Шон С.А. PhD, директор по научной работе, Институт изучения нарушений обработки сенсорной информации STAR, США e-mail: sarah.schoen@spdstar.org
Эйнк К. магистр естественных наук, эрготерапевт, Институт изучения нарушений обработки сенсорной, США e-mail: carrie.einck@spdstar.orgwww.spdstar.org
Валдез А. научный сотрудник, Институт изучения нарушений обработки сенсорной информации STAR, США e-mail: andrea.valdez@spdstar.orgwww.spdstar.org
Спилманн В. PhD, MS OT, аспирант, исполнительный директор, Институт изучения нарушений обработки сенсорной информации STAR, США e-mail: virginia.spielmann@spdstar.org
Миллер Л.Дж. PhD, почетный директор, Институт изучения нарушений обработки сенсорной информации STAR, США e-mail: lucy.miller@spdstar.orgwww.spdstar.org
В статье описаны два исследования, разработанные для изучения результатов и практической применимости групповых занятий прыжками на батуте детей с аутизмом и/или нарушением обработки
сенсорной информации. Для изучения применимости и достоверности результатов было проведено
предварительное экспериментальное исследование A—B со сравнением результатов одного участника, а затем — исследование одной из семи групп с оценкой результатов до и после вмешательства. В каждой группе было проведено от восьми до десяти 50-минутных занятий прыжками на батуте. Параметры двигательных функций замеряли один раз в неделю, кроме того, показатели двигательной функции оценивали до и после курса терапии. Данные измерений из исследования 1 служили информационной базой для исследования 2. В исследовании 2 дополнительно использовали результаты оценивания родителями показателей социального функционирования ребенка до и после курса занятий. Все процедуры были практически осуществимыми, и были определены чувствительные критерии для оценки результата. В исследовании 1 результаты тестов (например, прыжок в длину; ходьба по линии, приставляя пятку к носку; «Бусины в коробке»; «Бусины на стержне» и сила рук) не всегда демонстрировали изменения.Такие тесты как прыжок в длину и удержание равновесия, стоя на одной ноге, были предложены для использования в будущем. В исследовании 2 были отмечены значительные улучшения результатов по тесту прыжок в длину. Были отмечены значимые изменения социальной компетентности и вовлеченности, измеряемых по Шкале улучшения социальных навыков и трехмерной Шкале эффективности обработки сенсорной информации. В опроснике «Визуальная аналоговая шкала», заполненном родителями, также фиксировались изменения как двигательных функций, так и социальных навыков. Это исследование продемонстрировало практическую применимость программы занятий прыжками на батуте для детей с аутизмом и/или нарушениями обработки сенсорной информации. Было отмечено усиление двигательной активности, а также улучшение психосоциального функционирования.
Спилманн В. Групповые занятия прыжками на батуте: практическая
осуществимость, реализация и результаты (на английском). Перевод интервью Вы
можете прочитать здесь
Литература
Arabatzi F. Adaptations in movement performance after
plyometric training on mini-trampoline in children. The Journal of Sports
Medicine and Physical Fitness, 2016, vol. 58, no. 1—2, pp. 66—72.
doi:10.23736/S0022-4707.16.06759-1
Ayres A.J. Sensory integration and praxis tests (SIPT).
Los Angeles: Western Psychological Services, 1989.
Bagby M.S., Dickie V.A., Baranek G.T. How sensory
experiences of children with and without autism affect family occupations.
American Journal of Occupational Therapy, 2012, vol. 66, no. 1, pp.
78—86.
Bal V.H., Kim S.-H., Cheong D., Lord C. Daily living
skills in individuals with autism spectrum disorder from 2 to 21 years of age.
Autism: the international journal of research and practice, 2015, vol. 19, no.
7, pp. 774—784. doi:10.1177/1362361315575840
Bhat A.N., Landa R.J., Galloway J.C. Current perspectives
on motor functioning in infants, children, and adults with autism spectrum
disorders. Physical Therapy, 2011, vol. 91, no. 7, pp. 1116—1129.
doi:10.2522/ptj.20100294
Blanche E.I., Chang M.C., Gutiérrez J., Gunter J.S.
Effectiveness of a sensory-enriched early intervention group program for
children with developmental disabilities. American Journal of Occupational
Therapy, 2016, vol. 70, no. 5, pp. 7005220010p1—7005220010p8.
doi:10.5014/ajot.2016.018481
Bodison S.C. Developmental dyspraxia and the play skills
of children with autism. American Journal of Occupational Therapy, 2015, vol.
69, no. 5, pp. 6905185060p1—6905185060p6. doi:10.5014/ ajot.2015.017954
Bundy A.C., Shia S., Qi L., Miller, L.J. How does sensory
processing dysfunction affect play? American Journal of Occupational Therapy,
2007, vol. 61, no. 2, pp. 201—208. doi:10.5014/ajot.61.2.201
Burnett, R., Cornett, N., Rekart G., Donahoe-Fillmore, B.,
Brahler ,J., Aebker, S. & Kreill, M. Investigating the associations between
core strength, postural control and fine motor performance in children. 2011,
Physical Therapy Faculty Publications, vol. 46.
https://ecommons.udayton.edu/dpt_fac_pub/46
Caçola P. Physical and mental health of children with
developmental coordination disorder. Frontiers in Public Health, 2016, vol. 4,
article 224, pp. 1—6. doi:10.3389/fpubh.2016.00224
Certificate Programs For Professionals | DIR Floortime
& Play Therapy Training | Autism Resources. URL:
https://profectum.org/training-programs/certificate-programs-professionals/
(Accessed 29.04.2019)
Charney L., Bartello F., Soulsby E., et al. Effectiveness
of sensory and social group interventions to improve the participation of
children with autism spectrum disorder via goal attainment scaling. American
Journal of Occupational Therapy, 2017, vol. 71, p. 7111505132p1. [Web resource]
URL: https://ajot. aota.org/article.aspx?articleid=2636439 (Accessed
24.04.2019) doi: 10.5014/ajot.2017.71S1-PO5018
Cohn E.S., Miller L.J., Tickle-Degnen L. Parental hopes
for therapy outcomes: Children with sensory modulation disorders. American
Journal of Occupational Therapy, 2000, vol. 54, no. 1, pp. 36—43.
doi:10.5014/ajot.54.1.36
Cosbey J., Johnston S.S., Dunn M.L., Bauman M. Playground
behaviors of children with and without sensory processing disorders.
Occupational Therapy Journal of Research, 2012, vol. 32, no. 2, pp. 39—47.
doi:10.3928/15394492-20110930-01
Coster W. J. Making the best match: Selecting outcome
measures for clinical trials and outcome studies. American Journal of
Occupational Therapy, 2013, vol. 67, pp162—170.
Cummins A., Piek J.P., Dyck M.J. Motor coordination,
empathy, and social behaviour in school-aged children. Developmental Medicine
and Child Neurology, 2005, vol. 47, no. 7, pp. 437—442.
Duncan A.W., Klinger L.G. Autism spectrum disorders:
Building social skills in group, school, and community settings. Social Work
with Groups, 2010, vol. 33, pp. 175—193. doi:10.1080/01609510903366244
Educational programs — bellicon Academy — Certification —
bellicon USA. [Web resource] URL:
https://www.bellicon.com/us_en/certification/bellicon-academy/educational-programs
(Accessed 24.04.2019)
Gagnon-Roy M., Jasmin E., Camden C. Social participation
of teenagers and young adults with developmental co-ordination disorder and
strategies that could help them: Results from a scoping review. Child: Care,
Health and Development, 2016, vol. 42, no. 6, pp. 840—851. (2016). doi:10.1111/
cch.12389
Gast D.L., Ledford J.R. Applied research in education and
behavioral sciences. In Gast D.L., Ledford J.R. (eds.) Single case research
methodology: Applications in special education and behavioral sciences (Second
ed.). New York: Routledge, 2014. Pp. 1—18.
Gettings S., Franco F., Santosh P.J. Facilitating support
groups for siblings of children with neurodevelopmental disorders using
audio-conferencing: A longitudinal feasibility study. Child and Adolescent
Psychiatry and Mental Health, 2015, vol. 9, no. 8. doi:
10.1186/s13034-015-0041-z
Giagazoglou P., Kokaridas D., Sidiropoulou M., Patsiaouras
A., Karra C., Neofotistou K. Effects of a trampoline exercise intervention on
motor performance and balance ability of children with intellectual
disabilities. Research in Developmental Disabilities, 2013, vol. 34, no. 9, pp.
2701—2707. doi:10.1016/j. ridd.2013.05.034
Giagazoglou P., Sidiropoulou M., Mitsiou M., Arabatzi F.,
Kellis E. Can balance trampoline training promote motor coordination and
balance performance in children with developmental coordination disorder?
Research in Developmental Disabilities, 2015, vol. 36, pp. 13—19.
doi:10.1016/j.ridd.2014.09.01
Goldberg L. Creative Relaxation: A yoga-based program for
regular and exceptional student education. International Journal of Yoga
Therapy, 2004, vol. 14, no. 1, pp. 68—78.
Gresham F.M., Elliott S.N. Social skills improvement
system (SSIS): Rating scales manual. San Antonio: Pearson, 2008.
Haney M.R. After school care for children on the autism
spectrum. Journal of Child and Family Studies, 2012, vol. 21, no. 3, pp.
466—473. doi:10.1007/s10826-011-9500-1
Harris D.B., Goodenough F.L. Goodenough-Harris drawing
test manual. New York: Harcourt; Brace & World, 1963. 316 p.
Jansiewicz E.M., Goldberg M.C., Newschaffer C.J., Denckla
M.B., Landa, R., Mostofsky S.H. Motor signs distinguish children with high
functioning autism and Asperger’s syndrome from controls. Journal of Autism and
Developmental Disorders, 2001, vol. 36, no. 5, pp. 613—621.
doi:10.1007/s10803-006-0109-y
Kennedy C.H. Single-case designs for education research.
Boston: Allyn and Bacon, 2005.
Kersten P., Küçükdeveci A.A., Tennant A. The use of the
visual analogue scale (VAS) in rehabilitation outcomes. Journal of
Rehabilitation Medicine, 2012, vol. 44, no. 7, pp. 609—610.
doi:10.2340/16501977- 0999
Koenig K.P., Buckley-Reen A., Garg S. Efficacy of the Get
Ready to Learn yoga program among children with autism spectrum disorders: A
pretest—posttest control group design. American Journal of Occupational
Therapy, 2012, vol. 66, no. 5, pp. 538—546. doi: 10.5014/ajot.2012.004390
Kolehmainen N., Francis J.J., Ramsay C.R., et al.
Participation in physical play and leisure: Developing a theory-and
evidence-based intervention for children with motor impairments. BMC
Pediatrics, 2011, vol. 11, no. 100. doi:10.1186/1471-2431-11-100
Kos D., Raeymaekers J., Van Remoortel A., et al.
Electronic visual analogue scales for pain, fatigue, anxiety and quality of
life in people with multiple sclerosis using smartphone and tablet: A
reliability and feasibility study. Clinical Rehabilitation, 2017, vol. 31, no.
9, pp. 1215—1225. doi:10.1177/0269215517692641
Lampe R., Lützow I., Blumenstein T., Turova V. and Alves-
Pinto A. () Critical Analysis of Children’s Drawings as a Diagnostic Tool for
Body Schema and Body Image Disorder in Cerebral Palsy. Neuroscience &
Medicine, 2016, 7, 133—148.
https://doi.org/10.4236/nm.2016.74014
Leary M.R., Hill D.A. Moving on: Autism and movement
disturbance. Mental Retardation, 1996, vol. 34, no. 1, pp. 39—53.
Lee K., Lambert H., Wittich W., Kehayia E., Park M. The
use of movement-based interventions with children diagnosed with autism for
psychosocial outcomes — A scoping review. Research in Autism Spectrum
Disorders, 2016, vol. 24, pp. 52—67. doi:10.1016/j.rasd.2015.12.011
Lopez С., Halje P., Blanke O. Body ownership and
embodiment: Vestibular and multisensory mechanisms, Clinical Neurophysiology,
2008, vol. 38, no. 3 pp.149-61.
McCarron L. T. MAND: McCarron assessment of neuromuscular
development, fine and gross motor abilities. Dallas: McCarron-Dial Systems,
1997.
McCullough K., Simon S.R. Feeling heard: A support group
for siblings of children with developmental disabilities. Social Work with
Groups, 2011, vol. 34, no. 3—4, pp. 320—329. doi:10.1080/01609513.201
1.558819
McLinden S.E., Miller L.M., Deprey J.M. Effects of a
support group for siblings of children with special needs. Psychology in the
Schools, 1991, vol. 28, no. 3, pp. 230—237. doi:10.1002/1520-
6807(199107)28:3<230: AID-PITS310280308>3.0.CO;2-D
McWilliams S. Developmental coordination disorder and
self-esteem: Do occupational therapy groups have a positive effect? British
Journal of Occupational Therapy, 2005, vol. 68, no. 9, pp. 393—400. (2005)
doi:10.1177/030802260506800903
Miller L.J. Empirical evidence related to therapies for
sensory processing impairments. NASP Communiqué, 2003, vol. 31, no. 5, pp.
34—37.
Miller L. J. Miller function and participation (MFUN)
scales manual. San Antonio: Pearson, 2006.
Powell L., Gilchrist M., Stapley J. A journey of
self-discovery: An intervention involving massage, yoga and relaxation for
children with emotional and behavioural difficulties attending primary schools.
European Journal of Special Needs Education, 2008, vol. 23, no. 4, pp. 403—412.
doi:10.1080/13632750802253186
Rosenberg L., Maeir A., Yochman A., Dahan I., Hirsch I.
Effectiveness of a Cognitive-Functional Group Intervention Among Preschoolers
With Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Pilot Study. The American
Journal of Occupational Therapy, 2015, vol. 69, no. 3, pp.
6903220040p1—6903220040p8. doi:10.5014/ajot.2015.014795
Rydz D., Shevell M.I., Majnemer A., Oskoui M. Topical
review: developmental screening. Journal of Child Neurology, 2005, vol. 20, no.
1, pp. 4—21. doi:10.1177/08830738050200010201
Scruggs T.E., Mastropieri M.A., Casto G. The quantitative
synthesis of single-subject research: Methodology and validation. Remedial and
Special Education, 1987, vol. 8, no. 2, pp. 24—33.
Serwacki M., Cook-Cottone C. Yoga in the schools: A
systematic review of the literature. International Journal of Yoga Therapy,
2012, vol. 22, no. 1, 101—110.
Smyth M.M., Anderson, H.I. Coping with clumsiness in the
school playground: Social and physical play in children with coordination
impairments. British Journal of Developmental Psychology, 2000, vol. 18, no. 3,
pp. 389—413. doi:10.1348/026151000165760
Sowa M., Meulenbroek R. Effects of physical exercise on
autism spectrum disorders: a meta-analysis. Research in Autism Spectrum
Disorders, 2012, vol. 6, no. 1, pp. 46—57. doi:10.1016/j.rasd.2011.09.001
Sylvestre A., Nadeau L., Charron L., Larose N., Lepage C.
Social participation by children with developmental coordination disorder
compared to their peers. Disability and Rehabilitation, 2013, vol. 35, no. 21,
pp. 1814—1820. doi:10.3109/09638288.2012.756943
Uma K., Nagendra H., Nagarathna R., Vaidehi S.,
Seethalakshmi R. The integrated approach of yoga: A therapeutic tool for
mentally retarded children: A one-year controlled study. Journal of
Intellectual Disability Research, 1989, vol. 33, no. 5, pp. 415—421.
Veiga G., de Leng W., Cachucho R., et al. Social
competence at the playground: Preschoolers during recess. Infant and Child
Development, 2017, vol. 26, no. 1, p. e1957. doi:10.1002/icd.1957
Waschbusch D.A., Daleiden E., Drabman R.S. Are parents
accurate reporters of their child’s cognitive abilities? Journal of
Psychopathology and Behavioral Assessment, 2000, vol. 22, no. 1, pp.
61—77.
Watts T., Stagnitti K., Brown T. Relationship between play
and sensory processing: A systematic review. American Journal of Occupational
Therapy, 2014, vol. 68, no. 2, pp. e37—e46. doi:10.5014/ ajot.2014.009787
Wrotniak B.H., Epstein L.H., Dorn J.M., Jones K.E.,
Kondilis V.A. The relationship between motor proficiency and physical activity
in children. Pediatrics, 2006, vol. 118, no. 6, pp. e1758–e1765.
doi:10.1542/peds.2006-0742