Юдина Т.А. научный сотрудник, Институт проблем инклюзивного образования, ФГБОУ ВО «Московский государственный психолого-педагогический университет», Москва, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6209-1583 e-mail: ta.yudina@gmail.com
Алехина С.В. кандидат психологических наук, проректор по инклюзивному образованию, директор, Институт проблем инклюзивного образования, Московский государственный психолого-педагогический университет (ФГБОУ ВО МГППУ), Москва, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9374-5639 e-mail: ipio.mgppu@gmail.com
Статья посвящена анализу теоретических моделей с целью обоснования методологии эмпирического исследования отношений в инклюзивных классах. Рассматривается предложенная исследователями из Нидерландов модель социального участия, полученная в результате анализа ряда научных публикаций. Приводится обзор зарубежных эмпирических исследований, систематизированных в соответствии с моделью социального участия. Данная модель сопоставляется со структурой социальной ситуации развития, предложенной О.А. Карабановой. По мнению авторов, понятие и структура социальной ситуации развития позволяет наиболее полно проанализировать проблематику отношений в инклюзивных классах, дать оценку психолого-педагогическим условиям и описать развивающие эффекты инклюзивного процесса в образовании
Алехина С.В. Инклюзивное образование: от политики к практике //
Психологическая наука и образование. 2016. Том 21. № 1. С. 136–145. doi:
10.17759/pse.2016210112
Вертгеймер М. Продуктивное мышление: пер. с англ. / общ. ред. С.Ф. Горбова,
В.П. Зинченко; вступ. ст. В.П. Зинченко. М.: Прогресс, 1987. 336 с.
Выготский Л.С. Проблема возраста // Психология. М.: ЭКСМО-Пресс, 2000. С.
892–910 (Серия «Мир психологии»).
Выготский Л.С. Собрание сочинений. В 6 т. Т. 5: Основы дефектологии /
под ред. Т.А. Власовой. М.: Педагогика, 1983. 368 с.
Карабанова О.А. Ориентирующий образ в структуре социальной ситуации
развития ребенка: от Л.С. Выготского к П.Я. Гальперину // Вестник Московского
университета. Серия 14: Психология. 2012. № 4. С. 73–82.
Карабанова О.А. Понятие «социальная ситуация развития» в современной
психологии // Методология и история психологии. 2007. Т. 2. № 4.
С. 40–56.
Юдина Т.А., Алехина С.В. Исследования по проблемам социальной и
образовательной инклюзии лиц с интеллектуальными нарушениями // Современная
зарубежная психология. 2015. Т. 4. № 2. С. 40–46. doi:
10.17759/jmfp.2015040205
Юдина Т.А., Алехина С.В. Психолого-педагогические условия включения детей с
синдромом Дауна в инклюзивные классы начальной школы // Сибирский
педагогический журнал. 2016. № 1. С. 94–101.
Adams M., Fleer M. Social inclusion and exclusion of a young child: A
cultural-historical perspective of an international mid-semester transition
into an international school in Malaysia // Australasian Journal of Early
Childhood. 2016. Vol. 41. № 3. Р. 86–94.
Assessing Social Participation of Students With Special Needs in Inclusive
Education: Validation of the Social Participation Questionnaire / M. Koster [et
al.] // Journal of Psychoeducational Assessment. 2011. Vol. 29. № 3.
Р. 199–213. doi: 10.1177/0734282910384065
Avramidis E., Avgeri G., Strogilos V. Social participation and friendship
quality of students with special educational needs in regular Greek primary
schools // European journal of special needs education. 2018. Vol. 33.
№ 2. Р. 221–234. doi: 10.1080/08856257.2018.1424779
Avramidis E. Self-concept, social position and social participation of
pupils with SEN in mainstream primary schools // Research Papers in Education.
2013. Vol. 28. № 4. doi: 10.1080/02671522.2012.673006
Being part of the peer group: a literature study focusing on the social
dimension of inclusion in education / M. Koster [et al.] // International
Journal of Inclusive Education. 2009. Vol. 13. № 2. P. 117–140.
doi:10.1080/13603110701284680
Bøttcher L. Transition between home and school in children with severe
disabilities – Parents' possibilities for influencing their children's learning
environment // Learning Culture and Social Interaction. 2014. Vol. 3.
№ 3. Р. 195–201. doi: 10.1016/j.lcsi.2014.02.011
Changes in children’s reasoning about the social inclusion of aggressive
children over the early years of elementary school / L. Scholes [et al.] //
International Journal of Inclusive Education. 2017. Vol. 21. №. 10.
P. 991–1010. doi: 10.1080/13603116.2017.1325075
Children with Down syndrome in mainstream schools: peer interaction in
activities / A.-S. Dolva [et al.] // European Journal of Special Needs
Education. 2010. Vol. 25. № 3. Р. 283–294. doi:
10.1080/08856257.2010.492941
Facilitating peer interaction support to children with Down syndrome in
mainstream schools / A.-S. Dolva [et al.] // European Journal of Special Needs
Education. 2011. Vol. 26. № 2. Р. 201–213. doi:
10.1080/08856257.2011.563607
Garrote A. The relationship between social participation and social skills
of pupils with an intellectual disability: A study in inclusive classrooms //
Frontline Learning Research. 2017. Vol. 5. № 1. Р. 1–15.
doi:10.14786/flr.v5i1.266
Garrote A., Dessemontet R.S., Opitz E.M. Facilitating the social
participation of pupils with special educational needs in mainstream schools: A
review of school-based interventions // Educational Research Review. 2017.
Vol. 20. Р. 12–23. doi: 10.1016/j.edurev.2016.11.001
Gasser L., Malti T., Buholzer A. Children's moral judgments and moral
emotions following exclusion of children with disabilities: Relations with
inclusive education, age, and contact intensity // Research in Developmental
Disabilities. 2013. Vol. 34. № 3. Р. 948–958. doi:
10.1016/j.ridd.2012.11.017
Harma K., Gombert A., Roussey J-Y. Attitude et distance sociale des élèves
non handicapés à l’égard de leurs pairs handicaps // Canadian Journal of
Behavioural Science: Revue canadienne des sciences du comportement. 2014.
Vol. 46. № 3. Р. 414–426.
Hessels M., Schwab S. Social participation in Austrian secondary education
measured with the Social Participation Questionnaire // Pedagogische studien.
2016. Vol. 93. № 2. P. 83–96.
Kemp C., Carter M. The Social Skills and Social Status of Mainstreamed
Students with Intellectual Disabilities // Educational Psychology. 2002.
Vol. 22. № 4. Р. 391–411. doi: 10.1080/0144341022000003097
Koster M., van den Bosch E., Pijl S. Evaluating the social dimension of
inclusive education: the development of a teacher questionnaire to assess the
social participation of students with special needs // Pedagogische studien.
2013. Vol. 90. № 4. P. 17–32.
Krull J., Wilbert J., Hennemann T. The Social and Emotional Situation of
First Graders with Classroom Behavior Problems and Classroom Learning
Difficulties in Inclusive Classes // Learning Disabilities: A Contemporary
Journal. 2014. Vol. 12. № 2. Р. 169–190.
Linking self-rated social inclusion to social behaviour. An empirical study
of students with and without special education needs in secondary schools / S.
Schwab [et al.] // European Journal of Special Needs Education. 2015.
Vol. 30. № 1. Р. 1–14. doi: 10.1080/08856257.2014.933550
Participation of children with intellectual disability compared with
typically developing children / М. King [et al.] // Research in Developmental
Disabilities. 2013. Vol. 34. № 5. Р. 1854–1862. doi:
10.1016/j.ridd.2013.02.029
Primary School Children with Special Educational Needs and Their Social
Participation / T. Henke [et al.] // Zeitschrift fur padagogische psychologie.
2017. Vol. 31. № 2. P. 111–123.
Rose K., Barahona D., Muro J. Peer perceptions of students receiving
pull-out services in elementary school: A multi-age study // International
Journal of Inclusive Education. 2017. Vol. 21. № 4. Р. 376–388. doi:
10.1080/13603116.2016.1197323
Schwab S. Assessment of social participation – Agreement between self- and
other perceptions of social participation of students with and without special
educational needs // Zeitschrift fur padagogische psychologie. 2016.
Vol. 30. № 4. P. 227–236. doi: 10.1024/1010–0652/a000187
Schwab S. Social dimensions of inclusion in education of 4th and 7th grade
pupils in inclusive and regular classes: Outcomes from Austria // Research in
Developmental Disabilities. 2015. Vol. 43–44. Р. 72–79. doi:
10.1016/j.ridd.2015.06.005
Schwab S., Huber C., Gebhardt M. Social acceptance of students with Down
syndrome and students without disability // Educational Psychology. 2016.
Vol. 36. № 8. Р. 1501–1515. doi: 10.1080/01443410.2015.1059924
Social acceptance and the choosing of favourite classmates: A comparison
between students with special educational needs and typically developing
students in a context of full inclusion / L.D. Nepi [et al.] // British Journal
of Special Education. 2015. Vol. 42. № 3. P. 319–337. doi:
10.1111/1467–8578.12096.
Social Participation of Students with Special Needs in Regular Primary
Education in the Netherlands / M. Koster [et al.] // International Journal of
Disability, Development and Education. 2010. Vol. 57. № 1. Р. 59–75.
doi: 10.1080/10349120903537905.
Szumski G., Karwowski M. School achievement of children with intellectual
disability: The role of socioeconomic status, placement, and parents’
engagement // Research in Developmental Disabilities. 2012. Vol. 33.
№ 5. Р. 1615–1625. doi: 10.1016/j.ridd.2012.03.030
Thompson I., Tawell A. Becoming other: social and emotional development
through the creative arts for young people with behavioural difficulties //
Emotional and Behavioural Difficulties. 2017. Vol. 22. № 1. Р. 18–34.
doi: 10.1080/13632752.2017.1287342
Truly included? A literature study focusing on the social dimension of
inclusion in education / G. Bossaert [et al.] // International journal of
inclusive education. 2013. Vol. 17. № 1. Р. 60–79. doi:
10.1080/13603116.2011.580464