Егоров Р.Н. соискатель кафедры возрастной психологии имени профессора Л.Ф. Обуховой, ФГБОУ ВО «Московский государственный психолого-педагогический университет» (ФГБОУ ВО МГППУ), Москва, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6212-9289 e-mail: roego@yandex.ru
Шаповаленко И.В. кандидат психологических наук, заведующая кафедрой возрастной психологии им Л.Ф. Обуховой, ФГБОУ ВО «Московский государственный психолого-педагогический университет» (ФГБОУ ВО МГППУ), Москва, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3845-3473 e-mail: irin_vlad@mail.ru
Традиционно большое внимание в научной литературе уделяется взаимоотношениям родителей и детей от младенческого до подросткового возраста. В настоящей работе представлен обзор иностранной литературы на тему взаимоотношений родителей и детей в период их вхождения во взрослую жизнь. Уделено внимание важности этих отношений и некоторым особенностям периода взросления детей (emerging adulthood). Рассмотрен ряд подходов и моделей, используемых для описания отношений родителей и взрослых детей; проанализированы факторы, определяющие различия в отношениях между детьми и их родителями на стадии взросления и сепарации детей, а также различные типологии этих отношений. Описаны некоторые закономерности детско-родительских отношений на стадии взросления детей. Обозначены методологические особенности организации исследований детско-родительских отношений. Выводы, сделанные на основе настоящего литературного обзора, могут быть полезны при проведении эмпирического исследования, а также в практике семейного консультирования.
Стили семейного воспитания: отечественная и зарубежная классификация
[Электронный ресурс] / Т.Л. Кузьмишина [и др.] // Современная зарубежная
психология. 2014. № 1. С. 16–25. URL:
https://psyjournals.ru/files/69040/jmfp_2014_1_n2_Kuzmischina.pdf (дата
обращения: 24.07.2017).
Adult parent-child relationship: Relationship quality, support, and
reciprocity / B. Schwarz [et al.] // Applied Psychology: An International
Review. 2005. Vol. 54. № 3. P. 396–417.
doi:10.1111/j.1464-0597.2005.00217.x
Arnett J.J. Emerging adulthood: A theory of development from the late teens
through the twenties // American Psychologist. 2000. Vol. 55. № 5.
P. 469–480. doi:10.1037//0003-066X.55.5.469
Ali S., Khaleque A., Rohner R.P. Pancultural. Gender Differences in the
Relation Between Perceived Parental Acceptance and Psychological Adjustment of
Children and Adult Offspring: A Meta-Analytic Review of Worldwide Research //
Journal of Cross-Cultural Psychology. 2015. Vol. 46. № 8.
P. 1059–1080. doi:0.1177/0022022115597754
Bouchard G. How Do Parents React When Their Children Leave Home? An
Integrative Review // Journal of Adult Development. 2014. Vol. 21. № 2.
P. 69–79. doi: 10.1007/s10804-013-9180-8
Bouchard G., Doucet D. Parental divorce and couples’ adjustment during the
transition to parenthood: The role of parent–adult child relationships //
Journal of Family Issues. 2011. Vol. 32. № 4. P. 507–527.
doi:10.1177/0192513X10389304
Copeland C.J. Do parents matter? Parental attachment and its effect on
becoming independent in emerging adulthood: Dissertation [Электронный ресурс].
Ann Arbor: Portland State University, 2010. 66 p. URL:
https://search.proquest.com/docview/597946793?pq-origsite=gscholar (дата
обращения: 24.07.2017).
Hill P.L., Burrow A.L., Sumner R. Sense of purpose and parent–child
relationships in emerging adulthood // Emerging Adulthood. 2016. Vol. 4. №
6. P. 436–439. doi:10.1177/2167696816640134
Howell A.J. All in the family: Residential outcomes and family proximity:
Dissertation [Электронный ресурс]. University of Cincinnati, 2014. 125 p.
http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=ucin1415283636 (дата обращения:
26.05.2017).
Koepke S., Denissen J.J.A. Dynamics of identity development and
separation-individuation in parent–child relationships during adolescence and
emerging adulthood – A conceptual integration // Developmental Review. 2012.
Vol. 32. № 1. P. 67–88. doi:10.1016/j.dr.2012.01.001
Kretschmer T., Vollebergh W., Oldehinkel A.J. Parent–child positivity and
romantic relationships in emerging adulthood: Congruence, compensation, and the
role of social skills // Behavioral Development. 2017. Vol. 41. № 2.
P. 198–210. doi:10.1177/0165025415612228.
Kuhar M., Reiter H. Leaving home in Slovenia: A quantitative exploration of
residential independence among young adults // Journal of Adolescence. 2014.
Vol. 37. № 8. P. 1409–1419.
doi:10.1016/j.adolescence.2014.05.011
La Valley A.G., Guerrero L.K. Perceptions of conflict behavior and
relational satisfaction in adult parent–child relationships: A dyadic analysis
from an attachment perspective // Communication Research. 2012. Vol. 39. №
1. P. 48–78. doi:10.1177/0093650210391655.
Luetzelberger T. Independence or interdependence. Norms of leaving home in
Italy and Germany // European Societies. 2012. Vol. 1. № 1. P. 1–20.
doi:10.1080/14616696.2012.717634.
Matejevic M., Todorovic J., Jovanovic D. Patterns of Family Functioning and
Dimensions of Parenting Style // Procedia - Social and Behavioral Sciences.
2014. Vol. 141. P. 431–437. doi:10.1016/j.sbspro.2014.05.075.
Maternal and paternal parenting styles: Unique and combined links to
adolescent and early adult delinquency / Hoeve M. [et al.] // Journal of
Adolescence. 2011. Vol. 34. № 5. P. 813–827.
doi:10.1016/j.adolescence.2011.02.004.
Mendonça M., Fontaine A.M. Late nest leaving in Portugal its effect on
individuation and parent-child relationships // Emerging Adulthood. 2013.
Vol. 1. № 3. P. 233–244. doi:10.1177/2167696813481773.
Moreno A. The transition to adulthood in Spain in comparative perspective:
the incidence of structural factors // Young. 2012. Vol. 20. № 1.
P. 19–48. doi:10.1177/110330881102000102
Nomaguchi K.M. Parenthood and psychological well-being: Clarifying the role
of child age and parent–child relationship quality // Social Science Research.
2012. Vol. 41. № 2. P. 489–498.
doi:10.1016/j.ssresearch.2011.08.001.
Popov L.M., Ilesanmi R.A. Parent-Child Relationship: Peculiarities and
Outcome // Review of European Studies. 2015. Vol. 7. № 5. P. 253–263.
doi:10.5539/res.v7n5p253
Shapiro A. Revisiting the generation gap: exploring the relationships of
parent/child dyads [Электронный ресурс] // International journal of Aging and
Human Development. 2004. Vol. 58. № 2. P. 127–146. URL:
http://www.jwalkonline.org/docs/Grad%20Classes/OA%20YA/articles/differences%20in%20reporting%20relationship.pdf
(дата обращения: 26.05.2017).
Stey P.C., Hill P.L., Lapsley D. Factor structure and psychometric
properties of a brief measure of dysfunctional individuation // Assessment.
2014. Vol. 21. № 4. P. 452–462. doi:10.1177/1073191113517261.
Tanis M., van der Louw M., Buijzen M. From empty nest to Social Networking
Site: What happens in cyberspace when children are launched from the parental
home? // Computers in Human Behavior. 2016. Vol. 68. P. 56–63.
doi:10.1016/j.chb.2016.11.005.
Tinajero A.T. Effective parental parenting among Hispanics: a quantitative
analysis of parenting styles [Электронный ресурс]: Dissertation. Ann Arbor:
Capella University. 2015. 94 p. URL:
http://search.proquest.com/docview/1711754340 (дата обращения: 26.05.2017)
Zupancic M., Komidar L., Levpuscek M.P. Individuation in Slovene emerging
adults: Its associations with demographics, transitional markers, achieved
criteria for adulthood, and life satisfaction // Journal of Adolescence. 2014.
Vol. 37. P. 1421–1433. doi:10.1016/j.adolescence.2014.03.014.