The relationship between the functional state of the substitute family and the social well-being of the adopted teenager

14

Abstract

Context and relevance. The functional state of a substitute family has a significant impact on the social well-being of foster adolescents. This study aims to identify the interrelationship between these aspects, which is crucial for understanding the processes of adaptation and integration of foster children into new families. Objective. To determine the relationship between the functional state of a substitute family and the social well-being of a foster adolescent. Hypothesis. There exists a positive correlation between the functional state of a substitute family and the level of social well-being of a foster adolescent. Methods and materials. The study involved 60 substitute families and 60 foster adolescents from various districts of the Chuvash Republic. The following methodologies were employed: Hardiness Test, Dispositional Optimism Questionnaire, and the "Technological Map for Assessing the Functional State of a Substitute Family". These tools enabled the evaluation of family relationships, parenting methods, determination of risk categories for the functional state of substitute families, investigation of family dynamics, and psychological characteristics of adolescents. Results. Empirical evidence confirmed the hypothesis regarding the existence of a link between the functional state of a substitute family and the social well-being of a foster adolescent. Furthermore, the specifics of this connection were identified depending on the gender of the adolescents. Conclusions. The findings emphasize the importance of maintaining harmonious functioning within substitute families to ensure the social well-being of their wards.

General Information

Keywords: functional state of the family, substitute family, social well-being, foster adolescent

Journal rubric: Age-Related Psychology

Article type: scientific article

DOI: https://doi.org/10.17759/ssc.2025060102

Received: 29.05.2024

Accepted:

For citation: Galzanova, T.N., Egorova, M.A., Shmeleva, N.V. (2025). The relationship between the functional state of the substitute family and the social well-being of the adopted teenager. Social Sciences and Childhood, 6(1), 35–54. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/ssc.2025060102

References

  1. Авдеева, Н.Н., Хоффман, Б.Я. (2019). Актуальные направления исследований взаимоотношений подростков с родителями. Современная зарубежная психология, 8(4), 69—78. https://doi.org/10.17759/jmfp.2019080407
    Avdeeva, N.N., Hoffman, B.Ya. (2019). Current research on adolescents’ relationships with parents. Journal of Modern Foreign Psychology, 8(4), 69–78. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/jmfp.2019080407
  2. Варга, А.Я., Будинайте, Г.Л., Климова, С.В., Микаэлян, Л.Л., Фисун, Е.В. (2023). Профессиональная супервизия для семейных психотерапевтов. М.: Питер.
    Varga, A.Ya., Budinaite, G.L., Klimova, S.V., Mikaelyan, L.L., Fisun E.V. (2023). Professional Supervision for Family Therapists. Moscow: Piter Publ. (In Russ.).
  3. Веракса, Н.Е. (2024). Детская психология: учебник для вузов. М.: Юрайт.
    Veraksa, N.E. (2024). Child Psychology: A University Textbook. Moscow: Yurait Publ. (In Russ.).
  4. Гордеева, Т.О., Сычев, О.А., Осин, Е.Н. (2021). Диагностика диспозиционного оптимизма, валидность и надежность опросника ДДО-П. Психология. Журнал Высшей школы экономики, 18(1), 34—55. https://doi.org/10.17323/1813-8918-2021-1-34-55
    Gordeeva, T.O., Sychev, O.A., Osin, E.N. (2021). Diagnostics of Dispositional Optimism: Validity and Reliability of Russian Version of LOT-R. Journal of the Higher School of Economics, 18(1), 34—55. (In Russ.). https://doi.org/10.17323/1813-8918-2021-1-34-55
  5. Ионина, О.В. (Общ. ред.). (2020). Диагностический портфель «Экспресс-диагностика субъективного благополучия замещающей семьи на адаптационном и базовом уровнях». Тула: ГУ ТО «Региональный центр «Развитие».
    Ionina, О.В. (Ed.). (2020). Diagnostic Portfolio “Express-Diagnostics of Subjective Well-Being of a Substitute Family at Adaptation and Basic Levels”. (2020). Tula: Regional Center “Razvitie”. (In Russ.).
  6. Карабанова, О.А. (2021). Психология семейных отношений: Учебное пособие. Самара: Издательство СИОКПП.
    Karabanova, O.A. (2021). Psychology of Family Relationships: A Textbook. Samara: SIOKPP Publ. House.
  7. Киселева, Н.А. (2014). Проблема адаптации приемных детей и родителей в замещающих семьях. Вестник Псковского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные науки и психолого-педагогические науки, 4, 134—138. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?edn=SNRJVB (дата обращения: 20.05.2024).
    Kiseleva, N.A. (2014). The problem of the adaptation of orphaned children and parents in foster families. Bulletin of the Pskov State University. Series: Social Sciences and Humanities and Educational and Psychological Sciences, 4, 134—138. (In Russ.). URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?edn=SNRJVB (viewed: 20.05.2024).
  8. Лаврентьева, З.И. (2020). Методология исследования приемной семьи как педагогического феномена. Социально-политические исследования, 4(9), 135—146. https://doi.org/10.20323/2658-428X-2020-4-9-135-146
    Lavrentieva, Z.I. (2020). Methodology for studying the foster family as a pedagogical phenomenon. Social and Political Research, 4(9), 135—146. (In Russ.). https://doi.org/10.20323/2658-428X-2020-4-9-135-146
  9. Марковская, И.М. (2010). Тренинг взаимодействия родителей с детьми. СПб: Речь.
    Markovskaia, I.M. (2010). Training for Parent-Child Interaction. Saint Petersburg: Rech Publ. (In Russ.).
  10. Махнач, А.В. (2015). Профессиональная замещающая семья: статус, проблемы, решения. В: А.В. Махнач, А.М. Прихожан, Н.Н. Толстых (отв. ред.). Проблема сиротства в современной России: психологический аспект (с. 341—400). М.: Институт психологии РАН.
    Makhnach, A.V. (2015). Professional Foster Family: Status, Problems, Solutions. In: A.V. Makhnach, A.M. Prihozhan, N.N. Tolstykh (Eds.), The Problem of Orphanhood in Modern Russia: Psychological Aspect (pp. 341—400). Moscow: Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences Publ. (In. Russ.).
  11. Махнач, А.В. (2019). Характеристики состава замещающей семьи и ее жизнеспособность. Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика, 25(2), 46—51. https://doi.org/10.34216/2073-1426-2019-25-2-46-51
    Makhnach, A.V. (2019). Characteristics of structure of a foster family and its viability. Vestnik of Kostroma State University. Series: Pedagogy. Psychology. Sociokinetics, 25(2), 46—51. (In. ). https://doi.org/10.34216/2073-1426-2019-25-2-46-51
  12. Махнач, А.В., Лактионова, А.И., Постылякова, Ю.В., Лотарева, Т.Ю. (2018). Жизнеспособность замещающей семьи: профилактика отказов от приемных детей. М.: Институт психологии РАН.
    Makhnach, A.V., Laktionova, A.I., Postylyakova, Yu.V., Lotareva, T.Yu. (2018). Resilience of Foster Families: Prevention of Rejection of Adopted Children. Moscow: Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences Publ. (In Russ.).
  13. Мухамедрахимов, Р.Ж., Шабалина, Е.В. (2023). Взаимодействие с близким взрослым в замещающих семьях у детей с опытом институционализации в зависимости от типа окружения в доме ребенка и длительности проживания в семье. Консультативная психология и психотерапия, 31(4), 65—85. https://doi.org/10.17759/cpp.2023310404
    Mukhamedrakhimov, R.Zh., Shabalina, E.V. (2023). Caregiver-child Interaction in Post-Institutional Families Depending on the Type of Baby Home Caregiving Environment and Time in the Family. Counseling Psychology and Psychotherapy, 31(4), 65—85. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/cpp.2023310404
  14. Овчарова, Р.В., Николаева, И.А. (2024). Родительская толерантность как фактор развития личности ребенка: монография. М.: Юрайт. URL: https://urait.ru/bcode/544504 (дата обращения: 20.05.2024).
    Ovcharova, R.V., Nikolaeva, I.A. (2024). Parental tolerance as a factor in child personality development: monograph. Moscow: Yurait Publ. (In Russ.). URL: https://urait.ru/bcode/544504 (viewed: 20.05.2024).
  15. Осин, Е.Н., Рассказова, Е.И. (2013). Краткая версия теста жизнестойкости: психометрические характеристики и применение в организационном контексте. Вестник Московского университета. Серия 14. Психология, 2, 147—165. URL: https://msupsyj.ru/articles/article/4808/ (дата обращения: 20.05.2024).
    Osin, E.N., Rasskazova, E.I. (2013). A short version of the Hardiness Test: Psychometric properties and organizational application. Moscow University Psychology Bulletin, 2, 147— (In Russ.). URL: https://msupsyj.ru/articles/article/4808/ (viewed: 20.05.2024).
  16. Рассказова, Е.И., Гордеева, Т.О., Осин, Е.Н. (2013). Копинг-стратегии в структуре деятельности и саморегуляции: психометрические характеристики и возможности применения методики COPE. Психология. Журнал Высшей школы экономики, 10(1), 82—118. URL: https://psy-journal.hse.ru/2013-10-1/78932127.html (дата обращения: 20.05.2024).
    Rasskazova, E.I., Gordeeva, T.O., Osin, E.N. (2013). Coping Strategies in the Structure of Activity and Self-Regulation: Psychometric Properties and Applications of the COPE Inventory. Journal of the Higher School of Economics, 10(1), 82—118. (In Russ.). URL: https://psy-journal.hse.ru/2013-10-1/78932127.html (viewed: 20.05.2024).
  17. Сачкова, М.Е. (2024). Психология среднестатусного учащегося: монография. М.: Юрайт. URL: https://urait.ru/bcode/541349 (дата обращения: 20.05.2024).
    Sachkova, M.E. (2024). Psychology of the average student: a monograph. Moscow: Yurayt Publ. (In Russ.). URL: https://urait.ru/bcode/541349 (viewed: 20.05.2024).
  18. Семья, Г.В., Тарасова, А.Е., Волчанская, В.О. (2024.) Развитие института усыновления: правовое регулирование и социально-психологические аспекты. Социальные науки и детство, 5(4), 23—43. https://doi.org/10.17759/ssc.2024050402
    Semya, G.V., Tarasova, A.E., Volchanskaya, V.O. Development of the Institution of Аdoption: Legal Regulation and Socio-Psychological Aspects. Social Sciences and Childhood, 5(4), 23—43. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/ssc.2024050402
  19. Соколова, А.П. (2016). Психологические трудности в отношениях подростков с родителями. Вестник Таганрогского института имени А.П. Чехова, 1, 112—116. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=25291269 (дата обращения: 20.05.2024).
    Sokolova, A.P. (2016). Psychological difficulties in adolescents' relationships with their parents. Journal of the A.P. Chekhov Taganrog Institute, 1, 112—116. (In Russ.). URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=25291269 (viewed: 20.05.2024).
  20. Соломатина, Г.Н. (2021). Педагогическая концепция формирования позитивного взаимодействия субъектов воспитательного пространства замещающей семьи: Автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01. Адыгейский государственный университет. Майкоп. URL: https://search.rsl.ru/ru/record/01010259855 (дата обращения: 20.05.2024).
    Solomatina, G.N. (2021). Pedagogical concept of forming positive interaction between subjects of the educational space of a foster family: Extended abstr. Diss. Dr. Sci. (Pedagogy). Adyghe State University. Maikop. (In Russ.). URL: https://search.rsl.ru/ru/record/01010259855 (дата обращения: 20.05.2024).
  21. Грик, Н.А. (сост.). (2018). Социальное благополучие личности и общества. Томск: ТУСУР.
    Grik, N.A. (Ed.). (2018). Social Well-Being of Individuals and Society. Tomsk: TUSUR. (In Russ.).
  22. Шульга, Т.И., Антипина, М.А. (2018). Эмоциональная среда замещающей семьи, принявшей на воспитание подростков, оставшихся без попечения родителей. Психологическая наука и образование, 23(5), 51—66. https://doi.org/10.17759/pse.2018230506
    Shulga, T.I., Antipina, M.A. (2018). The emotional environment of a substitute family that has adopted teenagers who have been left without parental care. Psychological Science and Education, 23(5), 51– (In Russ.). https://doi.org/10.17759/pse.2018230506
  23. Шульга, Т.И. (2024). Психологическое сопровождение семьи: учебное пособие для вузов (2-е изд.). М.: Юрайт.
    Shulga, T.I. (2024). Psychological Support for the Family: A University Textbook (2nd ed.). Moscow: Yurait (In Russ.).
  24. Эйдемиллер, Э.Г., Городнова, М.Ю., Тарабанов, А.Э. (2022). Детская психиатрия, психотерапия и медицинская психология. СПб: Питер.
    Eydemiller, E.G., Gorodnova, M.Yu., Tarabanov, A.E. (2022). Child Psychiatry, Psychotherapy, and Medical Psychology. Saint Petersburg: Piter Publ. (In Russ.).

Information About the Authors

Tatyana N. Galzanova, Chief Expert on Guardianship at the Department of Education, Administration of the Komsomolsk Municipal District of the Chuvash Republic, Komsomolskoye rural settlement, Russian Federation, e-mail: galzanova19011970@mail.ru

Marina A. Egorova, Candidate of Science (Education), Professor, Department of Pedagogical Psychology n.a. Professor V.A. Guruzhapov, Faculty of Psychology of Education, Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0716-6858, e-mail: egorovama@mgppu.ru

Natalya V. Shmeleva, Candidate of Science (Philology), Associate Professor, Chair of Department of Philosophy and Social Sciences, Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin, Nizhniy Novgorod, Russian Federation, e-mail: shmelevanv@mail.ru

Metrics

 Web Views

Whole time: 17
Previous month: 0
Current month: 17

 PDF Downloads

Whole time: 14
Previous month: 0
Current month: 14

 Total

Whole time: 31
Previous month: 0
Current month: 31