Psychological Science and Education
2025. Vol. 30, no. 6, 182–193
doi:10.17759/pse.2025300611
ISSN: 1814-2052 / 2311-7273 (online)
On the issue of the safety of the developing subject-spatial environment of a preschool educational organization
Abstract
Context and relevance. Developing the subject-spatial environment (RPPS) as one of the components of the educational environment should be safe for students. However, the safety requirements concern only the preservation of children's life and health. At the same time, a very important psychological aspect of the RPPS and its security is overlooked. Objective. To consider the possibility of raising questions regarding the psychological aspect of the security of the developing object-spatial environment. Hypothesis. Addressing issues related to the psychological safety of child development within the preschool education system requires the establishment of scientifically supported criteria, which will help clarify the regulatory and legal aspects of governing children's development in the subject environment of a preschool institution. Methods and materials. Analysis of psychological and pedagogical works on the issues of the structure and organization of the developing subject environment in preschool organizations, as well as regulatory legal documents governing the activities of preschool organizations within the context of children's psychological safety. Results. A deficit of regulatory and scientific basis has been identified for addressing the issues of psychological safety in the spatial environment of a preschool educational organization. Overcoming existing difficulties in ensuring psychological safety is associated with the need to develop scientifically justified criteria for favorable conditions for a child's development within the preschool's educational environment. Conclusions. The identification and scientific substantiation of the safety criteria of the psychological aspect of the RPPS will allow preschool educational organizations to successfully solve the tasks of building and preserving a subject environment that will provide opportunities for the development of children
General Information
Keywords: preschool education, subject-spatial environment, development, safety
Journal rubric: "Discussions and Discourses
Article type: scientific article
DOI: https://doi.org/10.17759/pse.2025300611
Funding. The article was prepared within the framework of the execution of state assignment No. 073-00070-25-03 for 2025 "Psychological, pedagogical and organizational conditions for the comprehensive safety of the educational environment of a modern preschool educational organization".
Received 23.07.2025
Revised 18.11.2025
Accepted
Published
For citation: Paramonova, M.Y., Krichevtsova, E.I., Nikiforova, O.V., Burlakova, I.A. (2025). On the issue of the safety of the developing subject-spatial environment of a preschool educational organization. Psychological Science and Education, 30(6), 182–193. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/pse.2025300611
© Paramonova M.Y., Krichevtsova E.I., Nikiforova O.V., Burlakova I.A., 2025
License: CC BY-NC 4.0
References
- Баева, И.А. (2012). Психологическая безопасность образовательной среды как ресурс психического здоровья субъектов образования. Психологическая наука и образование, 17(4), 11–17.
Baeva, I.A. (2012). Psychological safety of the educational environment as a resource of mental health of subjects of education. Psychological Science and Education, 17(4), 11– (In Russ.). - Баева, И.А. (2024). Психологическая безопасность образовательной среды: становление направления и перспективы развития. Экстремальная психология и безопасность личности, 1(3), 5–19. DOI:10.17759/epps.2024010301
Baeva, I.A. (2024). Psychological safety of the educational environment: formation of directions and development prospects. Extreme psychology and personal safety, 1(3), 5–19. DOI:10.17759/epps.2024010301 (In Russ.). - Беляева, Е.А. (2023). Организация развивающей предметно-пространственной среды в детском саду как эффективное условие для всестороннего развития личности ребенка. Заметки ученого, 5-1, 50–52.
Belyaeva, E.A. (2023). The organization of a developing subject-spatial environment in kindergarten as an effective condition for the comprehensive development of a child's personality. Notes of a scientist, 5-1, 50–52. (In Russ.). - Гуменная, С.В. (2025). Развивающая предметно-пространственная среда детского сада: подходы к организации инновационной деятельности. Колпинский педагогический вестник, 1(2), 82–86.
Gumennaya, S.V. (2025). Developing the subject-spatial environment of a kindergarten: approaches to the organization of innovative activities. Kolpinsky pedagogical Bulletin, 1(2), 82–86. (In Russ.). - Дружинина, Л.А., Осипова, Л.Б. (2017). Организация предметно-пространственной среды в группе для детей с разной структурой зрительного дефекта. Вестник Челябинского государственного педагогического университета, 9, 32–37.
Druzhinina, L.A., Osipova, L.A. (2017). Organization of the material and spatial environment in a group for children with different types of visual defects. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, 9, 32–37. (In Russ.). - Дыбина, О.В. и др. (2015). Моделирование развивающей предметно-пространственной среды в детском саду: метод. пособие. М.: ТЦ Сфера.
Dybina, O.V. i dr. (2015). Modeling the Developing Subject-Spatial Environment in a Kindergarten: A Methodological Guide. M.: TTS Sfera. (In Russ.). - Клейберг, Ю.А., Деулин, Д.В. (2025). Квадробинг как угроза психологической безопасности личности несовершеннолетнего. Экстремальная психология и безопасность личности, 2(1), 16–25. DOI:10.17759/epps.2025020102
Kleyberg, Yu.A., Deulin, D.V. (2025). Quadrobing as a Threat to the Psychological Safety of a Minor's Personality. Extreme Psychology and Personal Safety, 2(1), 16– DOI:10.17759/epps.2025020102 (In Russ.). - Клопотова, Е.Е., Смирнова, С.Ю. (2022). Ребенок в эпоху цифровых игрушек. Обзор зарубежных исследований. Современная зарубежная психология, 11(2), 50–58. https://doi.org/10.17759/jmfp.2022110204
Klopotova, E.E., Smirnova, S.Yu. (2022). The child in the age of digital toys. Review of foreign studies. Journal of Modern Foreign Psychology, 11(2), 50–58. https://doi.org/10.17759/jmfp.2022110204 (In Russ.). - Клопотова, Е.Е., Смирнова, С.Ю., Токарчук, Ю.А., Рубцова, О.В. (2023). Особенности восприятия детьми дошкольного возраста игрушек-монстров (на примере Хагги Вагги). Психологическая наука и образование, 28(1), 85–96. https://doi.org/10.17759/pse.2023280104
Klopotova, E.E., Smirnova, S.Yu., Tokarchuk, Yu.A., Rubtsova, O.V. (2023). Preschoolers’ Perception of Monster Toys (on the Example of Huggy Wuggy). Psychological Science and Education, 28(1), 85–96. https://doi.org/10.17759/pse.2023280104 (In Russ.). - Кричевцова, Е.И. (2023). Как оборудовать центры детской активности по рекомендациям Минпросвещения. Справочник старшего воспитателя дошкольного учреждения, 1 URL: https://e.stvospitatel.ru/1048613
Krichevtsova, E.I. (2023). How to equip children's activity centers according to the Ministry of Education's recommendations. Spravochnik starshego vospitatelya doshkol'nogo uchrezhdeniya, 10. URL: https://e.stvospitatel.ru/1048613 (In Russ.). - Кукушкина, М.Д. (2022). Компоненты психологической безопасности образовательной среды детского сада. Письма в Эмиссия.Оффлайн (The Emissia.Offline Letters): электронный научный журнал, 12, ART 3177. URL: http://emissia.org/offline/2022/3177.htm
Kukushkina, M.D. (2022). Components of psychological safety of the kindergarten educational environment. Letters to the Issue.Offline (The Emissia.Offline Letters): electronic scientific journal, 12, ART 3177. URL: http://emissia.org/offline/2022/3177.htm (In Russ.). - Кукушкина, М.Д. (2023). Показатели эмоционального благополучия дошкольника. Педагогический ИМИДЖ, 17(2), 261–272. https://doi.org/10.32343/2409-5052-2023-17-2-261-272
Kukushkina, M.D. (2023). Indicators of Emotional Well-Being of Preschool Students. Pedagogical IMAGE, 17(2), 261– https://doi.org/10.32343/2409-5052-2023-17-2-261-272 (In Russ.). - Назарова, А.А., Камалова, Т.А. (2025). Игровые центры как инструмент организации развивающей предметно-пространственной среды детского сада. Колпинский педагогический вестник, 1(2), 87–92.
Nazarova, A.A., Kamalova, T.A. (2025). Game centers as a tool for organizing the developing subject-spatial environment of a kindergarten. Kolpinsky pedagogical Bulletin, 1(2), 87–92. (In Russ.). - Никифорова, О.В., Вощенко, А.А. (2023). Особенности развивающей предметно-пространственной среды в группе комбинированной направленности. Управление ДОУ, 3, 66–73.
Nikiforova, O.V., Voshchenko, A.A. (2023). Features of the developing material and spatial environment in a combined-purpose group. Upravlenie DOU, 3, 66– (In Russ.). - Новоселова, С.Л. (1995). Развивающая предметная среда. Методические рекомендации по проектированию вариативных дизайн-проектов развивающей предметной среды в детских садах и учебно-воспитательных комплексах. М.: Центр инноваций в педагогике.
Novoselova, S.L. (1995). Developing subject environment. Methodological recommendations for the design of variable design projects of a developing subject environment in kindergartens and educational complexes. Moscow: Center for Innovation in Pedagogy (In Russ.). - Образовательная работа в детском саду по программе «Развитие»: методическое пособие для воспитателей / Ред. О.М. Дьяченко, В.В. Холмовская. (1996). М.: Новая школа.
Еducational work in kindergarten under the "Razvitie" program: a methodological guide for educators / Ed. by O.M. Dyachenko, V.V. Kholmovskaya. (1996). Moscow: New School. (In Russ.). - Олчинова, Л.Р., Павлюк, О.А., Черных, Л.Н. (2024). Пособия и предметы в развивающей предметно-пространственной среде детского сада, отвечающие требованиям трансформируемости и многофункциональности. Научное и образовательное пространство в условиях вызовов современности: Материалы Всероссийской научно-практической конференции, Чебоксары, 10 октября 2024 года (с. 122–124). Чебоксары: ООО «Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс».
Olchinova, L.R., Pavlyuk, О.А., Chernykh, L.N. (2024). Manuals and objects in the developing subject-spatial environment of a kindergarten that meet the requirements of transformability and multifunctionality. Scientific and educational space in the context of modern challenges: Proceedings of the All-Russian Scientific and Practical Conference, Cheboksary, October 10, 2024 (pp. 122–124). Cheboksary: Limited Liability Company Center for Scientific Cooperation Interactive Plus, (In Russ.). - Парамонова, М.Ю., Кричевцова, Е.И., Никифорова, О.В. (2025). Ретроспективный анализ подходов к обеспечению безопасности образовательной среды. Новые исследования, 3, 7–20. DOI:10.46742/2072-8840-2025-83-3-7-20
Paramonova, M.Yu., Krichevczova, E.I., Nikiforova, O.V. (2025). Retrospective analysis of approaches to ensuring the safety of the educational environment. Novy`e issledovaniya, 3, 7–20. DOI:10.46742/2072-8840-2025-83-3-7-20 (In Russ.). - Плаксина, Л.И., Сековец, Л.С. (2006). Коррекционно-развивающая среда в дошкольных образовательных учреждениях компенсирующего вида: учебно-метод. пособие. М.: Элти-Кудиц.
Plaksina, L.I., Sekovets, L.I. (2006). Correctional and Developmental Environment in Compensatory Preschool Educational Institutions. Moscow: Ehlti-Kudits (In Russ.). - Погодаева, М.В. (2017). Проектирование пространства безопасного детства (на примере дошкольного возраста): автореф. на соиск. ученой степ. д-ра пед. наук. Кемерово.
Pogodaeva, M.V. (2017). Designing a Safe Childhood Space (Based on Preschool Age): avtoref. na soisk. uchenoi step. d-ra ped. Nauk. Kemerovo. (In Russ.). - Скоролупова, О.А., Козлова, Н.А. (2023). Эффективные модели предметно-пространственной среды детского сада. Дошкольное воспитание, 8, 36–41.
Skorolupova, O.A., Kozlova, N.A. (2023). Effective models of the subject-spatial environment of kindergarten. Preschool education, 8, 36–41. (In Russ.). - Смирнова, Е.О., Соколова, М.В. (2019). Тенденции развития современных игрушек. Культурно-историческая психология, 15(2), 99–104. doi:10.17759/chp.2019150212
Smirnova, E.O., Sokolova, M.V. (2019). Modern Toys: Developmental Tendencies. Cultural-historical psychology, 15(2), 99–104. (In Russ., abstr. in Engl.). doi:10.17759/chp.2019150212 - Смирнова, С.Ю., Клопотова, Е.Е., Рубцова, О.В., Сорокова, М.Г. (2022). Особенности использования цифровых устройств детьми дошкольного возраста: новый социокультурный контекст. Социальная психология и общество, 13(2), 177–193. https://doi.org/10.17759/sps.2022130212
Smirnova, S.Yu., Klopotova, E.E., Rubtsova, O.V., Sorokova, M.G. (2022). Features of Preschoolers’ Use of Digital Media: New Socio-Cultural Context. Social Psychology and Society, 13(2), 177–193. https://doi.org/10.17759/sps.2022130212 (In Russ.). - Фуряева, Т.В. (2023). Сравнительная педагогика. Дошкольное образование: учебное пособие для вузов. М.: Издательство Юрайт.
Furyaeva, T.V. (2023). Comparative pedagogy. Preschool education: a textbook for universities. Moscow: Yurait Publishing House. (In Russ.). - Чугайнова, О.Г. (2025). Условия и принципы обеспечения психологически безопасной среды в дошкольной образовательной организации. Новые исследования, 3(83), 29–44. DOI:10.46742/2072-8840-2025-83-3-29-43
Chugajnova, O.G. (2025). Conditions and principles of providing a psychologically safe environment in a preschool educational organization. New research, 3(83), 29–44. DOI:10.46742/2072-8840-2025-83-3-29-43 (In Russ.). - Шакирова, Е.В., Белкина, В.Н. (2018). Развивающая предметно-пространственная среда детского сада: содержание и подходы к организации. Ярославский педагогический вестник, 3, 40–45. DOI:10.24411/1813-145X-2018-10065
Shakirova, E.V., Belkina, V.N. (2018). The Developing Subject-Spatial Environment of a Kindergarten: Content and Approaches to Organization. Yaroslavskii pedagogicheskii vestnik, 3, 40– DOI:10.24411/1813-145X-2018-10065 (In Russ.). - Шалагинова, К.С., Декина, Е.В. (2025). Формирование психологически безопасной среды в дошкольной образовательной организации. Мир науки. Педагогика и психология, 13(2). URL: https://mir-nauki.com/PDF/43PSMNpdf
Shalaginova, K.S., Dekina, E.V. (2025). Formation of a psychologically safe environment in a preschool educational organization. World of Science. Pedagogy and psychology, 13(2). URL: https://mir-nauki.com/PDF/43PSMN225.pdf (In Russ., abstract in Eng.). - Шатохина, Т.П., Литвинова, Е.М. (2024). Обустройство предметно-пространственной среды на территории детского сада. Современное дошкольное образование: теория и практика, 16, 10–15.
Shatokhina, T.P., Litvinova, Е.М. (2024). Arrangement of the object-spatial environment in the kindergarten. Modern preschool education: theory and practice, 16, 10–15. (In Russ.).
Information About the Authors
Contribution of the authors
Margarita Yu. Paramonova – research planning, monitoring of research.
Ekaterina I. Krichevtsova – research planning; selection and analysis of sources; writing and registration of the manuscript.
Olga V. Nikiforova – research planning; selection and analysis of sources; writing and design of the manuscript.
Irina A. Burlakova – the idea of research, writing a manuscript.
All the authors participated in the discussion of the results and agreed on the final text of the manuscript.
Conflict of interest
The authors declare no conflict of interest.
Ethics statement
The article does not include empirical data.
Metrics
Web Views
Whole time: 0
Previous month: 0
Current month: 0
PDF Downloads
Whole time: 0
Previous month: 0
Current month: 0
Total
Whole time: 0
Previous month: 0
Current month: 0