Evaluation of Innovative Readiness of Teaching Staff of Universities

265

Abstract

The results of a study of innovative readiness of teachers from nine universities of Samara, Saratov, Bashkortostan, Yekaterinburg, Ulyanovsk are presented, in which 2036 university teachers took part. The work used the methodology for assessing the psychological climate in the teaching staff A.N. Lutoshkina and V.V. Panteleeva, T.P. Knysheva. As mathematical and statistical methods for processing the obtained data, we used discriminant analysis, a one-sample λ-Kolmogorov-Smirnov test, and a nonparametric Spearman rank correlation coefficient. The hypothesis of the presence of various levels of innovative readiness of the teaching staff of universities is considered. A direct relationship has been established between indicators of innovative readiness and the socio-psychological climate in the teaching staff, as well as positive relationships between the components of innovative readiness. Different levels of innovative readiness of the teaching staff of universities (high, normal, optimal) were identified. The results can be used in the process of focused work on the psychological and pedagogical support of innovative activities of university teachers.

General Information

Keywords: innovative readiness, socio-psychological climate, teacher, higher education institution, innovative activity

Journal rubric: Psychology of Education

Article type: scientific article

DOI: https://doi.org/10.17759/psyedu.2020120102

Acknowledgements. The author thanks the faculty of the universities that took part in the experimental study, and also expresses appreciation to the reviewers for a qualitative and detailed analysis of the content of the article.

For citation: Avakyan I.B., Vinogradova G.A. Evaluation of Innovative Readiness of Teaching Staff of Universities [Elektronnyi resurs]. Psychological-Educational Studies, 2020. Vol. 12, no. 1, pp. 16–30. DOI: 10.17759/psyedu.2020120102. (In Russ., аbstr. in Engl.)

References

  1. Авакян И.Б. Оценка готовности преподавателя высшей школы к применению инновационных технологий // Вестник Пермского университета. 2018. № 1. С. 63–78. DOI:10.17072/2078-7898/2018-1-63-78
  2. Афанасьев Д.В., Денисова О.А., Леханова О.Л., Поникарова В.Н. Готовность преподавателей высшей школы к инклюзивному образованию [Электронный ресурс] // Психолого-педагогические исследования. 2019. Том 11. № 3. C. 128–142. DOI:10.17759/psyedu.2019110311
  3. Барба М.Ф., Рыбаченко А.Б., Карпова М.Г. Психологическое сопровождение внедрения инновационной деятельности в образовательной сфере [Электронный ресурс] // Образование и воспитание. 2017. № 3. С. 1–3. URL: https://moluch.ru/th/4/archive/61/2347/ (дата обращения: 08.10.2018).
  4. Виноградова Г.А. Климат в педагогическом коллективе и субъективное благополучие личности педагога: монография. Т.: Изд-во ТГУ, 2010. 100 с.
  5. Данилов Д.Л. Путевая модель разработки эмпирического инструментария субъективных показателей готовности преподавателей вуза к осуществлению инновационной деятельности // Материалы ХI Международной научно-методической конференции «Новые образовательные технологии в вузе» (г. Екатеринбург, 18-20 февраля 2014 г.). Екатеринбург: НОТВ, 2014. С. 518–527.
  6. Караева Д.Н. Психологические аспекты инновационной деятельности преподавателя вуза // Образование. Наука. Инновации. 2013. № 6 (32). С. 205–210.
  7. Князев В.Н. Социально-психологические проблемы в инновационной деятельности современного российского вуза // Вестник университета. 2017. № 6. С. 147–155.
  8. Крушельницкая О.И., Полевая М.В., Третьякова А.Н. Мотивация к получению высшего образования и ее структура [Электронный ресурс] // Психолого-педагогические исследования. 2019. Том 11. № 2. C. 43–57. DOI:10.17759/psyedu.2019110205
  9. Кулагина И.Ю., Апасова Е.В. Развитие личности при обучении в вузе (сравнительное исследование) // Культурно-историческая психология. 2018. Т. 14. № 2. С. 12–23. DOI:10.17759/chp.2018140202
  10. Минияров В.М., Эстерле А.Е. Факторы профессионального саморазвития педагога-психолога в ходе профессиональной деятельности // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2017. № 14 (2). С. 26–37. DOI:10.22363/2313-1683-2017-14-1-26-37
  11. Пантелеева В.В., Кнышева Т.П. Опросник инновационной готовности персонала // Акмеология. 2016. № 3. С. 81–86.
  12. Прохорова М.П., Семченко А.А. Инновационная деятельность преподавателя Вуза как фактор качества педагогического образования // Вестник Мининского университета. 2016. № 1. С. 26.
  13. Elrehail H., Emeagwali O.E., Alsaad A., Alzghoul A. The impact of Transformational and Aut6hentic leadership on innovation in higher education: The contingent role of knowledge sharing // Telematics and Informatics. 2018. Vol. 35. P. 55–67. DOI: 10.1016/j.tele.2017.09.018
  14. Khatr R., Henderson C., Cole R., Friedrichsen D., Stanford C. Characteristics of wellpropagated teaching innovations in undergraduate STEM // International Journal of STEM Education. 2017. Vol. 4 (1). 2. P. 1–10. DOI:10.1186/s40594-017-0056-5
  15. Koeslag-Kreunen M.G.M., Van der Klink Marcel R., Van den Bossche Piet, Gijselaers Wim H. Leadership for team learning: the case of university teacher teams // Higher Education. 2018. Vol. 75. P. 191–207. DOI:10.1007/s10734-017-0126-0
  16. López M.A.R. Pedagogical European Higher Education Area-Driven Educational Innovation // Procedia — Social and Behavioral Sciences. 2017. Vol. 237. P. 1505–1512. DOI:10.1016/j.sbspro. 2017.02.237
  17. Stupnisky R.H., BrckaLorenz A., Yuhas B., Guay F. Faculty members’ motivation for teaching and best practices: Testing a model based on self-determination theory across institution types // Contemporary Educational Psychology. 2018. Vol. 53. P. 15–26. DOI:10.1016/j.cedpsych. 2018.01.004
  18. Sutanto E.M. The influence of organizational learning capability and organizational creativity on organizational innovation of Universities in East Java, Indonesia // Asia Pacific Management Review. 2017. Vol. 22. P. 128–135. DOI: 10.1016/j.apmrv. 2016.11.002
  19. Walder A.M. Pedagogical Innovation in Canadian higher education: Professors’ perspectives on its effects on teaching and learning // Studies in Educational Evaluation. 2017. Vol. 54. P. 71–82. DOI:10.1016/j.stueduc.2016.11.001
  20. Wang P., Hao Y. What Role Does Error Orientation Play in the Relationship Between Error Management Climate and Innovative Behavior? 2 International Conference on Education, Management and Systems Engineering (EMSE 2017). 2017. P. 265–271. DOI:10.12783/dtssehs/emse2017/12780
  21. Weitze C.L. Designing pedagogical innovation for collaborating teacher teams // Journal of Education for Teaching. 2017. Vol. 43 (3). P. 361–373. DOI:10.1080/02607476.2017.1319511
  22. Wu X., Yu Y. Exploration on Educational Mechanism of Innovation and Entrepreneurship in Colleges and Universities // Proceedings of the 7 th international conference on education, management, information and computer science (icemc 2017). 2017. Vol. 73. P. 281–285. doi: 10.2991/icemc-17.2017.55

Information About the Authors

Inna B. Avakyan, PhD in Psychology, Senior Lecturer, Department of Humanitarian and Socio-Economic Disciplines, Military Training and Scientific Center of the Air Force “Air Force Academy named after prof. NOT. Zhukovsky and Yu.A. Gagarina”, Russia, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9259-8323, e-mail: avakjaninna@rambler.ru

Galina A. Vinogradova, Doctor of Psychology, Professor, Department of Preschool Pedagogy, Applied Psychology, Togliatti State University, Tolyatti, Russia, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9647-2859, e-mail: vinograd.psy@yandex.ru