Выбор правильного целевого поведения для обучения является основополагающим для родителей, учителей, терапевтов и других специалистов, работающих с людьми с аутизмом и с другими людьми, имеющими интеллектуальные нарушения. В то время как у маленьких детей с диагнозом «аутизм» раннее интенсивное поведенческое вмешательство может привести к большим достижениям в социальном, когнитивном и языковом развитии, выбор соответствующей учебной программы для подростков и взрослых требует несколько более глубокого подхода. Начиная с периода половой зрелости и подросткового возраста, фокус обучения должен сместиться с того, чего не хватает обучающемуся в развитии по сравнению с типичными сверстниками, на то, что обучающемуся нужно, чтобы стать успешно функционирующим взрослым человеком и, в конечном итоге, «сделать свою жизнь». Прикладной поведенческий анализ эффективен в обучении функциональным, адаптивным навыкам, навыкам повседневной жизни, безопасности, сексуальности, физическим упражнениям, самозащите и другим часто упускаемым навыкам, которые могут способствовать улучшению качества жизни людей с ограниченными возможностями или без них. Исследования показывают, что работа над функциональными навыками в рамках полноценной программы обучения приводит к достижению большей степени независимости обучающегося в жизни. В статье будет рассмотрена возможность использования ABA при разработке полноценной программы обучения подростков. Особое внимание будет уделено отработке поведенческих навыков (BST) и другим способам манипуляции средовыми факторами для обучения навыкам безопасности подростков и молодых людей с аутизмом. Примеры навыков безопасности включают предотвращение похищения, обращение за помощью, когда обучающийся потерялся, в случае неприемлемого физического контакта и раскрытия информации. Будет обсуждаться использование технологий в обучении навыкам безопасности обучающихся с недостаточным репертуаром вербального поведения.
Авторы хотели бы поблагодарить Кристал Сланци (Cristal Slanzi) за анализ статьи и точные замечания.
Литература
Ayres K.M., Lowrey K.A., Douglas K.H., Sievers C. I can
identify Saturn but I can’t brush my teeth: What happens when the curricular
focus for students with severe disabilities shifts. Education and Training in
Autism and Developmental Disabilities, 2011, vol. 46, no. 1, pp. 11—21.
Bannerman D.J., Sheldon J.B., Sherman J.A., Harchik A.E.
Balancing the right to habilitation with the right to personal liberties: the
rights of people with developmental disabilities to eat too many doughnuts and
take a nap. Journal of Applied Behavior Analysis, 1990, vol. 23, no. 1, pp.
79—89. doi:10.1901/jaba.1990.23-79
Beakley B.A., Yoder S.L., West L.L. Community-based
instruction: A guidebook for teachers. Arlington: Council for Exceptional
Children, 2003. 189 p.
Bergstrom R., Najdowski A., Tarbox J. Teaching children
with autism to seek help when lost in public. Journal of Applied Behavior
Analysis, 2012, vol. 45, no. 1, pp. 191—195.
Brown L., Branston N.B., Hamre-Nietupski S., Pumpian I.,
Certo N., Gruenwald L. A strategy for developing chronological-age-appropriate
and functional curricular content for severely handicapped adolescents and
young adults. Journal of Special Education, 1979, vol. 13, no. 1, pp. 81—90.
doi:10.1177/002246697901300113
Carlile K.A., DeBar R.M., Reeve S.A., Reeve K.F., Meyer
L.S. Teaching help-seeking when lost to individuals with autism spectrum
disorder. Journal of applied behavior analysis, 2018, vol. 51, no. 2, pp.
191—206. doi:10.1002/jaba.447
Dixon M.R. PEAK relational training system: direct
training module. Carbondale: Shawnee Behavioral Press, 2014. 232 p.
Durand V.M. Treating sleep terrors in children with
autism. Journal of Positive Behavior Interventions, 2002, 4, 66-72.
doi:10.1177/109830070200400201
Durand V.M., Christodulu K.V. Description of a sleep
restriction program to reduce bedtime disturbances and night waking. Journal of
Positive Behavior Interventions, 2004, vol. 6, no. 2, pp. 83—91. doi:10.117
7/10983007040060020301
Egemo-Helm K.R., Miltenberger R.G., Knudson P., Finstrom
N., Jostad C., Johnson B. An evaluation of in situ training to teach sexual
abuse prevention skills to women with mental retardation. Behavioral
Interventions, 2007, vol. 22, no. 2, pp. 99—119. doi:10.1002/bin.234
Ellis E.M., Ala’i-Rosales S.S., Glenn S.S., Rosales-Ruiz
J., Greenspoon J. (2006). The effects of graduated exposure, modeling, and
contingent social attention on tolerance to skin care products with two
children with autism. Research in Developmental Disabilities, 2006, vol. 27,
no. 6, pp. 585—598. doi:10.1016/j.ridd.2005.05.009
Fisher M.H., Burke M.M., Griffin M.M. Teaching young
adults with intellectual and developmental disabilities to respond
appropriately to lures from strangers. Journal of Applied Behavior Analysis,
2013, vol. 46, no. 2, pp. 528—533. doi:10.1002/jaba.32
Gunby K.V., Rapp J.T. The use of behavioral skills
training and in situ feedback to protect children with autism from abduction
lures. Journal of Applied Behavior Analysis, 2014, vol. 47, no. 4, pp. 856—860.
doi:10.1002/jaba.173
Held M.F., Thoma C.A., Thomas K. “The John Jones show”:
How one teacher facilitated self-determined transition planning for a young man
with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 2004, vol.
19, no. 3, pp. 177—188. doi:10.1177/10883576040190030501
Holcombe A., Wolery M., Katzenmeyer J. Teaching
preschoolers to avoid abduction by strangers: Evaluation of maintenance
strategies. Journal of Child and Family Studies, 1995, vol. 4, no. 2, pp. 177—
191. doi:10.1007/BF02234094
Johnson B.M., Miltenberger R.G., Knudson P., Egemo-Helm
K., Kelso P., Jostad C., Langley L. A preliminary evaluation of two behavioral
skills training procedures for teaching abduction-prevention skills to
schoolchildren. Journal of Applied Behavior Analysis, 2006, vol. 39, no. 1, pp.
25—34. doi:10.1901/ jaba.2006, 167-04
Johnson B.M., Miltenberger R.G., Egemo-Helm K., Jostad
C.M., Flessner C., Gatheridge B. Evaluation of Behavioral Skills Training for
Teaching Abduction-Prevention Skills to Young Children. Journal of Applied
Behavior Analysis, 2005, vol. 38, no. 1, pp. 67—78.
doi:10.1901/jaba.2005.26-04
MacDonald R., Parry-Cruwys D., Dupere S., Ahearn W.
Assessing progress and outcome of early intensive behavioral intervention for
toddlers with autism. Research in Developmental Disabilities, 2014, vol. 35,
no. 12, pp. 3632—3644. doi:10.1016/j.ridd.2014.08.036
Miltenberger R.G. Teaching safety skills to children:
Prevention of firearm injury as an exemplar of best practice in assessment,
training, and generalization of safety skills. Behavior Analysis in Practice,
2008, vol. 1, no. 1, pp. 30—36. doi:10.1007/BF03391718
Murzynski N.T., Bourret, J.C. Combining video modeling and
least-to-most prompting for establishing response chains. Behavioral
Interventions, 2007, vol. 22, pp. 147—152. doi:10.1002/bin.224
Partington J.W. Assessment of Basic Language and Learning
Skills-Revised (ABLLS-R). Pleasant Hill: Behavior Analysts, Inc., 2006. 2
volumes.
Pierce K.L., Schreibman L. Teaching daily living skills to
children with autism in unsupervised settings through pictorial
self-management. Journal of Applied Behavior Analysis, 1994, vol. 27, no. 3,
pp. 471— 481. doi:10.1901/jaba.1994.27-471
Pitetti K., Rendoff A., Grover T., Beets M. The efficacy
of a 9-month treadmill walking program on the exercise capacity and weight
reduction for adolescents with severe autism. Journal of Autism and
Developmantal Disorders, 2007, vol. 37, no. 6, pp. 997—1006.
doi:10.1007/s10803-006-0238-3
Preis J. Strategies to promote adaptive competence for
students on the autism spectrum. Support for Learning, 2007, vol. 22, no. 1,
pp. 17—23. doi:10.1111/j.1467-9604.2007.00440.x
Reichow B. Overview of meta-analyses on early intensive
behavioral intervention for young children with autism spectrum disorders.
Journal of Autism and Developmental Disorders, 2012, vol. 42, no. 4, pp.
512—520. doi:10.1007/s10803-011-1218-9
Sakamoto M., Muto T., Mochizuki A. Enhancing the
self-determination of students with autism: Evaluation of a training package
for teachers. The Japanese Journal of Behavior Analysis, 2003, vol. 18, no. 1,
pp. 25—37.
Shabani D.B., Fisher W.W. Stimulus fading and differential
reinforcement for the treatment of needle phobia in a youth with autism.
Journal of Applied Behavior Analysis, 2006, vol. 39, no. 4, pp. 449—452.
doi:10.1901/jaba.2006.30-05.
Shevin M., Klein N.K. The importance of choice-making
skills for students with severe disabilities. Journal of the Association for
Pesons with Severe Handicaps, 1984, vol. 9, no. 3, pp. 159—166.
doi:10.1177/154079698400900301
Siaperas P., Beadle-Brown J. A case study of the use of a
structured teaching approach in adults with autism in a residential home in
Greece. Autism: the international journal of research and practice, 2006, vol.
10, no. 4, pp. 330—343. doi:10.1177/1362361306064433
Stokes T.F., Baer D.M. An implicit technology of
generalization. Journal of applied behavior analysis, 1977, vol. 10, no. 2, pp.
349—367.
Sundberg M.L. VB-MAPP: Verbal Behavior Milestones
Assessment and Placement Program: a language and social skills assessment
program for children with autism or other developmental disabilities: guide.
Concord: AVB Press, 2008.
Taber T.A., Alberto P.A., Hughes M., Seltzer A. A strategy
for students with moderate disabilities when lost in the community. Research
and Practice for Persons with Severe Disabilities, 2002, vol. 27, no. 2, pp.
141—152. doi:10.2511/rpsd.27.2.141
Taylor B.A., Hughes C.E., Richard E., Hoch H., Coello A.R.
Teaching teenagers with autism to seek assistance when lost. Journal of Applied
Behavior Analysis, 2004, vol. 37, no. 1, pp. 69—79. doi:10.1901/
jaba.2004.37-79
Wehman P., Smith M.D., Schall C. Autism and the transition
to adulthood: Success beyond the classroom. Baltimore: Paul H. Brookes Pub. Co,
2009. 304 p.
Weiskop S., Richdale A., Matthews J. Behavioural treatment
to reduce sleep problems in children with autism or fragile X syndrome.
Developmental Medicine and Child Neurology, 2005, vol. 47, no. 2, pp.
94—104.
Williams S.K., Scahill L., Vitiello B., Aman M.G., Arnold
L.E., McDougle C.J., et al. Risperidone and adaptive behavior in children with
autism. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry,
2006, vol. 45, no. 4, pp. 431—439. doi:10.1097/01.chi.0000196423.80717.32