Современная зарубежная психология
2017. Том 6. № 4. С. 21–28
doi:10.17759/jmfp.2017060402
ISSN: 2304-4977 (online)
Видеоигры, академическая успеваемость и внимание: опыт и итоги зарубежных эмпирических исследований детей и подростков
Аннотация
Общая информация
Ключевые слова: видеоигры, компьютерные игры, дети, подростки, академическая успеваемость ребенка, академическая успеваемость , внимание, СДВГ, когнитивное развитие, игровая зависимость
Рубрика издания: Психология образования
Тип материала: обзорная статья
DOI: https://doi.org/10.17759/jmfp.2017060402
Финансирование. Работа выполнена при финансовой поддержке Российского гуманитарного научного фонда. Проект № 17-06-00762
Для цитаты: Солдатова Г.У., Теславская О.И. Видеоигры, академическая успеваемость и внимание: опыт и итоги зарубежных эмпирических исследований детей и подростков [Электронный ресурс] // Современная зарубежная психология. 2017. Том 6. № 4. С. 21–28. DOI: 10.17759/jmfp.2017060402
Литература
- Поколение Selfie: пять мифов о современной молодежи [Электронный ресурс] // ВЦИОМ, пресс-выпуск № 3265, 2016. URL: http://wciom.ru/index.php?id=236&uid=115996 (дата обращения: 25.12.2017).
- Солдатова Г.У., Шляпников В.Н. Игры, мультики, учеба // Дети в информационном обществе. 2014. № 17. С. 44—47.
- An international consensus for assessing internet gaming disorder using the new DSM-5 approach / N. Petry [et al.] // Addiction. 2014. Vol. 109. № 9. P. 1399—1406. doi:10.1111/add.12457
- Bowers A., Berland M. Does recreational computer use affect high school achievement? // Educational Research and Development. 2013. Vol. 61. № 1. P. 51—69. doi:10.1007/s11423-012-9274-1
- Call of Duty Infographic: Over 300 Billion Grenades Thrown [Электронный ресурс] // Activision. 2013. URL: https://blog.activision.com/t5/Call-of-Duty/Call-of-Duty-Infographic-Over-300-Billion-Grenades-Thrown/ba-p/9909305 (дата обращения: 25.12.2017).
- Drummond A., Sauer J. Video-Games Do Not Negatively Impact Adolescent Academic Performance in Science, Mathematics or Reading [Электронный ресурс] // PLoS ONE. 2014. 9 (4). e87943. URL: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0087943 (дата обращения: 25.12.2017).
- Essential facts about the computer and videogame industry [Электронный ресурс] // ESA. Entertainment Software Association. USA, 2017. URL: http://www.theesa.com/about-esa/essential-facts-computer-video-game-industry (дата обращения: 25.12.2017).
- Excessive computer usage in adolescents - results of a psychometric evaluation / S. Grüsser [et al.] // Wien KlinWochenschr. 2005. Vol. 17. № 5—6. P. 188—95. doi:10.1007/s00508-005-0339-6
- Ferguson J. The influence of television and video game use on attention, and school problems: A multivariate analysis with other risk factors controlled // Journal of Psychiatric Research. 2010. Vol. 45. № 6. P. 808—813. doi:10.1016/j.jpsychires.2010.11.010
- Game Shutdown. Constitutional Court in Favor of Banning Nighttime Access to Online Games [Электронный ресурс] // Businesskorea: Korea’s Premier Business Portal. 2014. URL: http://businesskorea.co.kr/english/news/politics/4303-game-shutdown-constitutional-court-favor-banning-nighttime-access-online-games (дата обращения: 25.12.2017).
- Gentile D. Pathological video-game us among youth ages 8 to 18: A national study // Psychological Science. 2009. Vol. 20. № 5. P. 594—602. URL: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1111/j.1467-9280.2009.02340.x (дата обращения: 25.12.2017).
- Gentile D., Lim C.L., Khoo A. Video game playing, attention problems, and impulsiveness: evidence of bidirectional causality // Psychology of popular media culture. 2012. Vol. 1. № 1. P. 62—70. doi:10.1037/a0026969
- Is time spent playing video games associated with mental health, cognitive and social skills in young children? / V. Kovess-Masfety [et al.] // Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 2016. Vol. 51. № 3. P. 349—357. doi:10.1007/s00127-016-1179-6
- Lin S., Lepper M. Correlates of children’s usage of videogames and computers // Journal of applied social psychology. 1987. Vol. 17. № 1. P. 72—93. doi:10.1111/j.1559-1816.1987.tb00293.x
- Media and technology use predicts ill-being among children, preteens and teenagers independent of negative health impacts of exercise and eating habits / L. Rosen [et al.] // Computers in Human Behavior. 2014. Vol. 35. P. 364—375. doi:10.1016/j.chb.2014.01.036
- Media use by tweens and teens [Электронный ресурс] / S. Pai (ed.) // Common Sense Media. 2015. URL: https://www.commonsensemedia.org/research/the-common-sense-census-media-use-by-tweens-and-teens (дата обращения: 25.12.2017).
- Posso A. Internet Usage and Educational Outcomes Among 15-Year-Old Australian students [Электронный ресурс] // International Journal of Communication. 2016. Vol. 10. P. 3851—3876. URL: http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/5586/1742 (дата обращения: 25.12.2017).
- Przybylski A., Mishkin A. How the quantity and quality of electronic games relates to adolescents’ academic engagement and psychological adjustment // Psychology of popular media culture. 2016. Vol. 5. № 2. P. 145—146. doi:10.1037/ppm0000070
- Sparks J. The effect of microcomputers in the home on computer literacy test scores. USA, Central Missouri State University, 1986.
- Teens, technology and friendships: Video games, social media and mobile phones play an integral role in how teens meet and interact with friends [Электронный ресурс] / A. Lenhart [et al.] // Pew Research Center. Washington, USA, 2015. URL: http://www.pewinternet.org/2015/08/06/teens-technology-and-friendships/ (дата обращения: 25.12.2017).
- Television and videogame exposure and the development of attention problems / E.L. Swing [et al.] // Pediatrics. 2010. Vol. 126. № 2. P. 214—221. doi:10.1542/peds.2009-1508
- Van Schie E., Wiegman O. Children and Videogames: Leisure Activities, Aggression, Social Integration, and School Performance // Journal of Applied Social Psychology. 1997. Vol. 27. № 13. P. 1175—1994. doi:10.1111/j.1559-1816.1997.tb01800.x
Информация об авторах
Метрики
Просмотров
Всего: 4901
В прошлом месяце: 32
В текущем месяце: 6
Скачиваний
Всего: 2234
В прошлом месяце: 12
В текущем месяце: 5