Modern digital technologies as new educational resources for teachers

 
Audio is AI-generated
52

Abstract

Context and relevance. Modern society is characterized by the emergence of new external stimuli, as challenges that expand the horizons, prospects, and resources for the development of the personality of educational subjects and, above all, the teacher, on whom the future of the country's children and youth largely depends. Objective. Theoretical and analytical substantiation and software support for the development of digital technologies as new educational resources by future teachers. Hypothesis. Mastering the digital technology system is a resource tool for the personal and professional development of future teachers. Methods and materials. The study involved 90 4th-year undergraduate students of a pedagogical university (M = 21.6, SD = 2.3, 78% of girls). The methodological program is based on the teacher's work assessment methodology (MAU) and author's questionnaires. Results. It is shown that the participation of future teachers in a comprehensive program increases the level of their digital literacy, professional and personal competence, which contributes to the creation of a developing information and educational environment for students. Conclusions. The program for updating new educational resources for determining the personal and professional development of future teachers has proven effective in an experiment, which allows it to be recommended in the educational process of schools, colleges, and universities.

General Information

Keywords: resource-predictive approach, personal and professional development, concept, program, digital technologies, educational resources of the teacher, developing information and educational environment

Journal rubric: Scientific Validity of the Practices of Psychological and Pedagogical Work with Childhood Implemented in the Education System

Article type: scientific article

DOI: https://doi.org/10.17759/bppe.2025220207

Received 18.05.2025

Accepted

Published

For citation: Mitina, L.M., Shchelina, S.O. (2025). Modern digital technologies as new educational resources for teachers. Bulletin of Practical Psychology of Education, 22(2), 91–105. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/bppe.2025220207

© Mitina L.M., Shchelina S.O., 2025

License: CC BY-NC 4.0

References

  1. Алексеева, Е.Е. (2023). Визуализация информации в условиях цифровой образовательной среды. Самарский научный вестник, 12(2), 203—207. https://doi.org/10.55355/snv2023122301
    Alekseeva, E.E. (2023). Visualization of information in a digital educational environment. Samara Journal of Science, 12(2), 203—207. (In Russ.). https://doi.org/10.55355/snv2023122301
  2. Бредихин, С.С., Щетинина, Е.В., Салганова, Е.И. (2023). Оценка обучающимися профессиональных образовательных организаций цифрового образовательного процесса как инструмент совершенствования цифровой образовательной среды. Инновационное развитие профессионального образования, 1(37), 78—86. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=50502180 (дата обращения: 15.05.2025).
    Bredikhin, S.S., Shchetinina, E.V., Salganova, E.I. (2023). Evaluation by students of professional educational organizations of the digital educational process as a tool for improving the digital educational environment. Innovative Development of Vocational Education, 1(37), 78—86. (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=50502180 (viewed: 15.05.2025)
  3. Бузни, В.А., Осипенко, С.Д. (2023). Понимание роли цифровых технологий в образовании. Проблемы современного педагогического образования, 79-2, 28—30. URL: https://elibrary.ru/esjedf (дата обращения: 15.05.2025).
    Buzni, V.A., Osipenko, S.D. (2023). Understanding the role of digital technologies in education. Problems of Modern Pedagogical Education, 79-2, 28—30. (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/esjedf (viewed: 15.05.2025).
  4. Внуковский, Н.И., Внуковская, Т.Н. (2023). Форсайт как инструмент развития и интеграции образования на платформе инновационных цифровых технологий. Вестник экономики, управления и права, 16(3), 8—16. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=54736058 (дата обращения: 15.05.2025).
    Vnukovsky, N.I., Vnukovskaya, T.N. (2023). Foresight as a tool for the development and integration of education on the platform of innovative digital technologies. Bulletin of Economics, Management and Law, 16(3), 8—16. (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=54736058 (viewed: 15.05.2025).
  5. Габдулинова, К.Г., Коврова, М.А., Ильинская, И.В., Скрябина, Д.Ю. Влияние применения детской цифровой лаборатории на развитие у младших школьников представлений о воздухе и воде. Перспективы науки и образования, 6(72), 318—333. https://org/10.32744/pse.2024.6.20
    Gabdulinova, K.G., Kovrova, M.A., Ilyinskaya, I.V., Scriabina, D.Yu. The impact of using a children’s digital laboratory on the development of primary school students’ ideas of air and water. Perspectives of Science and Education, 6(72), 318—333. (In Russ.). https://doi.org/10.32744/pse.2024.6.20
  6. Жорабекова, М.К., Амандык, А.А. (2024). Особенности применения цифровых технологий в образовании. Наука и реальность, 1(17), 25—30. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=63492894 (дата обращения: 15.05.2025).
    Zhorabekova, M.K., Amandyk, A.A. (2024). Features of the use of digital technologies in education. Science & Reality, 1(17), 25—30. (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=63492894 (viewed: 15.05.2025)
  7. Кетрова, А.А., Стефановская, Е.О. (2024). Применение новых цифровых технологий в профессиональном образовании. Universum: психология и образование, 7(121), 30—32. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=68487322 (дата обращения: 15.05.2025).
    Ketrova, A.A., Stefanovskaya, E.O. (2024). The use of new digital technologies in vocational education. Universum: Psychology and Education, 7(121), 30—32. (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=68487322 (viewed: 15.05.2025).
  8. Круподерова, Е.П., Круподёрова, К.Р., Попенко, А.Д. (2023). Освоение цифровых технологий в рамках школьного дополнительного образования. Проблемы современного педагогического образования, 79-2, 189—191. URL: https://elibrary.ru/TZXQBT (дата обращения: 15.05.2025).
    Krupoderova, E.P., Krupoderova, K.R., Popenko, A.D. (2023). Mastering digital technologies in the framework of school additional education. Problems of Modern Pedagogical Education, 79-2, 189—191. (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/TZXQBT (viewed: 15.05.2025).
  9. Лапина, М.А., Кормакова, В.Н., Ирхин, В.Н., Макотрова, Г.В. (2023). Цифровые технологии вовлечения школьников в учебный процесс: геймификация и сторителлинг. Вопросы журналистики, педагогики, языкознания, 42(2), 280—289. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-2-280-289
    Lapina, M.A., Kormakova, V.N., Irkhin, V.N., Makotrova, G.V. (2023). Digital technologies for involving schoolchildren in the educational process: gamification and storytelling. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 42(2), 280—289. (In Russ.). https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-2-280-289
  10. Лысич, И.В. (2024). Облачные сервисы и цифровые технологии в учреждении среднего профессионального образования. Наука и практика в образовании: электронный научный журнал, 5(4), 138—143. https://doi.org/10.54158/27132838_2024_5_4_138
    Lysych, I.V. (2024). Cloud services and digital technologies in secondary vocational education institutions. Science and Practice in Education: Electronic Scientific Journal, 5(4), 138—143. (In Russ.). https://doi.org/10.54158/27132838_2024_5_4_138
  11. Митина, Л.М. (2025). Новый теоретико-методологический подход — ресурсно-прогностический исследования личностного и профессионального развития субъектов непрерывного образования. Методология современной психологии, 25, 271—285. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=80261922 (дата обращения: 15.05.2025).
    Mitina, L.M. (2025). A new theoretical and methodological approach is a resource-based predictive research of the personal and professional development of subjects of continuing education. Methodology of Modern Psychology, 25, 271—285. (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=80261922 (viewed: 15.05.2025).
  12. Митина, Л.М. (2024). Ресурсно-прогностическая детерминация личностно-профессионального развития педагога: научное обоснование и технологические решения. Теоретическая и экспериментальная психология, 17(2), 13—33. https://doi.org/10.11621/TEP-24-09
    Mitina, L.M. (2024). Resource-prognostic determination of personal and professional development of a teacher: scientific substantiation and technological solutions. Theoretical and Experimental Psychology, 17(2), 13—33. (In Russ.). https://org/10.11621/TEP-24-09
  13. Салтанаева, Е.А., Эшелиоглу, Р.И., Логинова, И.М. (2023). Современные цифровые технологии — новая составляющая современной цифровой педагогики. Проблемы современного педагогического образования, 81-3, 278—281. URL: https://elibrary.ru/qwghhu (дата обращения: 15.05.2025).
    Saltanaeva, E.A., Eshelioglu, R.I., Loginova, I.M. (2023). Modern digital technologies are a new component of modern digital pedagogy. Problems of Modern Pedagogical Education, 81-3, 278—281. (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/qwghhu (viewed: 15.05.2025).
  14. Султанова, А.М. (2023). Возможности цифровых технологий в образовании. Теория и практика современной науки, 11(101), 174—178. URL: https://elibrary.ru/cshzgc (дата обращения: 15.05.2025).
    Sultanova, A.M. (2023). Opportunities of digital technologies in education. Theory and Practice of Modern Science, 11(101), 174—178. (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/cshzgc (viewed: 15.05.2025).
  15. Шодмонов, Д.А. (2023). Внедрение цифровых технологий в образование и новые информационные инструменты. Инновационная наука, 4-2, 156—159. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=50738846 (дата обращения: 15.05.2025).
    Shodmonov, D.A. (2023). Introduction of digital technologies in education and new information tools. Innovation Science, 4-2, 156—159. (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=50738846 (viewed: 15.05.2025).
  16. Шагиахметова, М.Н., Масалимова, А.Р. (2022). Цифровые симуляторы и виртуальные тренажеры как инструменты практической подготовки будущих учителей начальных классов. Казанский педагогический журнал, 3(152), 45— https://doi.org/10.51379/KPJ.2022.153.3.005
    Shagiakhmetova, M.N., Masalimova, A.R. (2022) Digital simulators and virtual simulators as tools for practical training of future primary school teachers. Kazan Pedagogical Journal, 3(152), 45—51. (In Russ.). https://doi.org/10.51379/KPJ.2022.153.3.005
  17. Щелина, С.О., Исаков, А.А. (2022). Исторические подкасты как перспективное направление развития туристического потенциала Нижегородской области (на примере еврейской общины). Современные проблемы и перспективы развития туризма и гостеприимства в России и за рубежом: сборник статей участников Всероссийской научно- практической конференции с международным участием 27–28 сентября 2022 г. (с. 176—181). Арзамас: АФ ННГУ. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=50044365 (дата обращения:15.05.2025).
    Shchelina, S.O., Isakov, A.A. (2022). Historical podcasts as a promising direction for the development of the tourist potential of the Nizhny Novgorod region (on the example of the Jewish community). Modern problems and prospects of tourism and hospitality development in Russia and abroad: a collection of articles by participants of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation on September 27-28, 2022 (pp. 176—181). Arzamas: Arzamas branch of UNN (In Russ.). URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=50044365 (viewed:15.05.2025).

Information About the Authors

Larisa M. Mitina, Doctor of Psychology, Professor, Chief Researcher, Laboratory of Developmental Ecopsychology and Psychodidactics, FSBSI "Federal Scientific Center for Psychological and Interdisciplinary Research" (FSBI FSC PMI), Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8407-0978, e-mail: mitinalm@mail.ru

Svetlana O. Shchelina, Candidate of Science (Psychology), Senior Researcher, Laboratory of Ecopsychology of Development and Psychodidactics, , Federal Scientific Center of Psychological and Multidisciplinary Researches, Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod, Arzamas Branch, Associate Professor, Department of General and Practical Psychology, Faculty of Psychology and Pedagogics, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2772-7520, e-mail: svetikol91@mail.ru

Metrics

 Web Views

Whole time: 252
Previous month: 81
Current month: 10

 PDF Downloads

Whole time: 52
Previous month: 14
Current month: 2

 Total

Whole time: 304
Previous month: 95
Current month: 12