Юдина Т.А. научный сотрудник, Институт проблем инклюзивного образования, ФГБОУ ВО «Московский государственный психолого-педагогический университет», Москва, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6209-1583 e-mail: ta.yudina@gmail.com
Алехина С.В. кандидат психологических наук, проректор по инклюзивному образованию, директор, Институт проблем инклюзивного образования, Московский государственный психолого-педагогический университет (ФГБОУ ВО МГППУ), Москва, Россия ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9374-5639 e-mail: ipio.mgppu@gmail.com
В статье сделан обзор современных зарубежных исследований по проблемам социальной и образовательной инклюзии лиц с интеллектуальными нарушениями, выделены основные направления этих исследований. Зарубежные исследования направлены на изучение социальных навыков учеников инклюзивных и специальных школ, способов их включения в социум, а также установок учителей, учеников и широкой общественности в отношении людей с интеллектуальной недостаточностью
Психолого-педагогические основы инклюзивного образования: Коллективная
монография / Отв. ред. С.В. Алехина. М.: МГППУ. 2013. 334 с.
Саламанкская декларация и Рамки действий по образованию лиц с особыми
потребностями, принятые Всемирной конференцией по образованию лиц с особыми
потребностями: доступ и качество: Саламанка, Испания, 7-10 июня 1994 года
[Электронный ресурс] / ООН по вопросам образования, науки и культуры,
Министерство повопросам образования и науки испании // Организация Объединенный
Наций: официальный сайт. Paris: UNESCO, 1994. 40 с. URL:
http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/pdf/salamanka.pdf (дата
обращения: 05.07.2015).
Alquraini T.A. Factors related to teachers' attitudes towards the inclusive
education of students with severe intellectual disabilities in Riyadh, Saudi //
Journal of Research in Special Educational Needs. 2012. Vol. 12, № 3,
P.170–182. doi: 10.1111/j.1471-3802.2012.01248.x.
Attitudes of Japanese students toward people with intellectual disability /
Horner-Johnson W. [et al.] // Journal of Intellectual Disability Research.
2002. Vol. 46, № 5, P.365–378. doi: 10.1046/j.1365-2788.2002.00406.x.
Gasser L., Malti T., Buholzer A. Children's moral judgments and moral
emotions following exclusion of children with disabilities: Relations with
inclusive education, age, and contact intensity // Research in Developmental
Disabilities. 2013. Vol. 34, № 3, P.948–958. doi:
10.1016/j.ridd.2012.11.017.
Hardiman S., Guerin S., Fitzsimons E. A comparison of the social competence
of children with moderate intellectual disability in inclusive versus
segregated school settings // Research in Developmental Disabilities. 2009.
Vol. 30, № 2, P.397–407. doi: 10.1016/j.ridd.2008.07.006.
Kemp C., Carter M. Demonstration of Classroom Survival Skills in
Kindergarten: a five-year transition study of children with intellectual
disabilities // Educational Psychology. 2000. Vol. 20, № 4, P.393–411. doi:
10.1080/713663756.
Kemp C., Carter M. The Social Skills and Social Status of Mainstreamed
Students with Intellectual Disabilities // Educational Psychology. 2002. Vol.
22, № 4, P.391–411. doi: 10.1080/0144341022000003097.
Lifshitz H., Glaubman R. Religious and secular students’ sense of
self-efficacy and attitudes towards inclusion of pupils with intellectual
disability and other types of needs // Journal of Intellectual Disability
Research. 2002. Vol. 46, № 5, P.405–418.
doi: 10.1046/j.1365-2788.2002.00424.x.
Ojok P., Wormnæs S. Inclusion of pupils with intellectual disabilities:
primary school teachers' attitudes and willingness in a rural area in Uganda //
International Journal of Inclusive Education. 2013. Vol. 17, № 9, P.1003–1021.
doi: 10.1080/13603116.2012.728251.
Ozkubat U., Ozdemir S. A comparison of social skills in Turkish children
with visual impairments, children with intellectual impairments and typically
developing children // International Journal of Inclusive Education. 2014. Vol.
18, № 5, P.500–514. doi: 10.1080/13603116.2013.789088.
Participation of children with intellectual disability compared with
typically developing children / King М. [et al.] // Research in Developmental
Disabilities. 2013. Vol. 34, № 5, P.1854–1862. doi:
10.1016/j.ridd.2013.02.029.
Promoting social inclusion through Unified Sports for youth with
intellectual disabilities: a five nation study / McConkey R. [et al.] //
Journal of Intellectual Disability Research. 2013. Vol. 57, № 10, P.923–935.
doi: 10.1111/j.1365-2788.2012.01587.x.
Public Attitudes Towards Individuals with Intellectual Disabilities as
Measured by the Concept of Social Distance / Ouellette-Kuntz H. [et al.] //
Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2010. Vol. 23, № 2,
P.132–142. doi: 10.1111/j.1468-3148.2009.00514.x.
Social outcomes in adulthood of children with intellectual impairment:
evidence from a birth cohort / Hall I. [et al.] // Journal of Intellectual
Disability Research. 2005. Vol. 49, № 3, P.171–182.
doi: 10.1111/j.1365-2788.2005.00636.x.
Strieker T., Logan K., Kuhel K. Effects of job-embedded professional
development on inclusion of students with disabilities in content area
classrooms: results of a three-year study // International Journal of Inclusive
Education. 2012. № 10, P.1047–1065. doi: 10.1080/13603116.2010.538868.
Szumski G., Karwowski M. Psychosocial Functioning and School Achievement of
Children With Mild Intellectual Disability in Polish Special, Integrative, and
Mainstream Schools // Journal of Policy and Practice in Intellectual
Disabilities. 2014. Vol. 11, № 2, P.99–108. doi: 10.1111/jppi.12076.
Szumski G., Karwowski M. School achievement of children with intellectual
disability: The role of socioeconomic status, placement, and parents’
engagement // Research in Developmental Disabilities. 2012. Vol. 33, № 5,
P.1615–1625. doi: 10.1016/j.ridd.2012.03.030.
Van Asselt-Goverts A., Embregts P., Hendriks A. Structural and functional
characteristics of the social networks of people with mild intellectual
disabilities // Research in Developmental Disabilities. 2013. № 4, P.
1280–1288. doi: 10.1016/j.ridd.2013.01.012