Multicultural counseling in modern Russia: problems and prospects

 
Audio is AI-generated
67

Abstract

Context and relevance. The interest towards multicultural counseling issues is growing among Russian psychologists. This interest, however, is accompanied by a range of research and implementation problems. Objective. Analyze the perception of studying multicultural counseling among counseling psychologists. Research design. The study was based on qualitative methodology and conducted by the method of focus groups. Methods and materials. 18 Russian counselors participated in the study. The data were analyzed by phenomenological approach. Results. The research results demonstrate that participants perceive studying multicultural counseling as a possibility for personal and professional growth: they observe the positive dynamics of multicultural and basic counseling competencies, the emerging of a new identity of a cross-cultural psychologist, consider multicultural competencies comprehensive in counseling. Conclusions. The development of multicultural counseling on the Russian agenda may be considered a pressing professional and research task, and its solution will contribute to the enrichment of professional tools, reaching sustainable counseling outcomes and the growth of counselors’ professional competence.

General Information

Keywords: culture, multicultural counseling, counseling, intercultural sensitivity

Journal rubric: Empirical Researches

Article type: scientific article

DOI: https://doi.org/10.17759/cpp.2025330303

Received 01.09.2024

Revised 15.07.0225

Accepted

Published

For citation: Pavlova, O.S., Chibisova, M.Y. (2025). Multicultural counseling in modern Russia: problems and prospects. Counseling Psychology and Psychotherapy, 33(3), 64–80. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/cpp.2025330303

© Pavlova O.S., Chibisova M.Y., 2025

License: CC BY-NC 4.0

References

  1. Александрова, Е.А. (2022). Метод кейса в психологическом консультировании (на примере психологического консультирования мусульман). Minbar. Islamic Studies, 15(2), 425—442. https://doi.org/1.31162/2618-9569-2022-15-2-425-442
    Aleksandrova, E.A. (2022). Case method in psychological counseling (using the example of psychological counseling for Muslims). Minbar. Islamic Studies, 15(2), 425—442. (In Russ.). https://doi.org/10.31162/2618-9569-2022-15-2-425-442
  2. Арпентьева, М. Р. (2017). Взаимопонимание в кросс-культурном консультировании: теория и практика. Омский научный вестник. Серия «Общество. История. Современность», 4, 39—47. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimoponimanie-v-kross-kulturnom-konsultirovanii-teoriya-i-praktika (дата обращения: 27.07.2024).
    Arpent'eva, M. R. Mutual understanding in cross-cultural counseling: theory and practice]. Omsk Scientific Bulletin. Series «Society. History. Modernity»4, 39—47. (In Russ.). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimoponimanie-v-kross-kulturnom-konsultirovanii-teoriya-i-praktika (viwed: 27.07.2024).
  3. Бусыгина, Н.П., Подушкина, Т.Г., Станилевский, В.В. (2020). Доказательный подход в социальной сфере: основные понятия и принципы, история, перспективы. Социальные науки и детство, 1(1), 8—26. https://doi.org/10.17759/ssc.2020010101
    Busygina, N.P., Podushkina, T.G., Stanilevskii, V.V. (2020). Evidence-based approach in the social sphere: basic concepts and principles, history, prospects]. Social Sciences and Childhood, 1(1), 8—26. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/ssc.2020010101
  4. Ганиева, Р.Х. (2020). Мультикультурный подход в психологическом консультировании: этнорелигиозный аспект (разбор случая). Minbar. Islamic Studies, 13(1), 196—216. https://doi.org/10.31162/2618-9569-2020-13-1-196-216
    Ganieva, R.Kh. (2020). Multicultural approach in psychological counseling: ethno-religious aspect (case study). Minbar. Islamic Studies, 13(1), 196—216. (In Russ.). https://doi.org/10.31162/2618-9569-2020-13-1-196-216
  5. Гребенюк, Е.Г. (2016). Ритуал перехода и психотерапия. Консультативная психология и психотерапия, 24(1), 97—108. https://doi.org/10.17759/cpp.2016240107
    Grebenyuk E.G. (2016). Ritual of passage and psychotherapy. Counseling psychology and psychotherapy, 24(1), 97—108. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/cpp.2016240107
  6. Кисельникова, Н. (2023). Мультикультурная компетентность терапевта. В: В. Богомолов, Н. Кисельникова, В. Конкин, Н. Крысько (ред.), Мастерство психотерапевта: Эффективная практика и обучение (с. 125—160). [б. м.]: Издательские решения.Kisel'nikova, N. (2023). Multicultural competence of the therapist. In: V. Bogomolov, N. Kisel'nikova, V. Konkin, N. Krys'ko (Ed.), The skill of a psychotherapist: Effective practice and training (pp. 125—160). [b. m.]: Izdatel'skie resheniya. (In Russ.).
  7. Климова, Е.А. (2013). Смыслы и значения традиционных обрядов в практике психотерапии. Вестник угроведения, 4(15), 153—156. URL: https://vestnik-ugrovedenia.ru/sites/default/files/vu/e.a._klimova.pdf?ysclid=mg3sz64anq841415076 (дата обращения: 09.09.2025).
    Klimova, E.A. (2013). Meanings and meanings of traditional rituals in the practice of psychotherapy. Bulletin of Ugric Studies, 4(15), 153—156. (In Russ.). URL: https://vestnik-ugrovedenia.ru/sites/default/files/vu/e.a._klimova.pdf?ysclid=mg3sz64anq841415076 (viewed: 09.09.2025).
  8. Кошарная, Г.Б., Кошарный, В.П. (2016). Триангуляция как способ обеспечения валидности результатов эмпирического исследования. Общественные науки. Социология, 2(38), 117—122. https://doi.org/10.21685/2072-3016-2016-2-13
    Kosharnaya, G.B., Kosharnyi V.P. (2016). Triangulyatsiya kak sposob obespecheniya validnosti rezul'tatov empiricheskogo issledovaniya [Triangulation to ensure the validity of the results of empirical research]. Social science, Sociology, 2(38), 117—122. https://doi.org/10.21685/2072-3016-2016-2-13
  9. Мельникова, Н.М. (2020). Межкультурная компетентность психологов: проблемы и перспективы изучения и формирования. Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика, 17(1), 79—100. https://doi.org/10.22363/2313-1683-2020-17-1-79-100
    Mel'nikova, N.M. (2020). Intercultural competence of psychologists: problems and prospects for study and formation. Bulletin of RUDN University. Series: Psychology and Pedagogy, 17(1), 79—100. (In Russ.). https://doi.org/10.22363/2313-1683-2020-17-1-79-100
  10. Мельников, О.Т., Хорошилов, Д.А. (2020). Методологические проблемы качественных исследований в психологии. М.: Акрополь.
    Mel'nikova, O.T., Khoroshilov, D.A. (2020). Methodological problems of qualitative research in psychology. Moscow: Akropol'. (In Russ.).
  11. Методические рекомендации по проведению программы психолого-педагогического сопровождения процессов обучения, социальной, языковой и культурной адаптации детей иностранных граждан. (2023). О.Е. Хухлаева, М.Ю. Чибисова, Н.В. Ткаченко (Ред.). М.: ФГБОУ ВО МГППУ.
    Methodological recommendations for conducting a program of psychological and pedagogical support for learning processes, social, linguistic and cultural adaptation of children of foreign citizens. (2023). O.E. Khukhlaeva, M.Yu. Chibisovoi, N.V. Tkachenko (Ed.). Moscow: FGBOU VO MGPPU, 2023. (In Russ.).
  12. Минигалиева, М.Р. (2013). Особенности стратегий понимания консультантов в мультикультурном диалоге. Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика, 19(1), 147—154. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-strategiy-ponimaniya-konsultantov-v-multikulturnom-dialoge/viewer (дата обращения: 09.09.2025).
    Minigalieva, M.R. (2013). Features of strategies for understanding consultants in multicultural dialogue. Bulletin of Kostroma State University. Series: Pedagogy. Psychology. Sociokinetics, 19(1), 147—154. (In Russ.). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-strategiy-ponimaniya-konsultantov-v-multikulturnom-dialoge/viewer (viewed: 09.09.2025).
  13. Павлова, О.С. (2018). Психологическое консультирование мусульман: анализ зарубежных источников. Современная зарубежная психология, 7(4), 46—55. https://doi.org/ 10.17759/jmfp.2018070406
    Pavlova, O.S. (2018). Psychological counseling of Muslims: analysis of foreign Modern foreign psychology, 7(4), 46—55. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/jmfp.2018070406
  14. Павлова, О.С. (2020). Психология: исламский дискурс (монография). М.: Ассоциация психологической помощи мусульманам.
    Pavlova, O.S. (2020). Psychology: Islamic discourse (monograph). Moscow: Association of Psychological Assistance to Muslims. (In Russ.).
  15. Пезешкиан, Х. (1999). Транскультуральная психотерапия в России. Консультативная психология и психотерапия, 7(3), 47—74. URL: https://psyjournals.ru/journals/cpp/archive/1999_n3/Peizashkian (дата обращения: 09.09.2025).
    Pezeshkian, Kh. (1999). Transcultural psychotherapy in Russia. Counseling psychology and psychotherapy, 7(3), 47—74. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/cpp/archive/1999_n3/Peizashkian (viewed: 09.09.2025).
  16. Психологическая помощь мигрантам: травма, смена культуры, кризис идентичности. (2002). Г.У. Солдатова (Ред.). М.: Смысл.
    Psychological assistance to migrants: trauma, culture change, identity crisis. (2002). G.U. Soldatova (Ed.). Moscow: Smysl. (In Russ.).
  17. Рассул, Х. (2022). Исламское консультирование. Введение в теорию и практику. М.: Институт интеграции знаний, Ассоциация психологической помощи мусульманам.
    Rassul Kh. (2022). Islamic counseling. Introduction to theory and practice. Moscow: Institute of Knowledge Integration, Association of Psychological Assistance to Muslims. (In Russ.).
  18. Чернов, А.Ю. (2007). Методологическое введение в проблему качественных методов. Методология история психологии, 1, 118—129. URL: https://psyjournals.ru/journals/mip/archive/2007_n1/42816 (дата обращения: 09.09.2025).
    Chernov, A.Yu. (2007). Methodological introduction to the problem of qualitative methods. Methodology history of psychology, 1, 118–129. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/mip/archive/2007_n1/42816 (viewed: 09.09.2025).
  19. Чибисова, М.Ю. (2013). Структура первичной консультации с родителями учеников-мигрантов. В: О.Е. Хухлаев, М.Ю. Чибисова (ред.), Технологии психологического сопровождения интеграции мигрантов в образовательной среде: Учебно-методическое пособие для педагогов-психологов (с. 229—234). М.: МГППУ.
    Chibisova, M.Yu. (2013). Structure of initial consultation with parents of migrant students. In: O.E. Khukhlaev, M.Yu. Chibisova (Ed.) Technologies of psychological support for the integration of migrants in the educational environment: Educational and methodological manual for educational psychologists (pp. 229—234). Moscow: MGPPU. (In Russ.).
  20. Чибисова, М.Ю., Белая, А.К. (2022). Социальные представления о психологической помощи у православных с различной выраженностью религиозной идентичности. Вестник Государственного университета просвещения. Серия: Психологические науки, 3. 133—145. https://doi.org/10.18384/2310-7235-2022-3-133-145
    Chibisova, M.Yu., Belaya, A.K. (2022). Social ideas about psychological assistance among Orthodox Christians with different expressions of religious identity. Bulletin of the State University of Education. Series: Psychological Sciences, 3, 133—145. (In Russ.). https://doi.org/10.18384/2310-7235-2022-3-133-145
  21. Шьенте, Э.К., Мельникова, Н.М. (2020). Работа с северными сообществами — слияние экономики и психологии. Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология, 10(1), 46—60. https://doi.org/10.21638/spbu16.2020.104
    Sh'ente, E.K., Mel'nikova, N.M. (2020). Working with northern communities – merging economics and psychology. Bulletin of St. Petersburg University. Psychology, 10(1), 46—60. (In Russ.). https://doi.org/10.21638/spbu16.2020.104 
  22. Яхин, Ф.Ф. (2018). Теоретические основы оказания религиозно ориентированной психологической помощи: российский исламский дискурс. Minbar. Islamic Studies, 11(3), 667—678. https://doi.org/10.31162/2618-9569-2018-11-3-667-67
    Yakhin, F.F. (2018). Theoretical foundations of providing religiously oriented psychological assistance: Russian Islamic discourse. Minbar. Islamic Studies, 11(3), 667—678. (In Russ.). https://doi.org/10.31162/2618-9569-2018-11-3-667-678
  23. Hall, G.C., Ibaraki, A.Y., Huang, E.R., Marti, C.N., Stice, E. A. (2016). Meta-Analysis of Cultural Adaptations of Psychological Interventions. Behav Ther., 47(6), 993—1014. https://doi.org/10.1016/j.beth.2016.09.005
  24. Locke, D.C. (1990). A not so provincial view of multicultural counseling. Counselor Education and Supervision, 30, 18—25. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.1990.tb01175.x
  25. Murray, H.A., Kluckhohn, C. (1953). Personality in Nature, Society, and Culture. New York: Knopf.
  26. Smith, T.B., Constantine, M.G., Dunn, T., Dinehart, J., Montoya, J.A. (2006). Multicultural education in the mental health professions: A meta-analytic review. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 132—145. https://doi.org/10.1037/0022-0167.53.1.132
  27. Sue, D. (2001). Multidimensional Facets of Cultural Competence. The Counseling Psychologist, 29(6), 790—821. https://doi.org/10.1177/0011000001296002
  28. Sue, D.W., Gallardo, M.E., Neville, H.A. (Ed.). (2013). Case Studies in Multicultural Counseling and Therapy. Hoboken, New Jersey: Wiley.
  29. Sue, D., Neville, H.A., Sue, D.W., Smith, L. (2022). Counseling the Culturally Diverse: Theory and Practice. (9th ed.). Hoboken, New Jersey: Wiley.
  30. Sundberg, N.D. (1976). Toward research evaluating intercultural counseling. In: P.B. Pedersen, W.J. Lonner Draguns (Ed.). Counseling across cultures (pp. 139—169). The University Press of Hawaii.

Information About the Authors

Olga S. Pavlova, Candidate of Science (Education), Associate Professor, Professor of the Department of Cross-Cultural Psychology & Psychological Problems of Multicultural Education, Moscow State University of Psychology and Education, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9702-1550, e-mail: os_pavlova@mail.ru

Marina Y. Chibisova, Candidate of Science (Psychology), Associate Professor, Chair of Social Pedagogy and Psychology, Faculty of Pedagogics and Psychology, Moscow Pedagogical State University, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8174-6001, e-mail: marina_jurievna@mail.ru

Contribution of the authors

Olga S. Pavlova — ideas; annotation, writing and design of the manuscript; planning of the research; control over the research.

Marina Yu. Chibisova — application of statistical, mathematical or other methods for data analysis; conducting the experiment; data collection and analysis; describe of research results.

All authors participated in the discussion of the results and approved the final text of the manuscript.

Conflict of interest

The authors declare no conflict of interest.

Metrics

 Web Views

Whole time: 203
Previous month: 139
Current month: 25

 PDF Downloads

Whole time: 67
Previous month: 52
Current month: 9

 Total

Whole time: 270
Previous month: 191
Current month: 34