Бульцева М.А. младший научный сотрудник, Центр социокультурных исследований, Национальный Иследовательский Университет "Высшая Школа Экономики" (ФГБОУ ВО «НИУ ВШЭ»), Москва, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5899-9916 e-mail: mbultseva@hse.ru
Лебедева Н.М. доктор психологических наук, директор Центра социокультурных исследований, Национальный исследовательский университет Высшая школа экономики (НИУ ВШЭ), Москва, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2046-4529 e-mail: lebedhope@yandex.ru
В статье рассматриваются тема взаимосвязи межкультурного взаимодействия и креативности. Данная тема является сейчас весьма актуальной в зарубежных психологических исследованиях и получила широкое освещение. Множество исследований установило, что в целом межкультурный контакт является стимулирующим для креативности, однако единой модели, описывающей механизм формирования данного эффекта, выявлено не было. На основе представленных в зарубежной литературе подходов к объяснению позитивного влияния межкультурного контакта на креативность, были выделены четыре основные группы факторов влияния межкультурного контакта на креативность: когнитивные факторы, связанные с новыми знаниями и их обработкой; факторы, связанные с самоопределением и межгрупповыми отношениями в гетерогенном обществе; факторы аккультурации; личностные факторы.
Финансирование. Статья подготовлена в результате проведения исследования в рамках Программы фундаментальных исследований Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики» (НИУ ВШЭ) и с использованием средств субсидии в рамках государственной поддержки ведущих университетов Российской Федерации «5-100».
Ссылка для цитирования
Литература
Яголковский С.Р. Психология креативности и инноваций: Учебное пособие.
Москва: Гос. ун-т ВШЭ, 2007. 158 с.
Batey M. The measurement of creativity: From definitional consensus to the
introduction of a new heuristic framework // Creativity Research Journal. 2012.
Vol. 24. № 1. P. 55–65. doi:10.1080/10400419.2012.649181
Benet-Martínez V., Lee F., Leu J. Biculturalism and cognitive complexity:
Expertise in cultural representations // Journal of Cross-Cultural Psychology.
2006. Vol. 37. № 4. P. 386-407.
doi:10.1177/0022022106288476
Bochner S. Culture shock due to contact with unfamiliar cultures // Online
readings in psychology and culture. 2003. Vol. 8. № 1.
Article. 7. P. 1–12. doi:10.9707/2307-0919.1073
Cheng C.Y., Leung A.K. Revisiting the multicultural experience-creativity
link: The effects of perceived cultural distance and comparison mind-set //
Social Psychological & Personality Science. 2012. Vol. 4. № 4.
P. 475–482. doi: 10.1177/1948550612462413
Dunne C. Can Intercultural Experiences Foster Creativity? The Relevance,
Theory and Evidence // Journal of Intercultural Studies. 2017. Vol. 38.
№ 2. P. 189–212. doi:10.1080/07256868.2017.1291495
Fee A., Gray S.J. The expatriate-creativity hypothesis: A longitudinal
field test // Human Relations. 2012. Vol. 65. № 12.
P. 1515–1538. doi:10.1177/0018726712454900
Glăveanu V.P. Creativity as a sociocultural act // The Journal of Creative
Behavior. 2015. Vol. 49. № 3. P. 165–180.
doi:10.1002/jocb.94
Glăveanu V.P. Rewriting the language of creativity: The Five A's framework
// Review of General Psychology. 2013. Vol. 17. № 1.
P. 69–81.
Gocłowska M.A., Crisp R.J. How dual-identity processes foster creativity //
Review of General Psychology. 2014. Vol. 18. № 3. P. 216–236.
doi:10.1037/gpr0000008
Hennessey B.A, Amabile T.B. Creativity // Annual Review of Psychology.
2010. Vol. 61. P. 569–598.
doi:10.1146/annurev.psych.093008.100416
Hennessey B.A. Creative behavior, motivation, environment and culture: The
building of a systems model // The Journal of Creative Behavior. 2015.
Vol. 49. № 3. P. 194–210. doi:10.1002/jocb.97
Kharkhurin A.V. Creativity.4in1: Four-criterion construct of creativity //
Creativity Research Journal. 2014. Vol. 26. № 3. P. 338–352.
doi:10.1080/10400419.2014.929424
Kharkhurin A.V. Sociocultural differences in the relationship between
bilingualism and creative potential // Journal of Cross-Cultural Psychology.
2010. Vol. 41. № 5–6. P. 776–783.
doi:10.1177/0022022110361777
Lee C.S., Therriault D.J., Linderholm T. On the cognitive benefits of
cultural experience: Exploring the relationship between studying abroad and
creative thinking // Applied Cognitive Psychology. 2012. Vol. 26.
№ 5. P. 768–778. doi:10.1002/acp.2857
Leung A.K., Chiu C. Multicultural experience, idea receptiveness, and
creativity // Journal of Cross-Cultural Psychology. 2010. Vol. 41.
№ 5–6. P. 723–741. doi.org/10.1177/0022022110361707
Leung, A.K.-Y., Chiu, C.-Y. Interactive Effects of Multicultural
Experiences and Openness to Experience on Creativity // Creativity Research
Journal. 2008. Vol. 20. № 4. P. 376–382.
doi:10.1080/10400410802391371
Maddux W.W., Adam H., Galinsky A.D. When in Rome... Learn why the Romans do
what they do: How multicultural learning experiences facilitate creativity //
Personality and Social Psychology Bulletin. 2010. Vol. 36. № 6.
P. 731–741. doi:10.1177/0146167210367786
Maddux W.W., Galinsky A.D. Cultural borders and mental barriers: The
relationship between living abroad and creativity // Journal of personality and
social psychology. 2009. Vol. 96. № 5. P. 1047–1061. doi:
10.1037/a0014861
Matugas M.Rh.M. Cross-cultural creativity: Breaking cultural barriers,
enabling businesses [Электронный ресурс] // The SMU Blog. 2014. URL:
https://blog.smu.edu.sg/undergraduate/lkcsb/cross-cultural-creativity-breaking-cultural-barriers-enabling-businesses/
(дата обращения 04.06.2018).
McLeod P.L., Lobel S.A., Cox Jr.T.H. Ethnic diversity and creativity in
small groups // Small group research. 1996. Vol. 27. № 2.
P. 248–264. doi:10.1177/1046496496272003
Montuori A., Stephenson H. Creativity, culture contact, and diversity //
World Futures. 2010. Vol. 66. № 3–4. P. 266–285.
doi:10.1080/0260402100368050
Multicultural experience enhances creativity: The when and how / Leung A.
K., [et al.] // American Psychologist. 2008. Vol. 63. № 3.
P. 169–181. doi:10.1037/0003-066X.63.3.169
Multicultural families and creative children / Chang J. H. [et al.] //
Journal of Cross-Cultural Psychology. 2014. Vol. 45. № 8.
P. 1288–1296. doi:10.1177/0022022114537556
Niu W., Sternberg R.J. The philosophical roots of Western and Eastern
conceptions of creativity // Journal of Theoretical and Philosophical
Psychology. 2006. Vol. 26. № 1–2. P. 18–38.
doi:10.1037/h0091265
Plucker J.A., Beghetto R.A., Dow G.T. Why isn't creativity more important
to educational psychologists? Potentials, pitfalls, and future directions in
creativity research // Educational psychologist. 2004. Vol. 39. № 2.
P. 83–96. doi:10.1207/s15326985ep3902_1
Rinne T., Steel G.D., Fairweather J. The role of Hofstede's individualism
in national-level creativity //Creativity Research Journal. 2013. Vol. 25.
№ 1. P. 129–136. doi:10.1080/10400419.2013.752293
Runco M.A. Creativity // Annual Review Psychology. 2004. Vol. 55.
P. 657–87. doi:10.1146/annurev.psych.55.090902.141502
Russell M.J., DeVries J.W., DeYoung C.G. How internationalizing students
through cross-cultural experiences may affect creativity [Электронный ресурс]:
[Poster session at the 2011 Internationalizing the Curriculum and Campus
Conference, Minneapolis, MN.] // University of Minnesota. Driven to Discover.
2011. URL: https://global.umn.edu/icc/documents/11_conference_poster23.pdf
(дата обращения 03.06.2018).
Simonton D.K. Foreign influence and national achievement: The impact of
open milieus on Japanese civilization // Journal of Personality and Social
Psychology. 1997. Vol. 72. № 1. P. 86–94.
doi:10.1037/0022-3514.72.1.86
Simonton D.K. Origins of genius: Darwinian perspectives on creativity. New
York: Oxford University Press. 1999. 320 p.
Tadmor C.T., Galinsky A.D., Maddux W.W. Getting the most out of living
abroad: biculturalism and integrative complexity as key drivers of creative and
professional success // Journal of personality and social psychology. 2012.
Vol. 103. № 3. P. 520–542. doi:10.1037/a0029360
Tadmor C.T., Tetlock P.E., Peng K. Biculturalism and integrative
complexity: testing the acculturation complexity model // Academy of Management
Proceedings. 2006. № 1. P. 105–139.
doi:10.5465/ambpp.2006.22898587
The impact of culture on creativity [Электронный ресурс]: A Study prepared
for the European Commission (Directorate-General for Education and Culture) /
KEA European Affairs. [Brussels]: KEA European Affairs 2009. 240 p. URL:
http://www.keanet.eu/docs/impactculturecreativityfull.pdf (дата обращения:
03.06.2018)
Westwood R., Low D.R. The multicultural muse: Culture, creativity and
innovation // International journal of cross cultural management. 2003.
Vol. 3. № 2. P. 235–259. doi:10.1177/14705958030032006
Williams R., Runco M.A., Berlow E. Mapping the themes, impact, and cohesion
of creativity research over the last 25 years // Creativity Research Journal.
2016. Vol. 28. № 4. P. 385–394.
doi:10.1080/10400419.2016.1230358
Yi X. Creativity, efficacy and their organizational, cultural influences
[Электронный ресурс] // Freie Universität Berlin. 2008. URL:
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/11001 (дата обращения
03.06.2018).