В., Балабанова, Е.С. (2020). Ценностно-мотивационные основы и реальность трудовой жизни российских работников: проблемы и противоречия. Мир России, 29(2), 108–133. DOI:10.17323/1811-038X-2020-29-2-108-13
Efendiev, A.G., Gogoleva, A.S., Pashkevich, A.V., Balabanova, E.S. (2020). Value-motivational foundations and reality of working life of Russian workers: problems and contradictions. World of Russia, 29(2), 108–133. DOI:10.17323/1811-038X-2020-29-2-108-13 (In Russ.). - Ядов, В.А. (2013). Саморегуляция и прогнозирование социального поведения личности: Диспозиционная концепция. М.: Центр социального прогнозирования и маркетинга.
Yadov, V.A. (2013). Self-regulation and forecasting of social behavior of the individual: Dispositional concept. Moscow: Center for Social Forecasting and Marketing. (In Russ.). - Boulton, C. What is digital transformation? A necessary disruption. 2021. URL: https://www.cio.com/article/230425/what-is-digital-transformation-a-necessary-disruption.html (дата обращения: 10.08.2025).
- Burns, T., Stulker, G. (1961). The management of Innovation. L.: Tavistock.
- Crozier, M. (1987). Etat modeste, etat moderne? Strategie pour autre changement. P., Fayard.
- Druker, P. (1987). The frontiers of management. L.Heinemann.
- Eling, M., Lehmann, M. (2018). The Impact of Digitalization on the Insurance Value Chain and the Insurability of Risks. The Geneva Papers on Risk and Insurance. Issues and Practice, 43(3), 359–396.
- Kraus, S., Durst, S., Ferreira, J.J. and other. (2022). Digital transformation in business and management research: An overview of the current status quo. International Journal of Information Management, 263(4), 1–18. DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2021.102466
- Wieland, G.F., Ullrich, R.A. (1976). Organizations: Behavior, Design and Change. Homewood, III.: Irwin.
Information About the Authors
Contribution of the authors
The authors contributed equally to the research, data analysis, and preparation of this manuscript.
Conflict of interest
The authors declare no conflict of interest.
Ethics statement
The study was reviewed and approved by the Ethics Committee of the National Institute of Certified Management Consultants (NICMC) in accordance with the Code of Professional Conduct (Ethics Code) of the Certified Management Consultant of NICMC. URL: http://cmcrussia.ru/index.php?page=dokumenty.
Metrics
Web Views
Whole time: 217
Previous month: 89
Current month: 14
PDF Downloads
Whole time: 122
Previous month: 54
Current month: 6
Total
Whole time: 339
Previous month: 143
Current month: 20