Современная зарубежная психология
2016. Том 5. № 3. С. 50–58
doi:10.17759/jmfp.2016050305
ISSN: 2304-4977 (online)
Формирующее оценивание (оценка для обучения) образовательных достижений обучающихся
Аннотация
Общая информация
Ключевые слова: формирующее оценивание, оценка для обучения, итоговое оценивание, модернизация образования, реформы в образовании, планируемый уровень образовательных результатов, скаффолдинг
Рубрика издания: Психология образования
DOI: https://doi.org/10.17759/jmfp.2016050305
Для цитаты: Землянская Е.Н. Формирующее оценивание (оценка для обучения) образовательных достижений обучающихся [Электронный ресурс] // Современная зарубежная психология. 2016. Том 5. № 3. С. 50–58. DOI: 10.17759/jmfp.2016050305
Литература
- Ainsworth L. Common formative assessment [Электронный ресурс]: An overview. Center for Performance Assessment, 2006. 1 p. URL: http://www.doe.in.gov/sites/default/files/turnaround-principles/2fdtcommonformassess.pdf (дата обращения: 17.04.2016).
- Assessment For Learning. Putting it into practice / P. Black, [et al.]. Berkshire: Open University Press, 2004. 135 p.
- Black P., William D. Seven Strategies of Assessment for Learning. Oxford, 2008. 135 p.
- Black P.; Wiliam D. Assessment and classroom learning // Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 1998. Vol. 5. № 1. P. 7–74. doi. 10.1080/0969595980050102
- Clarke S., McCallum B., Lopez-Charles G. Gillingham partnership formative assessment project 2000-2001. London, Uk: Institute of Education, University of London, 2002.
- Crooks T.J. The impact of classroom evaluation practices on students // Review of Educational Research. 1988. Vol. 58. № 4. P. 438–481. doi: 10.3102/00346543058004438
- Fuchs L.S., Fuchs D. Effects of systematic formative evaluation: A meta-analysis // Exceptional Children. 1986. Vol. 53. № 3. P. 199–208. doi: 10.1177/001440298605300301
- Gd1student [Электронный ресурс]. URL: http://gd1student.wikispaces.com/Finland (дата обращения: 17.04.2016).
- Greenstein L. What Teachers Really Need to Know About Formative Assessment [Электронный ресурс]. Alexandria, VA: ASCD, 2010. 194 p. URL: https://books.google.ru/books?id=3_FQBAAAQBAJ&lpg=PP1&hl=ru&pg=PP1#v=onepage&q&f=false http://www.ascd.org/publications/books/110017/chapters/The-Fundamentals-of-Formative-Assessment.aspx (дата обращения: 17.04.2016).
- Harlen W. Effective teaching of science: a review of research. Scottish Council for Research in Education, Edinburgh, 1999. 105 p.
- Heritage M. Learning progressions: Supporting instruction and formative assessment [Электронный ресурс]. Washington, DC: Council of Chief State School Officers, 2008. 31 p. URL: http://www.cpre.org/ccii/images/stories/ccii_pdfs/learning%20progressions_heritage.pdf (дата обращения: 03.11.2016).
- Heritage M. The process of formative assessment // Presentation at the meeting of Iowa Assessment for Learning Institute. Des Moines, IA: Iowa Assessment for Learning Institute, 2009.
- Joint Committee on Standards for Educational Evaluation. The student evaluation standards: How to improve evaluations of students / Ed. A.R. Gullickson; American Association of School Administrators. Thousand Oaks, CA: Corwin Press; Educational Policy Leadership Institute, 2003. 240 p.
- Literature R. Assessment For Learning (Formative Assessment) [Электронный ресурс]. 2009. 13 p. URL: http://www.gwaea.org/iowacorecurriculum/docs/AssessmentForLearning_LitReviewFinal.pdf (дата обращения: 21.3.2016).
- Natriello G. The impact of evaluation processes on students // Educational Psychologist. 1987. Vol. 22. № 2. P. 155–175. doi: 10.1207/s15326985ep2202_4
- Sadler D.R. Formative assessment and the design of instructional strategies // Instructional Science. 1989. Vol. 18. P. 119–144. doi: 10.1007/BF00117714
- Shepard L.A. Formative assessment: Caveat emptor «ETS Invitational Confence The Future of Assessment: Shaping Teaching and Learning» [Электронный ресурс]. New York: ETS Invitational Conference, 2005. 37 p. URL: http://www.cpre.org/ccii/images/stories/ccii_pdfs/shepard%20formative%20assessment%20caveat%20emptor.pdf (дата обращения: 03.11.2016).
- Tuttle H.G. Formative Assessment: Responding to your students». New York: Eye on Education, 2009. 160 p.
- Wiliam D. Formative assessment: Getting the focus right // Educational Assessment. 2006. Vol. 11(3–4). P. 283–289. doi:10.1080/10627197.2006.9652993
- Wiliam D., Black P. Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment. USA: Learning Sciences, 1990. 40 p.
- Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom / P. Black [et al.] // Phi Delta Kappan. 2004. Vol. 86. № 1. P. 9–21.
Информация об авторах
Метрики
Просмотров
Всего: 3000
В прошлом месяце: 7
В текущем месяце: 8
Скачиваний
Всего: 9778
В прошлом месяце: 22
В текущем месяце: 13