Стратегии обучения предварительному чтению в учебниках английского языка как иностранного для учащихся средних школ Эфиопии

27

Аннотация

Цель данного исследования состоит в изучении стратегий обучения предварительному чтению, используемых в учебниках английского языка как иностранного для средних школ Эфиопии. Исследование проводилось на базе описательно-оценочного метода, в рамках социокультурного подхода к обучению чтению на занятиях по английскому языку как иностранному. Объектом исследования послужили учебники английского языка за одиннадцатый и двенадцатый классы. С этой целью задания по предварительному чтению учебников были собраны в отдельный текстовый файл. В качестве инструмента для сбора данных выступил составленный исследователями перечень стратегий обучения предварительному чтению, полученный на основе различных теоретических и эмпирических материалов. Для исследования учебной деятельности использовался метод контент-анализа. Затем вместе с другим участником — кандидатом наук, преподавателем TEFL — исследователь обсудил результаты и пришел к выводу, что данные анализировались последовательно. Как показали итоги исследования, в учебниках не используется широкий спектр стратегий предварительных вопросов. Например, задаются предварительные вопросы для общего понимания, но не для подтверждения ожиданий, извлечения конкретной информации, а также не для получения навыков детального или критического чтения. Помимо этого, не учитывается стадия знакомства с неизвестной лексикой из текста и предварительное обучение метакогнитивным задачам чтения. Исходя из полученных результатов, исследователь считает, что в учебниках английского языка как иностранного для средней школы следует уделять должное внимание различным стратегиям обучения предварительному чтению, необходимым для того, чтобы помочь учащимся развить навыки понимания прочитанного.

Общая информация

Ключевые слова: обучение чтению, учебники, английский язык, понимание текста, метод исследования, алгоритм описательной речи

Рубрика издания: Лингводидактика и новации. Психологические основы изучения языков и культур

Тип материала: научная статья

DOI: https://doi.org/10.17759/langt.2023100311

Благодарности. Исследователь благодарит Мохаммеда К.А. за помощь в поиске электронных копий учебников по английскому языку как иностранному (одиннадцатый и двенадцатый классы), а также за конструктивные замечания в ходе исследования.

Получена: 01.09.2023

Принята в печать:

Для цитаты: Айналем Й.Б. Стратегии обучения предварительному чтению в учебниках английского языка как иностранного для учащихся средних школ Эфиопии [Электронный ресурс] // Язык и текст. 2023. Том 10. № 3. С. 108–131. DOI: 10.17759/langt.2023100311

Литература

  1. Abebe D.B. Teaching reading skills in English as a foreign language through interactive classroom teaching versus plasma teaching with reference to grade ten students in Addis Ababa. 2012. Addis Ababa.
  2. Abiy Y.F. Effects of teacher mediation on students’ conceptions and approaches to reading. 2005. Addis Ababa.
  3. Aebersold J.A., Field M.L. From reader to reading teacher: issues and strategies for second language classrooms. 1997. Cambridge: Cambridge University Press. 276 p.
  4. Ajideh P. Schema-theory based considerations on pre-reading activities in ESP textbooks // The Asian EFL Journal. 2006. Vol. 16, pp. 1-19.
  5. Akbar A., Soghra R., Habib G., Ali J. The effect of pre-reading activities on the reading comprehension performance of Ilami high school students // Procedia — Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 192, pp. 188-194. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.06.027
  6. Alnijres B.M., Albakjaji M. Teaching methods of reading comprehension at state universities: an example from the Syrian context // Journal of Entrepreneurship Education. 2021. Vol. 24, no. 1, pp. 1-7.
  7. Anderson R.C. Role of the reader’s schema in comprehension, learning and memory // Theoretical Models and Processes of Literacy. 1994. UK: Routledge, pp. 136-145. DOI: 10.4324/9781315110592-9
  8. Asalefew M.W. Assessing the metacognitive awareness of reading strategies among freshmen university students, Ethiopia // International Education & Research Journal. 2018. Vol. 4, no. 10, pp. 27-33.
  9. Brown H.D. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2001. White Plains, NY: Addison Wesley Longman, Inc. 480 p.
  10. Carlo M.S., August D., McLaughlin B., Snow C.E., Dressler C., Lippman D.N., Lively T.J., White C.E. Closing the gap: addressing the vocabulary needs of English-language learners in bilingual and mainstream classrooms // Reading Research Quarterly. 2004. Vol. 39, pp. 188-215. DOI: 10.1598/RRQ.39.2.3
  11. Carr S.C., Thompson B. The effects of prior knowledge and schema activation strategies on the inferential reading comprehension of children with and without learning disabilities // Learning Disability Quarterly. 1996. Vol. 19, pp. 48-61. DOI: 10.2307/1511053
  12. Carrell P.L. Interactive text processing: implications for ESL/second language reading classrooms // Interactive approaches to second language reading. 1988. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 239-259. DOI: 10.1017/CBO9781139524513.023
  13. Carrell P.L., Wise T.E. The relationship between prior knowledge and topic interest in second language reading // Studies in Second Language Acquisition. 1998. Vol. 20, pp. 285-309. DOI: 10.1017/S0272263198003015
  14. Chou M.H. Strategy use for reading English for general and specific academic purposes in testing and non-testing contexts // Reading Research Quarterly. 2013. Vol. 48, no. 2, pp. 175-197. DOI: 10.1002/rrq.42
  15. Colorafi K.J., Evans B. Qualitative descriptive methods in health science research // HERD: Health Environments Research & Design Journal. 2016. Vol. 9, no. 4, pp. 16-25. DOI: 10.1177/1937586715614171
  16. Doyle L., McCabe C., Keogh B., Brady A., McCann M. An overview of the qualitative descriptive design within nursing research // Journal of Research in Nursing. 2019, pp. 1-13.
  17. Gebhard J.G. Successful Comprehension: what teachers can do before students read // English Teaching Forum. 1987. Vol. 25, no. 4, pp. 21-23.
  18. Genette G. Paratexts: thresholds of interpretation. 1997. Cambridge: Cambridge University Press. 427 p.
  19. Ghafar S.R., Dehqan M. Sociocultural theory and reading comprehension: the scaffolding of readers in an EFL context // International Journal of Research Studies in Language Learning. 2013. Vol. 2, no. 3, pp. 67-80. DOI: 10.5861/ijrsll.2012.183
  20. Grabe M. Evaluation of purposeful reading skills in elementary-age students // Journal of Educational Psychology. 2001. Vol. 81, no. 4, pp. 628-630. DOI: 10.1037/0022-0663.81.4.628
  21. Grabe W. Reading in a second language: moving from theory to practice. 2008. Cambridge: Cambridge University Press. 467 p. DOI: 10.1017/CBO9781139150484
  22. Grabe W., Stoller F.L. Teaching and researching reading. 2nd ed. 2013. London, New York: Routledge, Taylor and Francis Group. 324 p. DOI: 10.4324/9781315833743
  23. Graves K. Designing language courses: a guide for teachers. 2000. Boston, MA: Heinle & Heinle. 308 p.
  24. Graves M.F., Chen H.C. Effects of previewing and providing background knowledge on Taiwanese college students’ comprehension of American short stories // TESOL Quarterly. 1995. Vol. 29, pp. 663-686. DOI: 10.2307/3588168
  25. Graves M.F., Watts S., Graves B.B. Essentials of classroom teaching elementary reading methods. 1994. USA: Allyn and Bacon. 237 p.
  26. Harmer J. The practice of English language teaching. 3rd ed. 2001. Harlow: Longman. 386 p.
  27. Hattan C., Singer L.M., Loughlin S., Alexander P.A. Prior knowledge activation in design and in practice // Literacy Research: Theory, Method and Practice. 2015. Vol. 64, no. 1, pp. 478-497. DOI: 10.1177/2381336915617603
  28. Huang S.C., Cheng Y.S., Chern C.L. Pre-reading materials from subject matter texts — learner choices and the underlying learner characteristics // Journal of English for Academic Purposes. 2006. Vol. 5, pp. 193-206.
  29. Illes E. What makes a good course book series stand the test of time? // ELT Journal. 2009. Vol. 63, no. 2, pp. 145-153. DOI: 10.1093/elt/ccn019
  30. Jitendra A.K., Edwards L.L., Sacks G., Jacobson L.A. What research says about vocabulary instruction for students with learning disabilities // Exceptional Children. 2004. Vol. 70, pp. 299-322. DOI: 10.1177/001440290407000303
  31. Madaoui R. Effects of pre-reading activities on EFL reading comprehension by Moroccan college students // Canadian Research & Development Center of Sciences and Cultures. 2013. Vol. 4, no. 3, pp. 9-19.
  32. Maghsoudi N. The impact of schema activation on reading comprehension of cultural texts among Iranian EFL learners // Canadian Social Science. 2012. Vol. 8, no. 5, pp. 196-201.
  33. Marzbana A., Alinejadb F. The effect of cooperative learning on reading comprehension of Iranian EFL learners // Procedia — Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 116, pp. 3744-3748. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.01.834
  34. McVee B.M., Dunmore K., Gavelek J.R. Schema theory revisited // Review of Educational Research. 2005. Vol. 75, pp. 531-566. DOI: 10.3102/00346543075004531
  35. Ministry of Education. Finalized course catalogue for language cluster diploma program. 2009. Addis Ababa.
  36. Murtha J. Background knowledge: a study of the effects background knowledge has on comprehension. 2016. Glassboro.
  37. Nagy W.E. Teaching vocabulary to improve reading comprehension. 1988. Urbana, IL: National Council of Teachers of English. 52 p.
  38. National Reading Panel. Teaching children to read: an evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. 2000. Rockville: National Institute of Child Health and Human Development. 449 p.
  39. Nuttall C.H. Teaching reading skills in a foreign language. 2nd ed. 1996. Oxford: Heinemann. 282 p.
  40. O’Malley J.M., Chamot A.U. Learning strategies in second language acquisition. 1990. Cambridge: Cambridge University Press. 260 p. DOI: 10.1017/CBO9781139524490
  41. Oxford R.L. Language learning strategies: what every teacher should know. 1990. New York: Newbury House Publishers. 342 p.
  42. Phakiti A. A closer look at the relationship of cognitive and metacognitive strategy use to EFL reading achievement test performance // Language Testing. 2003. Vol. 20, no. 1, pp. 26-56. DOI: 10.1191/0265532203lt243oa
  43. Pollock E., Chandler P., Sweller J. Assimilating complex information // Learning and Instruction. 2002. Vol. 12, no. 1, pp. 61-86. DOI: 10.1016/S0959-4752(01)00016-0
  44. Pritchard R. The effects of cultural schemata on reading processing strategies // Reading Research Quarterly. 1990. Vol. 25, pp. 273-295. DOI: 10.2307/747692
  45. Rasouli R., Vaghei A.Z., Pourmohammadi M. The effect of pre-reading activities on the comprehension of L2 texts by Iranian pre-intermediate EFL learners // Journal of Studies in Education. 2019. Vol. 9, no. 3, pp. 14-24. DOI: 10.5296/jse.v9i3.14852
  46. Sandelowski M. What’s in a name? Qualitative description revisited // Research in Nursing & Health. 2010. Vol. 33, no. 1, pp. 77-84. DOI: 10.1002/nur.20362
  47. Seid M. Effects of cooperative learning on reading comprehension achievement in EFL and social skills of grade 10 students. 2012. Addis Ababa.
  48. Sheorey R., Mokhtari K. Differences in the metacognitive awareness of reading strategies among native and non-native readers // System. 2001. Vol. 29, no. 4, pp. 431-449. DOI: 10.1016/S0346-251X (01)00039-2
  49. Silberstein S. Techniques and resources in teaching reading. 1994. Oxford: Oxford University Press. 125 p.
  50. Simachew G., Dawit D.A. The practice of teaching reading comprehension in secondary schools: a case of Debre Markos administrative town // Journal of Education and Practice. 2019. Vol. 10, no. 22, pp. 23-40.
  51. Slavin R.E. Using student team learning. 3rd ed. 1986. Baltimore, MD: Johns Hopkins University, Center for Research on Elementary and Middle School. 50 p.
  52. Solomon H.G. A study of the reading strategies of first year students at a university college in Ethiopia. 2000. Addis Ababa.
  53. Song M. Effects of background context and signaling on comprehension recall and cognitive load: the perspective of cognitive load theory. 2011. Nebraska: University of Nebraska — Lincoln. 183 p.
  54. Stevens R.J., Madden N.A., Slavin R.E., Farnish A.M. Cooperative integrated reading and composition: two field experiments // Reading Research Quarterly. 1987. Vol. 22, pp. 433-454. DOI: 10.2307/747701
  55. Taglieber L.K., Johnson L.L., Yarbrough D.B. Effects of pre-reading activities on EFL reading by Brazilian college students // TESOL Quarterly. 1988. Vol. 22, no. 3, pp. 455-472. DOI: 10.2307/3587289
  56. Ur P. A course in language teaching: practice & theory. 1996. Cambridge: Cambridge University Press. 375 p.
  57. Vaismoradi M., Turunen H., Bondas T. Content analysis and thematic analysis: implications for conducting a qualitative descriptive study // Nursing and Health Sciences. 2013. Vol. 15, no. 3, pp. 398-405. DOI: 10.1111/nhs.12048
  58. Vygotsky L.S. Mind in society: development of higher psychological process. 1978. Cambridge: Harvard University Press. 176 p.
  59. Wallace C. Reading. 1992. Oxford: Oxford University Press. 161 p.
  60. Webb S.A. The effects of pre-learning vocabulary on reading comprehension and writing // The Canadian Modern Language Review. 2009. Vol. 65, no. 3, pp. 441-470. DOI: 10.3138/cmlr.65.3.441
  61. Wei-Fan C., Chung-Pei C. Effect of varied types of collaborative learning strategies on young children: an experimental study // International Journal of Instructional Media. 2011. Vol. 38, no, 4, pp. 351-358.
  62. Wertsch J.V. Voices of the mind: a sociocultural approach to mediated action. 1991. Cambridge, MA: Harvard University Press. 182 p.
  63. Williams E. Reading in the language classroom. 1984. London: Macmillan. 253 p.
  64. Williams M., Burden R.L. Psychology for language teachers: a social constructivist approach. 1997. Cambridge: Cambridge University Press. 240 p.
  65. Yeeding S. Using pre-reading activities to increase learners’ motivation in reading comprehension: a case of 2nd year vocational students enrolled in the Electrical and Electronic Certificate Program at Industrial Technology College. 2007. Pranakorn.
  66. Zhao X., Zhu L. Schema theory and college English reading teaching // English Language Teaching. 2012. Vol. 5, no. 11, pp. 111-116. DOI: 10.5539/elt.v5n11p111
  67. Zhaohua S. Effects of previewing and providing background knowledge on EFL reading comprehension of American documentary narratives // Journal of TESL Reporter. 2004. Vol. 37, no. 2, pp. 50-63.

Информация об авторах

Айналем Йихун Бирхану, доктор философии в области преподавания английского языка как иностранного, доцент, Аддис-Абебский университет науки и технологий, Эфиопия, e-mail: yihunbirhanu21@gmail.com

Метрики

Просмотров

Всего: 87
В прошлом месяце: 11
В текущем месяце: 4

Скачиваний

Всего: 27
В прошлом месяце: 0
В текущем месяце: 4