Особенности влияния характера взаимодействия в системе «учитель-ученик» на процессы обучения и развития школьников (по материалам зарубежных публикаций)

2300

Аннотация

Данная статья посвящена описанию особенностей влияния характера взаимоотношений в системе «учитель-ученик» на процессы обучения и развития школьников. Представлен фактический успеваемость, поведение учеников, их отношение к процессу обучения материал в пользу основополагающего значения благоприятных межличностных связей учителя с учащимися. Детально анализируются проблемные взаимодействия в этой сфере, их отрицательное влияние на академическую, сверстникам, учителям и школе в целом. Демонстрируется связь между ментальными представлениями и реальным поведением учителей во взаимоотношениях «учитель-ученик»

Общая информация

Ключевые слова: система «учитель-ученик», благоприятные отношения, конфликтные взаимодействия, процесс обучения

Рубрика издания: Психология образования

Тип материала: обзорная статья

DOI: https://doi.org/10.17759/jmfp.2019080108

Для цитаты: Фомиченко А.С. Особенности влияния характера взаимодействия в системе «учитель-ученик» на процессы обучения и развития школьников (по материалам зарубежных публикаций) [Электронный ресурс] // Современная зарубежная психология. 2019. Том 8. № 1. С. 76–83. DOI: 10.17759/jmfp.2019080108

Литература

  1. Baker J., Grant S., Morlock L. The teacher–student relationship as a developmental context for children with internalizing or externalizing behavior problems [Электронный ресурс] // School Psychology Quarterly. 2008. Vol. 23. № 1. P. 3–15. URL: file:///C:/Users/rodinaeb/Downloads/Baker_TSRelate.pdf (дата обращения: 13.03.2019).
  2. Beginning and experienced secondary school teachers' self- and student schema in positive and problematic teacher-student relationships / L. Claessens [et al.] // Teaching and Teacher Education. 2016. Vol. 55. P. 88–99. doi:10.1016/j.tate.2015.12.006
  3. Birch S.H., Ladd G.W. Children’s interpersonal behaviors and the teacher–child relationship // Develop-mental Psychology. 1998. Vol. 34. № 5. P. 934–946. doi:10.1037//0012-1649.34.5.934
  4. Bradshaw C.P., Waasdorp T.E., O’Brennan L.M. Findings from the national education association’s nationwide study of bullying: Teachers’ and education support professionals’ perspectives on bullying and prevention. Washington, DC: National Education Association, 2011. 58 p.
  5. Britt J.E. Teacher-student relationships and student achievement in grades six and seven mathematics: Diss. / Liberty University. Lynchburg, VA, 2013. 139 p.
  6. Ciuladiene G., Kairiene B. The resolution of conflict between teacher and student: students’ narratives // Journal of Teacher Education for Sustainability. 2017. Vol. 19. № 2. P. 107–120. doi:10.1515/jtes-2017-0017
  7. Ciuladienė G., Raudeliunaite R. Whether relations between students and teachers are constructive at contemporary school? // Procedia – social and behavioral sciences. 2015. Vol. 191. P. 2855–2860. doi:10.1016/j.sbspro.2015.04.426
  8. Gallagher E. The effects of teacher-student relationships: Social and academic outcomes of low-income middle and high school students [Электронный ресурс] // NYU Steinhardt. New York, 2013. URL: https://steinhardt.nyu.edu/appsych/opus/issues/2013/fall/gallagher (дата обращения: 16.08.2013).
  9. Jantine L. Teacher Wellbeing: The Importance of Teacher–Student Relationships // Educational Psychology Review. 2011. Vol. 23. № 4. P. 457–477. doi:10.1007/s10648-011-9170-y
  10. Jevtic B., Petrovic Z.S., Stankovic A.Z. Victims or bullies – students or teachers // Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 141. P. 587–596. doi:10.1016/j.sbspro.2014.05.103
  11. Knoell C.M. The role of the student-teacher relationship in the lives of fifth graders: A mixed methods analysis: Diss. / University of Nebraska. Lincoln, Nebraska, 2012. 122 p.
  12. Kõiv K. Changes over a ten-year interval in the prevalence of teacher targeted bullying // Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 171. P. 126–133. doi:10.1016/j.sbspro.2015.01.098
  13. Koomen H.M.Y., Spilt J.L. Child problem behavior in relation to teaching stress: The role of teacher-student relationships [Электронный ресурс]: Poster presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD) // VU. VRIJE Universiteit Amserdam. Montreal, Canada, 2011. URL: https://research.vu.nl/en/publications/child-problem-behavior-in-relation-to-teaching-stress-the-role-of (дата обращения: 16.08.2013).
  14. McGrath K.F., Bergen P.V. Who, when, why and to what end? Students at risk of negative student–teacher relationships and their outcomes // Educational Research Review. 2015. Vol. 14. P. 1–17. doi:10.1016/j.edurev.2014.12.001
  15. O’Connor E.E., Dearing E., Collins B.A. Teacher-child relationship and behavior problem trajectories in elementary school // American Educational Research Journal. 2011. Vol. 48. № 1. P. 120–162. doi:10.3102/0002831210365008
  16. Özgan H. The usage of domination strategies in conflicts between the teachers and students [Электронный ресурс] : A case study // Educational Research and Reviews. 2015. Vol. 11. № 4. P. 146–152. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1091526.pdf (дата обращения: 14.03.2019).
  17. Pianta R.C., Hamre B.K. Classroom processes and positive youth development: Conceptualizing, measuring, and improving the capacity of interactions between teachers and students // New Directions for Youth Development. 2009. Vol. 121. P. 33–46. doi:10.1002/yd.295
  18. Silberman M.L. Behavioral expression of teachers' attitudes toward elementary school students // Journal of Educational Psychology. 1969. Vol. 60. № 5. P. 402–407. doi:10.1037/h0028315
  19. Student misbehavior and teacher well-being: Testing the mediating role of the teacher-student relationship / K. Aldrup [et al.] // Learning and Instruction. 2018. Vol. 58. P. 126–136. doi:10.1016/j.learninstruc.2018.05.006
  20. Teacher–child relationships and academic achievement: A multilevel propensity score model approach / M.P. McCormick [et al.] // Journal of School Psychology. 2013. Vol. 51. № 5. P. 611–624. doi:10.1016/j.jsp.2013.05.001
  21. Teacher-student relationships and classroom management / T. Wubbels [et al.] // Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (2nd ed.) / E. T. Emmer (Eds.). New York: Routledge, 2014. P. 363–386.
  22. The influence of affective teacher–student relationships on students' school engagement and achievement: A meta-analytic approach / D.L. Roorda [et al.] // Review of Educational Research. 2011. Vol. 81. P. 493–529. doi:10.3102/0034654311421793
  23. Wilkins J. An examination of student and teacher behaviors that contribute to good student-teacher relationships in large urban high schools: Diss. / New York State University. New York, 2006. 202 p.
  24. Worley C.L. At-risk students and academic achievement [Электронный ресурс]: The relationship between certain selected factors and academic success. Diss. Virginia, 2007. 110 p. URL: https://vtechworks.lib.vt.edu/bitstream/handle/10919/28037/DissPDFone.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата обращения: 14.03.2019).
  25. Zimmerman B.J., Bandur, A., Martinez-Pons M. Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting // American Educational Research Journal. 1992. Vol. 29. № 3. P. 663–676. doi:10.3102/00028312029003663

Информация об авторах

Фомиченко Анна Сергеевна, кандидат психологических наук, доцент кафедры иностранных языков, Оренбургский государственный университет (ФГБОУ ВО ОГУ), Оренбург, Россия, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8236-610X, e-mail: anzitadel@mail.ru

Метрики

Просмотров

Всего: 10600
В прошлом месяце: 5
В текущем месяце: 10

Скачиваний

Всего: 2300
В прошлом месяце: 9
В текущем месяце: 9