Влияние обучения жизненным навыкам на удовлетворенность браком и решение семейных проблем у домохозяек в Иране

524

Аннотация

Background and objective: Family is the most important and suitable system to resolve physical, psychological, and spiritual requirements of human being. Today, In spite of some cultural shifts and life style changes, many of the individuals, encountering life problems lack the basic and required abilities which result in family dissatisfaction and inability due to marital life's stresses that create problems and significant challenges in family system. For this reason,a better and more effective life skill training for the family members was focused specifically for housewives who have the main role in housekeeping and life problems' management. Thus, the present study investigates the effectiveness of life skill training on marital satisfaction and housewives' problem solving procedures. Materials and methods: In this research which is the experimental and two-group pretest- posttest,38 individuals(19 for test group-19 for control group) participated in a continues ten-session period of life skill training classes. Enrich marital satisfaction scale (short form) and Kisdy and Long problem solving scale performed in group form, were the tests used in this study. Results: The results of data analysis, using the independent-T test for a comparison between the scores in test-group in pre and post test represented that life skill training is effective in increasing marital satisfaction (P< 05/0 ) and promoting problem solving skills in four styles of avoidance, inabil- ity, nearness, and creativity (P<05/0 ). Moreover, in the two other styles (problem management and trust in problem solving), differ- ences were not significant. A comparison between the scores in post test, in test-group and control group showed that the effect of life skill training on marital satisfaction was not a significant diffe r- ence, but regarding the problem solving variable in four styles (inability, nearness, creativity and trust in problem solving) was significant in 0/05 but not in two other styles (avoidance and problem man- agement). In addition, the results of the present research indicate a mild improvement of considered variables in these groups in consequence of life skill training. Conclusion: considering the results of the present study, it is mandatory to administer life skill training in all organizations and institutes more seriously and systematically, for the sake of increasing the couples' marital satisfaction and effective encounter with obstacles in order to prevent the pro b- lems in individual, family and society.

Общая информация

Ключевые слова: life skills, marital satisfaction, problem solving

Рубрика издания: Психология

Тип материала: научная статья

Для цитаты: Мусави В., Ханзаде А.Х., Джавади З., Голандам А.К. Влияние обучения жизненным навыкам на удовлетворенность браком и решение семейных проблем у домохозяек в Иране // Социосфера. 2012. № 1. С. 41–46.

Фрагмент статьи

Семья – первая и самая маленькая единица общества, в которой человек обучается социальному и совместному стилю жизни. У него формируется культурная и социальная личность. Здоровый человек – продукт здоровый семьи, а здоровый социум напрямую связан с семьёй (Аламолхода, 2008). Семья – самая важная система для удовлетворения материальных и духовных потребностей и самое важное место для психологического здоровья, воспитания нового поколения.

Литература

  1. Агамогамедиян Н.  Оценка  эффективности обучения навыкам общения с  поведенческим подходом к семейному удовлетворению // Материалы конференции патологии семьи в Иране. – Тегеран : университет Бехешти, 2004.
  2. Бабапур Ж., Расулзаде С., Ежеи Ж., Фатхи А. Отношения между методами решения проблем и психологического здоровья учащихся // Журнал психологии. – № 17(1). – 2003.– C. 16–3.
  3. Бейглу Х. Влияние учебных курсов на повышение информированности и осведомлённости участников в семье : магистерская диссертация. – Тегеран : Исламский университет Азад,Центральный Тегеран, 1995.
  4. Сани Б. Брак и семья. – Тегеран : Издат. Бесат, 2002.
  5. Самари А. Эффективность обучения жизненным навыкам, семейный стресс и общественное признание // Журнал психического здоровья. – № 25. –С. 47–57. – 2005.
  6. Сани Б. Брак и семья: оценки масштаба. – Тегеран : Издат. Бесат, 2000.
  7. Саларифар М. Семейные отношения с точки зрения ислама и психологии. – Тегеран : Самт, 2007.
  8. Солеймани А. Оценка влияния иррационального мышления (когнитивный подход) на удо-влетворённость браком : магистерская диссертация. – Университет Тарбиат Муаллем, 1994.
  9. Хоссейн Ханзаде А. Социальные навыки, обучение детей и подростков. – Тегеран : Культу- ра, 2010.
  10. Хоссейн Ханзаде А. Роль религии в определении психического здоровья и супружеских от- ношениях // Психологические науки. – № 9, 35. – С. 335–356. – 2010.
  11. Аламолхода С. Заметки о хороших жизненных навыках. – Т. 1. – Мешхед : Месопотамия, 2007.
  12. Фагирпур М. Социальные навыки и семейное устройство. –   Благотворительная организа- ция Гилян, 2006.
  13. Могаммади Ф. Сравнение стилей решения проблем у пациентов с депрессией по сравнению с нормальными субъектами // Psychological Science. – № 24. – С. 1–42. – 2001.
  14. Могаммади Н. Отношения общественного здравоохранения с решением проблем // Психология. – № 8 (4), 32, 322–336. – 2004.
  15. Махдавиян Ф. Эффект связи обучения удовлетворённости браком и психического здоровья : магистерская диссертация. – Тегеран : Психиатрический институт, 1997.
  16. Никпур Н. Обзор эффективности обучения жизненным навыкам в области психического здоровья // Второй национальный семинар по вопросам психического здоровья, 2004.
  17. Неджатиян М. Влияние обучения жизненным навыкам на психическое здоровье : магистер- ская диссертация. – Университет Аль-Зазра. 2002.
  18. Ahmadi K., Azad-Marzabadi E., Nabipoor Ashrafi M. S.(2008). The Influence of Religiosity on Marital Satisfaction // Journal of Social Sciences. – 4 (2). – P. 103–110.
  19. Davidson E., Janet (2003), Strenberg J. Robert. The psychology of problem solving // Cambridge university press.
  20. Elias M. J. (1991). An action research approach to evaluating the impact of social decision making and problem solving curriculum for preventing behavior and academic dysfunction in children // Evaluation and program planning. – 14. – P. 397–401.
  21. Ellis A. (1989). Rational-Emotive couples therapy. – New Yourk : Pergamon Press.
  22. Ellison C. G. (1991). Religious Involvement and Subjective well-being // Journol of Health & Social Behavior.– 32. – P. 80–83.
  23. Fieses B. H. and Tomcho T. J., 2001. Finding in religious practices: The relation between religious holiday rituals and marital satisfaction // Journal of Family Psychology. –15. – P. 597–609.
  24. Gray R. (1991). Uppacking authoritaytive parenting // Journal of marriage and the family. – 61. – P. 574–587.
  25. Hatfield A. (2002). Family education : Theory and practice. – Sanfransisco : Jossey. – P. 32–37.
  26. Johnson Matthew, D, Cohan, catherinel. (2005). Problem solving skills and affective expressions as predictors of change in marital satisfaction // Journal of consulting and clinical psychology. –73. – С. 15–27.
  27. Markman H. J., Hahlweg K. (1993). The prediction and prevention of marital distresss : An inter- personal perspective. Clinical psychology review. – 13. – С. 29–43.
  28. Rice D. F. (1996). Intimate relationships, marriages & families (3rd  Ed). – California : Mayfield publishing Company.
  29. Roberts L. J. (2000). Fire an ice in marital communication: Hostile and distancing behaviors as predictors of marital distress // Journal of Marriage and the Family. – 62. – С. 693–707.
  30. Sacher J. A. & Fine M. A. (1996). Predicting relationship, status & satisfaction after 6 month among dating couples // Journal of Marriage and the family. – 58. – С. 21–23.
  31. Smith E. A. (2004). Evaluation of life skills training and infused – life skills training in a rural set- ting: outcomes at two years // Journal of alchohole & drug education.
  32. Wichroski A. (1999). A preliminary analysis of family life skills program. presented at the national association for welfare research and statistics annual workshop. Clereland, ohio.
  33. Young M. E. & Long L. (1998). Counseling and Therapy for Couples. Cole Publishing Company.

Информация об авторах

Мусави В.

Ханзаде А.Х.

Джавади З.

Голандам А.К., Гилянский государственный университет

Метрики

Просмотров

Всего: 1622
В прошлом месяце: 7
В текущем месяце: 6

Скачиваний

Всего: 524
В прошлом месяце: 2
В текущем месяце: 1