Toward the construction of educational practices grounded in the conceptual system of cultural-historical psychology

76

Abstract

The paper analyses how key concepts of cultural‑historical psychology — zone of proximal development, joint activity, vraschivanie (the cultural grafting of individual action), pereghivanie, sign mediation, and reflection — can serve as design principles for effective educational practices and technologies. Three practices are examined in detail: the Reflexive‑Activity Approach (RAA), which helps learners overcome academic difficulties and stimulates both cognitive and personal development; the diagnostic technique “Mosaic,” devised to assess the formation of meta‑disciplinary competences in primary‑school children through the organisation of cooperative activity; and “Multimedia‑Theater,” a qualitatively new form of organising adolescents’ learning activity that, by means of systematically arranged role experimentation, fosters the central neoformations of this age period. The cases show how the core principles and propositions elaborated by L. S. Vygotsky — and later developed by his students and followers — can be effectively integrated into contemporary educational practice.

General Information

Keywords: cultural-historical psychology, educational practice, Reflexive‑Activity Approach, Multimedia‑Theater, role experimentation, diagnosis of meta‑disciplinary competences, joint activity, zone of proximal development, reflection, pereghivanie, vraschivanie, sign mediation

Article type: scientific article

DOI: https://doi.org/10.17759/chp.2025000002

Received 14.07.2025

Accepted

Published

For citation: Konokotin, A.V., Zaretsky, V.K., Ulanovskaya, I.M., Rubtsova, O.V. (2025). Toward the construction of educational practices grounded in the conceptual system of cultural-historical psychology. Cultural-Historical Psychology. Early Access. https://doi.org/10.17759/chp.2025000002

References

  1. Выготский Л.С. (2005). Психология развития человека. М.: Эксмо-Пресс; Смысл.
    Vygotsky L.S. (2005). Psychology of Human Development. M.: Eksmo-Press; Smysl.
  2. Выготский, Л.С. (1935). Умственное развитие детей в процессе обучения. М.–Л.: Учпедгиз.
    Vygotsky, L.S. (1935). Mental Development of Children in the Process of Learning. M.–L.: Uchpedgiz.
  3. Выготский, Л.С. (1982). Собрание сочинений: в 6 т. Том 2. Мышление и речь. М.: Педагогика.
    Vygotskii, L.S. (1982). Collected Works: in 6 volumes. Vol. 2. Thinking and Speech. M.: Pedagogika. (In Russ.).
  4. Выготский, Л.С. (1982). Собрание сочинений: В 6-ти т. Т. 1. Вопросы теории и истории психологии. В: А.Р. Лурия, М.Г. Ярошевский (Ред.). М.: Педагогика.
    Vygotsky, L.S. (1982). Collected Works: In 6 volumes. Vol. 1. Issues of Theory and History of Psychology. In: A.R. Luriya, M.G. Yaroshevsky (Ed.). M.: Pedagogika. (In Russ.).
  5. Выготский, Л.С. (1984). Собрание сочинений: в 6 т. Том Т. 4. Проблемы детской (возрастной психологии). М.: Педагогика.
    Vygotskii, L.S. (1984). Collected Works: in 6 volumes. Vol. 4. Issues in Child (Developmental) Psychology. M.: Pedagogika. (In Russ.).
  6. Дубровина, И.В. (2016). Л.С. Выготский и современная детская практическая психология (к 120-летию со дня рождения Л.С. Выготского). Вестник практической психологии образования, 13(2), 3–9. URL: https://psyjournals.ru/journals/bppe/archive/2016_n2/Dubrovina
    Dubrovina, I.V. (2016). L. S. Vygotsky and Modern Child Practical Psychology (on the 120th anniversary of L. S. Vygotsky's birth). Vestnik prakticheskoi psikhologii obrazovaniya, 13(2), 3–9. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/bppe/archive/2016_n2/Dubrovina
  7. Зарецкий, В.К. (1980). Путь к самовоспитанию творческих способностей. Наука и техника, №12, 8–10.
    Zaretsky, V.K. (1980). The Path to Self-Education of Creative Abilities. Nauka i tekhnika, №12, 8–10. (In Russ.).
  8. Зарецкий, В.К. (2007). Зона ближайшего развития: о чем не успел написать Выготский…. Культурно-историческая психология 3(3), 96–104. URL: https://psyjournals.ru/journals/chp/archive/2007_n3/Zaretsky
    Zaretskii, V.K. (2007). Zone of Proximal Development: What Vygotsky Had Not Time to Write About. Cultural-Historical Psychology, 3(3), 96–104. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/chp/archive/2007_n3/Zaretsky
  9. Зарецкий, В.К. (2013). Становление и сущность рефлексивно-деятельностного подхода в оказании консультативной психологической помощи. Консультативная психология и психотерапия, 21(2), 8–37. URL: https://psyjournals.ru/journals/cpp/archive/2013_n2/65374
    Zaretskii, V.K. (2013). Development and Essence of Reflective Activity Approach in Psychological and Research Subject. Cultural-Historical Psychology, 21(2), 8–37. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/cpp/archive/2013_n2/65374
  10. Зарецкий, В.К. (2016). Один шаг в обучении – сто шагов в развитии: от идеи к практике. Культурно-историческая психология, 12(3), 149–188. https://doi.org/10.17759/chp.2016120309
    Zaretskii, V.K. (2016). Vygotsky's Principle "One Step in Learning - One Hundred Steps in Development": From Idea To Practice. Cultural-Historical Psychology, 12(3), 149–188. https://doi.org/10.17759/chp.2016120309
  11. Зарецкий, Ю.В. (2013). Субъектная позиция по отношению к учебной деятельности как ресурс развития и предмет исследования. Консультативная психология и психотерапия, 21(2), 110–128. URL: https://psyjournals.ru/journals/cpp/archive/2013_n2/65555
    Zaretsky, Yu.V. (2013). Subject Position on Learning Activity as a Resource for the Development and the Subject of the Study. Counseling Psychology and Psychotherapy, 21(2), 110–128. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/cpp/archive/2013_n2/65555
  12. Кант, И. (1994). Собрание сочинений: в 8 т. Т. 8. М.: Чоро.
    Kant, I. (1994). Collected Works: in 8 volumes. Vol. 8. M.: Choro. (In Russ.).
  13. Михайлов, Ф.Т. (2005). Проблемы метода культурно-исторической психологии. Культурно-историческая психология, 1(2), 30–46. URL: https://psyjournals.ru/journals/chp/archive/2005_n2/Mikhailov
    Mikhailov, F.T. (2005). The problem of the Method of Cultural-Historical Psychology. Cultural-Historical Psychology, 1(2), 30–46. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/chp/archive/2005_n2/Mikhailov
  14. Монтессори, М. (2000). Помоги мне сделать это самому. М.: Художественная литература.
    Montessori, M. (2000). Help me do it myself. M.: Khudozhestvennaya literatura. (In Russ.).
  15. Познякова, С.А. (2013). Сравнительный анализ подсказки и помощи по процессу в преодолении учебных трудностей с позиции рефлексивно-деятельностного подхода. Консультативная психология и психотерапия, 21(2), 149–177. URL: https://psyjournals.ru/journals/cpp/archive/2013_n2/65562
    Poznyakova, S.A. (2013). Comparative Analysis of Clues and Assistance in the Process of Overcoming Learning Difficulties in Terms of Reflexive Activity Approach. Counseling Psychology and Psychotherapy, 21(2), 149–177. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/cpp/archive/2013_n2/65562
  16. Поскакалова, Т.А., & Хуснутдинова, М.Р. (2024). Роль школьного театра в развитии коммуникации подростков: результаты лонгитюдного исследования. Психологическая наука и образование, 29(6), 164–177. DOI: 10.17759/pse.202429061
    Poskakalova, T.A., Husnutdinova, M.R. (2024). The Role of a School Theater in the Development of Communication of Adolescents: Results of a Longitudinal Study. Psychological Science and Education, 29(6), 164–177. https://doi.org/10.17759/pse.2024290611
  17. Рубцов, В.В. (2024). Развитие и обучение в контексте социальных взаимодействий: Л. Выготский vs Ж. Пиаже. Культурно-историческая психология, 20(1), 77–88. https://doi.org/10.17759/chp.2024200111
    Rubtsov, V.V. (2024). Development and Learning in the Context of Social Interactions: L. Vygotsky vs J. Piaget. Cultural-Historical Psychology, 20(1), 77–88. https://doi.org/10.17759/chp.2024200111
  18. Рубцов, В.В. (2024). Социально-генетическая психология учебных взаимодействий (избранные статьи, выступления, проекты). Книга первая. М.: ИД «Городец».
    Rubtsov, V.V. (2024). Socio-Genetic Psychology of Educational Interactions (selected articles, speeches, projects). First book. M.: ID «Gorodets». (In Russ.).
  19. Рубцов, В.В. (2024). Социально-генетическая психология учебных взаимодействий (избранные статьи, выступления, проекты). Книга вторая. М.: ИД «Городец».
    Rubtsov, V.V. (2024). Socio-Genetic Psychology of Educational Interactions (selected articles, speeches, projects). Second book. M.: ID «Gorodets». (In Russ.).
  20. Рубцов, В.В., Марголис, А.А., Гуружапов, В.А. (1996). Культурно-исторический тип школы (проект разработки). Психологическая наука и образование, 1(4), Статья 13. URL: https://psyjournals.ru/journals/pse/archive/1996_n4/Rutsov
    Rubtsov, V.V., Margolis, A.A., Guruzhapov, V.A. (1996). Cultural-Historical Type of School (development project). Psychological Science and Education, 1(4), Stat'ya 13. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/pse/archive/1996_n4/Rutsov
  21. Рубцов, В.В., Улановская, И.М. (2021). Развитие социальных компетенций у младших школьников в школах с разными способами организации учебных взаимодействий. Культурно-историческая психология, 17(2), 50–58. https://doi.org/10.17759/chp.2021170205
    Rubtsov, V.V., Ulanovskaya, I.M. (2021). Development of Social Competencies of Primary School Children in Schools with Different Ways of Organizing Educational Interactions. Cultural-Historical Psychology, 17(2), 50–58. https://doi.org/10.17759/chp.2021170205
  22. Рубцов, В.В., Улановская, И.М. (2022). Влияние способов организации учебных взаимодействий на развитие коммуникативно-рефлексивных способностей детей 6–10 лет. Психологическая наука и образование, 27(1), 5–16. https://doi.org/10.17759/pse.2022270101
    Rubtsov, V.V., Ulanovskaya, I.M. (2022). The Influence of Ways of Organizing Learning Interactions on the Development of Communicative and Reflexive Abilities of Children 6–10 Years Old Psychological Science and Education, 27(1), 5–16. https://doi.org/10.17759/pse.2022270101
  23. Рубцова, О.В. (2011). Ролевая идентичность как интегральная характеристика социальной ситуации развития подростка. Психологическая наука и образование, 16(5), 5–13. URL: https://psyjournals.ru/journals/pse/archive/2011_n5/48691 (дата обращения: 04.07.2025)
    Rubtsova, O.V. (2011). Role Identity as an Integral Characteristic of Social Situation of Adolescent’s Development. Psychological Science and Education, 16(5), 5–13. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/en/journals/pse/archive/2011_n5/48691 (viewed: 04.07.2025)
  24. Рубцова, О.В., Уланова, Н.С. (2014). Психологические предпосылки развития рефлексии в условиях применения цифровых технологий. Психологическая наука и образование, 19(4), 101–112. URL: https://psyjournals.ru/journals/pse/archive/2014_n4/73277 (дата обращения: 04.07.2025)
    Rubtsova, O.V., Ulanova, N.S. (2014). Psychological Prerequisites of Reflection Development in the Conditions of Digital Technologies Use. Psychological Science and Education, 19(4), 101–112. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/en/journals/pse/archive/2014_n4/73277 (viewed: 08.07.2025)
  25. Рубцова, О.В. (2023). Ролевое экспериментирование подростков в контексте идей Л.С. Выготского: деятельностная технология «Мультимедиа-театр». Культурно-историческая психология, 19(2), 61–69. DOI: 10.17759/chp.2023190208
    Rubtsova, O.V. (2023). Adolescents' Experimenting with Roles in the context of L.S. Vygotsky's ideas: an Activity-Based Technology "Digital Storytelling Theater". Cultural-Historical Psychology, 19(2), 61–69. https://doi.org/10.17759/chp.2023190208
  26. Совместная учебная деятельность и развитие детей / Коллективная монография. Под редакцией В.В. Рубцова, И.М. Улановской – М.: ФГБОУ ВО МГППУ, 2021.
    Joint Educational Activity and Child Development / Collective Monograph. In V.V. Rubtsova, I.M. Ulanovskoy (Ed.). M.: MSUPE, 2021.
  27. Zaretsky, V.K., Kholmogorova, A.B. (2020). Relationship between Education, Development & Health from Cultural-Historical Perspective. Cultural-Historical Psychology, 16(2), 89–106. https://doi.org/10.17759/chp.2020160211

Information About the Authors

Andrey V. Konokotin, Candidate of Science (Psychology), Associate Professor, UNESCO Chair Cultural-Historical Psychology of Childhood, Moscow State University of Psychology and Education, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1639-4887, e-mail: konokotinav@mgppu.ru

Victor K. Zaretsky, Candidate of Science (Psychology), Professor, Chair of Individual and Group Psychotherapy, Faculty of Counseling and Clinical Psychology, Moscow State University of Psychology and Education, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8831-6127, e-mail: zaretskiyvk@mgppu.ru

Irina M. Ulanovskaya, Candidate of Science (Psychology), Leading researcher, Laboratory of psychology of junor schoolchildren, Federal Scientific Center for Psychological and Interdisciplinary Research, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6605-0615, e-mail: iulanovskaya@mail.ru

Olga V. Rubtsova, Candidate of Science (Psychology), Associate Professor, Head of Center for Interdisciplinary Research on Contemporary Childhood, Associate Professor of the Department of "Age Psychology named after prof .L.F. Obukhova" of the Faculty of "Psychology of Education", Moscow State University of Psychology and Education, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3902-1234, e-mail: ovrubsova@mail.ru

Metrics

 Web Views

Whole time: 156
Previous month: 14
Current month: 3

 PDF Downloads

Whole time: 76
Previous month: 12
Current month: 2

 Total

Whole time: 232
Previous month: 26
Current month: 5