«Successful Experience» in Coeval's Creative Cooperation as a Base Component of the Development of the Self1conception at Younger Adolescent Age (10–12 years)

1093

Abstract

The article reflects actual developmental problems of a younger adolescent personality (10–12 years), i. e. the search of his or her identity in a crisis situation at the transition from the primary to high school. There introdused the concept of the current experience and its role of the perception by the adolesсent of the various aspects of his Self. There is examined the impact of «successful experience» on the process of transition to a more mature and positive Self-conception. There are given the data of the impact of a coeval's creative cooperation method on the development among younger adolesсents the ideas of himself

General Information

Keywords: the younger adolescent (10– 12 years), search of identity, experience (current, successful), self-development, cooperation, creative self-expression, role game, the positive Self-concept, Self-image

Journal rubric: Developmental Psychology

Article type: scientific article

For citation: Bogatyreva T.L. «Successful Experience» in Coeval's Creative Cooperation as a Base Component of the Development of the Self1conception at Younger Adolescent Age (10–12 years). Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie = Psychological Science and Education, 2005. Vol. 10, no. 1, pp. 33–44. (In Russ., аbstr. in Engl.)

References

  1. Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. М.,1986.
  2. Василюк Ф.Е. Психология переживания: Анализ преодоления критических ситуаций. М., 1984.
  3. Выготский Л.С. Педология подростка. // Собр. соч.: В 6 т. Т. 4 / Под ред. Д.Б. Эльконина. М., 1984.
  4. ДавыдовВ.В., Слободчиков В.И., Цукерман Г.А. Младший школьник как субъект учебной деятельности // Вопросы психологии. 1992. № 3–4.
  5. Конева И.А. Особенности образа Я младших подростков с задержкой психического развития: Дис. ... канд. психол. наук. Н. Новгород, 2002.
  6. Макшанов С.Н., Хрящева Н.Ю. Психогимнастика в тренинге: Каталог. Ч. 1, 3. СПб., 1993.
  7. Мелик-Пашаев А.А. Об источнике способности человека к художественному творчеству // Вопросы психологии. 1998. №1.
  8. Слободянюк Н.А. Психологические условия формирования адекватного «Я-образа» в подростковом возрасте: Автореф. дис. ... канд. психол. наук. Киев, 1989.
  9. Фопель К. Как научить детей сотрудничать? : Пер. с нем. Ч. 1–4. М., 1998–1999.
  10. Цукерман Г.А. Психология саморазвития: задача для подростков и их педагогов. М.; Рига, 1995.
  11. Цукерман Г.А. Десяти-двенадцатилетние школьники: «ничья земля» в возрастной психологии // Вопросы психологии. 1998. № 3.
  12. Эльконин Д.Б., Драгунова Т.В. Возрастные и индивидуальные особенности младших подростков. М., 1967.
  13. Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды. М., 1989.
  14. Chazan M., Laing A., Davies D. Emotional and Behavioral Difficalties in Middle Childhood. L., 1994.
  15. Damon W., Hart D. Self-understanding in Childhood and Adolescence. Cambridge, 1988.
  16. Erikson E. Identity: Youth and Crisis. N.Y., 1968.
  17. Johnson M. (ed.). Toward Adolescence: The Middle School Years. Chicago, 1980.
  18. Lipsitz J.S. Growing up Forgotten: A Review of Research and Programs Concerning Early Adolescence. Toronto, 1977.
  19. Siegler R., Liebert D.F., Liebert R.M. Inhelder and Piget’s Pendulum Problem: Teaching Prеdolescents to Act as Scientists // Develop. Psycol. 1973. V. 9.

Information About the Authors

Tatyana L. Bogatyreva, Senior Lecturer of the Department of Psychology, Human.-thin. Institute (GHI), Russia, e-mail: austa@yandex.ru

Metrics

Views

Total: 2924
Previous month: 4
Current month: 10

Downloads

Total: 1093
Previous month: 4
Current month: 8