На успешность интеллектуальной деятельности влияет множество факторов помимо интеллекта и когнитивных навыков, включая тип мотивации и метакогнитивную регуляцию. Нас заинтересовал вопрос о том, существует ли связь между продуктивностью метакогнитивной регуляции и разными типами мотивации (внешней и внутренней). Согласно теории самодетерминации, для поддержания внутренней (автономной) мотивации необходимо, чтобы были удовлетворены базовые психологические потребности субъекта. Также упомянутая выше теория разводит понятия самоконтроля и само- регуляции (частным случаем которой является метакогнитивная регуляция) и постулирует существование связи между нею и уровнем субъективной витальности. Целью данного исследования была проверка следующей гипотезы: чем выше уровень удовлетворения трех базовых психологических потребностей и уровень субъективной витальности, тем выше уровень продуктивности метакогнитивной регуляции интеллектуальной деятельности. Мы попросили участников нашего исследования (студентов первого курса, n = 116, 70 мужчин) заполнить русскоязычные версии двух опросников, созданных в рамках теории самодетерминации: «Шкала удовлетворения и фрустрации базовых психологических потребностей» и «Шкала субъективной витальности». Для оценки продуктивности метакогнитивной регуляции интеллектуальной деятельности использовалась новая модифицированная версия нашего опросника «Особенности интеллектуальной деятельности» (Д. Н. Макарова, М. В. Осорина). Мы провели множественный регрессионный анализ с помощью SPSS, чтобы проверить нашу гипотезу. Итоговая модель, объясняющая 31,4 % дисперсии зависимой переменной, показывает, что чем выше уровень субъективной витальности и уровни удовлетворения потребностей в автономии и компетентности, тем выше уровень продуктивности метакогнитивной регуляции интеллектуальной деятельности. Наша гипотеза была частично опровергнута: мы не обнаружили связи между уровнем удовлетворения потребности в связанности и продуктивностью метакогнитивной регуляции.
Ryan R. M., Deci E. L. Self-determination theory. Basic Psychological Needs
in Motivation, Development and Wellness. New York, Guilford Press, 2017.
Gagne M., Deci E. L. Self-determination Theory and Work Motivation. Journal
of Organizational Behavior, 2005, vol. 26, pp. 331–362.
Ohtani K., Hisasaka T. Beyond intelligence: a meta-analytic review of the
relationship among meta- cognition, intelligence, and academic performance.
Metacognition Learning, 2018, vol. 13 (2), pp. 179–212.
Cerasoli C. P., Nicklin J. M., Ford M. T. Intrinsic motivation and
extrinsic incentives jointly predict performance: A 40-year meta-analysis.
Psychological Bulletin, 2014, vol. 140 (4), pp. 980–1008.
Makarova D. N. Manifestation of intellectual competencies while solving
cognitive tasks of different types. Master degree thesis. Saint Petersburg,
2014. (In Russian)
Osorina M. V., Shcherbakova O. V., Avanesyan M. O. Problems of
metacognitive regulation: standards and non-productive patterns of intellectual
performance. Vestnik of Saint Petersburg University. Sociology, 2011, iss. 2,
pp. 32–43. (In Russian)
Shcherbakova O. V. Information and energy aspects of organization of some
patterns of metacognitive regulation. Vestnik of Saint Petersburg University.
Sociology, 2012, iss. 3, pp. 103–114. (In Russian)
Veenman M. V. J., Spaans M. A. Relation between intellectual and
metacognitive skills: Age and task differences. Learning and Individual
Differences, 2005, vol. 15, pp. 159–176.
van der Stel M., Veenman M. V. J. Relation between intellectual ability and
metacognitive skillful- ness as predictors of learning performance of young
students performing tasks in different domains. Learning and Individual
Differences, 2008, vol. 18, pp. 128–134.
van der Stel M., Veenman M. V. J. Metacognitive skills and intellectual
ability of young adolescents: a longitudinal study from a developmental
perspective. European Journal of Psychology of Education, 2014, vol. 29, pp.
117–137.
Veenman M. V. J., van Cleef, D. Measuring metacognitive skills for
mathematics: students’ self- reports versus on-line assessment methods. ZDM
Mathematics Education, 2019, vol. 51, p. 691.
Stephanou G., Mpiontini M. Metacognitive Knowledge and Metacognitive
Regulation in Self-Regulatory Learning Style, and in Its Effects on Performance
Expectation and Subsequent Performance across Diverse School Subjects.
Psychology, 2017, vol. 8, pp. 1941–1975.
Dent A. L., Koenka A. C. The relation between self-regulated learning and
academic achievement across childhood and adolescence: a meta-analysis.
Educational Psychology Review, 2016, vol. 28, pp. 425–474.
Cho M., Shen D. Self-regulation in online learning. Distance Education,
2013, vol. 34 (3), pp. 290–301.
Lee H. W., Lim K. Y., Grabowski B. L. Improving self-regulation, learning
strategy use, and achievement with metacognitive feedback. Educational
Technology Research and Development, 2010, vol. 58, pp. 629–648.
Makarova D. N. Individual Patterns of Metacognitive Regulation of Students’
Intellectual Activity. Petersburg Psychological Journal, 2018, no. 22. (In
Russian)
Makarova D. N. Productive and unproductive patterns of metacognitive
regulation of intellectual performance. Vestnik of Saint Petersburg University.
Psychology, 2020, vol. 10, iss. 2, pp. 184–193. (In Russian)
Makarova D. N. Productive and unproductive patterns of metacognitive
regulation of intellectual performance. XVI European Congress of Psychology
(ECP 2019) 2‒5 July 2019. Moscow, Moscow University Press, pp. 1126–1227.
Ryan R. M., Deci E. L. Self-determination Theory and the Facilitation of
Intrinsic Motivation, Social Development and Well-being. American Psychologist,
2000, vol. 55 (1), pp. 68–78.
Deci E. L., Ryan R. M. The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs
and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 2000, vol. 11,
no. 4, pp. 227–268.
Koestner R., Losier G. F., Vallerand R. G., Carducci D. Identified and
introjected forms of political internalization: Extending self-determination
theory. Journal of Personality and Social Psychology, 1996, vol. 70, pp.
1025–1036.
Chatzisarantis N. L. D., Biddle S. G. H., Meek G. A. A self-determination
theory approach to the study of intentions and the intention-behavior
relationship in children physical activity. British Journal of Health
Psychology, 1997, vol. 2, pp. 343–360.
Blais M. R., Sabourine S., Boucher C., Vallerand R. J. Toward a
motivational model of couple happiness. Journal of Personality and Social
Psychology, 1990, vol. 59, pp. 1021–1031.
Miserandino M. Children who do well in school: Individual differences in
perceived competence and autonomy in above average children. Journal of
Educational Psychology, 1996, vol. 88, pp. 203–214.
Grolnick W. S., Ryan R. M. Autonomy in children’s learning: An experimental
and individual difference investigation. Journal of Personality and Social
Psychology, 1987, vol. 52, pp. 890–898.
Vallerand R. J., Bissonnette R. Intrinsic, extrinsic, and amotivational
styles as predictors of behavior: A prospective Study. Journal of Personality,
1992, vol. 60, pp. 599–620.
Chen B., Vansteenkiste M., Beyers W., Boone L., Deci E. L., Duriez B., Lens
W., Matos L., Mouratidis A., Ryan R. M., Sheldon K. M., Soenens B., Van Petegem
S., Van der Kaap-Deeder J., Verstuyf J. Basic psychological need satisfaction,
need frustration, and need strength across four cultures. Motivation and
emotion, vol. 39, pp. 216–236.
Ryan R. M., Frederick C. M. On energy, personality and health: subjective
vitality as a dynamic reflection of well-being. Journal of personality, vol.
65, pp. 529–565.
Zuffianò A., Alessandri G., Gerbino M., Luengo Kanacri B. P., Di Giunta L.,
Milioni M., Capra- ra G. V. Academic achievement: The unique contribution of
self-efficacy beliefs in self-regulated learning beyond intelligence,
personality traits, and self-esteem. Learning and Individual Differences, vol.
23, pp. 158– 162.