Psychological Science and Education
2025. Vol. 30, no. 6, 151–162
doi:10.17759/pse.2025300609
ISSN: 1814-2052 / 2311-7273 (online)
The individuality of a person in the context of digitalization: an overview of modern research and approaches
Abstract
Context and relevance. In the context of pronounced civilizational changes associated with the processes of globalization, digitalization, accompanied by socio-cultural changes in the values structure, education, and the specifics of communication, the relevance of the problem of preserving and developing human individuality is increasing. Objective of the review is to identify the facts of the positive and negative impact of digitalization on the process of developing the individuality of children and adolescents. Method. Analysis and synthesis of data presented in scientific publications devoted to the study of this topic. Conclusions. With uncertain, insufficiently researched socio-psychological and socio-cultural consequences of digitalization, there is a high probability of destructuralization of the main spheres of human life, loss of his individuality and subjectivity in relation to the social, socio-cultural and subject environment. In particular, it was found that children and adolescents at risk of digital addiction have problems related to the deformation of the Self-image and its boundaries, communication problems, value-semantic and emotional-volitional, cognitive changes, relatively more pronounced features that can be interpreted as a violation of the integrity of individuality. To prevent such changes, special work is important, anticipating the introduction of digitalization in education.
General Information
Keywords: individuality, children, adolescents, civilizational changes, globalization, digitalization, digital environment, digital addiction, features of children and adolescents at risk of digital addiction, development of individuality and subjectivity
Journal rubric: Developmental Psychology
Article type: scientific article
DOI: https://doi.org/10.17759/pse.2025300609
Received 15.09.2025
Revised 12.11.2025
Accepted
Published
For citation: Bolshunova, N.Ya., Bedanokova, A.K., Ustinova, O.A. (2025). The individuality of a person in the context of digitalization: an overview of modern research and approaches. Psychological Science and Education, 30(6), 151–162. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/pse.2025300609
© Bolshunova N.Ya., Bedanokova A.K., Ustinova O.A., 2025
License: CC BY-NC 4.0
References
- Алейников, А.В., Мальцева, Д.А., Тузова, П.Р. (2022). Медиатизация коммуникаций как фактор трансформации ценностных ориентаций российской молодежи: тенденции и риски (часть 1). Политическая экспертиза: ПОЛИТЭКС. 18(3), 288–303. https://doi.org/10.21638/spbu23
Aleynikov, A.V., Maltseva, D.A., Tuzova, P.R. (2022). Mediatization of communications as a factor in the transformation of value orientations of Russian youth: trends and risks (Part 1). Political expertise: POLITEX. 18(3), 288–303. https://doi.org/10.21638/spbu23 (In Russ.). - Ананьев, Б.Г. (2001). Человек как предмет познания. СПб.: Питер.
Ananyev, B.G. (2001). Man as an object of cognition. St. Petersburg. Publ. Peter. (In Russ.). - Астафьева, О.Н., Флиер, А.Я. (2013). Социокультурная модернизация: формирование новой культурной среды. Культурологический журнал. Электронное периодическое рецензируемое издание, (1)11, 1–15. https://cyberleninka.ru/article/n/sotsiokulturnaya-modernizatsiya-formirovanie-novoy-kulturnoy-sredy/viewer (дата обращения: 20.08.2025).
Astafieva, O.N., Flier, A.Ya. (2013). Socio-cultural modernization: formation of a new cultural environment. Cultural journal. An electronic periodical peer-reviewed publication, (1)11, 1–15. https://cyberleninka.ru/article/n/sotsiokulturnaya-modernizatsiya-formirovanie-novoy-kulturnoy-sredy/viewer(accessed 08/20/2025). (In Russ.). - Берулава, Г.А. Теория сетевого образования как новая методологическая платформа высшего образования (2012). Гуманизация образования. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoriya-setevogo-obrazovaniya-kak-novaya-metodologicheskaya-platforma-vysshego-obrazovaniya/viewer (дата обращения: 18.08.2025).
Berulava, G.A. Theory of network education as a new methodological platform of higher education (2012). Humanization of education. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoriya-setevogo-obrazovaniya-kak-novaya-metodologicheskaya-platforma-vysshego-obrazovaniya/viewer (date of access: 18.08.2025). (In Russ.). - Большунов, А.Я., Тюриков, А.Г., Большунова, С.А. (2019). Человек между смыслом и вздором (логико-семантический и психологический анализ сознания эпохи глобальных трансформаций). Развитие человека в современном мире, (3), 87–103.
Bolshunov, A.Ya., Tyurikov, A.G., Bolshunova, S.A. (2019). A man between meaning and nonsense (logical, semantic and psychological analysis of consciousness in the era of global transformations). Human development in the modern world, (3), 87–103. (In Russ.). - Большунов, А.Я., Тюриков, А.Г., Большунова, С.А. (2020). Социопсихология атрофии духа человека (цивилизация без культуры). Развитие человека в современном мире, (1), 103–117.
Bolshunov, A.Ya., Tyurikov, A.G., Bolshunova, S.A. (2020). Sociopsychology of the atrophy of the human spirit (civilization without culture). Human development in the modern world, (1), 103–117. (In Russ.). - Большунова, Н.Я. (2022). Организация цифровой среды или развитие цифровой компетентности – выборы цифрового образования / Л.С. Выготский и А.Р. Лурия: культурно-историческая психология и вопросы цифровизации в социальных практиках: материалы международного конгресса по культурно-исторической психологии, посвященного памяти Ж.М. Глозман (г. Новосибирск, 15–17 ноября г.) (с. 70–77) / под редакцией Т.Э. Сизиковой, Г.С. Чесноковой; Министерство просвещения Российской Федерации, Новосибирский государственный педагогический университет. Новосибирск: Изд-во НГПУ.
Bolshunova, N.Ya. (2022). The organization of the digital environment or the development of digital competence – the choices of digital education. L.S. Vygotsky and A.R. Luria: cultural and historical psychology and issues of digitalization in social practices: proceedings of the International Congress on Cultural and Historical Psychology dedicated to the memory of J.M. Glozman (Novosibirsk, November 15-17) (pp. 70–77). Edited by T.E. Sizikova, G.S. Chesnokova; Ministry of Education of the Russian Federation, Novosibirsk State Pedagogical University. Novosibirsk: Publ. NSPU Publishing House. (In Russ.). - Большунова, Н.Я., Устинова, О.А. (2024). Проблема развития индивидуальности в современной социокультурной ситуации. Развитие человека в современном мире, (4), 7–21.
Bolshunova, N.Ya., Ustinova, O.A. (2024). The problem of personality development in the modern socio-cultural situation. Human development in the modern world, (4), 7–21. (In Russ.). - Венгер, А.Л. (2008). Поколение пустыни. Культурно-историческая психология, (4), 62–70.
Wenger, A.L. (2008). Generation of the Desert. Cultural and historical psychology, (4), 62–70. (In Russ.). - Выготский, Л.С. (1991). Педагогическая психология. Под ред. В.В. Давыдова. М.: Педагогика.
Vygotsky, L.S. (1991). Pedagogical psychology. Edited by V.V. Davydov. Moscow: Publ. (In Russ.). - Горошко, Е.И. (2016). Новые тенденции в развитии интернет-лингвистики: общение от клавиатуры (звука) к экрану (звуку). Верхневолжский филологический вестник: научный журнал. (4). Ярославль: РИО ЯГПУ. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/novye-tendentsii-v-razvitii-internet-lingvistiki-obschenie-ot-klaviatury-zvuka-k-ekranu-zvuku (дата обращения: 22.08.2025).
Goroshko, E.I. (2016). New trends in the development of Internet linguistics: communication from keyboard (sound) to screen (sound). Verkhnevolzhsky Philological Bulletin: scientific journal. (4). Yaroslavl: Publ. RIO YaGPU. (In Russ.). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/novye-tendentsii-v-razvitii-internet-lingvistiki-obschenie-ot-klaviatury-zvuka-k-ekranu-zvuku (date of request: 22.08.2025). - Голубева, Э.А. (2005). Способности, личность, индивидуальность: взгляд и раздумья психофизиолога. Дубна: Феникс+.
Golubeva, E.A. (2005). Abilities, personality, individuality: the view and reflections of a psychophysiologist. Publ. Dubna: Phoenix+. (In Russ.). - Зеньковский, В.В. (1996). Проблемы воспитания в свете христианской антропологии. М.: Школа–Пресс.
Zenkovsky, V.V. (1996). Problems of education in the light of Christian anthropology. Moscow: Shkola-Press. (In Russ.). - Кабардов, М.К. (2020). Мозг и психика: от физиологических школ И.М. Сеченова – И.П. Павлова к дифференциально-психофизиологической школе Б.М. Теплова – И.Д. Небылицына. Сборник: Личность в меняющемся мире: здоровье, адаптация, развитие, 8(1(28)), 115–133. РГМУ им. акад. И.П. Павлова.
Kabardov, M.K. (2020). Brain and psyche: from the physiological schools of I.M. Sechenov – I.P. Pavlov to the differential psychophysiological school of B.M. Teplov – I.D. Nebylitsyn. Collection: Personality in a changing world: health, adaptation, development, 8(1(28)), 115–133. Publ. Russian State Medical University named after Academician I.P. Pavlov. (In Russ.). - Карабанова, О.А., Тихомандрицкая, О.А., Молчанов, С.В. (2024). Связь базовых ценностей личности с характером психологической адаптации к глобальным цифровым рискам. Психологическая наука и образование, 29(4), 104–125. https://doi.org/10.17759/pse.2024290409
Karabanova, O.A., Tikhomandritskaya, O.A., Molchanov, S.V. (2024). The relationship between basic personality values and the nature of psychological adaptation to global digital risks. Psychological Science and Education, 29(4), 104–125. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/pse.2024290409 - Корытина, М.А. (2016). Культурная глобализация: феномен, сущность, противоречия процесса. Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика, 16(4), 381–387. 18500/1819-76712016-16-4-381-387
Korytina, M.A. (2016). Cultural globalization: phenomenon, essence, contradictions of the process. Izv. Sarath. un-ta. New ser. Ser. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 16(4), 381–387. 10.18500/1819-76712016-16-4-381-387 (In Russ.). - Крупенникова, Л.Ш., Курбатов, В.И. (2014). Виртуальная личность: Net-мышление, сетевой психотип и Интернет фобии. Электронный журнал Инженерный вестник Дона, (3). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/virtualnaya-lichnost-net-myshlenie-setevoy-psihotip-i-internet-fobii-1 (дата обращения: 22.08.2025).
Krupennikova, L.S., Kurbatov, V.I. (2014). Virtual personality: Net-thinking, network psychotype and Internet phobias. Electronic journal Engineering Bulletin of the Don, (3). (In Russ.). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/virtualnaya-lichnost-net-myshlenie-setevoy-psihotip-i-internet-fobii-1 (date of request: 22.08.2025). - Лазурский, А.Ф. (1997). Избранные труды по психологии. М.: Наука.
Lazursky, A.F. (1997). Selected works on psychology. Moscow: Publ. Nauka. (In Russ.). - Лосский, Н.О. (2000). Ценность и бытие: Бог и Царство Божие как основа ценностей. Харьков: Фолио; М.: АСТ.
Lossky, N.O. (2000). Value and being: God and the Kingdom of God as the basis of values. Kharkiv: Folio; Moscow. Publ. (In Russ.). - Мерлин, В.С. (1986). Очерк интегрального исследования индивидуальности. М.: Педагогика.
Merlin, V.S. (1986). Essay on the integral study of individuality. Moscow: Pedagogy. (In Russ.). - Моторина, Л.Е. (2023). Взаимосвязь человека и робота как феномен социального взаимодействия. Социальная психология и общество, 14(1), 38–54. https://doi.org/10.17759/sps.2023140103
Motorina, L.E. (2023). The relationship between humans and robots as a phenomenon of social interaction. Social psychology and society, 14(1), 38–54. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/sps.2023140103 - Павлов, И.П. (1954). Избранные труды. М.: Учпедгиз, 1954.
Pavlov, I.P. (1954). Selected works. Moscow: Uchpedgiz, 1954. (In Russ.). - Полянкина, С.Ю. (2020). Онлайн-образование: реонтологизация или деонтологизация. Профессиональное образование в современном мире, 10(1), 67–89. DOI:10.15372/PEMW20200105
Polyankina, S.Y. (2020). Online-education: reontologisation or deontologisation? Professional education in the modern world, 10(1), 3428–3437. (In Russ.). https://doi.org/10.15372/PEMW20200105 - Резвицкий, И.И. (2019). Существует ли индивидуальная социальность, или На пути к индивидуализированной социальной теории. Философские науки, 62(5), 62–79. DOI:10.30727/0235-1188-2019-62-5-62-79
Rezvitsky, I.I. (2019). Is there an individual sociality, or is it on the way to an individualized social theory? Philosophicalsciences, 62(5), 62–79. (In Russ.). DOI:10.30727/0235-1188-2019-62-5-62-79 - Слотердайк, П. (2005). Сферы. Микросферология. Т. I. Пузыри. СПб.: «Наука».
Sloterdijk, P. (2005). Spheres. Microspherology. T. I. Bubbles. St. Petersburg: Nauka. (In Russ.). - Слотердайк, П. (2010). Сферы. Микросферология. Т. III. Пена. СПб.: «Наука».
Sloterdijk, P. (2010). Microspherology. T. III. Foam. St. Petersburg: Nauka. (In Russ.). - Солдатова, Г.У., Войскунский, А.Е. (2021). Социально-когнитивная концепция цифровой социализации: новая экосистема и социальная эволюция психики. Психология. Журнал высшей школы экономики, 18(3), 431–450. DOI:10.17323/1813-8918-2021-3-431-450
Soldatova, G.U., Voiskunsky, A.E. (2021). Social-cognitive concept of digital socialization: a new ecosystem and social evolution of the psyche. Journal of the Higher School of Economics, 18(3), 431–450. (In Russ.). DOI:10.17323/1813-8918-2021-3-431-450 - Солдатова, Г.У., Чигарькова, С.В., Илюхина, С.Н. (2024). Технологически расширенная личность: разработка и апробация шкалы самоуправления цифровой повседневностью. Вестник Московского университета. Серия 14. Психология, 47(2), 175–200. https://doi.org/10.11621/LPJ-24-20
Soldatova, G.U., Chigarkova, S.V., Ilyukhina, S.N. (2024). DigitalExtended Personality: Development and Testing of а Digital Daily Life Self-Management Scale. Lomonosov Psychology Journal, 47(2), 175–200. (In Russ.). https://org/10.11621/LPJ-24-20 - Теплов, Б.М. (1961). Проблемы индивидуальных различий. М.: Учпедгиз.
Teplov, B.M. (1961). Problems of individual differences. Moscow: Uchpedgiz. (In Russ.). - Ухтомский, А.А. (2002). Доминанта. Статьи разных лет. 1887-1939. СПб, «Питер».
Ukhtomsky, A.A. (2002). Dominant. Articles from different years. 1887-1939. St. Petersburg, "Piter". (In Russ.). - Фельдштейн, Д.И. (2011). Глубинные изменения современного Детства и обусловленная ими актуализация психолого-педагогических проблем развития образования. Вестник практической психологии образования, (4), 3–12.
Feldstein, D.I. (2011). Profound changes in modern Childhood and the resulting actualization of psychological and pedagogical problems of educational development. Bulletin of practical Psychology of Education, (4), 3–12. (In Russ.). - Флоренский, П.А. (2001). Христианство и культура. М.: Изд-во АКТ, Фолио.
Florensky, P.A. (2001). Christianity and Culture. Moscow: AKT Publishing House. Folio. (In Russ.). - Флоренская, Т.А. (2001). Диалог в практической психологии: Наука о душе. М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС.
Florenskaya, T.A. (2001). Dialogue in Practical Psychology: The Science of the Soul. Moscow: Humanitarian Publishing Center Vlados. (In Russ.). - Флорова, М.И. (2013). Деиндивидуализация как объект социально-философской рефлексии. Философия и культура, (8), 1069–1076.
Florova, M.I. (2013). Deindividualization as an object of socio-philosophical reflection. Philosophyandculture, (8), 1069–1076. (In Russ.). - Фортунатов, А.Н., Бокова, А.В., Егоров, В.И. (2014). Поствиртуальный человек: есть ли надежда на социокультурное возрождение? Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского, (6), 242–245.
Fortunatov, A.N., Bokova, A.V., Egorov, V.I. (2014). Post-virtual person: is there any hope for a socio-cultural revival? Bulletin of the Nizhny Novgorod Lobachevsky University, (6), 242–245. (In Russ.). - Франк, С.Л. (2007). Реальность и человек: Метафизика человеческого бытия. М.: АСТ: Хранитель.
Frank, S.L. (2007). Reality and Man: Metaphysics of Human Existence. Moscow: AST: Keeper. (In Russ.). - Фират, М. (2025). Эффект длительного времени, проведенного за экраном смартфона, на непрерывное распределенное внимание. Психологическая наука и образование, 30(3), 72–84. https://doi.org/10.17759/pse.2025300306
Firat, M. (2025). The effect of prolonged smartphone screen time on sustained divided attention. Psychological Science and Education, 30(3), 72–84. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/pse.2025300306 - Хоблик, Ю.Ю. (2014). Религиозные корни понятия индивидуальности у С.Л. Франка. К реабилитации индивидуальности, о которой говорилось еще в еврейской древности. Мысль. Журнал Петербургского философского общества, (16), 85–89.
Hoblik, Yu.Y. (2014). The religious roots of the concept of individuality in S. L. Frank. Towards the rehabilitation of individuality, which was discussed in Jewish antiquity. Thought. Journal of the St. Petersburg Philosophical Society, (16), 85–89. (In Russ.). - Эльконин, Б.Д. (1992). Кризис детства и основания проектирования форм детского развития. Вопросы психологии, (3), 7–13.
Elkonin, B.D. (1992). The crisis of childhood and the foundations of designing forms of child development. Questions of psychology, (3), 7–13. (In Russ.). - The Age of Digital Interdependence. (2019). Retrieved from 47 p. URL: https://www.un.org/en/pdfs/DigitalC-ooperation—report—for%20web.pdf (date of request: 05.03.2022).
- Mattern, Sh. (2021). A City Is Not a Computer: Other Urban Intelligences by Shannon Mattern. Princeton University Press.
- Prensky, M. (2012). From digital natives to digital wisdom: Hopeful essays for 21st century learning. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
- Squires, S., Johnson, J. (2020). Anthropological Take on Cyber-security: How a Legacy Security Belief System is Impacting Us Today. Open Access Journal of Archaeology and Anthropology, 2(2). DOI:10.33552/OAJAA.2020.02.000535
- Uhls, Y., Michikyan, M., Morris J., Garcia, D., Small, G., Zgourou, (2014). Five days at outdoor education camp without screens improves preteen skills with nonverbal emotion cues. Computers in Human Behavior, (39), 387–392.
Information About the Authors
Contribution of the authors
Natalia Ya. Bolshunova – research ideas; research planning; monitoring of the research.
Asiet K. Bedanokova – search for research, formation of a list of references.
Olga A. Ustinova – annotation, writing and design of the manuscript.
All authors participated in the discussion of the results and approved the final text of the manuscript.
Conflict of interest
The authors declare no conflict of interest.
Ethics statement
The study was reviewed and approved by the Research Ethics Committee of the Federal Scientific Center for Psychological and Interdisciplinary Studies (report no. 7, 2025/01/31).
Metrics
Web Views
Whole time: 0
Previous month: 0
Current month: 0
PDF Downloads
Whole time: 0
Previous month: 0
Current month: 0
Total
Whole time: 0
Previous month: 0
Current month: 0