Bulletin of Practical Psychology of Education
2025. Vol. 22, no. 2, 178–194
doi:10.17759/bppe.2025220213
ISSN: 2658-3100 (online)
Life-meaning orientations of young men and women with different levels of empathy
Abstract
Context and relevance. In adolescence, there is an active formation of moral, moral and value orientations that influence attitudes towards life in general, as well as decision-making strategies in various life choice situations. In addition, in this age period, the emotional sphere of a young person's personality continues to develop, the ability to empathize and perceive the emotional experiences of another person. Objective. To identify the relationship of life-meaning orientations with the level of empathy of modern boys and girls. Hypothesis. The components of the life-meaning orientations of boys and girls are interrelated with the level of development of the components of empathy. Methods and materials. 117 people (56 boys and 61 girls) participated in the study. To identify the features of semantic orientations, the “Semantic orientations” test by D.A. Leontiev was used. In order to identify the level of empathy development, the methods “Diagnosis of empathy level” by V.V. Boyko, “Emotional response scale” by A. Mehrabyan. Methods of mathematical data processing were used to process empirical research data: the Kraskel-Wallis criterion (SPSS program, IBM version SPSS Statistics 20, Excel). Results. Boys and girls with a high level of empathy demonstrate higher satisfaction with self-realization and quality of life in general compared to those who showed medium and low levels of empathy, and they also have higher indicators of meaningfulness in life. Conclusions. It is shown that the level of empathy has a qualitative effect on indicators of life-meaning orientations. Therefore, it is necessary to pay special attention to the development of empathy.
General Information
Keywords: adolescence, life-purpose orientations, empathy, meaningfulness of life, self-realization
Journal rubric: Psychology of Self-Determination of the Personality in Education and Profession
Article type: scientific article
DOI: https://doi.org/10.17759/bppe.2025220213
Received 30.04.2025
Accepted
Published
For citation: Kochetova, Y.A., Emelyanova, I.V., Golovanova, I.A. (2025). Life-meaning orientations of young men and women with different levels of empathy. Bulletin of Practical Psychology of Education, 22(2), 178–194. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/bppe.2025220213
© Kochetova Y.A., Emelyanova I.V., Golovanova I.A., 2025
License: CC BY-NC 4.0
References
- Андрюшкова, Н.П. (2022). К вопросу становления личностной зрелости. Известия Иркутского государственного университета. Серия: Психология, 41, 3—10. https://doi.org/10.26516/2304-1226.2022.41.3
Andryushkova, N.P. (2022). Revisiting Personal Maturity Development. Bulletin of Irkutsk State University. Series: Psychology, 41, 3—10. (In Russ.). https://doi.org/10.26516/2304-1226.2022.41.3 - Арскиева, З.А, Магомедова, З.З., Евмиева, Б.А. (2024). Развитие смысложизненной ориентации у подростков. Гуманитарные науки, 1(65), 47—53. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=65667502 (дата обращения: 24.04.2025).
Arskieva, Z.A, Magomedova, Z.Z., Evmieva, B.A. (2024). Development of meaningful orientation in adolescents. The Humanities, 1(65). 47—53. (In Russ.). URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=65667502 (viewed: 24.04.2025). - Асмолов, А.Г. (2002). По ту сторону сознания: методологические проблемы неклассической психологии. М.: НПФ «Смысл».
Asmolov, A.G. (2002). On the other side of consciousness: methodological problems of non-classical psychology. Moscow: Smysl Publ. (In Russ.). - Бовина, И.Б. (2020). Эмпатия: критический анализ и новые перспективы исследования. Культурно-историческая психология, 16(1), 88—95. https://doi.org/10.17759/chp.2020160109
Bovina, I.B. (2020). Empathy: Critical Analysis and New Research Perspectives. Cultural-Historical Psychology, 16(1), 88—95. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/chp.2020160109 - Бойко, В.В. (1996). Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. М.: Филинъ.
Boyko, V.V. (1996). Energy of emotions in communication: a look at oneself and others. Moscow: Filin Publ. (In Russ.). - Воднева, А.Р., Орешина, Г.В., Григоренко, Е.Л. (2024). Межличностная синхронизация и диспозициональная эмпатия: обзор зарубежных исследований. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика, 21(1), 35—54. https://doi.org/10.22363/2313-1683-2024-21-1-35-54
Vodneva, A.R., Oreshina, G.V., Grigorenko, E.L. (2024). Interpersonal synchrony and dis-positional empathy: A review of international research. RUDN Journal of Psychology and Pedagogics, 21(1), 35—54. (In Russ.). https://doi.org/10.22363/2313-1683-2024-21-1-35-54 - Выготский, Л.С. (2023). Мышление и речь. М.: Эксмо.
Vygotsky, L.S. (2023). Thinking and speech. Moscow: Eksmo Publ. (In Russ.). - Герасимова, Т.В. (2024). Формирование характеристик самоактуализирующейся личности у студентов медицинского вуза. Психолого-педагогические исследования, 16(2), 30—42. https://doi.org/10.17759/psyedu.2024160202
Gerasimova, T.V. (2024). Formation of Characteristics of a Self-Actualizing Personality among Medical Students. Psychological-Educational Studies, 16(2), 30—42. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/psyedu.2024160202 - Егорова, М.А., Емельянова, И.В. (2024). Психологическое благополучие подростка: к вопросу о диагностическом инструментарии. Психолого-педагогические исследования, 16(4), 3—19. https://doi.org/10.17759/psyedu.2024160401
Egorova, M.A., Yemelyanova, I.V. (2024). Psychological Well-Being of a Teenager: on the Issue of Diagnostic Tools. Psychological-Educational Studies, 16(4), 3— (In Russ.). https://doi.org/10.17759/psyedu.2024160401 - Карягина, Т.Д. (2010). Проблема формирования эмпатии. Консультативная психология и психотерапия, 18(1), 38—54. URL: https://psyjournals.ru/journals/cpp/archive/2010_n1/27846 (дата обращения: 24.04.2025).
Karyagina, T.D. (2010). The problem of empathy development. Counseling Psychology and Psychotherapy, 18(1), 38—54. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/cpp/archive/2010_n1/27846 (viewed: 24.04.2025). - Карягина, Т.Д., Чумакова, М.А., Мазаева, Е.С., Томчук, М.А. (2023). Внутриличностная эмоциональная компетентность и эмпатия: факторы и профили связи на мультикультурной выборке. Консультативная психология и психотерапия, 31(4), 125—150. https://doi.org/10.17759/cpp.2023310407
Karyagina, T.D., Chumakova, M.A., Mazaeva, E.S., Tomchuk, M.A. (2023). Intrapersonal Emotional Competence and Empathy: Factors and Connection Profiles in a Multicultural Sample. Counseling Psychology and Psychotherapy, 31(4), 125—150. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/cpp.2023310407 - Корнилова, Т.В. (2022). Эмпатия в структурах интеллектуально-личностного потенциала: единство интеллекта и аффекта. Психологический журнал, 43(3), 57—68. https://doi.org/10.31857/S020595920020496-1
Kornilova, T.V. (2022). Empathy in intellectual and personal potential structure: intelligence and affect unity. Psychological Journal, 43(3), 57—68. (In Russ.). https://doi.org/31857/S020595920020496-1 - Лекторский, В.А. (Ред.). (2016). Философия психологии. М.: РОССПЭН.
Lektorsky, V.A. (Ed.). (2016). Philosophy of Psychology. Moscow: ROSSPEN Publ. (In Russ.). - Леонтьев, А.Н. (1994). Философия психологии: из научного наследия (А.А. Леонтьев, Д.А. Леонтьев, ред.). М.: Издательство Московского университета
Leontiev, A.N. (1994). Philosophy of psychology: from the scientific heritage (A.A. Leontiev, D.A. Leontiev, eds.). M.: Moscow University Press.
- Леонтьев, Д.А. (2006). Тест смысложизненных ориентаций (СЖО). М.: Смысл.
Leontiev, D.A. (2006). Test of life-meaning orientations (MLO). Moscow: Smysl Publ. (In Russ.). - Леонтьев, Д.А. (2020). Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М.: Смысл.
Leontiev, D.A. (2020). Psychology of meaning: the nature, structure and dynamics of semantic reality. Moscow: Smysl. (In Russ.). - Леонтьев, Д.А., Смирнов, А.Г. (2010). Смысл и отчуждение как предикторы поведения в неструктурированной ситуации. В: В.А. Барабанщиков (ред.), Экспериментальная психология в России: традиции и перспективы (с. 680—685). М.: Институт психологии РАН.
Leontiev, D.A., Smirnov, A.G. (2010). Meaning and alienation as predictors of behavior in an unstructured situation. In: V.A. Barabanshchikov (Ed.), Experimental Psychology in Russia: Traditions and Prospects (pp. 680—685). Moscow: Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences Publ. (In Russ.). - Мещеряков, Б.Н., Зинченко, В.П. (Ред.). (2007). Большой психологический словарь. СПб: Прайм-ЕВРОЗНАК.
Meshcheryakov, B.N., Zinchenko, V.P. (Eds.). (2007). The Big Psychological Dictionary (2007). Saint Petersburg: Prime-EVROZNAK Publ. (In Russ.). - Поляков, А.С., Косарева, А.А. (2022). Особенности смысложизненных ориентаций у представителей разных поколений. Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования, 11(5А), 298—305. https://doi.org/10.34670/AR.2022.24.67.043
Polyakov, A.S., Kosareva, A.A. (2022). Features of meaningful life orientations among representatives of different nationalities. Historical-critical Reviews and Current Researches, 11(5А), 298—305. (In Russ.). https://doi.org/10.34670/AR.2022.24.67.043 - Редников, Д.В. (2020). Основные подходы современных зарубежных и отечественных исследований к изучению проблем эмпатии. Гуманитарный научный вестник, 11, 172—176. https://doi.org/10.5281/zenodo.4382158
Rednikov, D.V. (2020). The main approaches of modern foreign and domestic research to the study of empathy problems. Humanitarian Scientific Bulletin, 11, 172—176. (In Russ.). https://doi.org/10.5281/zenodo.4382158 - Рубцова, Т.А. (2022). Проблема межличностных отношений в психологии. Молодой ученый, 49(444), 283—286. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=49951275 (дата обращения: 24.04.2025).
Rubtsova, T.A. (2022). The Problem of Interpersonal Relations in Psychology. Young Scientist, 49(444), 283—286. (In Russ.). URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=49951275 (viewed: 24.04.2025). - Семенова, К.Г. (2024). Социально-психологическая дезадаптация подростков: типология и взаимосвязь с системой ценностных ориентаций. Вестник практической психологии образования, 21(1), 111—124. https://doi.org/10.17759/bppe.2024210109
Semenova, K.G. (2024). Socio-Psychological Disadaptation of Adolescents: Typology and Relationship with the System of Value Orientations. Bulletin of Practical Psychology of Education, 21(1), 111—124. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/bppe.2024210109 - Скаткин, М.Н. (1986). Методология и методика педагогических исследований (В помощь начинающему исследователю). М.: Педагогика.
Skatkin, M.N. (1986). Methodology and methods of pedagogical research (To help the beginning researcher). Moscow: Pedagogika Publ. (In Russ.). - Сунько, Т.Ю. (2022). Коммуникативные навыки и эмпатия студентов первого курса Вестник практической психологии образования, 19(2), 81—89. https://doi.org/10.17759/bppe.2022190208
Sunko, T.Yu. (2022). Communication Skills and Empathy of First-Year Students. Bulletin of Practical Psychology of Education, 19(2), 81—89. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/bppe.2022190208 - Чудновский, В.Э. (2006). Становление личности и проблема смысла жизни. М.: МПСИ.
Chudnovsky, V.E. (2006). Formation of personality and the problem of the meaning of life. Moscow: MPSI (In Russ.). - Brandes, C.M., Kushner, S.C., Herzhoff, K., Tackett J.L. (2021). Facet-level personality development in the transition to adolescence: Maturity, disruption, and gender differences. Journal of Personality and Social Psychology, 121(5), 1095—1111. https://doi.org/10.1037/pspp0000367
- De Fruyt, F., Karevold, E.B. (2021). Personality in adolescence. In: O.P. John, R.W. Robins (Eds.). Handbook of personality: Theory and research (pp. 303—321). New York: The Guilford Press.
- Deci, E.L., Ryan, R.M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227—268. https://doi.org/10.1207/s15327965pli1104_01
- Wharne, S. (2021). Empathy in phenomenological research: Employing Edith Stein's account of empathy as a practical and ethical guide. Methods in Psychology, 5, Article 100053. https://doi.org/10.1016/J.METIP.2021.100053
Information About the Authors
Metrics
Web Views
Whole time: 225
Previous month: 46
Current month: 9
PDF Downloads
Whole time: 82
Previous month: 26
Current month: 1
Total
Whole time: 307
Previous month: 72
Current month: 10