Верещагина Е.Р. Студент-магистрант, кафедра психологии управления факультета социальной психологии, ФГБОУ ВО МГППУ, Москва, Россия e-mail: Shlyam-shlyam@mail.ru
Лукьянова А.В. Студент-магистрант, кафедра психологии управления факультета социальной психологии , ФГБОУ ВО МГППУ, Москва, Россия e-mail: Lu-lu1004@yandex.ru
Петросян М.И. Студент-магистрант, кафедра психологии управления факультета социальной психологии , ФГБОУ ВО МГППУ, Москва, Россия e-mail: ada@solvich.pro
Обсуждается проблема вождения и управления автомобилем среди лиц с расстройствами аутистического спектра (РАС). Рассмотрены поведенческие особенностей лиц с РАС в условиях дорожно-транспортной инфраструктуры, формирующей особую жизненную среду человека, вовлеченного в эту инфраструктуру. Отмечено, что формирование навыков управления транспортным средством составляет особую проблему для молодых водителей с расстройствами аутистического спектра. Намечены пути разработки коррекционных и «помогающих» программ обучения молодых водителей с РАС, с целью обеспечения их мобильности и дальнейшей интеграции в профессиональную деятельность и социум
Баенская Е.Р. Раннее аффективное развитие детей с аутизмом [Электронный
ресурс] / Е.Р. Баенская // Альманах Института коррекционной педагогики. 2014.
№ 19–2. P. 16–29. URL:
http://alldef.ru/ru/articles/almanah-19/rannee-affektivnoe-razvitie-detej-s
(дата обращения: 20.03.2017).
Amaral D, Schumann C, Nordahl C. Neuranatomy of autism // Trends in
Neurosciences. 2008. Vol. 31. № 3. P. 137–145.
doi:10.1016/j.tins.2007.12.005
American Psychological Association. Diagnostic and Statistical Manual of
Mental Disorders. 4th ed. / APA. Washington, DC: American Psychiatric
Publishing. 1994. 866 p.
Brief Report: Driving and YoungAdults with ASD: Parents’ Experiences / N.
Cox [et al.] // Journal of Autism and Developmental Disorders. 2012.
Vol. 42. № 10. P. 2257–2262. doi:10.1007/s10803-012-1470-7
Brief Report: Driving Hazard Perception in Autism / E. Sheppard [et al.] //
Journal of Autismand Developmental Disorders. 2010. Vol. 40. № 4.
P. 504–508. doi:10.1007/s10803-009-0890-5
Cognitive flexibility in autism spectrum disorder: Explaining the
inconsistencies? / V. L. Eylen [et al.] // Research in Autism Spectrum
Disorders. 2011. Vol. 5. № 4. P. 1390–1401.
doi:10.1016/j.rasd.2011.01.025
Cognitive performance and neral correlates of detecting driving hazards in
health older adults / V.A. Hirth [et al.] // Dementia and Geriatric Cognitive
Disorders. 2007. Vol. 24. № 5. P. 335–342.
doi:10.1159/000108606
Community mobility / B.A. Ekelman [et al.] // Functional performance in
older adults. Philadelphia: F.A. Davis Company. 2009. P. 332–79.
Exploring the driving behavior of young with an autism spectrum disorder: a
driver instructor questionnaire [Электронный ресурс] / E.M. VeerleRossa [et
al.] // International Meeting for Autism Research (IMFAR): 13/5/2015–16/5/2015.
Salt Lake City, 2015. P. 98–104. URL:
http://drivingassessment.uiowa.edu/sites/default/files/DA2015/papers/016.pdf
(дата обращения: 20.03.2017).
Falkmer T., Gregersen N.P. A comparison of eye movement behaviour of
inexperienced and experienced drivers in real traffic environments //
Optometryand Vision Science. 2005. Vol. 82. № 8. P. 732–739.
doi:10.1097/01.opx.0000175560.45715.5b
Falkmer T., Gregersen N.P. Fixations among experienced drivers and
apprentices with and without cerebral palsy, in real traffic environments //
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2001.
Vol. 4. P. 171–185.
Fricke J, Unsworth C. Time use and importance of instrumental activities of
daily living // Australian Occupational Therapy Journal. 2001. Vol. 48.
№ 3. P. 118–131. doi:10.1046/j.0045-0766.2001.00246.x
From control of the vehicle to personal self-control; broadening the
perspectives to driver education / M. Hatakka [et al.] // Transportation
Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2002. Vol. 5. № 3.
P. 201–215. doi:10.1016/S1369-8478(02)00018-9
Glazebrook C. M., Elliott D., Szatmari P. How do Individuals with Autism
Plan Their Movements? // Journal of Autism and Developmental Disorders. 2008.
Vol. 38. № 1. P. 114–126. doi:10.1007/s10803-007-0369-1
Lauritsen M.B. Autism spectrum disorders // European Child and Adolescent
Psychiatry. 2013. Vol. 22. № 1. P. 37–42.
doi:10.1007/s00787-012-0359-5
On-road and simulated driving: Concurrent and discriminant validation / D.
R. Mayhew [et al.] // Journal of Safety Research. 2011. Vol. 42. № 4.
P. 267–275. doi:10.1016/j.jsr.2011.06.004
Porter E.. Handbook of Traffic Psychology. Burlington: Elsevier Science,
2011. 536 p.
The relation between cognitive control and risky driving in young novice
drivers. / V. Ross [et al.] // Applied Neuropsychology: Adult. 2015.
Vol. 22. № 1. P. 61–72. doi:10.1080/23279095.2013.838958.
Viewpoints on driving of individuals with and without autism spectrum
disorder / D. Y. Chee [et al.] // Developmental Neurorehabilitation. 2015.
Vol. 18. № 1. P. 26–36. doi:10.3109/17518423.2014.964377