В настоящей статье рассматриваются существующие теоретические подходы и методы оценивания детского развития. На сегодняшний день для оценки развития детей в возрастной группе от 0 до 5 лет применяется преимущественно биологический подход. Настоящая статья показывает, что понимание развития с позиции культурно-исторической теории позволит разработать новый инструмент оценки. Дано теоретическое обоснование того, почему понятие зоны ближайшего развития может быть использовано для выявления индикаторов актуального и потенциального уровней развития и обеспечить уход от системы тестирования, основанной на градации по уровням/возрастам. Разработка инструмента оценивания в соответствии с понятием о зоне ближайшего развития может стать альтернативным, теоретически обоснованным методом оценки детского развития и предоставить эмпирические доказательства для переосмысления существующих методов оценивания.
Одной из ключевых тем, обсуждаемых сегодня на
образовательных форумах, является оценивание детского развития. Многообразие
подходов к оценке развития свидетельствует о противоречивости имеющихся по
настоящей проблематике данных. Один из вопросов, задаваемых сегодня научным
сообществом, касается того, каким образом существующие средства оценки
учитывают социальные и культурные различия в жизни детей.
Литература
AgbenyegaA. The Australian early development index, who does
it measure: Piaget or Vygotsky’s child? Australasian // Journal of Early
Childhood. 2009. Vol. 34. № 2. Р. 31—38.
Bartlett K., Zimanyi. Early Childhood Indicators. (n.d) [Electronic
document]. URL: http://www.globalchilddevel-
opment.org/sites/default/files/resources/cn25indicators.pdf (дата обращения:
15.07.2016).
BerkL. Child Development (9th ed.). Boston: MA., 2013.
BlaiklockK. A critique of the use of learning stories to as-
sess the learning dispositions of young children // New Zealand Research in
Early Childhood Education. 2008. Vol. 11. Р. 77—87.
BottcherL. The power of motives: The dialectic relations
between neurobiological constraints and activity in child devel- opment. In
Fleer M., Hedegaard M., Tudge J. (Eds.) Childhood studies and the impact of
globalisation: Policies and practices at global and local levels. Abingdon,
2009. Р. 108—122.
Bozhovich L. The social situation of child develop- ment // Journal
of Russian & East European Psychology. 2009. Vol. 47. Р. 59—86.
Brinkman S., Gregory T., Goldfeld S., Lynch J.,&Hardy Data Resource Profile: The Australian Early Development Index
(AEDI) // International Journal of Epidemiology. 2014. Vol. 43. №.4. Р.
1089—1096.
Bruner J. Vygotsky: A historical and conceptual per- spective. In
Wertsch J. (Eds.) Culture, communication and cognition: Vygotskian
perspectives. N.Y., 1985. Р. 21—34.
Campbell T.F., Dollaghan C.A., Rockette H.E., Para- dise J.L., Feldman
H.M., Shriberg L.D., Sabo., Kurs-Lasky M. Risk factors for
speech delay of unknown origin in 3-year-old children // Child development.
2003. Vol 74. № 2. Р. 346—357.
Chaiklin S. The zone of proximal development in Vy- gotsky’s
analysis of learning and instruction // A. Kozulin, B. Gindis, V.S. Ageyev,
S.M. Miller (Eds.). Vygotsky’s edu- ational theory in cultural context. N.Y.,
2003. Р. 39—64.
ChaiklinS.,Hedegaard,M. Radical-local
teaching and learning: A cultural-historical perspective on education and
chil- dren’s development // M. Fleer, M. Hedegaard, J. Tudge (Eds.). Childhood
studies and the impact of globalisation: Policies and practices at global and
local levels. Abingdon, 2009. Р. 182—201.
Carr M., May H., Podmore V., Cubey P., Hatherly A., & Macartney
B. Learning and teaching stories: Action research on evaluation in early
childhood in Aotearoa // New Zealand, European Early Childhood Education
Research Journal. 2002. Vol. 10 № 2. Р. 115—125.
Carr M., Claxton G. Tracking the Development of Learning
Dispositions, Assessment in Education // Principles, Policy & Practice.
2014. Vol. 9. № 1. Р. 9—37.
Carr M. Kei tua o te pae: assessing learning that reaches beyond the
self and beyond the horizon // Assessment Mat- ters. 2009. Vol. 1. № 20.
Damon W. Preface to Handbook of Childhood Psychol- ogy // W. Damon
(Series Ed.), R.M. Lerner (Vol. Ed.). Hand- book of child psychology Vol. 1,
Theoretical models of human development (6th edn) (pp. xix-vii). N.Y.,
2006.
Daniels H. Vygotsky and pedagogy. London, 2001.
Department of Education and Early Childhood Devel- opment. Maternal
and Child Health Nurses Practice Guide- lines. 2009 [Electronic document]. URL:
http://www.educa- tion.vic.gov.au/Documents/childhood/professionals/health/
mchsguidelines.pdf (дата обращения: 15.07.2016).
Fleer M. Sociocultural Assessment in Early Years Edu- cation-myth or
reality? // International Journal of Early Years Education. 2002. Vol. 10. №.
2. Р. 105—120.
Fleer M. Using digital video observations and computer technologies
in a cultural-historical approach // M. Hede- gaard, M. Fleer (Eds.). Studying
children: A cultural-historical approach. McGraw Hill, 2008.
Grantham-McGregor S., Cheung Y.B., Cueto S., Glew- we P., Richter L.,
Strupp B. The International Child Devel- opment Steering Group. Developmental
potential in the first 5 years for children in developing countries // Lancet.
2007. Vol. 369. №. 9555. P. 60—70.
McLachlan C., Fleer M., Edwards S. Early Childhood Curriculum.
Cambridge, 2010.
MercerN.,FisherE. How Do Teachers Help
Children to Learn? An Analysis of Teachers’ Interventions in Computer-Based
Activities // Learning and Instruction. 1992. Vol. 2. № 4. Р. 339—55.
Monk, H. Intergenerational Family Dialogues: A Cul- tural Historical
Tool Involving Family Member as Co-re- searchers Working with Visual Data // M.
Fleer, A. Ridgway (Eds.). Visual methodologies and digital tools for
researching with young children. Abingdon, 2014. Р. 73—88.
National Research Council. Early childhood assess- ment: Why, what,
and how. 2008 [Electronic document]. URL:
http://www.acf.hhs.gov/sites/default/files/opre/ear-
ly_child_assess.pdf (дата обращения: 15.07.2016).
Nsamenang A.B. Cultures in early childhood care and education // M.
Fleer, M. Hedegaard, J. Tudge (Eds.). Child- hood studies and the impact of
globalisation: Policies and prac- tices at global and local levels. Abingdon,
2014. P. 23—45.
Palincsar A.S. Keeping the metaphor of scaffolding fresh-A response
to C. Addision stone’s «The Methaphor of Scaffolding: Its utility for the field
of learning disabilities» // Journal of Learning Disabilities. 1998. Vol. 31. №
4. Р. 370—3.
QuiñonesG.,FleerM. A
Cultural-historical reading of ‘chil- dren as researchers’ // M. Fleer, M.
Hedegaard, J. Tudge (Eds.). Childhood studies and the impact of globalisation:
Policies and practices at global and local levels. Abingdon, 2009. Р.
86—107.
Rogoff B. The Cultural Nature of Human Develop- ment. N.Y.,
2003.
The Australian Government Department of Educa- tion, Employment and
Workplace Relations for the Council of Australian Government.
[Electronic document] // Belong- ing, Being Becoming, 2009. URL:
https://www.coag.gov.au/
sites/default/files/early_years_learning_framework.pdf (дата обращения:
15.07.2016).
Tinajero A.R., Loizillon A. Review of care, educa- tion and
child development indicators [Electronic docu- ment] // ECCE, 2010. URL:
http://unesdoc.unesco.org/
images/0021/002157/215729E.pdf (дата обращения: 15.07.2016).
Veresov N. Marxist and non-Marxist aspects of the cul-
tural-historical psychology of LS Vygotsky // Critical Prac- tice Studies.
2005. Vol. 7. № 1. Р 31—49.
Veresov N. Forgotten methodology: Vygotsky’s case // J. Valsiner, A.
Toomela (Eds.). Methodological thinking in psy- chology: 60 years gone astray?
Charlotte, 2010. Р. 267—295).
Veresov N. Duality of categories or dialectical con- cepts? //
Integrative psychological and behavioural science. 2016. Vol. 50. № 2. Р.
244—256.
Veresov N. Refocusing the Lens on Development: To- wards Genetic
Research Methodology // M. Fleer, A. Ridg- way. Visual methodologies and
digital tools for researching with young children. Abingdon, 2014. Р.
129—149.
Veresov N., Fleer M. Perezhivanie as a theoretical con- cept for
researching young children’s development // Mind, culture and activity, 2016 (в
печати).
Vygotsky L.S. The problem of environment // R. Van derVeer, J.
Valsiner (Eds.). The Vygotsky Reader. Oxford., 1994. Р. 338—354.
Vygotsky L.S. The collected works of L.S. Vygotsky. Vol. 4. The
History of the Development of higher mental Functions. N.Y., 1997.
Vygotsky, L.S. The collected works of L.S. Vygotsky. Vol. 5. Child
psychology. N.Y., 1998.