Смирнова Е.О. доктор психологических наук, начальник отдела, отдел психолого-педагогической экспертизы игр и игрушек, Центра прикладных психолого-педагогических исследований, ФГБОУ ВО МГППУ, Москва, Россия
Соколова М.В. кандидат психологических наук, доцент, кафедра дошкольной психологии, старший научный сотрудник, Центр психолого-педагогической экспертизы игр и игрушек, ФГБОУ ВО МГППУ, Москва, Россия e-mail: sokolovamw@mail.ru
Шеина Е.Г. старший научный сотрудник отдела психолого-педагогической экспертизы игр и игрушек Центра прикладных психолого-педагогических исследований, Московский государственный психолого-педагогический университет (ФГБОУ ВО МГППУ), Москва, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3723-812X e-mail: leshgp@gmail.com
В статье представлены некоторые исследования игрушек в современной западной психологии. Показано разнообразие этих работ — как по их тематике, так и по уровню научного анализа. В рамках социокультурного подхода игрушка рассматривается как текст, как вторичный артефакт, репрезентирующий реальные объекты и орудия. Некоторые статьи посвящены выбору игрушек в условиях современного рынка. В исследованиях, выполненных в историческом контексте, игрушки прошлых лет сравниваются с современными. В отдельных статьях рассматривается роль конкретных видов игрушек (конструкторов и кукольных домов) в жизни ребёнка. Представлен обзор по исследованиям гендерных предпочтений при выборе игрушек.
Нельсон А. Игра как опосредованное действие. Гендерный аспект //
Психологическая наука и образование. 2011. № 2. С. 93—101.
Смирнова Е.О., Салмина Н.Г., Тиханова И.Г. Психологическая экспертиза
игрушки // Психологическая наука и образование. 2008. № 3. С. 5—19.
Alexander G.M., Wilcox T., Woods R. Sex differences in infants' visual
interest in toys [Electronic resource]: Gerianne M. Alexander, Teresa Wilcox,
Rebecca Woods // Archives of Sexual Behavior. 2009. Vol. 38, № 3. P. 427—433.
URL:
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=37188405&lang=ru&site=ehost-live
Berg L.E. Defining the good toy — an interactionistic approach // Toys in
educational and socio-cultural contexts. Part 1. 2003.
Berg L.E. Toys and play in identity construction for preschool
children.Toys as communication // Toy research in the late twentieth century.
Раrt 2. 2003.
Brougere G. Toy houses: a socio-anthropological approach to analysing
object [Electronic resource] // Visual Communication. 2006. Vol. 5. № 1. P.
5—24. URL: http://vcj.sagepub.com/content/5/1/5
Cherney I.D., Dempsey J. Young children's classification, stereotyping and
play behavior for gender neutral and ambiguous toys [Electronic resource] //
Educational Psychology. 2010. Vol. 30, № 6. P. 651—669. URL:
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ897181&lang=ru&site=ehost-live.
Cherney I.D. The effects of stereotyped toys and gender on play assessment
in children aged 18—47 months [Electronic resource] / Isabelle D. Cherney, Lisa
Kelly-Vance, Katrina Gill Glover, Amy Ruane, Brigette Oliver Ryalls //
Educational Psychology. 2003. Vol. 23, № 1. P. 95—106. URL:
https://doi.org/10.1080/01443410303222.
Fisher-Thompson D. Adult sex typing of children's toys [Electronic
resource] // Sex Roles. 1990. Vol. 23, № 5—6. P. 291—303. URL:
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=psyh&AN=19917124697001&lang=ru&site=ehost-live
Francis A., Mishra P. Is AIBO Real? Understanding children's beliefs about
and behavioral interactions with anthropomorphic toys [Electronic resource]:
Andrea Francis, Punya Mishra // Journal of Interactive Learning Research. 2009.
Vol. 20. № 4. P. 405—422. URL:
http://search.proquest.com/docview/211210616?accountid=35419.
Francis B. Gender, toys and learning = [Гендер, игрушки и обучение]
[Electronic resource]: Becky Francis // Oxford Review of Education. 2010. Vol.
36. № 3. P. 325—344.
URL:http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ887032&lang=ru&site=ehost-live.
Freeman N. Preschoolers' perceptions of gender appropriate toys and their
parents'beliefs about genderized behaviors: miscommunication, mixed messages,
or hidden truths? [Electronic resource]: Nancy Freeman // Early Childhood
Education Journal. 2007.Vol. 34, № 5, P. 357—366. URL:
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=24320859&lang=ru&site=ehost-live.
Hassett J.M., Siebert E.R., Wallen K. Sex differences in rhesus monkey toy
preferences parallel those of children [Electronic resource] // Hormones and
Behavior. 2008. Vol. 54, № 3. P. 359—364. URL:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0018506X08000949.
Hull J.H., Hull D.B., Knopp C. The impact of color on ratings of "girl" and
"boy" toys [Electronic resource] // North American Journal of Psychology. 2011.
Vol. 13, № 3. P. 549—562. URL:
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=69684277&lang=ru&site=ehost-live.
Jadva V., Hines M., Golombok S. Infants' preferences for toys, colors, and
shapes: sex differences and similarities [Electronic resource] // Archives of
Sexual Behavior. 2010. Vol. 39, № 6. P. 1261—1273. URL:
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=54864669&lang=ru&site=ehost-live.
Lin Y-Ch. Improving parent-child relationships through block play
[Electronic resource]: Yen-Chun Lin // Education. 2010. Vol. 130, № 3. P.
461—469. URL:
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=48753407&lang=ru&site=ehost-live.
Machin D., Leeuwen T. Toys as discourse: children's war toys and the war on
terror [Electronic resource] // Critical Discourse Studies. 2009. Vol. 6, № 1.
P. 51—63. URL:https://doi.org/10.1080/17405900802560082.
Nelson A. Children's toy collections in Sweden — a less gender-typed
country? [Electronic resource] // Sex Roles. 2005. Vol. 52. №1/2. P. 93—102.
URL:
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=16272968&lang=ru&site=ehost-live.
Nelson A., Nilsson M. Methodological aspects and results from an inventory
of toys in 152 children`s rooms // Toys as communication. Part 2. 2003.
Parsons A., Howe N. Superhero toys and boys' physically active and
imaginative play [Electronic resource]: Amy Parsons, Nina Howe // Journal of
Research in Childhood Education. 2006. Vol. 20, № 4. P. 287—300. URL:
http://search.proquest.com/docview/203866065?accountid=35419.
Pugh A.J. Selling compromise: toys, motherhood, and the cultural deal
[Electronic resource] // Gender & Society. 2005. Vol. 19, № 6. P. 729—749.
URL: http://gas.sagepub.com/content/19/6/729.
Rasmussen T.E. The ball — toy of gods and man // Toys in educational and
socio-cultural contexts. Part 1. 2003.
Retter H. Evaluation of toys today — against the background of contemporary
changes in society and socialization // Toys in educational and socio-cultural
contexts. Part 1. 2003.
Retter Р. Postmodernity — what about toys? // Toys as communication. Part
2. 2003
Rossie J.-P. Toys in changing North African educational and socio-cultural
contexts // Toys in educational and socio-cultural contexts. Part 1. 2003.
Ruckenstein M. Toying with the world: Children, virtual pets and the value
of mobility [Electronic resource]: Minna Ruckenstein // Childhood: A Global
Journal of Child Research. 2010. Vol. 17, № 4. P. 500—513. URL:
http://chd.sagepub.com/content/17/4/500.
Sandberg A., Vuorinen T. Dimensions of childhood play and toys [Electronic
resource]: Anette Sandberg, Tuula Vuorinen // Asia-Pacific Journal of Teacher
Education. 2008. Vol. 36, № 2. P. 135—146. URL:
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ799085&lang=ru&site=ehost-live.
Shoheta C., Kleinb P. Effects of variations in toy presentation on social
behaviour of infants and toddlers in childcare [Electronic resource] // Early
Child Development and Care. 2010. Vol. 180, № 6. P. 823—834. URL:
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ887212&lang=ru&site=ehost-live.
Tan Sh. Toys of the Filipino child // Toys in educational and
socio-cultural contexts. Part 1. 2003.
Trawick-Smith J., Russell H., Swaminathan S. Measuring the effects of toys
on the problem-solving, creative and social behaviours of preschool children
[Electronic resource] // Early Child Development and Care. 2011. Vol. 181, № 7.
P. 909—927. URL: http://
www.informaworld.com/openurl?genre=article&id=doi:10.1080/03004430.2010.503892.
Varga D. Babes in the woods: wilderness aesthetics in children's stories
and toys, 1830—1915 [Electronic resource] // Society & Animals. 2009. Vol.
17, № 3. P. 187—205. URL:
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=41341039&lang=ru&site=ehost-live.
Wegener-Spohring G. Toys: mirror of the world and world of the children //
Toys as communication. Part 2. 2003.