Parental Position towards Adult Children: Development and Approbation of Method

829

Abstract

The article is devoted to the development of the author’s methodology for determining the parental position in relation to adult children. The creation of the questionnaire was one of the main objectives of the study, aimed at identifying and describing various types of parental position in relation to adult children. At the main stage of the work, 167 parents (mothers and fathers) of children aged 18 to 30 were interviewed. In the course of the study, the statistical analysis of the method using the exploratory and confirmatory factor analysis was carried out, the checking of the internal consistency of the scales, its retest reliability and validation. As a result, the structure of the questionnaire was clarified and a conclusion was drawn on its applicability for research purposes. During the study, the main factors that determine the nature of the relationship between parents and adult children (“adoption” and “control”) have been established, on the basis of which 4 types of parental position in relation to adult children have been empirically identified: autonomous, detached, controlling, balanced.

General Information

Keywords: parental position, adult children, adoption, control, dyad relationships, method validation

Journal rubric: Developmental Psychology

Article type: scientific article

DOI: https://doi.org/10.17759/psyedu.2020120405

Acknowledgements. The authors express their sincere gratitude to the staff of the Department of Age psychology named after Professor L.F. Obukhova Moscow State Psychological-Pedagogical University for their help and participation in the conduct of this study.

For citation: Egorov R.N., Shapovalenko I.V. Parental Position towards Adult Children: Development and Approbation of Method [Elektronnyi resurs]. Psychological-Educational Studies, 2020. Vol. 12, no. 4, pp. 66–87. DOI: 10.17759/psyedu.2020120405. (In Russ., аbstr. in Engl.)

References

  1. Дитюк А.А. Влияние психологической сепарации на социальную адаптацию личности: дисс… канд. психол. наук. СПб., 2018. 172 с.
  2. Егоров Р.Н. Диагностика родительской позиции по отношению к взрослым детям: разработка опросника // Практическая студенческая конференция «Школа ответственного родительства» (г. Москва, 04 апреля 2017 г.) М.: МПУ, 2017. С. 66–70.
  3. Жигалин С.С. Формирование адекватных родительских позиций как способ коррекции воспитательной практики семьи подростка: дисс. … канд. психол. наук. Курган, 2004. 233 с.
  4. Захарова Е.И. Развитие личности в ходе освоения родительской позиции // Культурно-историческая психология. 2008. № 2. С. 24–29.
  5. Иванова Е.Е., Сторожева Ю.А. Феномен отчужденности в детско-родительских отношениях // Вестник ГУУ. 2019. № 9. С. 190–195.
  6. Калинина P.P., Санева Р.И. Диагностика родительской позиции // Сборник научных статей преподавателей Псковского Вольного института / Ред. Барилова Е.Э. [и др.]. Псков, 2004. С. 54–60.
  7. Карабанова О.А. Психология семейных отношений и основы семейного консультирования. М.: Гардарики, 2005. 320 с.
  8. Карабанова О.А. Детско-родительские отношения как фактор профессионального самоопределения личности в подростковом и юношеском возрасте // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2016. № 3. С. 54–62.
  9. Крапивина Е.А., Далгатов М.М. Детско-родительские отношения как фактор психологического здоровья в подростковом возрасте // Сборник статей по материалам XXIV международной научно-практической конференции «Научный форум: Педагогика и психология» (г. Москва, 03-13 декабря 2018 г.). М.: ООО «Международный центр науки и образования», 2018. С. 53–60.
  10. К проблеме дифференциации основных понятий в системе отношений «Родитель-ребенок»: теоретический и эмпирический аспекты / Головей Л.А. [и др.] // Вестник СПбГУ. Серия 12. Социология. 2014. № 2. С. 84–94.
  11. Маленова А.Ю., Потапова Ю.В. Зрелость личности и ее критерии как предикторы изучения ситуации сепарации // Вестник Омского университета. Серия «Психология». 2015. № 2. С. 21–29.
  12. Овчарова Р.В. Родительство как психологический феномен: учебное пособие. М.: Московский психолого-социальный институт, 2006. 496 с.
  13. Рябикина З.И., Хозяинова П.М. Семейные ценности женщины-матери, воспитывающей ребенка в неполной семье [Электронный ресурс] // Вестник МГОУ. 2018. № 2. С. 291–303. DOI:10.18384/2224-0209-2018-2-886
  14. Сытько Т.И. Структура и типы родительско-детских отношений в процессе семейной сепарации: дисс. … канд. психол. наук. М., 2014. 213 с.
  15. Тачкова М.Б. Роль семьи в жизни подростка // Гео-Сибирь. 2009. № 6. С. 270–272.
  16. Токарева Е.Н. Особенности развития общения ребенка раннего возраста со взрослым // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. Новосибирск. 2011. № 20. С. 157–161.
  17. Шведовская А.А. Специфика позиции родителей при различных типах взаимодействия с детьми дошкольного и младшего школьного возраста // Психологическая наука и образование. 2006. № 1. С. 69–84.
  18. Ширяева О.А. Особенности эмоционального взаимодействия часто болеющих и здоровых детей раннего возраста с родителями // Вестник Красноярского государственного университета им. В.В. Астафьева. 2014. Т. 29. № 3. С. 209–214.
  19. Шихирина Н.Д. Психологические особенности эмоционального отношения матерей к детям раннего возраста в условиях функционирования детско-родительских групп // Материалы Всероссийской очно-заочной научно-практической конференции, посвященной 140-летию педагогического образования в г. Череповце «Педагогическое образование: история (традиции, опыт) и современность» (г. Череповец, 01-02 июня 2016 г.). Череповец: ЧПУ, 2016. С. 172–176.
  20. Copeland C.J. Do parents matter? Parental attachment and its effect on becoming independent in emerging adulthood. Ph. D. diss. Portland, 2010. 66 p.
  21. Schwarz B. et al. Adult parent-child relationships: Relationship quality, support, and reciprocity // Applied Psychology: An International Review. 2005. Vol. 54(3). Р. 396–417. DOI:10.1111/j.1464-0597.2005.00217.x

Information About the Authors

Roman N. Egorov, Department of Age psychology named after Professor L.F. Obukhova, Moscow State University of Psychology and Education, Deputy CEO, ViR Trade Ltd, Moscow, Russia, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6212-9289, e-mail: roego@yandex.ru

Irina V. Shapovalenko, PhD in Psychology, Head of Department of Age Psychology Named After Professor L.F. Obukhova, Moscow State University of Psychology and Education, Moscow, Russia, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3845-3473, e-mail: irin_vlad@mail.ru

Metrics

Views

Total: 666
Previous month: 22
Current month: 12

Downloads

Total: 829
Previous month: 33
Current month: 17