Features of strategies of conflict behavior of students (of psychological and nonpsychological specialties)

2632

Abstract

This work is devoted to the study of prevailing strategies of behavior in conflict situations, the ability to resolve which seems to us to be one of the most important professional qualities of psychologists; the study is based on the material of the comparison of the two groups of students - students of the psychological and non-psychological specialties – concerning their behavior in conflict situations. The results of the research show that in the group of students of psychological specialty avoidance is the primary behavioral strategy in the conflict, while in the group of students of non-psychological specialties cooperation is the main strategy. On the basis of comparative analysis of the indicators of the style of conflict behavior of students of psychological specialty and non-psychological specialties we can assume that the tendency of personal development of students of psychological specialty brings them closer to the development of professionally important qualities and already at the initial stage of professionalization distinguishes them from students of non-psychological specialties.

General Information

Keywords: strategy, conflict dynamics, personality, students, psychologists

Journal rubric: Psychology of Personality

Article type: scientific article

For citation: Nevryuev A.N., Mohova S.B. Features of strategies of conflict behavior of students (of psychological and nonpsychological specialties) . Eksperimental'naâ psihologiâ = Experimental Psychology (Russia), 2013. Vol. 6, no. 1, pp. 87–97. (In Russ., аbstr. in Engl.)

References

  1. Агарков Ю. А. Структурно-типологическая модель мотивации профессионального становления студентов-психологов: Дисс. … канд. психол. наук. Тамбов, 2005.
  2. Анцупов А. Я., Шипилов А. И. Конфликтология. М.: Юнити, 2000.
  3. Асмаковец Е. С., Мельничкин С. П. Опыт формирования коммуникативной компетентности специалистов по социальной работе // Актуальные вопросы теории и практики психологии отношений. Екатеринбург: Изд. УГПУ, 2010. С. 28–32.
  4. Вачков И. В., Гриншпун И. Б., Пряжников Н. С. Введение в профессию «психолог». М.: МПСИ, 2002.
  5. Гаврилова И. К. Особенности коммуникативной сферы студентов-психологов и ее развитие в процессе обучения: Дисс. … канд. психол. наук. Иркутск, 2004.
  6. Губар Л. Г. Конфликтная компетентность специалистов, работающих с подростками с девиантным поведением // Психология в педагогической деятельности: традиции и инновации. СПб.: Изд. РГПУ, 2010. С. 42–45.
  7. Гудименко О. В. Самоактуализация как фактор преодоления психологических барьеров у студентов-психологов в процессе профессиональной подготовки: Дисс. … канд. психол. наук. Казань, 2007.
  8. Донцова М. В. Психологическое сопровождение профессионально-личностного становления студентов-психологов: Дисс. … канд. психол. наук. М., 2009.
  9. Еремеев Б. А. Психология и общество: ожидания и действительность // Психология и современное общество: взаимодействие как путь взаиморазвития. СПб.: Изд. СПбИУ и П, 2008. Ч. I. C. 149–152.
  10. Зеер Э. Ф. Психология профессий. М.: Академический проект, 2008.
  11. Иванец Е. Е. Взаимосвязь эмоциональных свойств личности и стратегий поведения в конфликте в студенческом возрасте // Сборник докладов V Межвузовской конференции молодых ученых по результатам исследований в области психологии, педагогики, социокультурной антропологии. М.:REDU, 2010. С. 275–279.
  12. Карпов А. Б. Механизмы психологической защиты и стратегии преодоления в переходный период от подросткового к юношескому возрасту: Дисс. … канд. психол. наук. М., 2006.
  13. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. М.: Феникс, 2004.
  14. Кобыльник Л. Н. Психологические особенности самоактуализации личности будущих психологов и педагогов: Дисс. ... канд. психол. наук. Киев, 2007.
  15. Колесникова Л. Д. Формирование личностно-профессиональной самоидентичности студентов-психологов в процессе обучения в вузе: Дисс. … канд. психол. наук. Воронеж, 2007.
  16. Романова Е. С. 99 популярных профессий. Психологический анализ и профессиограммы. СПб.: Питер, 2008.
  17. Уварова М. Ю. Структура и оптимизация профессионального самоопределения студентов-психологов: Дисс. … канд. психол. наук. Иркутск, 2007.
  18. Черняева Т. В. Индивидуально-психологические детерминанты конфликтного поведения студентов вуза: Дисс. … канд. психол. наук. Ярославль, 2008.
  19. Шустрова А. Опасность психологии. М.: Держава, 1998.
  20. Killmann R. H., Thomas K. W. Developing a forced-choice measure of conflict-handing behavior: The «model» instrument // Educational and Psychological Measurment. 1977. V. 37. № 2. P. 309–325.

Information About the Authors

Andrey N. Nevryuev, Senior Lecturer, Financial University under the Government of the Russian Federation, Senior Lecturer, Department of General Psychology, Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, Moscow, Russia, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8640-9717, e-mail: annevryuev@fa.ru

Svetlana B. Mohova, PhD in Psychology, Senior Lecturer of the Department of General Psychology, Moscow State Psychological and Pedagogical University, Moscow, Russia, e-mail: Svm.consult@yandex.ru

Metrics

Views

Total: 9924
Previous month: 63
Current month: 15

Downloads

Total: 2632
Previous month: 23
Current month: 5