Анализ зарубежных исследований организационной культуры школы

1080

Аннотация

Представлены теоретические и эмпирические исследования зарубежных психологов, посвященные организационной культуре школы. Выделена основная проблематика: определение, парадигма, методология, типологии, влияние на эффективность школы. Показаны основные противоречия данных проблем и варианты их решения с точки зрения зарубежных исследователей. Проанализированы функционалистская и динамическая парадигмы исследования организационной культуры и возможности их интеграции. Выделены типологии, разработанные с учетом специфики образовательной организации. Эмпирические исследования в основном посвящены изучению влияния организационной культуры на эффективность школы, формированию и изменению культуры.

Общая информация

Ключевые слова: организационная культура школы, школьный климат, типологии организационной культуры, эффективность школы

Рубрика издания: Психология образования

DOI: https://doi.org/10.17759/pse.2017220303

Для цитаты: Кузнецова О.Е. Анализ зарубежных исследований организационной культуры школы // Психологическая наука и образование. 2017. Том 22. № 3. С. 28–36. DOI: 10.17759/pse.2017220303

Литература

  1. Alusuutari P. Researching Culture: Qualitative method and cultural studies.London: Sage, 1995.208 p.
  2. Angelides P., Ainscow M. Making sense of the role of culture in school Improvement // School effectiveness and school improvement.2000.Vol.11(2), P.145–163.doi: 10.1076/0924-3453(200006)11:2;1-Q;FT145
  3. Chen C.C., Van Velsor E. New directions for research and practice in diversity leadership // The leadership quarterly.1996.Vol.7(2).P.285-302.doi:10.1016/ S1048-9843(96)90045-4; 1048-9843
  4. Cheng Y. Ch. Profiles of organizational culture and effective schools // Journal: school effectiveness and school improvement.1993.Vol.4 (2).P.85–110 doi:10.1080/0924345930040201
  5. Deal T., Peterson K. Shaping school culture.San Francisco: Jossey-Bass, 1996.140 p.
  6. Fink D., Stoll L. School Culture: Black hole or fertile garden for school improvement? // School culture edited by Jon Prosser.L.: Paul Chapman Publish ing Ltd., 1999.179 p.
  7. Goldring L. The power of school culture // Leadership.2002, Vol.32.P.32–35.ERIC Document Reproduction Service No: EJ659104.
  8. Hargreaves A. Changing teachers, changing times:Teachers’ work and culture in the postmodern age.London: Cassell, 1994.272 p.
  9. Hargreaves D. School culture, school effectiveness and school improvement // School effectiveness and school improvement.1995.Vol.6(1).P.23–46.doi:10.1080/0924345950060102
  10. Holmwood J. Functionalism and its Critics // in Harrington, A.(ed.) Modern social theory: An introduction.Oxford: Oxford University Press, 2005.P.87–109.
  11. Holtappels H.G., Lossen K., Rollett W. Implemetation and development of all-day-schools in Germany – Impacts of school concepts, organisational culture and school development strategies // Conference: ECER 2011, Urban Education Network: 11.Educational Effectiveness and Quality Assurance 2011 [Электронный ресурс].URL: http://www.eera-ecer.de/ecer programmes/conference/5/contribution/19414/ (дата обращения: 23.05.2016).
  12. Karadaga E., Kiliziglub G., Yilmaz D. Organizational cynicism, school culture, and academic achievement: the study of structural equation modeling // Educational sciences: theory & practice.2014.Vol.14(1).P.102– 113.doi: 10.12738/estp.2014.1.1640
  13. Lee-Piggott R. New principals’ negotiation of school culture university of Nottingham // BELMAS 2014 Conference – July 11–3 {Электронный ресурс}.URL:http://www.belmasannualconference.org.uk/ wpcontent/ uploads/2014/07/Rinelle-Lee-Piggott-Principals- яnegotiation.pdf (дата обращения: 23.05.2016).
  14. Maslowski R. A review of inventories for diagnosing school culture // Journal of educational administration.2006.Vol.44(1).P.6–35.doi: 10.1108/09578230610642638
  15. Pramudjono. The influences of organizational culture, moral hierarchy level, and motivation towards the teacher’s commitment // American journal of educational research.2015.Vol.3(1).P.20–24.doi: 10.12691/education-3-1-5
  16. Peterson K. Positive: a school’s culture is always at work, either helping or hindering adult learning.Here’s how to see it, assess it, and change it for the better // Journal of staff development.2002.Vol.23(3).P.10–14.
  17. Prosser J. School Culture.London: Paul Chapman.1999.182 p.
  18. Prosser J. Visual methods and the visual culture of schools // Visual studies.2007.Vol.22 (1).P.13–30.doi:10.1080/14725860601167143
  19. Psunder M. Collaborative Culture as a Challenge of Contemporary schools // Problems of education in the 21st century.2009.Vol.14.P.84–93.
  20. Reeves D. How do you change school culture? // Educational leadership.2006.Vol.64 (4).P.92–94.
  21. Schoen L., Teddlie C. A new model of school culture: a response to a call for conceptual clarity // School effectiveness and school improvement.2008.Vol.19 (2).P.129–153.doi:10.1080/09243450802095278
  22. Shann M. H. Academics and a culure of caring: The relationship between school achievement and prosocial and antisocial behaviors in four urban middle schools // School effectiveness and school improvement.1999.Vol.10(4).P.390–413.doi:10.1076/sesi.10.4.390.3490
  23. Stoll L., Fink, D. Changing our schools: Linking school effectiveness and school improvement.Buckingham:Open University Press, 1996.292 p.
  24. Stoll L. School culture // School improvement network’s bulletin.1998.№ 9, Autumn.P.8–14.
  25.  Valentine J. A Collaborative Culture for School Improvement: Significance, Definition, and Measurement Research Summary Middle Level Leadership Center Jerry Valentine, Director June 2006 [Электронный ресурс].URL: http://wvde.state.wv.us/ schoolimprovement/school-culture-survey.html (дата обращения: 23.05.2016).
  26. Van Houtte M. Climate or culture.a plea for conceptual clarity in school effectiveness research // School effectiveness and school improvement.2005.Vol.16(1).P.71–89.doi:10.1080/09243450500113977
  27. Wagner C., Masden-Copas P. An audit of the culture starts with two handy tools // Journal of staff development.2002.Vol.23(3).P.42–53.
  28. Wilson M.D. Managing Organisational Culture, Managing Change: Towards an Integrated Framework of Analysis // A Research Seminar at the University of Bath.School of Education University of Leeds.13-14.06.2007 {Электронный ресурс].URL: http:// www.education.leeds.ac.uk/assets/files/staff/papers/ Wilson-Managing-organisational-culture.doc (дата обращения: 23.05.2016).

Информация об авторах

Кузнецова Ольга Евгеневна, кандидат психологических наук, доцент, Северный арктический федеральный университет имени М.В. Ломоносова, Северный арктический федеральный университет имени М.В. Ломоносова, Архангельск, Россия, e-mail: kuznetsovaolga1@yandex.ru

Метрики

Просмотров

Всего: 2104
В прошлом месяце: 7
В текущем месяце: 7

Скачиваний

Всего: 1080
В прошлом месяце: 0
В текущем месяце: 6