Казьмин А.М. кандидат медицинских наук, профессор кафедры нейро- и патопсихологии развития, факультет клинической и специальной психологии, Московский государственный психолого-педагогический университет (ФГБОУ ВО МГППУ), Москва, Россия e-mail: mgppukprd@gmail.com
В статье обсуждаются теоретические и практические аспекты участия как одного из критериев оценки эффективности сопровождения детей раннего и дошкольного возраста с ограничениями жизнедеятельности и их семей. Определение участия и рекомендаций по его измерению в Международной классификации функционирования, ограничений жизнедеятельности и здоровья сопоставляется с исследованиями участия у детей раннего и дошкольного возраста, с вариативными инструментами оценки участия, используемыми в настоящее время. В заключении приводится обобщенная характеристика существующих методик оценки участия, перечисляются тенденции дальнейших разработок и исследований в этой сфере.
Воронин В. Н., Князев В. Н. К определению психологического понятия
ситуации // Актуальные вопросы организационно-психологического обеспечения
работы с кадрами. М., 1989.
Выготский Л. С, Мышление и речь // Собр. соч. В 6 т. М, 1981. Т. 2.
.
Грот Н.Я. Психология чувствований в ее истории и
главных основах. Спб., 1880.
Казьмин А.М. Теория процессуального анализа: краткое описание и
прикладное значение [Электронный ресурс] // Клиническая и специальная
психология. 2012. №4. URL: https://psyjournals.ru/psyclin/2012/n4/57302.shtml
(дата обращения: 20.04.2015)
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / под ред.
Д.А.Леонтьева. М.: Смысл; Академия, 2004. 346 с.
Равен Д. Компетентность в современном обществе : выявление, развитие
и реализация / М.: Когито-Центр, 2002
AdolfssonM. Applying the ICF-CY to identify everyday life
situations of children and youth with disabilities Dissertation No. 14. School
of Education and Communication Jönköping University, Jönköping 2011
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:443678/FULLTEXT01.pdf
Anaby D.,Law M.,Coster
W.,Bedell G.,Khetani
M.,Avery L.,Teplicky R. The
mediating role of the environment in explaining participation of children and
youth with and without disabilities across home, school, and community Arch
Phys Med Rehabil. 2014 May;95(5):908-17. doi: 10.1016/j.apmr.2014.01.005.
Epub 2014 Jan 24.
Bedell G. (2009). Further validation of the Child and Adolescent
Scale of Participation (CASP). Developmental Neurorehabilitation,12,
342-351.
Chiarello L., Palisano R., McCoy S.W., Bartlett D., Wood A., Chang H.J.,
Kang L.J., Avery L. (2014). Child Engagement in Daily Life: A measure of
participation for children with cerebral palsy. Disability and
Rehabilitation, early online (doi:10.3109/09638288.2014.882417)
Coster W.,Khetani M.A. Measuring participation of
children with disabilities: issues and challenges.Disabil
Rehabil. 2008; 30: 639–648
Coster W., Bedell G., Low M., Khetan M.A., Teplicky R., Liljenquist K.,
Gleason K., Kao Y-C. (2011) Psychometric evaluation of the Participation
and Environment Measure for Children and Youth//Developmental Medicine &
Child Neurology 53: 1030–1037
ForsythR.,Jarvis S. Participation in
childhood. Child: Care, Health and Development. Volume 28, Issue 4, pages
277–279, July 2002. DOI: 10.1046/j.1365-2214.2002.00272.x
Fougeyrollas P., Lepage C., Boissière L., Deaudelin I., Doré L.
Assessment of Social Participation in Three Measurement Times in Children with
Traumatic Brain Injuries (TBI) Based on Parental Perceptions. Open
Journal of Therapy and Rehabilitation, 2014, 2, 156-165 Published Online
November 2014 in SciRes. http://
www.scirp.org/journal/ojtr,
https://doi.org/10.4236/ojtr.2014.24021
Granlund M, Arvidsson P, Niia A, Bjo¨ rck-Åkesson E, Simeonsson R,
Maxwell G, Adolfsson M, Eriksson-Augustine L, Pless M:
Differentiating activity and participation of children and youth with
disability in Sweden: A third qualifier in the International Classification of
Functioning, Disability, and Health for Children and Youth? American Journal
of Physical Medicine & Rehabilitation 2012;91(suppl):S84YS96.
Hoogsteen L.,Woodgate R.L. Can I play? A concept
analysis of participation in children with disabilities.Phys Occup Ther
Pediatr. 2010; 30: 325–339
International Classification of Functioning, Disability and
Health-Children and Youth Version. Geneva: World Health Organization
(2007)
King G.A., Law M., King
S., Hurley P., Hanna S., Kertoy
M., Rosenbaum P. Measuring children's participation in
recreation and leisure activities: construct validation of the CAPE and PAC.
Child Care Health Dev. 2007 Jan;33(1):28-39.
Khetani M.A., Graham J., Alvord C. (2013). Community participation
patterns among preschool-aged children who have received Part C early
intervention services. Child: Care, Health and Development (Special Issue),
39(4), 490-499
Khetani M.A. (2014). Validation of environmental content in the
Young Children’s Participation and Environment Measure. Archives of Physical
Medicine and Rehabilitation. Advance online publication. doi:
10.1016/j.apmr
Law M., Anaby D., Teplicky R.,Khetani M.A., Coster W.,
Bedell, G. (2013). Participation in the home environment among
children with and without disabilities. British Journal of Occupational
Therapy (Special Issue), 76(2), 58-66.
Maxwell G, Augustine L, Granlund M. Does thinking and doing the same
thing amount to involved participation? Empirical explorations for finding a
measure of intensity for a third ICF-CY qualifier. Developmental
Neurorehabilitation. 2012;15(4):274-83.
McConachie H,Colver AF,Forsyth
RJ,Jarvis SN,Parkinson KN.
Participation of disabled children: how should it be characterised and
measured? Disabil Rehabil. 2006 Sep 30;28(18):1157-64
Rosenberg L., Jarus T., Bart O. Development and initial validation
of the Children Participation Questionnaire (CPQ). Disabil Rehabil.
2010;32(20):1633-44. doi: 10.3109/09638281003611086
Thomas-Stonell N., Washington K., Oddson B., Robertson B., Rosenbaum
P. Measuring communicative participation using the: Focus on the Outcomes
of Communication Under Six Child: Care, Health and Development. Vol. 39, Issue
4, pgs. 474-480, 2013. DOI: 10.1111/cch.12049
Thomas-Stonell N.L., Oddson B., Robertson B., Rosenbaum P.,
Development of the FOCUS (Focus on the Outcomes of Communication Under Six), a
communication outcome measure for preschool children. Developmental Medicine
& Child Neurology, 52, pgs. 47-53, 2010