Кулиева А.К. преподаватель кафедры общей психологии, Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ (ФГБОУ ВО РАНХиГС), Санкт-Петербург, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4622-0896 e-mail: almara.kulieva@gmail.com
Тихонов Р.В. кандидат психологических наук, младший научный сотрудник Института когнитивных исследований, Санкт-Петербургский государственный университет (ФГБОУ ВО СПбГУ), Санкт-Петербург, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1884-1903 e-mail: roman.tikhonov@me.com
Иванчей И.И. кандидат психологических наук, научный сотрудник научно-исследовательской лаборатории когнитивных исследований факультета психологии, Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ (ФГБОУ ВО РАНХиГС), Москва, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8716-8575 e-mail: i.ivanchei@spbu.ru
Одной из ключевых методических проблем когнитивно-психологических исследований является измерение осознания. Выбор метода измерения часто происходит без привязки к конкретным теориям или формулировки каких-либо эксплицитных допущений о природе измеряемого феномена. Выдвигается идея о том, что низкая степень теоретической обоснованности применяемых методов приводит к неконструктивной критике и разногласиям между исследователями. Рассмотрены основные методы измерения осознания в исследованиях научения, памяти и восприятия, а также допущения о природе сознания, лежащие в основе этих методов, и их взаимосвязь с теориями сознания. Проведена оценка степени обоснованности применения методов измерения осознания на выборке из 179 экспериментальных работ. Показано, что лишь в четверти случаев исследователи явным образом связывали использованные методы с теоретическими представлениями о природе сознания, в остальных случаях выбор метода не был теоретически обоснован.
Финансирование. Исследование выполнено при финансовой поддержке Российского фонда фундаментальных исследований (РФФИ) в рамках научного проекта № 19-113-50319.
Благодарности. Авторы признательны участникам дистанционного научного семинара «Объективные меры и метакогнитивные метрики инсайтного решения» (8 августа 2020), а также Артуру Аммалайнену за ценные комментарии и продуктивное обсуждение.
Получена: 13.08.2020
Принята в печать: 01.12.2021
Ссылка для цитирования
Литература
Аллахвердов В.М. Сознание как парадокс, СПб: ДНК, 2000. 528
c.
Иванчей И.И. Знание «как» без знания «почему»: роль
метакогнитивной чувствительности в научении искусственной грамматике // Вестник
СПбГУ. Сер. 16. 2014. № 4. C. 109—123.
Иванчей И.И., Морошкина Н. В. Измерение осознанности. Старая
проблема на новый лад // Когнитивная психология сознания / Под ред. В.М.
Аллахвердова, О.В. Защиринской. СПб.: ЛЕМА, 2011. С. 39—53.
Baars B.J. A cognitive theory of consciousness. Cambridge
[England]; New York: Cambridge University Press, 1988. 424 c.
Berry D.C., Broadbent D.E. Interactive tasks and the
implicit-explicit distinction // British Journal of Psychology. Vol. 79. № 2.
P. 251—272.
Butler B.C., Klein R. Inattentional blindness for ignored words:
Comparison of explicit and implicit memory tasks // Consciousness and
Cognition. Vol. 18. № 3. P. 811—819.
Charles L., Van Opstal F., Marti S., Dehaene S. Distinct brain
mechanisms for conscious versus subliminal error detection // Neuroimage. Vol.
73. P. 80—94.
Cheesman J., Merikle P.M. Priming with and without awareness //
Perception & Psychophysics. Vol. 36. № 4. P. 387—395.
Cleeremans A., Achoui D., Beauny A., Keuninckx L., Martin J.-R.,
Muñoz-Moldes S., Vuillaume L., de Heering A. Learning to be
conscious // Trends in Cognitive Sciences. Vol. 24. № 2. P. 112—123.
Debner J.A., Jacoby L.L. Unconscious perception: Attention,
awareness, and control // Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory,
and Cognition. Vol. 20. № 2. P. 304.
Desender K., Van Opstal F., Van den Bussche E. Feeling the
Conflict: The Crucial Role of Conflict Experience in Adaptation //
Psychological Science. Vol. 25. № 3. P. 675—683.
Destrebecqz A., Cleeremans A. Can sequence learning be implicit?
New evidence with the process dissociation procedure // Psychonomic Bulletin
& Review. Vol. 8. № 2. P. 343—350.
Dienes Z., Berry D. Implicit learning: Below the subjective
threshold // Psychonomic Bulletin & Review. Vol. 4. № 1. P. 3—23.
Dienes Z., Scott R. Measuring unconscious knowledge:
distinguishing structural knowledge and judgment knowledge // Psychological
Research Psychologische Forschung. Vol. 69. № 5—6. P. 338—351.
Dixon N.F. Subliminal Perception: The Nature of a Controversy,
McGraw-Hill, 1971.
Duncker K. On problem-solving // Psychological Monographs. Vol.
58. № 5. P. i—113.
Eckstein D., Kubat M., Perrig W.J. Visible homonyms are ambiguous,
subliminal homonyms are not: A close look at priming // Consciousness and
Cognition. Vol. 20. № 4. P. 1327—1343.
Ellenberger H.F. The discovery of the unconscious: The history and
evolution of dynamic psychiatry. New York: Basic Books, 1970.
Godfroid A., Schmidtke J. What do eye movements tell us about
awareness? A triangulation of eye-movement data, verbal reports and vocabulary
learning scores // Noticing and second language acquisition: Studies in honor
of Richard Schmidt. P. 183—205.
Haider H., Rose M. How to investigate insight: A proposal //
Methods. Vol. 42. № 1. P. 49—57.
Hartman M., Knopman D.S., Nissen M.J. Implicit learning of new
verbal associations. // Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory,
and Cognition. Vol. 15. № 6. P. 1070.
Hasegawa K., Takahashi S. The role of visual awareness for
conflict adaptation in the masked priming task: comparing block-wise adaptation
with trial-by-trial adaptation // Frontiers in psychology. Vol. 5. P.
1347.
Holender D. Semantic activation without conscious identification
in dichotic listening, parafoveal vision, and visual masking: A survey and
appraisal // Behavioral and brain Sciences. Vol. 9. № 1. P. 1—23.
Hull C.L. Quantitative aspects of evolution of concepts: An
experimental study // Psychological Monographs. Vol. 28. № 1. P. i—86.
Ivanchei I., Moroshkina N., Tikhonov R., Ovchinnikova I. Implicit
learning in attractiveness evaluation: The role of conformity and analytical
processing // Journal of Experimental Psychology: General. Vol. 148. № 9. P.
1505—1516.
Jacoby L.L. A process dissociation framework: Separating automatic
from intentional uses of memory // Journal of Memory and Language. Vol. 30. №
5. P. 513—541.
Laloyaux C., Devue C., Doyen S., David E., Cleeremans A.
Undetected changes in visible stimuli influence subsequent decisions //
Consciousness and cognition. Vol. 17. № 3. P. 646—656.
Massimini M., Ferrarelli F., Murphy M.J., Huber R., Riedner B.A.,
Casarotto S., Tononi G. Cortical reactivity and effective connectivity
during REM sleep in humans // Cognitive neuroscience. Vol. 1. № 3. P.
176—183.
Mathews R.C., Buss R.R., Stanley W.B., Blanchard-Fields F., Cho J.R.,
Druhan B. Role of implicit and explicit processes in learning from
examples: A synergistic effect // Journal of Experimental Psychology: Learning,
Memory, and Cognition. Vol. 15. № 6. P. 1083—1100.
Mealor A., Dienes Z. No-loss gambling shows the speed of the
unconscious // Consciousness and Cognition. Vol. 21. № 1. P. 228—237.
Michel M. The Mismeasure of Consciousness: A problem of
coordination for the Perceptual Awareness Scale // Philosophy of Science. Vol.
86. № 5. P. 1239—1249.
Moroshkina N.V., Ivanchei I.I., Karpov A.D., Ovchinnikova I. The
verbalization effect on implicit learning / Ed. By A. Cleeremans, V.
Allakhverdov and M. Kuvaldina // Implicit learning 50 years on. London and New
York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2019. Р. 189—207.
Most S.B., Scholl B.J., Clifford E.R., Simons D.J. What you see is
what you set: sustained inattentional blindness and the capture of awareness //
Psychological review. Vol. 112. № 1. P. 217.
Naber M., Frässle S., Einhäuser
W. Perceptual rivalry: reflexes reveal the gradual nature of visual
awareness // PLoS One. 2011. 6. № 6. P. e20910.
Newell B.R., Shanks D.R. Unconscious influences on decision
making: A critical review // Behavioral and Brain Sciences. Vol. 37. № 1. P.
1—19.
Nisbett R.E., Wilson T.D. Telling more than we can know: Verbal
reports on mental processes // Psychological Review. Vol. 84. № 3. P.
231—259.
Norman E., Price M.C. Measuring consciousness with confidence
ratings // Behavioural methods in consciousness research. 2015. P.
159—180.
Overgaard M. The challenge of measuring consciousness //
Behavioural methods in consciousness research. P. 7—19.
Persaud N., McLeod P., Cowey A. Post-decision wagering objectively
measures awareness // Nature Neuroscience. Vol. 10. № 2. P. 257—261.
Ramsøy T.Z., Overgaard M. Introspection and
subliminal perception // Phenomenology and the Cognitive Sciences. Vol. 3. № 1.
P. 1—23.
Reber A.S. Implicit learning of artificial grammars // Journal of
Verbal Learning and Verbal Behavior. Vol. 6. № 6. P. 855—863.
Rensink R.A., O’Regan J.K., Clark J.J. To See or not to See: The
Need for Attention to Perceive Changes in Scenes // Psychological Science. Vol.
8. № 5. P. 368—373.
Rosenthal D.M. Consciousness and mind / D.M. Rosenthal, Oxford;
New York: Oxford University Press, 2005.
Sandberg K., Del Pin S.H., Bibby B.M., Overgaard M. Evidence of
weak conscious experiences in the exclusion task // Frontiers in psychology.
Vol. 5. P. 1080.
Schooler J.W., Engstler-Schooler T.Y. Verbal overshadowing of
visual memories: Some things are better left unsaid // Cognitive psychology.
Vol. 22. № 1. P. 36—71.
Scott R.B., Dienes Z. The conscious, the unconscious, and
familiarity // Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and
Cognition. Vol. 34. № 5. P. 1264—1288.
Shanks D.R., St. John M.F. Characteristics of dissociable learning
systems // Behavioral and Brain Sciences. Vol. 17. P. 367—395.
Skóra Z., Del Pin S.H., Derda M., Koculak M., Rutiku
R., Wierzchoń No validity without a theory—a critical look at
subjective measures of consciousness // Neuroscience of Consciousness. 2021.
Vol. 7. № 1. P. niab009.
Stadler M.A. On learning complex procedural knowledge. // Journal
of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. Vol. 15. № 6. P.
1061.
Thorndike E.L., Rock R.T. Learning without awareness of what is
being learned or intent to learn it // Journal of Experimental Psychology. Vol.
17. № 1. P. 1—19.
Tononi G., Boly M., Massimini M., Koch C. Integrated information
theory: from consciousness to its physical substrate // Nature Reviews
Neuroscience. Vol. 17. № 7. P. 450—461.
Tsuchiya N., Taguchi S., Saigo H. Using category theory to assess
the relationship between consciousness and integrated information theory //
Neuroscience research. Vol. 107. P. 1—7.
Tulving E. Memory and consciousness. // Canadian Psychology /
Psychologie canadienne. Vol. 26. № 1. P. 1—12.
Yordanova J., Kirov R., Kolev V. Increased Performance Variability
as a Marker of Implicit/Explicit Interactions in Knowledge Awareness //
Frontiers in Psychology. Vol. 6. P. 1957.