Мамохина У.А. младший научный сотрудник научной лаборатории Федерального ресурсного центра по организации комплексного сопровождения детей с РАС, ФГБОУ ВО "Московский государственный психолого-педагогический университет", Москва, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2738-7201 e-mail: uliana.mamokhina@gmail.com
В представленном обзоре описываются особенности речевого развития и функционирования людей с расстройствами аутистического спектра на основании зарубежных и отечественных исследований в этой области. Рассматриваются характерные черты экспрессивной речи при аутизме, своеобразие ком¬муникативного использования, а также восприятия речи в связи с особенностями восприятия сенсор¬ных стимулов.
Аппе Ф. Введение в психологическую теорию аутизма.
М.: Теревинф, 2006.
Башина В.М., Симашкова Н.В. К особенностям
коррекции речевых расстройств у больных с синдромом детского аутизма //
Исцеление: Альманах. М., 1993. Вып. 1. С. 154—160.
Гаврилушкина О.П., Малова А.А., Панкратова М.В.
Проблемы социальной и коммуникативной компетентности дошкольников и младших
школьников с трудностями в общении [Электронный ресурс] // Современная
зарубежная психология. 2012. Т. 1. № 2. С. 5—16. URL:
https://psyjournals.ru/jmfp/2012/n2/52248.shtml (дата обращения:
07.11.2016)
Манелис Н.Г. Ранний детский аутизм: психологические
и нейропсихологические механизмы // Школа здоровья.1999. № 2. С. 6—22.
Baranek G.T., Watson L.R., Boyd B.A., Poe M.D., David
F.J., McGuire L. Hyporesponsiveness to social and nonsocial sensory stimuli
in children with autism, children with developmental delays, and typically
developing children // Dev Psychopathol. 2013. May; 25 (2): 307—20.
Charman T., Drew A., Baird C., Baird G. Measuring
early language development in preschool children with autism spectrum disorder
using the MacArthur Communicative Development Inventory (Infant Form) // J
Child Lang. 2003. Feb. 30 (1):213—36.
De Giacomo A., Portoghese C., Martinelli D., Fanizza
I., L’abate L., Margari L. Imitation and communication skills development
in children with pervasive developmental disorders // Neuropsychiatr Dis Treat.
2009. 5:355—62.
DePape A.R., Chen A., Hall G.B., Trainor L.J. Use
of prosody and information structure in high functioning adults with Autism in
relation to language ability // Front. Psychol., 26 March. 2012.
DePape A.M., Hall G.B., Tillmann B., Trainor L.J.
Auditory processing in high-functioning adolescents with Autism Spectrum
Disorder // PLoS One. 2012; 7 (9):e44084.
Dobbinson S., Perkins M., Boucher J. The
interactional significance of formulas in autistic language // Clin Linguist
Phon. 2003 Jun-Aug.; 17 (4—5):299—307.
Fombonne E. Epidemiology of pervasive developmental
disorders // Pediatr Res. 2009.
Gomes E., Pedroso F.S., Wagner M.B. Auditory
hypersensitivity in the autistic spectrum disorder // Pro Fono. 2008 Oct—Dec.
20 (4):279—84.
Johnson C.P., Myers S.M. Identification and
Evaluation of Children With Autism Spectrum Disorders // Pediatrics Vol.
120. No. 5 November 1. 2007. pp. 1183—1215.
Lee A., Hobson R.P., Chiat S. I, you, me, and
autism: an experimental study // J Autism Dev Disord. 1994 Apr. 24
(2):155—76.
McCann J., Peppe S. Prosody in autism spectrum
disorders: a critical review // Int J Lang Commun Disord. 2003 Oct—Dec.;
38(4):325—50
McGregor K.K., Berns A.J., Owen A.J., Michels S.A.,
Duff D., Bahnsen A.J., Lloyd M. Associations Between Syntax and the Lexicon
Among Children With or Without ASD and Language Impairment //
J Autism Dev Disord. 2012 January ; 42(1): 35—47
McLaughlin M. Speech and Language Delay in Children
// Am Fam Physician. 2011;83(10):1183—1188
Newschaffer C.J., Croen L.A., Daniels J. et al. The
epidemiology of autism spectrum disorders // Annu Rev Public Health 2009 28:
235—58.
Ozonoff S., Heung K., Byrd R., Hansen R.,
Hertz-Picciotto I. The Onset of Autism: Patterns of Symptom Emergence in
the First Years of Life // Autism Res. 2008 December ; 1(6): 320—328
Paul R., Augustyn A., Klin A., Volkmar F.R.
Perception and Production of Prosody by Speakers with Autism Spectrum Disorders
// Journal of Autism and Developmental Disorders, Vol. 35, No. 2, April
2005
Ricard M., Girouard C.P., Gouin-Decarie T. Personal
pronouns and perspective taking in toddlers // Journal of Child Language, 1999,
26, 681—697
Saad A.G., Goldfeld M. Echolalia in the language
development of autistic individuals: a bibliographical review // Pro Fono. 2009
Jul—Sep;21(3):255—60
Schoen E., Paul R., Chawarska K. Phonology and
Vocal Behavior in Toddlers with Autism Spectrum Disorders // Autism Res. 2011
June ; 4(3): 177—188
Volden J., Lord C. Neologisms and idiosyncratic
language in autistic speakers // J Autism Dev Disord. 1991
Jun;21(2):109—30
Weismer S.E., Gernsbacher M.A., Stronach S., Karasinski
C., Eernisse E.R., Venker C.E., Sindberg H. Lexical and Grammatical Skills
in Toddlers on the Autism Spectrum Compared to Late Talking Toddlers // J
Autism Dev Disord. 2011 August ; 41(8): 1065—1075